Mijn hobby

1
Heb je een leuke hobby?
Vertel er hier over en laat ons met een foto meegenieten.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Mijn hobby

3
Ik haak, van alles, shawl, dekens, kleding, hoe ingewikkelder hoe liever.
In het plaatsen van foto's ben ik veel minder thuis :relieved:
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Mijn hobby

5
Mijn hobby is genealogie en ben in de jaren 80 van de vorige eeuw verder gegaan waar een broer van mijn opa mee begonnen was. Hij wilde weten van wie hij afstamde en gaf iemand in Drachten opdracht om dit uit te zoeken. Ik ontdekte wat dubbele namen en ging dat uitzoeken. Van het één kwam het ander en in 1984 en 1986 heb ik in de Jeugdherberg Oer't Hout in Grou, Friesland twee keer een tweedaagse familie bijeenkomst georganiseerd waar 250 en 100 mensen bijeenkwamen.

Inmiddels aanbeland in het jaar 1625 en via een verre familielid, afstammeling van een Hondema uit Amsterdam, in Canada een groot raadsel opgelost. Familieleden die nog voor de eerste wereldoorlog naar Duitsland verhuisde en uit het oog raakte en die dus de voorouders zijn van de familie Hondema in België, Frankrijk en Spanje en Canada een grote vraag van mijn kant of deze tot onze familie behoorde, ja dus.

Verder nog familie in Afrika, Amerika die nader onderzocht moet worden. Het houd je bezig en gelukkig kan er tegenwoordig veel via het internet gevonden worden omdat er steeds meer digitaal wordt vastgelegd, zodat de oude boeken en geschriften niet meer met onze vette handen vastgepakt hoeft te worden, hoewel dit ook een bepaalde charme heeft om die dikke muffe boeken bladzijde voor bladzijde te doorspitten op familie leden. Ook handig is Social media zo vind ik ook onbekende Hondema's en die schrijf ik dan aan.

Verder ontdekt dat er in Harlingen een molen in het bezit is geweest van de familie Hondema namelijk de houtzaagmolen de Arend (1790-1953) waarvan ik het Naamschild in huis heb hangen. Dit schild is meer dan 200 jaar oud. De molen bestaat niet meer maar is door een nakomeling van de meesterknecht (gehuwd met de dochter van de molenaar) in Canada herbouwd en deze draagt de naam Folmar en deze staat in Bayfield, Ontario dicht bij Lake Erie.

Deze molen in de vorige eeuw twee keer bezocht. Mijn Betovergrootvader en neven van hem waren ook Houtzaagmolenaars in Friesland.
Naamschild van de Houtzaagmolen D' Arent die vanaf 1790 tot 1938 heeft gedraaid. Naamschild van de Houtzaagmolen D' Arent die vanaf 1790 tot 1938 heeft gedraaid.
Inmiddels tot de conclusie gekomen dat ieder die de naam Hondema draagt wel tot onze familie behoort. De vastlegging van onze naam, die al voor 1811 bekend was is door een brand in een archief helaas verloren gegaan.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Mijn hobby

6
Mijn hobby was buizenversterkers bouwen, sinds enige tijd echter mee gestopt.
onderstaand het laatste exemplaar welke van de hand is gedaan.
IMG_20220203_110447.jpg
Ook ben ik net als Ruud met genealogie bezig.
Mijn stamboom gaat tot ongeveer 1680, en dan wonen mijn voorvaderen in Burgum.
Rijkelui zijn het niet geweest, uit veel aktes blijkt dat het sobere arbeiders waren. :relieved:

Mijn huidige hobby is keyboard spelen, ik ben in bezit van de Yamaha SX900, dit is een fantastisch apparaat. Mijn genre bestaat uit jaren 70 pop.
yamaha-psr-sx900.jpg

Re: Mijn hobby

7
Henk22 schreef: 03 feb 2022, 11:19 Mijn hobby was buizenversterkers bouwen, sinds enige tijd echter mee gestopt.
onderstaand het laatste exemplaar welke van de hand is gedaan.

IMG_20220203_110447.jpg

Oei ik zoek nog een goede buizenversterker.
Jij toch ook @PLP
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Mijn hobby

8
Wat is het doel van de versterker?
Ik heb eventueel nog één voor (bas)gitaar.
Knal je de schilderijen mee van de muur af.

Niet geschikt voor HiFi.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Mijn hobby

9
Goed plan! Wij hebben k*t buren.

Ik mis diepgang en klank. Alles klinkt tegenwoordig hetzelfde
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Mijn hobby

10
neuteboomg schreef: Ik mis diepgang en klank. Alles klinkt tegenwoordig hetzelfde
Ik denk er net zo over.
De muziekindustrie gooit alles door compressors en daarna limiters om maximale dynamiek (lees lawaai) uit de muziek te persen.
Ik hou meer van muziek uit jaren 70, 80 toen er ook nog wat verscheidenheid in zat.
Er zijn echt wel pareltjes nog maar de spoeling word dun. (heeft natuurlijk ook met smaak en voorkeur te maken).
Tegenwoordig luister ik meestal naar Radio 5.

Re: Mijn hobby

12
Wat een leuke, opgewekte vraag te midden van het toch wel (bij tijd en wijle) getob van ons allen. Tenminste, ik zelf zit wel even in een tobberige fase, maar dat is hier niet de topic.
Ik ben sinds een jaar aardig verslaafd aan een luisterboekapp. Heb in die tijd meer boeken ‘gelezen’ dan in de tien jaar hiervoor. Ben vooral gek op thrillers maar mijn interesse breidt zich steeds meer uit naar andere soorten fictie.
Het maakt wel enorm veel uit wie er voorleest. Van sommige vertellers word je compleet hyperdepieper, zo nadrukkelijk aanwezig zijn ze zelf op de een of andere manier. Anderen maken je lekker slaperig en dat is heel fijn als je nog niet helemaal gewend bent aan een fabriek op je hoofd.

Re: Mijn hobby

13
Voelt het dan ook alsof je leest?
Heeft het hetzelfde effect?
Met "echt" lezen geef je zelf invulling aan intonaties, klemtonen etc.
Nu doet de verteller dat en word je het een soort van opgelegd.
Denk ik dan.
(Heb nog nooit een luisterboek gehad, dus vandaar de vraag)
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Mijn hobby

14
# hobby.
Hallo, bijna allemaal. Ik heb een stropdassen hobby als Radio zendamateur. Dus niet met een bakkie, (dat was de opstap ooit) maar met een Transceiver. Betekend : transmit en receive.
Mag ik hier ook Haags lullen? Heb net buituh een weggewaaide schijthuismof gevonden, was weggewaaid. 130 mm. rond. Mooi voor een mantelstroom filter Eige bouw.
Ik dag: pleurt op, krijg nou wat, daar leg un mooie pijp.
Die filter komp dig bij de antenne tusse de coax kabel.
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: Mijn hobby

15
Menno M:
Voelt het dan ook alsof je leest?
Heeft het hetzelfde effect?
Met "echt" lezen geef je zelf invulling aan intonaties, klemtonen etc.
Nu doet de verteller dat en word je het een soort van opgelegd.
Denk ik dan.
(Heb nog nooit een luisterboek gehad, dus vandaar de vraag)

Reactie:
Ja dat klopt wel, een boek luisteren is vluchtiger dan een boek echt lezen. Hoewel sommige voorlezers ook weer een meerwaarde aan het boek geven, doordat ze het verhaal echt mooi kunnen vertellen. Het prettige van luisteren is dat het zo makkelijk is, afgelopen jaar was ik vaak moe en dan was gewoon lekker liggen met een boek in m’n oor heerlijk rustgevend..

Re: Mijn hobby

16
bmwpiet schreef: 04 feb 2022, 16:18 # hobby.
Hallo, bijna allemaal. Ik heb een stropdassen hobby als Radio zendamateur. Dus niet met een bakkie, (dat was de opstap ooit) maar met een Transceiver. Betekend : transmit en receive.
Mag ik hier ook Haags lullen? Heb net buituh een weggewaaide schijthuismof gevonden, was weggewaaid. 130 mm. rond. Mooi voor een mantelstroom filter Eige bouw.
Ik dag: pleurt op, krijg nou wat, daar leg un mooie pijp.
Die filter komp dig bij de antenne tusse de coax kabel.
Ut hep geholpe. Balun voor HF gerepareerd en vervangen. Mijn computerscherm in FT8 kleurt weer blauw. Ineens weer veel meer andere amateurs te horen en te werken. Tot Zwitserland , Italie, Noorwegen. Met maar 49 Watt PEP. QRP dus.
De balun is voor de HF draadantenne.
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: Mijn hobby

17
Macro fotograferen.
Treinfiguurtjes iets laten doen met spullen die iedereen in huis heeft.
Erg leuk om te doen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Mijn hobby

18
Henk22 schreef: 03 feb 2022, 14:25
neuteboomg schreef: Ik mis diepgang en klank. Alles klinkt tegenwoordig hetzelfde
Ik denk er net zo over.
De muziekindustrie gooit alles door compressors en daarna limiters om maximale dynamiek (lees lawaai) uit de muziek te persen.
Ik hou meer van muziek uit jaren 70, 80 toen er ook nog wat verscheidenheid in zat.
Er zijn echt wel pareltjes nog maar de spoeling word dun. (heeft natuurlijk ook met smaak en voorkeur te maken).
Tegenwoordig luister ik meestal naar Radio 5.
Ik kan bijna weer plaatjes draaien zelf. Heb een kastje in de bestelling om pick up met moving magnet MM , aan te sluiten op moderne versterker zonder phono ingang.
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: Mijn hobby

19
Een broer van mij heeft een Technics SL1200 met zo'n kromme arm.
Die doet 'm echt niet weg en draait ook nog regelmatig plaatjes.
Technics_SL-1200_MKII_draaitafel_zilver_1.jpg
Zo'n ding in je kamer is toch een meubelstuk! :heart_eyes:

Re: Mijn hobby

20
Met zo'n draaitafel was je vroeger helemaal de sheriff bij je vrienden.
(En nu eigenlijk nog steeds)
"Technics, of anders niks" :D
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/