Re: Iets raars in Oscar-grafiek

2
Zeer vreemd nog nooit gezien. Het lijkt wel of de druk in een lange tijd wegvalt en vervolgens weer wordt opgestart. Moet jij jouw apparaat zelf opstarten of doe je dit met behulp van de Smartstart, dus door de ademhaling door het masker? En welk merk Cpap heb jij?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Iets raars in Oscar-grafiek

3
Drukdaling tot 0 zou nooit moeten voorkomen tijdens een actieve sessie. Ik zou de leverancier bellen om defect apparaat te vervangen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Iets raars in Oscar-grafiek

4
Ik heb de Resmed Airsense 10 Elite.
Heb geen SmartStart, ik gebruik wel een aanlooptijd. Die staat op 5.6 dacht ik. Druk op 8.2 met EPR op 1.
Gek genoeg ging het meten van apneus wel door tijdens die duik.
Het is dus iets raars. Dan denk ik dat ik idd morgen maar even bel naar de leverancier.
Dank voor jullie reacties!

Re: Iets raars in Oscar-grafiek

5
Heb je echt niets gemerkt, dat het ademen anders werd en dat het apparaat uit stond? Op één of andere wijze is deze toch weer aangezet, waarna de aanlooptijd weer opnieuw is opgestart. Geen last gehad van een plotselinge stroomuitval, die direct daarna weer is opgestart? Misschien zie je dit aan andere apparaten in huis waarvan het display staat te knipperen?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Iets raars in Oscar-grafiek

6
De enige constante lichtjes die bij mij in huis knipperen waren op de oven, en die is al een tijd stuk. Dus ik geloof niet dat ik achteraf een tijdelijke stroomstoring kan opmerken.

Maar: bij stroomuitval was er toch geen sprake geweest van een glijdende duik, zeg maar? Volgens mij hadden de lijnen toen ‘afgehakt’ moeten zijn.

Re: Iets raars in Oscar-grafiek

7
Ja, daar heb ik ook al aan gedacht, maar ik blijf het vreemd vinden dat de Aanlooptijd dan weer automatisch start. Dit is echt een gek geval en zeker de moeite waard om dit morgen bij de leverancier te melden, desnoods met een schermprint van deze afgelopen nacht via een e-mail naar hun toesturen. Wie is jouw leverancier?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Iets raars in Oscar-grafiek

9
Ik geloof - ik herinner het me vaag - dat ik om 4 uur wel even wakker was en toen, nadat ik het apparaat uitgezet heb kennelijk, het apparaat ook weer heb aangezet. Maar ik heb niks gemerkt van steeds minder druk.

Leverancier is Vitalaire.

Ik zal morgen naar die andere grafiek kijken en hier eventueel plaatsen, ben nu niet meer in de buurt van laptop waar Oscar op staat.

Ik zal ook het vervolg laten weten.

Re: Iets raars in Oscar-grafiek

11
@ edgnoj Ja, dat klopt, dat vind ik ook, dat ik veel ca’s heb. Oorspronkelijk had ik de EPR ook niet aanstaan. Het ademt op zich wel wat makkelijker met de EPR aan, merk ik.

Hier en daar lees zie op dit forum zinnen voorbijkomen als ‘EPR kan ca’s uitlokken’, maar dan wil ik dus graag weten hoe dat zit zodat ik kan achterhalen of dat ook voor mij geldt en dat vind ik nergens. Weet jij meer?

Anyway. Ik ga m vannacht maar weer eens uitzetten, kijken wat er gebeurt. Ik ben 9 dec 2021 begonnen met de cpap en nog aan het finetunen. Dinsdag heb ik het eerste contact (na 9 dec) met de physician assistant, ben benieuwd of zij nog met adviezen komt qua instelling en zo.

Overigens is het overgrote merendeel van de ca’s die ik heb tussen de 10 en 12 seconden. En er wordt er ook weleens een geregistreerd als ik nog wakker ben.

Re: Iets raars in Oscar-grafiek

12
Ik wil met alle plezier met je meekijken en helpen als ik dat kan, maar ik denk dat je beter eerst het gesprek aan kunt gaan dat gepland staat. Aan tegenstrijdige adviezen heb je niets, dus ik raad je aan om daarna eventueel contact te zoeken via het forum.

Re: Iets raars in Oscar-grafiek

16
Margaretha2021 schreef: 30 jan 2022, 18:53 Hier en daar lees zie op dit forum zinnen voorbijkomen als ‘EPR kan ca’s uitlokken’, maar dan wil ik dus graag weten hoe dat zit zodat ik kan achterhalen of dat ook voor mij geldt en dat vind ik nergens. Weet jij meer?
Dat is een kwestie van proefondervindelijk bepalen. Een weekje meer EPR, meer CAs, en dan een weekje minder EPR, minder CAs? Dan weet je al meer. Overigens kan TECSA ook vanzelf ophouden (gewenningsproces).

Persoonlijk begin ik pas overgeventileerd te raken bij een vaste PS van 5,5 of meer. Dus voor mij zal EPR 3 niet eens een deuk in een pakje boter slaan. Maar iedereen is anders.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Iets raars in Oscar-grafiek

17
Wat de storing van je machine betreft, ik vond dit op een ander forum: (vertaald uit het engels)

Een ResMed heeft een heel apart gedrag als je de stroom eraf haalt en dan weer aanzet, in tegenstelling tot het uit- en aanzetten. (Op een resmed machine als je hem uit- en weer aanzet, gaat hij terug naar minimale druk bij het aanzetten, en helling als je dat aan hebt staan. Als u de stekker er uit trekt en weer terug steekt -- simulereert u een stroomstoring -- het begint opnieuw bij de druk die gegeven werd toen de stroom wegviel.

Zit de stekker aan de achterkant wel goed in de machine vraag ik me dan af?

Re: Iets raars in Oscar-grafiek

18
Dank alvast voor alle reacties! Nu even alleen een update: vanochtend heb ik gebeld met Vitalaire en de mevr die ik sprak wist niet wat dit kon zijn. Ze moest dit voorleggen aan iemand die meer inhoudelijk van de grafieken/uitslagen weet. Ze hoopte dat ik vandaag nog teruggebeld zou worden maar tot nu toe geen telefoon gehad.

Afgelopen nacht toonde de grafiek alleen de druk-lijn en niet ook de aanlooplijn terwijl die wel aanstond. Dat stond ook aangegeven in de gegevens ernaast. Ik heb volgens het apparaat dus de hele nacht, ook toen ik wakker was, met een druk van 7 doorgebracht. Niks raars gemerkt. Aantal ademstops 4,43 per uur waarvan grootste deel ca. Ben blij dat er luchtgaatjes in mijn fullfacemasker zitten, anders zou ik nog bang worden…

Ik pas sinds drie weken om de paar dagen zelf de drukinstellingen aan, misschien is ie daarom helemaal van slag geraakt…. Want het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat ik de boel zelf regel, zeker niet in het prille begin van de therapie. Dat weet ik wel. Ik ben nogal perfectionistisch ingesteld en als je dan leest dat anderen op 1, 2 ademstops zitten, dan triggert me dat. Maar 1 en 1 is geen 2 bij het bepalen van de juiste drukinstelling, dat heb ik inmiddels wel door.

O ja, ik heb de stekkers en snoeren gecontroleerd maar dat lijkt in orde.

Re: Iets raars in Oscar-grafiek

19
Margaretha2021 schreef: 31 jan 2022, 18:18 Ik pas sinds drie weken om de paar dagen zelf de drukinstellingen aan, misschien is ie daarom helemaal van slag geraakt….
Daar kan het niet aan liggen. Maar ga geen instellingen veranderen op basis van 1 nacht, meer een week of twee weken gemiddeld nemen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Iets raars in Oscar-grafiek

20
Dus je slaapt nu zonder aanloopdruk? Zo ja hoe bevalt dat? Zo nee heb ik je verkeerd begrepen.

Je lichaam moet wennen aan de therapie hoor. Het kan best enkele weken duren voordat je lichaam is gewend. Ik zou me dan ook helemaal niet druk maken over de AHI. Die is best mooi als begin. Als je gewend bent zou ik verder kijken. Laat de druk in het begin ook met rust. Telkens veranderen zonder dat je echt weet wat je doet verbeterd je therapie niet. Tenzij je een toevalstreffer hebt natuurlijk