Verstopte filters P30i en N30i

1
Ondertussen ben ik al een jaar of 2 aan het sukkelen met mijn maskers. Ik heb zo een beetje alle maskers gehad en geprobeerd. Op advies van Ruud hier zelfs een Resmed masker met Philips band gemaakt.

Conclusie voor mij, het Resmed N30i masker zit het fijnste, goede resultaten en de minste lekkages…. Alleen 1 groot probleem, na een week of 2/3 word ik wakker met extreem vermoeide benen. Eerste instantie dacht ik dit is van het sporten of wandelen. Na wat research op dit forum kwam ik als snel tot de conclusie dat het komt door zuurstof tekort. Meermaals heb ik contact gehad met Vivisol en ook de arts dacht hieraan. Sinds de “silence neusstukken” hebben meerdere mensen hetzelfde probleem. Een zuurstof probleem.

De filters van dit masker raken verstopt door stof en vocht en laten dan niet voldoende lucht meer door aan de voorkant, je ademt dus steeds je eigen adem weer in voor een gedeelte. Ik heb een neusstuk open gemaakt en inderdaad, de gaatjes zitten vol met zwarte harde stukken. Eigenlijk zouden ze deze filters zo moeten maken dat je ze elke week moet kunnen vernieuwen.

Ondertussen slaap ik weer met mijn Philips dreamwear en mijn benen zijn weer ontspannen. Weliswaar wel met wat lekkages, want dat was met de Resmed toch beter !

Hopelijk komt resmed snel met een oplossing of heeft iemand hier tips om het masker beter schoon te houden!

Re: Verstopte filters P30i en N30i

6
De Dreamstation heeft een meetwaarde in OSCAR waar je de doorgankelijkheid van de filter mee kan volgen. De Airsense10 verbergt die informatie helaas.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Verstopte filters P30i en N30i

7
Heb je niet meerdere maten neusgedeeltes gekregen met ook daarin een Quietair airfilter? Die kun je dan loswippen en in het neus gedeelte stoppen die je nodig hebt. Het filter dient ter verspreiding van de lucht.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Verstopte filters P30i en N30i

11
"Goede" morgen allemaal.

Ik heb sinds november 2021 mijn ResMed en ook sinds die maand mijn filter voor het Neuskussenmasker AirFit N30i S.
Ik heb steeds meer moeite met het ademen en ik word dan wakker omdat ik geen "verse" lucht lijk te kunnen ademen.
Ik trek mij masker dan even van mijn neus maar dat is toch ook niet hoe het zou moeten, dacht ik.
Ook wordt ik wakker met een raar gevoel achter in mijn keel. Alsof mijn neusamandelen het moeilijk hebben.
Mijn keelamandelen waren op mijn vierde al verwijderd.
Droog gevoel, dus nu staat mijn bevochtiger op 6. Het helpt een klein beetje, het is minder droog maar nog niet weg.
Is dit herkenbaar voor iemand en hoe los je dit op?

Van de week heb ik het filter van mijn masker maar eens goed bekeken. Vies hoor, zwart in de gaatjes, ondanks dagelijks reinigen.
Je kunt daar niet bij en met een GUM tandenstoker duw je de smurrie (schimmel?) het alleen maar verder in het filter.

Ik had hier op het forum wel gezocht naar ervaringen, maar ja hè moet je wel de "goede zoekterm" invullen. :P
Ondertussen heb ik gesproken met mijn contactpersoon en zijn raadde mij aan om zelf even naar VitalAir (AirLiquide) te bellen.
Dan zou ik vlugger de filter krijgen dan als zij een e-mailtje zou sturen. Ik moest er dan ook maar meteen 2 bestellen.

Oké, ik gebeld, nummer 7 in de rij, maar goed ik heb geduld.
De medewerkster van VitalAir zei mij dat er helemaal geen filters voor dat masker waren!!!
Uiteindelijk, omdat ik het er niet bij liet zitten, belde ze naar mijn contactpersoon omdat die tegen mij had gezegd dat er wél filters waren.
Toen ze mij later terugbelde kon ze alleen maar een nieuw tussenstuk voor mij bestellen.
Maar... dat was niet op voorraad, dus ik moest geduld hebben. :(

Ik vond dat zo raar. Ik had zelf ook al bij ResMed op de site gekeken en ik vond daar inderdaad ook geen filters.
Ik vond wel een ander e-mail adres: customerservice.benelux@airliquide.com
Aangezien VitalAir overgenomen is door AirLiquide ben ik op mijn toetsenbord geklommen.
Misschien weten zij meer en zijn zij meer genegen mee te denken.

Lange e-mail met mijn klacht over dat er geen filters voor dat masker zouden zijn en het hele verhaal over hoe het was gegaan.
En dat het toch raar is om zo'n klein los onderdeel niet te kunnen bijbestellen maar dat er een heel tussenstuk moet worden besteld.
Dat is tenslotte onnodig duur. En dat ik van mening ben dat je toch elke maand dat filter moet kunnen vervangen.
Ja, ja, ik ben de ultieme patiënt niet gehinderd door enige kennis. :p

Ik ben een hele tijd zoet geweest om het in die e-mail zo goed mogelijk te vertellen.
Toen las ik, later, meer informatie op het forum, met een beter "zoek woord" van mijn kant.
Ach ja hè die grijze massa werkt nog steeds niet naar behoren.

Daar vond ik ook de link naar een Amerikaanse site waar blijkt dat je inderdaad gewoon een los filter kunt kopen voor rond de 12 dollar!
Maar mijn e-mail was al weg. En ik ga hem daar niet bestellen, want dan moet ik het zelf gaan betalen, terwijl ik het anders vergoed krijg.

Ik ben benieuwd wanneer ik iets terug hoor van de klantenservice.
Ik heb ook maar even aangegeven dat ze mijn e-mail maar naar de goede persoon moeten sturen, als dit niet het goede kanaal was voor mijn bestelling.

Ik vind het zo jammer, de therapie startte zo goed. Maar ik ben de laatste weken steeds maar aan het aanmodderen.
Ik slaap nu wel, dankzij de APAP instelling. Het in paniek en met hartkloppingen wakker worden is gelukkig over.
Maar de AHI is nu wel wat hoger en de pijn in mijn spieren en de vermoeidheid zijn ook weer terug.
Kramp in mijn kuit, daar stond ik vanmorgen mee op. En het wil maar niet weg gaan.

Ik hoop dat deze gewenningsperiode gauw richting "goed ingesteld zijn" gaat.
Want nu moet ik echt 's-middags weer gaan slapen om een beetje meer energie bij te tanken.
Hartelijke groet,
Jacqueline

ResMed AirSense 10 AutoSet
ResMed Neuskussenmasker AirFit N30i S
Gestart op 9-11-2021

Re: Verstopte filters P30i en N30i

12
Mijn ervaring met dit filter is dus ook niet positief.
Ik heb wel een bepaalde gedachte over dat filter maar kan dat niet toetsen omdat we dat niet kunnen meten.

Het masker heeft twee openingen om lucht te ventileren, bovenop zit eentje welke 70 % van de doorstroming voor rekening zou nemen.
Onderin dus het witte filter neemt 30 % voor zijn rekening.
Mijn ervaring is ook dat er harde zwarte stukjes in de gaatjes tegen het doek gaan zitten.
Dit zou dus nog meer spoeling door boven en minder door onder betekenen.
Nu moet (een gedeelte) uitgeademde lucht tegen de luchtstroom welke uit de machine komt, een weg naar boven vinden. Dus tegen de stroom in. Je kunt je voorstellen dat een gedeelte onderin blijft hangen.
Dat is mijn gedachte over de benauwdheid van het filter.

Dan over de verkrijgbaarheid.
Resmed gaat er zeker vanuit dat die dingen zomaar een jaar meegaan en niet kapot kunnen.
Als ik producent was dan had ik natuurlijk bakken vol met filtertjes laten maken welke door een medewerker in het neusstuk worden gestoken.
Waarom niet los verkopen dan?
Misschien weer een stukje marketing, je verdient nu eenmaal meer aan een kompleet neusstuk te verkopen dan (goedkoop) los te leveren.

Ik kreeg dus ook een nieuw neusstukje terwijl die van mij maar net begonnen was.
Bij mij is er waarschijnlijk ook verstopping ontstaan en mijn apparaat heeft door de druk twee van die dingen stuk geblazen.
Het effect was veel meer luchtdoorstroming en een constante rode icoon.

Wat ik gedaan heb is een oud type van dit filter uit Amerika kopen. Dit filter heeft alleen gaatjes, dus geen doek, en kan dus niet verstoppen en kapot gaan. De rechter is de oude, dat zal duidelijk zijn.
20201120_082828.jpg
Resmed heeft nog een weg te gaan om dingen te verbeteren.

Re: Verstopte filters P30i en N30i

13
De zwarte puntjes in de ventilatie gaatjes wordt veroorzaakt door fijnstof. De lucht wordt wel verspreidt door de ruimte (gleufjes) die rondom het filter zit.

Vitalaire is niet overgenomen door AirLiquide, maar Vitalaire heeft Medidis overgenomen. Vitalaire is al jaren een onderdeel van AirLiquide te Parijs.

Ik ga eens contact opnemen met de medewerkers van Resmed in Nederland.

Hieronder staan de gegevens vanuit de handleiding van dit masker en van het P30i masker:

Levensduur: de levensduur van het maskersysteem hangt af van de gebruiksintensiteit,
het onderhoud en de omgevingsomstandigheden waarbij het masker wordt gebruikt of
wordt opgeslagen. Aangezien dit maskersysteem en zijn onderdelen een modulaire
opbouw hebben, wordt het aanbevolen dat de gebruiker het op reguliere basis onderhoudt
en inspecteert en het maskersysteem of enige onderdelen vervangt indien dit noodzakelijk
geacht wordt of noodzakelijk is volgens de ‘Visuele criteria voor productinspectie’ in het
gedeelte ‘Waarschuwing' van deze handleiding.
Opmerking: De fabrikant behoudt zich het recht voor om deze specificaties zonder
kennisgeving te wijzigen.

Waarschuwing:

Om de veiligheid en kwaliteit van de therapie niet in gevaar te brengen, moeten de
ventilatieopeningen van het masker altijd vrij blijven als bescherming tegen opnieuw
inademen van uitgeademde lucht. Controleer de ventilatieopeningen regelmatig om
ervoor te zorgen dat ze schoon, onbeschadigd en vrij van verstoppingen blijven.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Verstopte filters P30i en N30i

14
RuudJ schreef: 06 feb 2022, 11:42De zwarte puntjes in de ventilatie gaatjes wordt veroorzaakt door fijnstof.
Bron? Dan zouden de allergiefilters aan de inlaat (die ik gebruik) helemaal zwart worden omdat die bij uitstek fijne deeltjes tegenhouden.

... tenzij we fijnstof in ons lichaam aanmaken en uitademen :P
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Verstopte filters P30i en N30i

15
RuudJ schreef: Aangezien dit maskersysteem en zijn onderdelen een modulaire
opbouw hebben, wordt het aanbevolen dat de gebruiker het op reguliere basis onderhoudt
en inspecteert en het maskersysteem of enige onderdelen vervangt indien dit noodzakelijk
geacht wordt
Mooie tekst van Resmed. Maar dan moet een onderdeel wel los verkrijgbaar zijn.
Wedden dat Resmed liever een volledig masker verkoopt. KASSA!

Re: Verstopte filters P30i en N30i

16
Ik heb zelf een p10, ook met zo'n filtertje. Alleen is die niet vervangbaar volgens mij.
Dat die verstopt gaan zitten had ik in het begin ook.
Eigenlijk been in gestopt met het dagelijks schoon proberen te maken van dat filtertje. Sindsdien alleen nog last als er condens in komt. Dan krijg je hetzelfde effect dat je de uitgeademde lucht weer in ademt een dus benauwd wakker wordt. Even zachtjes droog deppen en dat is weer over.

Ik blijf het raar vinden dat zo'n masker en jaar mee moet gaan. Nu we de stacaravan niet meer hebben een dus niet ieder weekend op de camping zijn, zal het hopelijk minder zwart worden.
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: Verstopte filters P30i en N30i

18
Vandaag antwoord ontvangen op mijn mail van gisteren:

In die mail had ik de klachten uit dit forum van Jacqueline Knuvelder en de reactie van Henk22 (zonder namen) verwerkt.

Het antwoord:
We hebben om reden van de feedback over moeilijker uitademen wat door bepaalde patiënten werd gemeld weer de multi hole versie in productie genomen. Dat zou dan ook de oplossing zijn voor het voorkomen van zwart worden.

Je kunt het filter inderdaad niet verwijderen maar wel schoon spoelen en met een tandenborsteltje de gaatjes schoon houden.

Eventueel droogblazen middels de CPAP.
Sinds april vorig jaar is er een aanpassing doorgevoerd in het N30i masker. We hebben toen de multi hole versie van de N30i met hard plastic cradle aangepast naar een Quiet Air variant met een siliconen cradle. Na meerdere verzoeken hebben we sinds vandaag (27 januari 2022) ook een multi hole versie van de N30i met siliconen cradle beschikbaar.

De multi hole versie is te gebruiken bij patiënten welke de uitademing met Quiet Air te zwaar vinden. De patiënten die hier last van hebben, zijn meestal patiënten welke eerder een multi hole versie van de N30i hebben gehad (met hard plastic cradle) en niet kunnen wennen aan een Quiet Air versie.
N30i Multi Hole Versie Cradles N30i Multi Hole Versie Cradles

Dus voor de N30i is er nu dus een oplossing en het zou Resmed sieren als deze Multi Hole filters (dus zonder filter) ook beschikbaar komen voor die mensen die problemen ervaren met het P30i neusdoppen masker. In feite zouden die filters met QuietAir filter en Multi hole filter op aanvraag beschikbaar moeten zijn.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Verstopte filters P30i en N30i

19
Ruud, bedankt voor je correspondentie met een Resmed medewerker.

Het is goed om te lezen dat er weer een gaatjes diffuser word geleverd.
Mijn inziens moet dit voor beide versies, de P30i en N30i beschikbaar komen.

Jammer dat er niet ingegaan is op los verkrijgbare diffusers.

Dat met een tandenborsteltje schoonmaken betwijfel ik of dat wel werkt.
De smurrie is waarschijnlijk een combinatie van damp, uitademdlucht en vettigheden vanaf de huid.
Als dit eenmaal in het filterdoek zit dan krijg je dat er niet meer uit dunkt me.

Ik las op Apneaboard en op Amerikaanse verkoop sites dezelfde benauwdheid klachten.
Wat Amerika betreft zou ik als Resmed maar uitkijken, de advocaten zitten je zo op de hielen!

Maar vooreerst al goede geluiden.

Re: Verstopte filters P30i en N30i

20
RuudJ, hartelijk dank voor je correspondentie met Resmed. Dat geeft meer duidelijkheid en mogelijkheid.
Ik heb nu al verschillende malen contact gehad met VitalAir en zij vertellen mij dat ze de filters niet kunnen bestellen om dat ze niet in te voeren zijn in het systeem!
Ik heb er, op aanraden van die medewerkster, maar weer een e-mail aan gewaagd.
De e-mail die ik naar customers service had gestuurd kreeg ik terug met de mededeling dat ik dat met VitalAir moest regelen.

Oké, doen we dat toch.
Dus ik heb die e-mail, een beetje aangepast en mét de mededeling van ResMed uit een vorig bericht van RuudJ, maar naar VitalAir gestuurd.
Met de vraag om de filters in het systeem in te voeren zodat het wél besteld kan worden.
En het verzoek of ze mij misschien ondertussen zo'n MultiHole filter kunnen opsturen zodat ik in ieder geval de therapie beter kan voortzetten.

Mijn ziektekostenverzekering vertelde mij dat ze een plicht hebben om voor goed materiaal te zorgen.
Naar mijn mening hoort daar ook bij dat ze weten wat ResMed doet en welke aanpassingen er zijn en dat ze die ook invoeren in hun bestelsysteem.
Hartelijke groet,
Jacqueline

ResMed AirSense 10 AutoSet
ResMed Neuskussenmasker AirFit N30i S
Gestart op 9-11-2021