Re: Verstopte filters P30i en N30i

21
De leveranciers zijn pas op 27 januari op de hoogte gebracht dat deze multi hole filters met het neusstuk te krijgen zijn. Vervolgens moet het ingevoerd worden en besteld. Ik ben bang dat zij deze nog niet zo snel in huis hebben. Die losse multi hole filters (dus zonder QuietAirfilter) kun je niet los verkrijgen heb ik zojuist vernomen. Dus je bent verplicht zo neusstuk met multi hole filter bij je leverancier te vragen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Verstopte filters P30i en N30i

22
Ik ben blij, ik heb het voor elkaar! :)
Ik had vandaag maar weer een e-mail naar mijn contactpersoon in het ziekenhuis gestuurd met de vraag of ze niet nog een oud masker of tussenstuk had liggen met een multi hole filter. Ze kennen me onderhand, mijn contactpersoon had deze mevrouw gevraagd mij te bellen. Hihihihi.
Degene die mij belde was nieuw voor mij en ik kon helaas haar naam niet verstaan.
Ze was heel erg voor me in de weer, ze zocht overal in bakjes en laatjes naar eventuele losse onderdelen.

Auw auw aan mijn oor, al dat schuiven en rommelen maar ik klaag niet.
Ik bad of ze alsjeblieft iets kon vinden.

Helaas geen losse filters maar nog wel een tussenstuk maatje M.
Ze wilde dat wel voor mij apart leggen.
Ik sprong een gat in de lucht, bedankte haar (en God ;) ) uitvoerig en zei dat ik het meteen kwam ophalen.

Ik heb er foto's van gemaakt, zie bijlagen.
Nu heb ik dus een zelfgemaakte "multi hole filter", ik weet niet of het ook gaat werken maar ik heb er niets aan te verliezen.
Dit kan ik tenminste schoonmaken.
Ik had eerst het plan om de gaatjes door te boren maar dit is veel praktischer.
Ik kon het filtertje/doekje er met een heel kleine schroevendraaier zo uitpulken.

Ik hoop dat mijn ervaring en idee jullie ook (tijdelijk) kan helpen.
Hopelijk heb vannacht een goede nacht.
Ik begin maar met het M tussenstuk, dat is helemaal schoon en nieuw.
Als blijkt dat het toch te groot is heb ik het filter gauw genoeg in mijn S tussenstuk geplaatst.

Hè hè, dit geeft de burger moed. :) :)
Hopelijk komt de bestelling bij VitalAire ook nog gewoon door.
Dan kan ik tenminste even vooruit met de filters
Hartelijke groet,
Jacqueline

ResMed AirSense 10 AutoSet
ResMed Neuskussenmasker AirFit N30i S
Gestart op 9-11-2021
Bijlagen
Tussenstuk welke zou de vieze zijn? :p Tussenstuk welke zou de vieze zijn? :p
Wat blijkt het filter kun je eruit prutsen Wat blijkt het filter kun je eruit prutsen
Verder niet vies hoor :( Verder niet vies hoor :(

Re: Verstopte filters P30i en N30i

23
Dit filter kun je dus blijkbaar op die manier er tussen uit krijgen, echter als je dit niet terugplaatst, zal jouw Resmed morgen ochtend een rode smiley geven wat de maskerpas betreft. Er zal doordat er nu veel meer ruimte aanwezig is, een te grote lekkage ontstaan, waardoor de registratie van de AHI niet goed meer verloopt.

Het Multi Hole filter met de gaatjes is er specifiek op gemaakt dat er geen sprake kan zijn van overmatige lekkage.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Verstopte filters P30i en N30i

24
Henk22, jij hebt dus zo Multi Hole filter in gebruik vanuit Amerika. Mag ik vragen, hoe ervaar je de luchtstroom uit deze diffuser en hoe ervaar je het geluid dat dit diffuser maakt nu er geen Quietair filter in verwerkt zit?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Verstopte filters P30i en N30i

25
Hoi RuudJ,

Oké, het was het proberen waard nietwaar.
Ik weet ook niet hoe zo'n multi hole filter eruit ziet.
Maar goed dan dat ik het er al niet eerder uit had gepulkt.
Maar ik kan vannacht in ieder geval vooruit. :)

Ik wil ook wel graag weten hoe zo'n multi hole ervaren wordt ja.
Hartelijke groet,
Jacqueline

ResMed AirSense 10 AutoSet
ResMed Neuskussenmasker AirFit N30i S
Gestart op 9-11-2021

Re: Verstopte filters P30i en N30i

27
Ik heb inderdaad een multihole filter gekocht.
Hoe voelt het.
Nou als je verder niets doet dan het filter verwisselen, dan kan je een stuk makkelijker en frisser uitademen dan met het quietair filter.
Met een stukje wasemkapfilter er voor is het gewoon stil.

Ik heb twee nadelen opgelost.

1e: Er komt veel luchtstroming uit het filter.
Dit heb ik ingedamd door in het midden een mini tyripje te monteren met tussen voorkant en tyrip een stukje wasemkapfilter. Dit zit dermate los dat ik het er met schoonmaken zo even uit trek.

2e: Misschien is dit apparaat en of instelling afhankelijk, maar ik had snel een rode icoon.
De oplossing bij mij is enkele gaatjes op de knie bovenop te dichten, 3 was bij mij genoeg.
Tot nu toe consistent resultaat.

Wat het filterdoek betreft, ik heb ook nieuwe stukjes filterdoek in het quietairfilter gedaan.
Om dezelfde spoeling te krijgen als het originele doek heb ik stukjes stofzuiger filterdoek gebruikt.
Van een kennis welke in die branche zit heb ik allerlei stukken gekregen.
Ik kan helaas geen merk of typenummer geven, ik weet wel dat wasemkapfilter te licht is.
Er verschijnt dan waarschijnlijk een rode icoon op het apparaat.

Re: Verstopte filters P30i en N30i

29
Ik zie dat steeds meer mensen op dit forum eindelijk een oplossing hebben gevonden voor een uitgerust gevoel door de filters weg te nemen of een oud masker te gebruiken, super! Hopelijk komen de fabrikanten nu met een ander type masker. Zuurstof is dus net zo belangrijk als een goede AHI !

Mijn zoektocht voor mijzelf is nog niet opgelost helaas. Ik heb nu de “oude N30i” (zonder filtertje) maar heb al twee weken zeer vermoeide benen en knieën, het is alsof ik een marathon heb gelopen s’ochtends. Tegen de middag gaat het weer. Met de Philips Dreamwear had ik dit niet maar die blijft nooit meer goed zitten na een maand. We gaan verder met het zoeken maar tips zijn zeker welkom.

Re: Verstopte filters P30i en N30i

31
In Amerika is men erg commercieel Ingesteld en in Nederland heeft de Zorgverzekeraar de afspraak met de leveranciers gemaakt om per kalenderjaar maximaal 1 nieuw masker te verstrekken. In het begin van de therapie wil men hier nog van afwijken en ook als er problemen zijn met het masker, bijv. als deze stuk gaat, dan is men verplicht om je een goed masker te bezorgen.

Ben benieuwd wat men gaat zeggen tegen jou op je vraag aan hen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Verstopte filters P30i en N30i

34
Ik heb deze berichten met interesse gelezen.
Op mijn oude Philips System One Cpap had ik het probleem dat mijn vrouw en ik beide gek werden van de sterke (koude) luchtstroom vooraan uit het neusstuk.
Vanaf dat moment ben ik gaan experimenteren met op maat geknipte steriele gaasjes die ik met medisch plakband vastzette en makkelijk kon verwisselen.
Nu met mijn Dreamstation ben ik na de nodige omzwervingen uitgekomen op het Resmed P30 i masker.
Maar hier heb ik in het begin heel erg veel moeite gehad met de sterke tegendruk van het diffuser deel in het neusstuk.
Ik heb om te proberen van het kleine neuskussen de QuietAir ontluchting genomen en een aantal gaatjes iets groter geboord.
Niet voldoende, dus ook het filtertje erin verwijderd.
Dat was niet slim, want:
- er was veel meer lawaai, vooral voor mijn vrouw die erg goede oren heeft.
- er was weer behoorlijk veel lucht uitstroom aan de voorkant wat lekkage meldingen gaf
ook irritatie bij mijn ogen en handen en ook weer last bij mijn vrouw door de koude wind die er nu weer uitstroomde
ik heb toen het hele filtertje zo goed en kwaad als het ging er weer in gedaan.

Op dit moment gebruik ik weer een standaard (geen extra gaatjes) QuietAir ontluchting, maar ik haal het diffuser filtergaasje er voorzichtig uit, splits het in 2 helften en stop voorzichtig een helft weer terug.
Er is nu minder tegendruk, niet meer zodanig dat ik of het apparaat er de last van hebben.
Bovendien niet het hogere geluidsniveau omdat het filtertje toch wat voor een diffusere luchtstroom zorgt.
En ik heb de resterende helft die ik kan gebruiken als het filtertje er weer vies uit ziet.
Dat bevalt vrij goed al was het even wennen blijkbaar want de eerste nacht had ik een hogere AHI.
Daarna ging het beter en zit ik weer op lage AHI waardes tussen de 0 en circa 1 met soms een kleine uitschieter iets boven de 1.
Voordat ik met een Cpap begon had ik een AHI waarde schommelend tussen de 35 en 38 en mijn saturatie was rond de 81% en ik had altijd knallende hoofdpijn.
Dat was zelfs veel lager dan de saturatie van mijn inmiddels overleden eerste vrouw.
Zij had Pulmonale Hypertensie (PH - bloedstolsels in de primaire bloedsomloop van de longen) en een saturatie van 85% waar de artsen zich uiteraard al flinke zorgen over maakten.
Ik heb de indruk dat mijn hoofdpijn 's morgens en krampen 's nachts minder aan het worden zijn en ik mij ook weer iets fitter voel met deze aanpassingen.

Overigens hoor/lees ik her en der over het zwart worden van dit filtertje als komende door fijnstof.
Als het goed is heeft men (of kun je dit vragen) een fijnstof filter bij de luchtinlaat van het Cpap apparaat.
In het begin was de leverancier erg zuinig en kreeg ik er 2 per jaar, die waren roetzwart tegen het einde.
Nu krijg ik er 1 per maand en zelfs dan beginnen ze grauw te worden.
Maar dat wat je in het filter van de QuietAir ontluchting ziet is volgens mij (deels?) organisch en gewoon afkomstig van de uitgeademde lucht.
En niet van fijnstof dat aangezogen wordt want ik denk dat dat echt wel wordt tegengehouden door de beide ingangsfilters.

Groet Bob
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Verstopte filters P30i en N30i

35
bobl schreef: Ik heb de indruk dat mijn hoofdpijn 's morgens en krampen 's nachts minder aan het worden zijn en ik mij ook weer iets fitter voel met deze aanpassingen.
Hartstikke goed om te lezen.
Je merkte ook op dat het organisch materiaal is wat het masker doet verstoppen, dat is mijn mening ook.
Met fijnstof zou het ingangsfilter en slang materiaal ook zwart moeten worden.
Als we de koe bij de horens vatten zeg dan maar dat het aangekoekte snot is wat het filtertje doet verstoppen.
Hetzelfde als een vergeten zakdoek lange tijd in je broekzak, keihard.
Gelukkig zijn we vindingrijk. ;)

Re: Verstopte filters P30i en N30i

36
Zelfde probleem hier met mijn P30i. Als je het filter eruit peutert, maakt het masker behoorlijk meer lawaai. Of hij zonder filter ook overmatige lekkage aangeeft heb ik niet getest. Ik vond het geluid al vervelend genoeg.
Wat ik heb gedaan is het filter met een scheermesje over de zijkant heel voorzichtig door de helft snijden. Je voelt aan het filter dat de kant met de zwarte puntjes harder aanvoelt dan de andere kant. De zachte helft heb ik vervolgens terug geplaatst in het filter. Dat gaat heel gemakkelijk.
Het masker is nu weer stil als vanouds. En: het lijkt ook wat minder benauwd aan te voelen. Maar de echte test is natuurlijk een nachtje slapen. We gaan het zien.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Verstopte filters P30i en N30i

37
DirkV schreef: 17 mei 2022, 09:39 Wat ik heb gedaan is het filter met een scheermesje over de zijkant heel voorzichtig door de helft snijden. Je voelt aan het filter dat de kant met de zwarte puntjes harder aanvoelt dan de andere kant. De zachte helft heb ik vervolgens terug geplaatst in het filter. Dat gaat heel gemakkelijk.
Dirk, ik heb wel gemerkt dat je NIET de binnenkant van het in twee helften gesneden filter aan de kant van je neus moet doen.
Door de druk kunnen er dan kleine stukjes filter (meestal ook weer zwart) loslaten en die komen in het neusstuk.
Nu vraag ik mij ook af of je zulke deeltjes dan gaat inademen.
Overigens viel mij nu pas op dat het neusstuk wat tegen je neus aan zit binnenin een binnenrand heeft.
Want daarin kwamen die zwarte deeltjes terecht.

Puntje om op te letten dus.

Maar van mij zouden ze die filters dus wat dunner mogen maken en liefst ook dat hele deel verwisselbaar.
Of makkelijk schoon te maken ook al is het mij nog niet gelukt zo'n filter weer echt schoon te krijgen.
Het ziet er onsmakelijk uit en ik denk dat je ook steeds meer weerstand gaat krijgen in de loop van de tijd bij het uitademen.

Prima systeem en fijn masker/neusstuk, maar verbeteringen zijn echt nog wel mogelijk.

Groet, Bob
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Verstopte filters P30i en N30i

38
Hallo allemaal,

Over die verstopte filters heb ik contact gehad met VitalAir en zij kunnen die niet los leveren.
Dus tegenwoordig bel ik ze gewoon op om een nieuw cushion (het hele neusstukje) te bestellen.
Afgelopen week vroeg ik zelfs of ze er niet twee tegelijk op konden sturen omdat ik ze er zo vaak voor moet lastig vallen.
Dat was geen probleem.
Ik heb gemerkt dat mijn cushion na een week of drie niet meer prettig zit. Het wordt als het ware zachter en blijft niet goed meer in vorm onder mijn neus.

Ik heb vorig jaar met mijn verzekeraar gebeld en zij zeggen dat VitalAir moet leveren omdat zij een contract met het VGZ hebben en moeten zorgen dat mijn therapie succesvol is. Ik zit bij het VGZ, misschien maakt dat ook uit?

Dus mijn tip is; ga niet zitten vervelen met het filter in het cushion, bestel gewoon een nieuw exemplaar.
Het is inderdaad gevaarlijk om losse stukjes filter in te ademen.
Ik denk dat er daarom ook geen aparte losse filters te bestellen zijn.
En het materiaal van het cushion heeft blijkbaar ook gewoon een beperkte houdbaarheid, want als ik het cushion vervang merk ik dat meteen met slapen.

Ik hoop jullie hiermee te hebben geholpen.
Hartelijke groet,
Jacqueline

ResMed AirSense 10 AutoSet
ResMed Neuskussenmasker AirFit N30i S
Gestart op 9-11-2021