Re: Verstopte filters P30i en N30i

61
Hallo ik ben al jaren lid van de vereniging maar nieuw op het forum en las de al lange discussies over o.a. het filter van de Resmed N30i Quiet.
Ik heb soortgelijke ervaringen qua vervuiling / verstopping van de gaatjes.
Heb dat ook gemeld bij mijn leverancier Vivisol.
Per gratie krijg ik van hen tussentijds een nieuw tussenstuk toegeleverd met filter. Mocht ik er echter meer willen hebben, dan kan dat via de webshop tegen bijna €54 per stuk.
Losse filters zijn echter niet bestelbaar.
Erg vreemd is het dat je, wellicht vanwege de zorgverzekeraar, slechts 1x per jaar een nieuwe set mag bestellen, terwijl de adviezen via Resmed in Amerika zijn dat je het neusstuk (met filter) iedere 14 dagen zou moeten vervangen conform de medische inzichten daar🤔. Ook voor de andere onderdelen van het masker heeft men andere vervanging intervallen als advies.
Zie link onder naar Amerikaans Resmed advies overzicht.
[https://www.resmed.com/en-us/sleep-apne ... ent-parts/]
Verder blijft het ook erg vreemd dat die losse filtertjes hier niet gewoon leverbaar en bestelbaar zijn. Hoezo steeds duurder wordende zorg?

Re: Verstopte filters P30i en N30i

62
In de praktijk gaan de leveranciers daar in mijn ervaring niet altijd even strak mee om en kan je ze meer dan 1x per jaar krijgen.

Maar goed, het blijft wel gedoe, met lange wachttijden enzo. Daarom heb ik de tip toegepast (weet niet meer waar ik hem las, ik denk hier ergens) om het filter te vervangen met een zelf geknipte versie. Je kunt hiervoor een reservefilter voor de CPAP gebruiken. Daar knip je er zo een stuk of 4 uit. Gewoon de oude eruit peuteren, gebruiken als mal voor de nieuwe (langs knippen met een schaar, liever wat te wijd dan te krap) en terug plaatsen.
Werkt prima.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Verstopte filters P30i en N30i

63
Wat mij verbaast is dat er bij een nieuw P30i masker altijd 2 neusstukjes worden bijgeleverd, de Small en Medium.
De filters daarvan kun je toch ook gewoon gebruiken omdat je altijd minimaal 1 neusstukje over hebt.
Ikzelf heb neusstukje Large en dat wordt apart geleverd, maar het betekent ook dat ik in ieder geval die 2 extra filtertjes heb van het S en M neusstukje bij het nieuwe masker.

Overigens gebruik ik dit P30i masker dus op een Philips Dreamstation en na de ombouw van afgelopen jaar merk ik dat de filters beduidend minder vies (zwart) worden.

Verder ben ik het er mee eens dat het vreemd is dat de zorgverzekeraars zo moeilijk doen over een paar filtertjes.
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.