Uitlezen van een Löwenstein Prisma

1
Onderstaande is bedoeld als referentie, opdat het wiel maar 1 keer uitgevonden wordt.

Voor het uitlezen van een Löwenstein Prisma Max biedt de fabrikant een aantal hulpmiddelen.
De geregistreerde gegevens worden lokaal op een SD-geheugenkaart opgeslagen, maar ook draadloos (via het GSM-netwerk ongetwijfeld) naar de Prisma Cloud gestuurd (de Max-uitvoering heeft daarvoor een ingebouwd modem, heb ik begrepen). Via het internetadres my.prismacloud.com kunnen de gegevens in principe uit de cloud gelezen en geanalyseerd worden. Daarvoor is het nodig om in te loggen zodat onder meer de juiste gegevens geselecteerd worden. Nu héb ik de juiste codes, maar desondanks laat het systeem mij niet toe, vermoedelijk omdat alleen nog de leverancier geautoriseerd is. Dat moet ik nog eens navragen.
Maar er is ook een Prisma App en via deze krijg ik wel gegevens uit de cloud toegestuurd. Dat gebeurt dagelijks automatisch om 12.55 uur op voorwaarde dat de app actief is op mijn telefoon. De app kan ook via bluetooth gegevens ophalen vanaf het apparaat zelf, maar dat is wat bewerkelijk, omdat de verbinding nogal omslachtig hersteld moet worden nadat deze verbroken is geweest.
Via het internetadres my.prismajournal.com kan het SD-kaartje uitgelezen worden. Ik neem aan dat alle gegevens die daarop staan dezelfde zijn die ook naar de cloud worden gestuurd.
De betreffende gegevens zijn er niet veel. Ik heb de indruk dat andere apparatuur meer registraties doet, maar ik neem niet aan dat ik essentiële zaken mis.

In de app zie ik terug:
• De tijdsduur dat de Prisma aan heeft gestaan. Het lijkt erop dat de conclusie getrokken wordt dat het mijn slaaptijd is, maar als je bijvoorbeeld de halve nacht wakker ligt, is dat natuurlijk niet juist.
• Het aantal apneus per uur.
• De tijdsduur van de diepe slaap met een ‘oordeel’ of het lang genoeg was. Ik vermoed dat het kantelpunt bij een half uur ligt.
• De lekkage van het masker. Die is al de hele tijd nul geweest. Dat klinkt positief, maar ik geloof die waarde niet. Het lijkt mij dat deze parameter is uitgeschakeld. Iets om te bespreken.

Wanneer ik het SD-kaartje uitlees, krijg ik uiteraard dezelfde waarden, maar bovendien is het aantal apneus uitgesplitst in centrale en obstructieve apneus. En er wordt een ‘pressure’ vermeld. Volgens mij is dat de druk die het apparaat daadwerkelijk aanbiedt. Wanneer deze te vaak tegen de grens van de ingestelde waarde aanloopt, zou erop ingegrepen moeten worden.
Met Prisma Journal kun je verder nog nette overzichten genereren (in pdf-formaat).

Mijn vaste routine gaat vanaf nu worden:
• Met de app dagelijks het aantal apneus en de diepeslaapduur ophalen (= voldoende voor ‘vinger aan de pols’)
• Wekelijks een uurtje vrijmaken voor:
o de inhoud van het SD-kaartje te kopiëren (= ongeveer 10 MB, dus goed te doen).
o een rapportagebestand aan te maken.
o de slang en het masker schoon te maken.

Tips:
• een SD-kaartje heeft een schrijfbeveiliging om te zorgen dat de inhoud alleen kan worden gelezen. Altijd verstandig om het betreffende schakelaartje even om te zetten als men gaat experimenteren. NIET vergeten om het weer terug te zetten alvorens het kaartje weer terug in het apparaat te plaatsen!
• Zet bluetooth uit. Deze stond geactiveerd toen ik het apparaat meekreeg. Nu niet meer.
Zo ongeveer de allereerste ‘instructie’ die je krijgt bij slaapproblemen en aanverwante zaken is het weghalen van elektronische apparatuur tijdens de slaap. Zeker ook gezien bovenstaande ervaring was deze actie dus gauw beslist.

Dit avontuur van de afgelopen maand zal op termijn vast nog wel meer ontdekkingen opleveren. Zo ze optreden laat ik ze hieronder wel weten.


edit: de voorwaarde dat de app actief moet zijn voor verbinding met de cloud, blijkt toch niet nodig te zijn. De cloud geeft een seintje als er nieuwe gegevens beschikbaar zijn.

Re: Uitlezen van een Löwenstein Prisma

4
Dankjewel voor je uitgebreide verhaal Bramzzz! Ik heb sinds een week nu ook een Löwenstein, maar hoorde van de contactpersoon van mijn leverancier Mediq, dat de app momenteel niet te downloaden is. Ik beschik nu dus niet over mijn gegevens, ware het niet dat ik vrijwel dagelijks contact heb met de apneu verpleegkundige of de contactpersoon van Mediq.
Hopelijk komt die app gauw weer beschikbaar..

Re: Uitlezen van een Löwenstein Prisma

5
Vera schreef: 24 feb 2022, 15:45 ... hoorde van de contactpersoon van mijn leverancier Mediq, dat de app momenteel niet te downloaden is. ...
'Zij van TotalCare' vertelde mij zojuist hetzelfde en inderdaad vind ik de app niet meer terug in de Play Store. Echter, op de Löwenstein-site staat nog wel een doorverwijzing naar de app: https://hul.de/en/produkt/prisma-app-2/ en die laat (bij mij) nog steeds de app zien. Met installeer-knop.

Wel de volgende kanttekeningen:
  • er zal een reden voor zijn geweest om de app uit het zicht te halen.
  • ik weet niet meer precies hoe ik de app heb gekoppeld aan de cloud. Ik heb een account gegenereerd en daarmee in de app ingelogd. Misschien dat deze dan op basis van het e-mailadres 'weet' welke gegevens mogen worden opgehaald. Het ging uiteindelijk redelijk vanzelf.
  • behalve de Prisma app zie ik nu ook een Luisa app. Misschien wordt dat een meer algemene toepassing. Ik installeer deze nog niet, omdat ik niet weet of beide apps kunnen samenwerken.

Re: Uitlezen van een Löwenstein Prisma

7
Ik heb de app gisteren geïnstalleerd. Via bleutooth doet hij het. Ik heb wel gemerkt dat je de juiste app moet downloaden.
Echt veel wijzer word ik er niet van. Alles staat op positief. Mijn slaapuren staat op 4 uur. Ik kom ook niet over de 4 uur heen. Is dit normaal? Dit is blijkbaar ingesteld. Ik heb hier mijn twijfels over.

Prisma app is het apparaat getekend dus geen foto oid.

Re: Uitlezen van een Löwenstein Prisma

8
Die 4 uur heeft waarschijnlijk te maken met de verzekering. Zij vergoeden de CPAP, mits je iedere nacht, gedurende minimaal 4 uur gebruik maakt van het apparaat. Als je dat niet doet, kunnen ze hem weer innemen. Dat geeft het apparaat dus aan.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Uitlezen van een Löwenstein Prisma

12
Hallo, in de app kan ik het aantal AHI's, hoeveelheid lekkage en de diepeslaapindicator uitlezen. De laatste tijd staat bij de diepeslaapindicator bijna altijd: onvoldoende beschikbare gegevens voor een waardering. Een hele enkele keer wordt wel een waardering gegeven. Enkele maanden geleden werd wel vrijwel dagelijks een waardering gegeven, variërend van enkele minuten (meestal) tot een uur.
Ik vraag me af of, als er onvoldoende beschikbare gegevens zijn, dit betekent dat er die nacht geen diepe slaap is geweest. Weet iemand misschien hoe dit werkt en of ik iets anders in moet stellen om te zien hoe de diepe slaap is?

Met vriendelijke groeten,

Lia

Re: Uitlezen van een Löwenstein Prisma

13
CorneliaV schreef: 13 sep 2022, 16:32 diepeslaapindicator
Laat dat maar los, want het is speelgoed. Een CPAP is niet in staat om neurologische parameters van de slaapkwaliteit te meten omdat er geen EEG electroden zijn zoals bij eens slaaponderzoek.

Een CPAP meet genoeg nuttige dingen, helaas kunnen we er bij Loewenstein apparaten niet naar kijken met OSCAR dus bij die apparaten tasten we in het duister.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Uitlezen van een Löwenstein Prisma

15
CorneliaV schreef: 13 sep 2022, 20:44 ... hoe die diepe slaap door de cpap gemeten kon worden. ...
In dit document
https://lmt-downloadcenter.hul.de/download.php?id=5139
vertelt Löwenstein er wat over.
Of in het Duits, als je dat makkelijker vindt:
https://lmt-downloadcenter.hul.de/download.php?id=5138
(De Russische versie sla ik maar even over)
Ook mij werd verteld dat de diepe slaap niet op deze manier gemeten kan worden, maar dat zou betekenen dat Löwenstein onzin verkoopt.
Terwijl, als ik het goed begrijp, een 'goede' AHI nog geen garantie is op een goede diepe slaap en dat juist om die reden de diepeslaapberekening is toegevoegd. Ongetwijfeld is dat algoritme nog in ontwikkeling, maar om daarom dan niet ook daarnaar, maar alleen naar AHI te kijken (wat in mijn geval gebeurt), vind ik enigszins discutabel.

Re: Uitlezen van een Löwenstein Prisma

16
Bramzzz schreef: 14 sep 2022, 20:51 Ook mij werd verteld dat de diepe slaap niet op deze manier gemeten kan worden, maar dat zou betekenen dat Löwenstein onzin verkoopt.
Philips doet het ook met hun "RERA detectie" (fake) en ook op ResMed is wat aan te merken omdat ze alleen "50% hypopneus" als hypopneu aanmerken (terwijl slaaponderzoeken ondertussen alles vanaf 30% als hypopneu meenemen).

We moeten niet zomaar geloven in de goede wil, integriteit of eerlijkheid van welk bedrijf dan ook. Kritisch kijken, en toetsen aan de hand van de feiten.
Bramzzz schreef: Terwijl, als ik het goed begrijp, een 'goede' AHI nog geen garantie is op een goede diepe slaap en dat juist om die reden de diepeslaapberekening is toegevoegd
Nogal discutabel. Slaapkwaliteit hangt niet alleen samen met "hoeveelheid diepe slaap" net als een goede appeltaart niet afhangt van "hoeveelheid boter." Nee, slaap is een recept met verschillende ingredienten. REM slaap is ook essentieel bijvoorbeeld, en slaapfragmentatie is in feite de directe oorzaak van veel subjectieve klachten die samenhangen met slaap-ademstoornissen zoals vermoeidheid en cognitieve problemen.

Disclaimer: Ik heb de lectuur van Loewenstein nog niet gelezen, dat komt nog wel.
Bramzzz schreef: maar alleen naar AHI te kijken (wat in mijn geval gebeurt), vind ik enigszins discutabel.
Daar zijn we het over eens. Maar dan wordt er waarschijnlijk in de verkeerde richting gekeken. Op basis van de huidige stand van de slaapgeneeskundige literatuur denk ik dan in de richting van autonome activatie (WatchPAT / perifere arteriele tonometrie), slaapfragmentatie (EEG van PSG) en flow waveform (zie hier uitleg over de samenhang met slaapfragmentatie

Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Uitlezen van een Löwenstein Prisma

18
Even nieuwsgierig: is er inmiddels nieuwe informatie over het uitlezen van de Löwenstein Prisma Smart met OSCAR? Ik vroeg het een paar dagen geleden aan Total Care en de medewerkster daar antwoordde respectievelijk 'Dat weet ik niet' en 'Waarom wilt u die gegevens eigenlijk inzien'?
(Kennelijk is daar nog niet geland dat de beste patiënt een goed geïnformeerde patiënt is.)