wat beginners vragen.

1
Hoi Ik heet Wouter (52) en sinds 11 weken een cpap gebruiker (Resmed airsense 10 elite).
Lid geworden van apneu vereniging.
En met Oskar in de data aan het “neuzen” , heb vanuit opleiding (medisch informatica fysica , maar nooit in gaan werken ) wel ervaring met data analyse etc.

Zoals iedereen in het begin flink moeten wennen aan een masker.
O.a. al een verwarmde slang zelf gekocht , na 7 weken een enorme terugval gehad wegens Adrenaline ontwenningsverschijnselen en daar nog steeds na 11 weken vanuit aan het opklimmen .

Ondertussen gaat het wat gezondheid al een stuk beter ( cognitief, bloeddruk ) maar wat toename energie gaat het helaas nogal traag, dat moet toch echt wel een stuk beter gaan straks ? .
Maar de vraag is , hoe lang duurt zoiets ?, om eerlijk te zijn had ik op meer gehoopt nu na 11 weken .

Eerst een ResMed Quatro Air gebruikt ( L en M ) maar dat was erg vervelend de zijkanten staken in m’n ogen met grote blauwe plekken tot gevolg .( ik ben niet iemand die afhaakt en altijd minimaal 7 uur de maskers op heeft !)
Wegens teleurstellende ondersteuning van medidis zelf veel uitgezocht en gekocht .
Eerste stap de verwarmde slang , echt een goede tip !.
Op eigen initiatief Airfit F30 gekocht ( zowel de M als S ) , ik kreeg het daar erg benauwd in ( hoe kan dat , en wat kan ik er tegen doen ? ), en kon niet goed slikken , sluit gewoon niet goed genoeg aan op de (smalle grote ) neus .
Vervolgens de Airfit F20 gekocht ( zowel de M als L ) , de L is nu afgelopen weken de beste masker gebleken. ( maar nog steeds geregeld blauwe plekken , maar wel minder dan met de quatro Air )
9 uur achtereen gebruik gaat goed , maar wordt er wel vaak wakker van ( vooral door jeuk aan neus/mond etc waar je niet bij kunt (LOL)

Na hier op het forum gelezen te hebben over toch neusmasker te gebruiken ondanks mond ademhalen de Airfit P10 aangeschaft .
Sinds 2 nachten gebruik ik die
Dat gaat schijnbaar best wel goed , is 4 uur onafgebroken geslapen ermee !
Echter …. Ik ben wat achterdochtig…
Ik twijfel of ik in de nacht wel erdoor adem , of dat ik “stiekem” door de mond adem , en dat er lucht via de neus door de mond weer naar buiten gaat zonder eerst door de longen te zijn gegaan , en dat de waardes die in de ochtend op de airsence 10 staan niet representatief zijn .
Reden waarom ik twijfel :
Met Airfit F20 (L) heb ik 4 ademstops nog per uur , ( waarvan 3 CA ) en een lekkage bij 95% van 3 L/Min
Met Airfit P10 (M) heb ik 1,5 ademstops per uur , ( warvan 1CA ) en een lekkage bij 95% van 13 L/Min

Dus best wel veel lekkage toch ?, en verdacht dat de CA lager uitkomt nu ?, dat zou ongeacht masker een redelijk stabiele waarde moeten zijn ?
Laatst gewijzigd door Wtje op 09 feb 2022, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: wat beginners vragen.

2
Hallo Wouter

Wat je opmerking over energie(gebrek) betreft, ik ben ongeveer negen weken geleden begonnen met de therapie en ik ervaar precies hetzelfde. Ik merk dat ik beter en dieper slaap, maar heb nog net zo weinig energie als voor ik begon. Je leest hier op het forum dat meer mensen dit hebben/hadden, ik denk dat het wel normaal is. Maar het is wel balen….

Het valt mij echt tegen, mensen vragen me of het beter gaat op zo’n manier dat je het gevoel hebt dat je ‘ja, het gaat nu fantastisch’ moet zeggen, maar helaas, dat kan ik (nog) niet zeggen. Het is niet een simpele knop die wordt omgedraaid. Dus ik houd het op ‘ja, het gaat beter’. Want dat is op zich wel waar, alleen heb ik het idee dat het nog veel en veel beter moet kunnen gaan…
Geen idee hoelang deze periode duurt, denk dat het voor iedereen anders is.
Sterkte!

Re: wat beginners vragen.

3
Welkom Wouter,

Hou tenminste rekening met zes maanden voordat je weer wat fitter gaat voelen. In die tijd kun je wel meer bewegen, fietsen wandelen zwemmen enz, maar zwaar sporten in de sportschool en krachttraining en dergelijk uitstellen totdat je voelt dat dit weer gaat en dan nog goed je energie verdelen.

Verder over het Resmed Airfit P10 masker. Voordeel van het masker: erg licht, weinig om het lijf. Nadeel: bandje rekt uit binnen een jaar, vocht op het filter aan de binnenzijde kan het filter blokkeren (vocht vanuit de adem) waardoor het zwaar ademen wordt, door gewicht van de slang, kunnen de doppen iets kantelen waardoor er lekkage ontstaat. De opvolger, de Resmed Airfit P30i neusdoppen masker, zit veel stabieler en heeft de slangaansluiting boven op het hoofd.

Over lekkage. Resmed hanteert 24 liter als Lekstroomsterkte bovengrens. Daarboven is er sprake van bovenmatige lekkage en als dit 30 % of meer van de gemeten gebruiksduur duurt, zal de maskerpas smiley rood kleuren. Je kunt in Oscar deze rode lijn ook vast in de Lekstroomsterkte grafiek plaatsen. Trouwens je kunt in Oscar vrijwel bij elke grafiek in de Dagrapportage horizontale lijnen en verticale incidentmarkeringen plaatsen.

Je kunt dit doen door de muiscursor te plaatsen in het vak links waar de grafiektitel staat. Je ziet dan dat de muiscursor wijzigt in een handje. Klik op de rechtermuisknop en er verschijnt een popup menu met meerdere mogelijkheden.

Je kunt ook de grafieken in volgorde wijzigen. Als je het handje ziet en je houd dan de linkermuisknop ingedrukt, dan wordt het handje een vuist en dan kun je de grafieken verplaatsen, wel de linkermuisknop ingedrukt houden daarbij.

Je kunt ook grafieken in hoogte wijzigen door op de scheidingslijn te gaan staan. De muiscursor wijzigt in een streepje met pijl naar boven en onderen en dan kun je de grafiek naar beneden of boven trekken. Linkermuisknop hierbij ingedrukt houden.

Dan je vraag over mond lekkage. Als je onderstaande het geel gearceerde afbeelding terugziet in de Luchtstroomsterkte grafiek dan is er sprake van mondlekkage. Een kinband of de juiste drukinstelling zal de mond gesloten kunnen houden. klik op afbeelding om deze te vergroten.
Links normale ademhaling, boven de lijn inademing en onder de lijn uitademing. Mondlekkage geen uitademing onder de lijn. Links normale ademhaling, boven de lijn inademing en onder de lijn uitademing. Mondlekkage geen uitademing onder de lijn.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: wat beginners vragen.

4
Bedankt voor je reactie @Margaretha2021 , lees dat het bij jou ook niet helemaal van het lei dakje gaat .
Maar is wel fijn door te hebben dat ik niet de enigste ben die er mee zit te worstelen .

Het zijn kleine stapjes , maar merk toch wel op wekelijkse basis vooruitgang .

@Ruudj :
bedankt voor de uitleg, uit de grafieken kan ik nu opmaken dat ik toch dus netjes door mijn neus adem in de nacht , dat had ik nooit verwacht .
Reden dat door neus ademen nu lukt is denk ik indirect u mogelijk door de CPAP.
Ik ben allergisch voor huismijt ( en graspollen ) , ondanks synthetische kussen,dekbed en matras , en vaak wassen van bedlinnen natuurlijk toch last van huismijt.
Nu komt de lucht die ik inadem niet meer van directe omgeving bed vandaan , maar een meter er vanaf , ik heb nu veel minder last van gesnotter in de ochtend hierdoor.
Ik las dat je dus speciale filtertjes kunt kopen voor de Resmed airsence 10 ?.
Ook handig nu te weten waarom uitademen moeilijk kan gaan door condens in de masker , maakt veel uit dit nu te weten hoe dat ontstaat en kan ik er maatregelen tegen nemen .

Morgen ga ik bellen met Medidis , ik hoop dat ik ze kan overtuigen een Resmed Airfit P30i op te sturen .

Re: wat beginners vragen.

6
Hoi Wouter,

Het is moeilijk met verkoudenheid en neusmasker te slapen.
Het beste is even tijdelijk met je fullface te slapen.
Heb je de temperatuur van water en slang wel licht warm? Of voelt het wat fris aan.
Die van mij staat ietsje warm en ik ben eigenlijk nooit verkouden.

Re: wat beginners vragen.

7
Ik heb de verwarmde slang op 28 graden staan ( auto , was veel te vochtig , slaap in een licht verwarmde kamer , eigelijk met raam op een kier ).

Zojuist een goed informerend gesprek gehad met Medidis , ik krijg de antiallergie filters toegestuurd ( naast huismijt heb ik ook gras pollen en berkenpollen allergie , en laat de straat waar ik woon juist vol staan met enorme berken )

Het blijkt dat ik toch met open mond slaap en dat er te veel lekkage is ( wat volgens hun de reden is dat ik mond open .) en ik maar denken dat het goed gaat :upside_down_face:
Zelf merk ik dat ik soms moeite heb met weerstand op het uitademen via het neusmasker , vochten masker heb ik echter nog niet opgemerkt.
Nu nog met wat kleine aanpassingen de P10 verder proberen waneer verkoudheid weer voorbij is.
Ik heb blijkbaar ook verkeerde instelling gebruikt , ik had als type masker "neus" aangeven op de airsence , dat zou "kussentjes" moeten zijn.

P10i heeft Medidis niet in assortiment , maar eerst zo nog aankijken met de P10 , heb er de bijgeleverde clips op de hoofdband gezet zodat het wat beter vast zit ( masker kantelde nogal snel icm verwarmde slang )

Mocht het over maandje nog niet lekker gaan , sturen ze mogelijk een masker consulent langs .

En nog een vraag , hoe maak je het makkelijkste de ventilatie roostertje schoon van de P10 ( en P10i ) masker schoon ?, tandenborstel ?.
En zijn de opzet neusprop delen van de P10 en P10i uitwisselbaar ?

Re: wat beginners vragen.

8
Het is de P30i en niet de P10i. Ze zijn onderling niet uitwisselbaar. Het filter van de P10 maakte ik niet schoon, wat vocht aan de binnenkant verstopt het filter.

Het filter van de P30i maak ik ook niet schoon want je kunt via die piepkleine gaatjes 16, in totaal, echt niet makkelijk met een tandenborstel dit schoon krijgen.

Het P30i neusdoppen deel zonder filter droog ik af met een handdoek en met wattenstaafjes.

Het frame van de P30i maak ik ook niet schoon, ook moeilijk bereikbaar.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: wat beginners vragen.

9
Ik maakte de P10 schoon in een hoogfrequent reiniger met water en een beetje dreft.
Dat is zo'n bakje voor brillen en zo, daar kwam hij als nieuw uit.
Daarna met de mond even doorblazen, dat werkte bij mij.
Ieder gaat op zijn eigen manier met een en ander om, kijk wat het beste bij jouw werkt.

Re: wat beginners vragen.

10
Eh juist … p30i ipv p10i niet zo gek dat ze die dan niet in assortiment hebben .
Ik ga het voor de zekerheid morgen alsnog bij ze navragen of ze die wel hebben .( maar waarschijnlijk begreep ze wel wat ik bedoelde )

Ah ja ultrasone , die heb ik wel (0,7L) staan in m’n werkplaatsje , goede tip .

Re: wat beginners vragen.

11
Na best wel goede ervaring met de airfit P10 de airfit p30i aangeschaft .
Medidis kon die ondanks dat het in hun assortiment zit niet leveren , Resmed kan niet leveren en ze weten ook niet waneer dit wel weer kan.
Na wat zoeken toch nog een webshop gevonden in Duitsland die hem alsnog kon leveren .

Nu 2 nachten de P30i gebruikt, en deels bevalt dat wel goed.
minpunt; de band glijdt in de nacht van m'n hoofd , denk dat dit komt door m'n lange haar.
komende nacht het haar maar vast zetten met een haarbandje, en kijken of dat helpt .

tijdens gesprek met Medidis ( Naja, je moet nu dus air liquide zeggen ), vertelde ze dat er met de P10 veel lekkage te zien was in de data .
Volgens hun lekt het zo bij mijn neus dat er niet genoeg lucht de neus in komt en ik vervolgens m'n mond open doe .
Maar zelf denk ik dat de lekkage veroorzaakt wordt doordat juist mijn mond mogelijk open staat gedurende de nacht .
Al eerder de data met Oscar bekeken , maar echt aanwijzingen voor één van beide hypothese zie ik niet.

Ik denk dat ik nu z'n kinband ga aanschaffen, iemand een tip waar je op moet letten bij aanschaf en/of wat een fijne kinband is ?.

Re: wat beginners vragen.

12
Wouter, helaas is de Ruby chinstrap kinband niet meer te krijgen. Deze was in vaste vorm en in verstelbare vorm te verkrijgen. Zijn vervanger heet Topaz kinband, maar eerlijk gezegd is deze minder stevig dan de Ruby.
Het materiaal is dunner en eerder uitgerekt.

Je kunt bij Vivisol de Kinband AG kopen. Deze is niet verstelbaar en is te krijgen in de maat Small, Medium, en Large.

Large zou ik niet nemen die zal waarschijnlijk erg groot zijn.

De band kost circa €23,95 en kun je online bestellen.
De maat Small kan misschien te klein zijn, maar dan zit je mond wel goed gesloten, met de maat Medium kun het misschien weer net nog te groot zijn.

Misschien even van te voren bellen naar de leverancier?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: wat beginners vragen.

13
Ondertussen 6,5 maand verder .
nog steeds heel blij met de resem airfit P30i , maar sinds kort wel overgestapt naar de L maat neusstuk.
Nu geen lekkages meer ( met M lekkages bij rechter neusgat ) en blijft tevens het masker beter zitten op mijn hoofd.
Ook een deels met water gevulde synthetische kussen gekocht zodat ik minder diep in de kussen met hoofd lig ( minder last van achterblijven masker in de kussen bij draaien . )

Deels voel ik mij echt stukken beter ! ( cognitief, bloeddruk,kom nu in de ochtend niet als "lijk" uit het bed ( dus geen koffie shot nodig om wakker te worden), geen vermoeide benen meer , geen grauwe huidskleur meer , etc etc.

echter de energie blijft nog steeds achter , kan meestal maar 2 keer 2 uur werken op een dag .
Hangend op de bank met laptop dacht ik meer uren eruit te kunnen persen , maar dat had wel een pijnlijke slijmbeursontsteking in de schouder tot gevolg .
8 weken "geslapen" met heel veel pijn , de slang van de cpap voelde in die tijd aan als een enorm zware stalen scheepsketting ! .
Was niet fijn !,
Heb ook m'n bloedwaardes laten onderzoeken en die waren goed met uitzondering dat ik vitamine D te kort had , en daar een 8 weekse kuur voor gehad ( dit was grotendeels tijdens de slijmbeurontsteking periode )

nu z'n 3 weken redelijk pijnvrij , maar de energie ... blijft maar weg .
en momenteel grieperig en dus toch maar de facemask voor de dag gehaald.

bijkomend is het erg stressvol om maar een paar uur te kunnen werken op een dag , er moet nog zoveel gedaan worden .
Leidinggevende is wel ruimdenkend en bedrijfsarts is ook nog begripvol.

Maar tja ... ik had langzaam aan wel wat meer verwacht ( en vooral gewild ! )

Iemand nog tips ?, en hebben meer mensen na z'n half jaar nog steeds last van gebrek energie ( ik bedoel geen vermoeidheid )

Aan de slang ophanging moet ik meer tijd gaan besteden , is nog niet optimaal.

Oh ja...

reinigen van de neusstuk en filter de ik nu met een ultrasone reiniger , en naderhand spuit ik de boel droog met een klein (olielos) compressortje .
Z'n water gevulde kussen is echt een aanrader ( ik heb er eentje voor 30 euro gekocht bij de lidl shop ).
En voor het water gebruik ik nu een Tefal Quick and Hot apparaat met ontkalker , dat scheelt fors in de kalk ( geen heet water overigens ;-)
Laatst gewijzigd door Wtje op 11 jun 2022, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: wat beginners vragen.

14
Bedankt voor jouw update! Het gebrek aan energie is nog wel een dingetje. Iets, Apneu dus, wat in jaren is opgebouwd zal ook lang erover doen voordat je weer 'hopelijk' terugkeert op het oude niveau. Langzaam aan, vaak ongemerkt, kun je weer dingen doen die je voorheen makkelijk afging. Wij, de ApneuVereniging, geven vaak aan dat het wel zo drie jaar kan duren na de start met de cpap therapie, voordat je kunt aangeven wat er nog voor nadelige eigenschappen over kunnen blijven die door vermoedelijk apneu veroorzaakt is.

Het blijft van belang om de energie die je hebt zo goed mogelijk over de dag te verspreiden. Gelukkig is je leidinggevende 'nog' begripvol, maar denk vooral aan jezelf.

Ik weet dat de AHI score niet zaligmakend is en dat het meer gaat om hoe jij jezelf voelt, maar wat is jouw AHI score (Let wel op de Periode in je slaaprapport of deze op Dag staat)? Hoeveel Totale AI heb je en hoeveel CAI heb je (Centraal apneu)

Wat voor drukinstelling gebruik je nu?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: wat beginners vragen.

15
Hoi Ruud.

nou ,... over die waardes heb ik nog wel wat vragen ...

ik merk dat als ik wakker ben ( door is in de nacht niet te kunnen slapen wegens problemen die mij wakker houden , of dat ik eigenlijk nodig naar de toilet moet maar ik dat loop uit te stellen , of gewoon nog lig te luieren in bed ) , dat de CA waardes in de periode enorm zijn .
ik tel die periodes dan ook niet mee, maar .... zou ik daar wel iets mee moeten doen ?.

want mijn aanname was dat dit niet zozeer door slaap/adem onderbrekingen komt , maar doordat ik mijn adem blijkbaar moedwillig inhoudt ?

wat is jou idee hierover ?

zal zo is Oskar weer eens opstarten.
Denk echter dat momenteel door de (externe)stress/griep/verkoudheid/slinmbeurtsontsteking de waardes niet bepaald representatief zijn,.( vaak CA waardes van 10 a 11 )
Op (pieker loze ) goede nachtrust de CA waarden ergens tussen de 3 en 5 , waarbij opvalt dat het gedurende de grootste deel van de nacht nauwelijks voor komt , maar wel heel veel als ik in de ochtend wakker wordt maar nog niet mijn bed uit hoef ( daardoor stijgen de gemiddelde waardes over de gehele nacht fors )
Eigenlijk zou ik om 7 uur mijn bed uit moeten stappen om te zorgen dat de CA waarden erdoor keurig zijn :')

Druk staat op 9 cmWK met de EPR niveau op 2