Re: Angststoornis, depressie, slaapaneu

1
Welkom en bedankt dat je lid bent geworden van de ApneuVereniging, we zijn op weg naar de 10.000 leden.
Ook heb ik last van hoge bloeddruk, hoog cholesterol en diabetes 2.


De hoge bloeddruk en de diabetes 2 kunnen een resultaat van de ademstops zijn, cholesterol kan ook nog eventueel Familiaire Hypercholesterolemie kunnen zijn. Zit het bij jou in de familie, bij mij wel aan mijn moederskant.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Angststoornis, depressie, slaapaneu

2
Hallo Ruud, Ik weet niet of het in de familie zit, volgens mij niet, kan het helaas ook niet meer vragen. Mijn vader, moeder en mijn broer zijn helaas overleden.
Maar inderdaad, een en ander kan door de Apneu komen, de tijd zal het leren.
Morgen heb ik een afleesafspraak. Heb nog niet met bevochtiger geslapen, wil dit vanavond voor het eerst proberen, gewoon in de CPAP aan de zijkant erin zetten toch, meer niet.
Bedankt voor je bericht.
Resmed Airsense 10 autoset, Masker Resmed Airtfit P30i, Slaaponderzoek AHI 49,3.

Re: Angststoornis, depressie, slaapaneu

3
Afgelopen nacht met bevochtiger geslapen met standje 4. Ging prima, minder last van droge keel. Vandaag Vivisol aan de lijn gehad over de het uitlezen, nu 2 weken in gebruik. Vonden de waarden ect prima, gebruik na 3 dagen, elke nacht meer dan 8 uur, met AHI onder de 5.
Heb wel last met door de mond ademen, dit had ik al verwacht en mijn vrouw ook. Heb op een gegeven moment in de vroege ochtend echt veel meer last om door de neus te ademen. Krijg daarom een FullFace mask toegestuurd, mede doordat ik ook psychische problemen heb.
Ook kreeg ik het advies om de bevochtiger op 6 te zetten. Dus vanavond verder met de therapie.
Resmed Airsense 10 autoset, Masker Resmed Airtfit P30i, Slaaponderzoek AHI 49,3.

Re: Angststoornis, depressie, slaapaneu

4
Albert, ik raad je aan om een verwarmde slang erbij te gebruiken. Dit geeft meer comfort en maakt het slapen ook gemakkelijker. Het helpt in eerste instantie tegen condens, maar maakt de koude luchtstroom ook dragelijker. De slijmvliezen hoeven ook niet harder te werken om de temperatuur van de lucht naar 37 graden Celsius te verhogen. De slang kun je via Vivisol bestellen voor €31,95
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Angststoornis, depressie, slaapaneu

5
Denk dat ik de warme slang ga bestellen. Eerst het masker uitproberen.
afgelopen nacht voor het eerst met een Full Face Masker geslapen. Is wennen, vooral wat lekkage onder/zijkant. Had vergeten het masker aan te passen in het menu van neus naar fullface. Alsnog vandaag gedaan, zat tevens een laagje vocht in het fullfacemasker. Vannacht weer een poging.
Zag in een ander forum, dat de vermoeidheid waar de meesten mee kampen na een paar weken nog niet voorbij was. Zelf ervaar ik na 2 weken ook nog niet echt enige verbetering, maar ga er van uit dat dit proces langzaam gaat om weer beter in je vel te komen.
Resmed Airsense 10 autoset, Masker Resmed Airtfit P30i, Slaaponderzoek AHI 49,3.

Re: Angststoornis, depressie, slaapaneu

7
Afgelopen nacht weer met FullFace masker geslapen, nu in het menu van de CPAP op FullFace gezet.
Best wel goed geslapen, niet last gehad van lekken, wel jeuk aan de neus. Mijn in ziens, mijn beste nacht, echter wel met de hoogste AHI, 11,6.
Conclusie: tot nu toe 2 dagen FullFace masker AHI 8,6 en 11,6, met de neusmasker zat ik haast altijd onder de 5.
Maar ja, ik zie het wel even aan hoe het verder gaat. Heb in ieder geval wel lekkerder geslapen. Merkte wel bij wakker worden dat ik door de mond ademde.
Sta ook elke ochtend wat gespannen/gestrestst op. Maar dit is nog van de angststoornis/depressie mijn in ziens.
Resmed Airsense 10 autoset, Masker Resmed Airtfit P30i, Slaaponderzoek AHI 49,3.

Re: Angststoornis, depressie, slaapaneu

8
Door de hoge AHI heb je veel adrenaline opgebouwd de laatste nacht en daardoor voel jij je beter, want daar kickt het lichaam op, die adrenaline is het voedsel die het nodig heeft om de ademstops te overleven. Ik had met een full face masker ook altijd een hogere ahi score. Blij dat ik overgestapt ben op een neusdoppen masker.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Angststoornis, depressie, slaapaneu

9
Hum. Dus eigenlijk had ik dus niet dat moeten doen een fullFacemasker.
Maar betekent dat als je FullFacemasker gebruikt je niet onder de AHI 5 kan komen ? Dan zou ik dus niet goed bezig zijn. Ben ook bang dat neusdoppenmasker niet goed past, ivm vorm neusgaten. Kan je ergens passen/proberen?
Resmed Airsense 10 autoset, Masker Resmed Airtfit P30i, Slaaponderzoek AHI 49,3.

Re: Angststoornis, depressie, slaapaneu

11
a1oever schreef: 17 feb 2022, 14:27 Maar betekent dat als je FullFacemasker gebruikt je niet onder de AHI 5 kan komen
Nee hoor, da's een kwestie van de juiste drukinstelling. Ik heb gemiddeld 0.1 met een FFM.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Angststoornis, depressie, slaapaneu

13
Weer even een update van mij. Sinds 7 maart toch weer op een neusmasker overgegaan. FFM had ik veel lekkage en het zat gewoon niet. Heb sinds eind vorige maand geen tot weinig last gehad van mijn angststoornis en depressie, tot aan eergisteren. Weer opstaan met angst/spanning gevoelens waardoor ik weer somber wordt. Is wel zo dat ik sinds een week minder medicijn antidepressiva van 300 mg naar 150 mg, e.e.a. in overleg met mijn psychiater. Neem dus aan dat dit daarom komt en dat ik middels de neusmasker en sinds 3 dagen een kinband op heb een lagere AHI heb, 1,2 en 1,3 etc. onder de 2 in ieder geval. In dat opzicht gaat het dus mijn in ziens de goede kant op.
Resmed Airsense 10 autoset, Masker Resmed Airtfit P30i, Slaaponderzoek AHI 49,3.

Re: Angststoornis, depressie, slaapaneu

14
Afbouwen van antidepressiva moet bij sommige mensen heel geleidelijk gebeuren.
Van 300 naar 150 is wel meteen een halvering, dat vind ik drastisch.
Ik weet niet welke AD je hebt, maar als het bijvoorbeeld efexor/venlafaxine is dan kun je op druppels overgaan en zo jezelf langzaam omlaag doseren.
Ik ken je situatie niet maar misschien kan dit ook met jouw medicijn.

Maskers, t'is wat. Gelukkig is er veel verscheidenheid om uit te zoeken.
Zo ben ik bijvoorbeeld overgestapt op het masker wat jij nu aan de kant legt 😂
Ik had ook liever een neusdop maar ik kan geen kinband meer aan de huid hebben, de druk verkleurt mijn huid, en gek genoeg het siliconen van de Vitera (nog) niet.
Ik kan er nu wel mee slapen en heb hem ook niet te strak staan, bij mijn voorhoofd kan er zelfs een vinger tussendoor 😊

Maar in ieder geval zou ik je aanraden te vragen of de dosering AD wat gematigder verstrekt kan worden, het zou ook jammer zijn dat je meteen weer een zware terugval krijgt.
Sterkte!

Re: Angststoornis, depressie, slaapaneu

15
Bedankt Henk voor je reactie. IK dacht het komt wel goed met 300 naar 150. Heb Venlafaxine. Was namelijk ook van 150 ineens naar 300 gegaan. Moet denk ik gewoon er aan wennen. Had nog nooit van druppels gehoord? Ik neem wel even contact met mijn psychiater over de AD.
Resmed Airsense 10 autoset, Masker Resmed Airtfit P30i, Slaaponderzoek AHI 49,3.

Re: Angststoornis, depressie, slaapaneu

16
Ik moet mezelf helaas corrigeren.
Van venlafaxine zijn helaas geen druppels, sorry voor mijn stellige overtuiging.
De kleinste dosis is 37.5mg en er is 75mg. Hiermee kun je alsnog geleidelijk afbouwen.
Ik heb zelf Lexapro druppels en heb ook efexor gehad in het verleden vandaar.
wel staat me nog bij dat ik ook wat moeite had met afbouwen, dus rustig aan.

Re: Angststoornis, depressie, slaapaneu

18
In overleg met mijn psychiater blijf ik toch op 150 mg zitten. In principe gaat het wel. Nog wel steeds last bij wakker worden, Gespannen/onrustig gevoel en , vooral buik streek. Wordt daar altijd somber van, voel me gewoon echt niet lekker en best wel vermoeid, in de loop van de dag gaat het dan weer beter. Het blijft voor mij een moeilijk proces. Eerst in de ziektewet wegens angststoornis, depressie, sinds juni 2021, dan eind dat jaar de uitslag van slaaponderzoek ernstige slaapapneu. Alles bij elkaar valt het niet mee. Het ging even een paar weken best wel goed en dan weer terugval. Niet leuk. Heb nu ook een soort van kou gevat op de borst (denk ik) waardoor ik af en toe moet hoesten, of zal dat door de CPAP komen?
Resmed Airsense 10 autoset, Masker Resmed Airtfit P30i, Slaaponderzoek AHI 49,3.

Re: Angststoornis, depressie, slaapaneu

19
Wat een combi he, depressie en apneu. Ik merk dat ik sinds ik depressief raakte ik ook meer worstel met mijn cpap en maskers. Soms echt niet in kunnen slapen, benauwd. Het helpt dan even iets anders te doen. Daarna gewoon weer rustig beginnen met het masker en comfortabel maken in bed. Kleine dingen als de positie van de slang, dat mijn hoofd iets achterover moet liggen voor vrijere luchttoegang, dat het kussen niet in de buurt van de luchtuitlaat op het knietje zit etc. Dan val ik wel weer in slaap. Tot een uur of 5 Daarna blijf ik in bed beetje soezen met masker op. Echt slapen gaat dan niet meer of wat ook kan, ik herinner me de wakkere periodes alleen. Dat schijnt ook te kunnen. Al met al een worsteling met soms momenten op de rand van het bed met niet weten wat te doen. En dan toch maar weer proberen met slapen en dat lukt dan. Heb nu geen antidepressiva maar dat zal wel weer nodig worden denk ik. Ook die ad hebben weer invoed op de spieren en weefsel in mijn mond schijnt het. Van vorige episodes herinner ik mij alleen dat de combi bijvoorbeeld het FFM benauwd leek te maken. Daarom toen terug naar neusmasker wat zo wie zo aanbevolen wordt in het algemeen. Nu dus ook met neusmasker en zonder AD benauwd gevoel. Hyperventilatie? Het gaat dus over na pauze en afleiding. Wat een gedoe he. Zo complex. Ben wel blij met alle tips hier

Re: Angststoornis, depressie, slaapaneu

20
Heb nu ook een soort van kou gevat op de borst (denk ik) waardoor ik af en toe moet hoesten, of zal dat door de CPAP komen?
Maak je ook gebruik van de climate lineair verwarmde slang bij jou Resmed apparaat. Die kun je best wel nodig hebben als je ook de bevochtiger erbij gebruikt. Geeft veel comfort en voorkomt condens.

Gespannen/onrustig gevoel en , vooral buik streek.


Dit kan ook komen door de Cpap. Een opgeblazen buik met als gevolg winderigheid, laten van boeren enz. Dit heet Aerofagie
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar