Hogere AHI met verwarmde slang ??

1
dag, sinds 10 maanden gebruik ik mijn CPAP apparaat, Resmed Airsense 10 met neusmasker. Ging erg goed en ik kreeg langzamerhand meer energie. Omdat het winter werd heb ik een aantal maanden geleden een verwarmde slang aangeschaft en gebruikt natuurlijk. Echter merkte ik na verloop van een paar weken dat de AHI weer hoger werd (was niet vaak boven de 1.0 maar toen weer regelmatig bovern de 2 of zelfs 3 wat ik direct merk in vermoeidheid).
Dus weer tijdelijk voer op de gewone slang en toen weer teruggewisseld maar vorige week weer hogere waardes met verwacrmde slang.
Gister weer terug naar gewone en weer lagere waardes.. gek toch?
Zou het zo kunnen zijn dat de druk hoger moet omdat de verwarmde slang wat meer druk nodig heeft? (mijn druk staat nu tussen 5 en 9)
Hoe lang gaat het apparaat eigenlijk mee ?
Heb ook gevoel dat hij wat minder blaast dan in begin.
En meer lekkage omdat de verwarmde slang wat zwaarder lijkt dan de onverwarmde.
Ik heb nog nooit iets in OSCAR uitgelezen omdat ik dat ook veel technisch gedoe vind en dat voor mij een energie'lek'is ;-)
Denk nl dat RuudJ en PLP mij daarnaar gaan vragen... :upside_down:
Gewoon benieuwd of iemand dit herkent?

Goede nachtrust gewenst allen!
groet Saskia

Re: Hogere AHI met verwarmde slang ??

3
hi RuudJ,

dank voor je antwoord.
de verwarmde slang heeft dezelfde diameter inderdaad, dus daar zal het niet aan liggen..
Denk dan toch dat ik mijn 'heil'moet zoeken in uitlezen van OSCAR?
misschien dat er iets anders gaande is.
Apparaat zegt maskerpas in orde etc. maar wat er op het display te lezen valt is maar beperkt natuurlijk.
Nog 1 vraag: ik lees hier wel eens dat de druk juist verlaagd wordt bij hogere AHI? is het niet zo dat juist de druk dan beter wordt verhoogd?

Respect voor de mensen die hier alle heldere antwoorden geven op dit forum! zal haast een dagtaak zijn?

groet maar weer,
Saskia

Re: Hogere AHI met verwarmde slang ??

4
Hoi Saskia, de druk wordt soms verlaagd vanwege ernstige rugpijn onder en tussen de schouderbladen omdat bij een hogere druk de hulpademhalingsspier in werking kan treden. Deze zit vast in de nek en aan het borstbeen. Als de AHI nog te hoog blijft, dan is het eerst zaak om te kijken wat voor vorm van apneu te hoog is. Is dit de centrale vorm, dan heeft een verhoging van de drukinstelling geen nut. Bij centraal apneu is de luchtweg meestal gewoon open en zal drukverhoging niet helpen. Bij de mixed vorm, centraal en obstructief gelijktijdig moet de druk wel verhoogd worden. Dit moet dus ook als de apneu van de obstructieve aard is. De luchtweg is dan gesloten en door een hogere druk instelling kan deze open worden gehouden of juist nog geopend worden. Dus controleer in Oscar wat voor vorm van apneu jij het meeste hebt.

Het forum is nog geen dagtaak, maar daar is wel sprake van bij het Facebook account van de ApneuVereniging.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hogere AHI met verwarmde slang ??

5
Ik herken zeker wat jij zegt. Maar ik heb astma /chronische bronchitis.

Zodra het kouder/winter wordt, en ik die verwarmde slang ga gebruiken gaat het mis.
Ik vroeg ooit aan de longarts of er verband lag tussen astmatische klachten en het gebruik van die verwarmde slang… maar hij dacht van niet.. helaas is de praktijk weerbarstiger gebleken.

ik zet de temperatuur van die slang zo laag mogelijk als kan. Waterreservoir icm verwarmde slang is voor mijn geen succes. Het fijnste voor mij is zonder waterreservoir, en basis slang. Maar ik heb sinds kort ontdekt dat ik met verwarmde slang maar zonder waterreservoir mijn ahi ook redelijk onder controle heb.

Dus, uitproberen welke combinatie het fijnste is.

Succes.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV