Lage saturatie

1
Hallo,
Ik heb nu bijna 2 maanden een CPAP en ik heb het gevoel dat de instellingen niet echt goed staan. Mijn ahi is goed (0,2) en dat is volgens mij het enige waar ze naar kijken. Maar ik heb nog steeds last van vermoeidheid en ik heb het snachts vaak benauwd. Mijn saturatie is ook niet verbeterd. Heeft iemand tips.
Bijlagen

Re: Lage saturatie

2
Hoi,

Je desaturatie is inderdaad niet goed, ik zou deze resultaten bespreken met je behandelaar. In mijn geval is langzaam de druk opgevoerd totdat de desaturatie weg was (ik zit nu vrijwel de hele nacht tussen de 90-100 met een gemiddelde van 95).
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX of Resmed N20 neusmasker.
EPAP 6.0 met PS 5.0.

Re: Lage saturatie

3
Inderdaad moet je dit blijven voorleggen aan je behandelaar.

Kun je aangeven welk merk Cpap je hebt en wat de ingestelde druk je gebruikt?
Hoeveel AHI had je bij de slaaptest en waar bestond deze uit? Dus had/heb je veel last van obstructief apneu of/centraal apneu?

Heb je problemen met de neus doorgang of heb je last van een vernauwing bij de lucht doorgang door een teruggetrokken onderkaak?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Lage saturatie

4
Ik heb de resmed 10 vaste druk op 6 , ahi is altijd onder de 1. Ahi bij de slaaptest was 43, ze hebben niet gekeken of het centraal of obstructief is, maar ik denk centraal. Mijn neus is soms een beetje verstopt.
Ik heb contact gehad met ksyos en ze zouden mij een saturatie meter toesturen en daar moet ik drie dagen mee slapen. Hopelijk komt daar wat uit want ik ben echt kapot als ik s ochtends wakker word. Ik ben overigens niet echt tevreden met ksyos, het slaaponderzoek bestond uit het slapen met een pulsox ( gewoon thuis) en ik heb een keer een telefonische afspraak gehad van 10 minuten en dat is alles...

Re: Lage saturatie

5
Maar je hebt toch al saturatie data, dus je weet al dat het niet OK is? Je zou op zijn minst bij en wat hogere (in elk geval andere) CPAP druk moeten meten, of beter nog, koop zelf een saturatiemeter. Mijn AHI is ook ruim onder de 1 maar ik bleek toch nog apneus te hebben tijdens de REM slaap, de CPAP detecteerde lang niet alle apneus.
Ik heb nu zelf een saturatiemeter gekocht (Wellue O2 ring), dan kan ik tenminste als ik wil zelf kijken.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX of Resmed N20 neusmasker.
EPAP 6.0 met PS 5.0.

Re: Lage saturatie

6
Adnag2 schreef: 26 feb 2022, 11:42 . Ik ben overigens niet echt tevreden met ksyos, het slaaponderzoek bestond uit het slapen met een pulsox ( gewoon thuis) en ik heb een keer een telefonische afspraak gehad van 10 minuten en dat is alles...
Adnag2 schreef: 26 feb 2022, 11:42 ze hebben niet gekeken of het centraal of obstructief is,
Dat kan ook niet met alleen een pulseox. Het klinkt inderdaad wel heel gierig als ze niet eens een PG doen, laat staan PSG. "efficientere zorg" en zo haha.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Lage saturatie

7
Beste Adnag2

Lijkt me belangrijk om bij je behandelaar na te vragen welke waarden zij hebben waargenomen tijdens een slaap onderzoek. Als dat alleen een zuurstofmonitor is geweest zegt dat niets over de apneus en moet je vragen om een PG te laten maken of een PSG ( uitgebreid onderzoek inclusief hersen activiteit). je kunt natuurlijk ook een second opinion aanvragen bij een ander ziekenhuis.