Opzoek naar reiscpap met 12v omvormer

1
Hallo mensen,

Ik ben nieuw hier en aantal maanden geleden gediagnosticeerd met slaapapneu. Graag zou ik mijn hobby blijven beoefenen (kamperen in natuur e.d.). Dit zou kunnen met behulp van reiscpap. (Klein past goed in rugzak) ik heb al een aantal grote powerbanks gevonden waar ik 3 nachten mee vooruit zou komen. Alleen is het erg moeilijk om bijv voor de Breas z1/z2 of de transcend municpap een 12v omvormer te vinden. Ik weet dat er batterijen voor te halen zijn alleen kosten die erg veel met matige opslag qua energie.

Weet iemand hoe ik dit kan aanpakken? Wellicht een universele omvormer oid. Ik hoop dat iemand hier al wat ervaring in heeft opgedaan.:)

Ik weet dat er een is voor de resmedair mini alleen vindt ik deze wel erg veel kosten.

Re: Opzoek naar reiscpap met 12v omvormer

2
Ik zie dat er een adapter bij zit van 110-230V naar de spanning die de Breas wil hebben.
De vraag wordt dan welke spanning wil de Breas hebben.
Wanneer dit 12V is (net als de Dreamstations) wordt het relatief eenvoudig.
In andere gevallen zijn er UP en DOWN converters.
Op die manier hoef je niet een omvormer naar 220V en een adapter mee te nemen.
Dit verbeterd ook het rendement, je hebt anders verliezen in de adapter EN in de omvormer.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: Opzoek naar reiscpap met 12v omvormer

3
Dit onderwerp komt met enige regelmaat naar voren, waarbij die verliezen dan ook altijd voorbij komen.
Maar zo schrikbarend zijn die nu ook weer niet hoor.
Je accu raakt vooral leeg door de cpap. Vooral als je de verdamper gebruikt.

Zorgen die verliezen dan niet voor extra verbruik?
Tuurlijk wel.
Maar niet zoveel dat je maar één nacht met je accu kunt doen ipv bijvoorbeeld twee of drie.

Als je een beetje handig bent met een soldeerbout, of iemand kent die dat is, kun je met een beetje knutselen echter zonder veel moeite een DC-DC converter maken.
Van 12V naar de spanning waar je cpap op werkt.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Opzoek naar reiscpap met 12v omvormer

4
Ger01 schreef: 04 mar 2022, 13:19
Ik weet dat er een is voor de resmedair mini alleen vindt ik deze wel erg veel kosten.
stuur mij even een prive berichtje

je mag mijn air-mini wel testen. Mits je zelf een masker en slang hebt.
is dat iets??
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Opzoek naar reiscpap met 12v omvormer

6
Om welke merk en type PAP gaat het?

Als jij de dingen die ervoor nodig zijn besteld (zoek ik dan wel even uit) en het naar mijn adres laat bezorgen (adres per PB) soldeer ik het wel in elkaar en stuur het naar je op.

Het hangt even af van het plugje dat de PAP in gaat.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Opzoek naar reiscpap met 12v omvormer

7
De Breas Z1 heeft een spanning van 15 V nodig. Je zou kunnen overwegen een instelbare 12 naar 15 volt Laptopvoeding te kopen.
Deze bijvoorbeeld: Instelbare DC universele voeding voor computer, PC 90 Watt Notebook bij Amazon.
Volgens mij moet het werken. Dat originele, voor zo ver ze er zijn, zo duur zijn is omdat ze gemaakt zijn voor medische toepassingen.
Maar een laptop vraagt ook om een goede voeding dus denk dat zoiets ook moet lukken.
Voor een Resmed 10 is er wel een 12/24 V adapter bij Amazon te vinden voor rond € 40. Gebruik die zelf ook, werkt prima.

Re: Opzoek naar reiscpap met 12v omvormer

8
Beste Ger01,
Ik lees dat je ook een kampeerder bent
en een aantal (grote) powerbanks hebt gevonden die je gebruikt voor het gebruik van je CPAP als er geen netstroom is.
Zojuist heb ik op het forum een item/vraag geplaatst over ervaringen/tips voor het slapen met CPAP zonder dat er netstroom beschikbaar is.
Graag hoor ik jouw ervaringen.
Alvast dank!
Groeten van Jane