Niet in slaap vallen met BiPAP

1
Ben sinds enkele maanden lid van de Apneuvereniging en heb al eerder gepost.
Sinds bijna 2 weken heb ik nu een Resmed Aircurve in huis. Na wat opstartproblemen (levering verkeerde masker, toen juiste masker maar zat niet lekker en nu terug naar mijn masker uit mijn CPAP tijd), ben ik nu een paar dagen aan het oefenen. Vriendjes worden met het apparaat en het masker noemt Totalcare dit.

De eerste paar dagen vooral overdag en de avond geoefend. Maximum tijd die ik met masker op TV heb gekeken is zo'n 3:45 uur geweest. Toen besloten om proberen te gaan slapen met het masker en daar begonnen de problemen. Het lukt me maar niet om met masker op in slaap te vallen, hoe moe ik ook ben. Tegen de tijd dat ik zo moe ben dat ik in slaap aan het vallen ga, lijkt het alsof ik stik. Als ik dan OSCAR uitlees, zie ik ook een flink aantal centrale apneus (heb OSAS met meer dan 60% gemengde apneus, als ik op mijn zij of buik lig heb ik alleen centrale apneus). Zie ook aan OSCAR dat ik raar begin te ademen (RR schiet omhoog). Schrik dan telkens zo van het bijna stikken gevoel dat ik het masker afgooi en ga slapen. Val dan ook direct in slaap en slaap dan ook door (6,5-7,5 uur gemiddeld).

Heeft iemand hier ervaring mee en wat zou er aan de hand kunnen zijn?

PS
Krijg volgende week mijn Contec CMS50i binnen en ben dan benieuwd wat mijn saturatie doet tijdens mijn centrale apneus. Volgens de PSG zakt deze zelden tot nooit onder de 90%. Wel een flink aantal desaturaties, maar zelden meer dan 4%. Wel een flink aantal centrale apneus, met een gemiddelde van 22 seconden. Nu meet ik (ben dan wel wakker) alleen centrale apneus van rond de 10 tot 11 seconden, met af en toe een uitschieter naar 14 seconden. Mijn RR is gemiddeld 6,2, wat volgens mij behoorlijk laag is.
Met vriendelijke groet, Robert-Jan

Resmed Aircurve 10 CS PaceWave (op proef)
4-9 (epap)
0-7 (ps)
Resmed Climateline tube + luchtbevochtiger
Resmed P30 masker (M)

Re: Niet in slaap vallen met BiPAP

2
Je moet aan jouw arts echt vragen of je de Resmed Aircurve cs10 Pacewave mag uitproberen. Hiermee slaap je veel beter mee omdat de ademhaling veel natuurlijker verloopt. Eem ademhaling frequentie van 6 per minuut is vrij laag. Ik neem aan dat dit in rust is en niet overdag.

Mankeer je nog meer bijv. Copd, Astma, hartfalen?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Niet in slaap vallen met BiPAP

3
welkom op het forum.

ben je bekent met astma? copd? hartfalen?

Ik heb zelf ook een aircurve, maar die staat nu werkeloos naast een ASV :-)
Dat verstikkende gevoel bij de Aircurve is herkenbaar. Zeker in de eerste paar uur.. met de inslaap periode.

Ik had uiteindelijk de instellingen wel op orde.. had ook best wel een lage AHI.. over 12mnd.. maar een lage AHI zegt nog steeds niks over de kwaliteit van je nachtrust,
ik behield restklachten, en die zijn weg nu ik een ASV heb.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Niet in slaap vallen met BiPAP

4
Ben in afwachting van second opinion van Kempenhaeghe. Wachttijd is zo'n 4 maanden. De BiPAP heb ik gekregen, omdat ik de CPAP niet kon verdragen. Kon nu het masker goed verdragen als ik wakker ben. Inslapen ermee lukt dus niet vanwege gevoel van verstikken. Erg frustrerend.

Heb geen hartfalen (recent onderzocht) en lichte COPD. RR van 6 is inderdaad in rust. Lijkt ook of dit allen zo laag is bij gebruik masker, want daarbuiten zit hij rond de 10 (meet ik geregeld met app op iPhone. Ook als ik het mijn vrouw onbewust art meten. Tijdens de PSG was hij ook niet zo laag. Is dit herkenbaar (alleen bij gebruik masker zo laag)? Kan het zijn dat het masker verstopt is (op de een of andere manier)? Ervaar overigens geen moeite met ademen met masker.

Welke instellingen kan ik aanpassen om verstikkingsgevoel weg te krijgen? Mijn leverancier en behandelend arts geven aan hier te weinig kennis van te hebben, wat ik erg bijzonder vind (gezien het hun vak is). Alles en iedereen bij reguliere slaapapneu centra lijkt zich alleen te focussen op behandeling van OSAS. Kom bij deze partijen ook zelden de term CSAS tegen,

PS
Mijn hartslag in rust is ook laag (zo rond de 53) en in de nacht zakt deze tot 43. Mijn saturatie is goed. Gemiddelde desaturatie is 93, kom zelden onder de 90. Wellicht hoort daar ook de trage ademhaling in rust bij.
Met vriendelijke groet, Robert-Jan

Resmed Aircurve 10 CS PaceWave (op proef)
4-9 (epap)
0-7 (ps)
Resmed Climateline tube + luchtbevochtiger
Resmed P30 masker (M)

Re: Niet in slaap vallen met BiPAP

5
Door de PS te verhogen zou het ademhalen makkelijker moeten worden. Een druk van 4,6 cmh2o is vrij laag. Een druk van 6 of 7 cmh2o voorkomt de obstructieve ademstops. Dan een PS van 5 of 6 zou een IPAP druk van 11 of 12 of 13 cmh2o geven.

Belangrijk voor jou zou dan zijn of de Centrale ademstops ook toeneemt. Mijn verwachting is van wel en dat is dan meteen een indicatie om direct over te gaan tot de ASV therapie. De ASV heft de centrale ademstops op, doordat het apparaat de ademhaling voortzet en de EPAP druk heft grotendeels de obstructieve ademstops op en eventuele hypopneus.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Niet in slaap vallen met BiPAP

6
De ePAP is zo laag, omdat ik met een hogere druk benauwder krijg (moet meer moeite doen om uit te ademen, krijg pijn op de borst, hyperventilatieverschijnselen, aerofagie, etc..). iPAP is hoog genoeg op dit moment om de meeste obstructieve apneus weg te blazen (heb er hooguit 1 in de 3:45 uur dat ik het masker op had. Is natuurlijk wel een deels vertekend beeld, omdat ik dan wakker ben.
Verwacht wel gewoon de ASV te krijgen, maar moet hier nog zeker 6 maanden op wachten (4 maanden wachtlijst, dan een nieuwe PSG, cardiologisch onderzoek voor ASV, opname om ASV in te regelen, etc.). Betekent dit dat ik in de tussentijd de problemen zal behouden met inslapen? Druk verhogen zou het aantal CSA verder verhogen en deze zit nu al rond de 10 per uur als ik wakker ben met masker op.
Met vriendelijke groet, Robert-Jan

Resmed Aircurve 10 CS PaceWave (op proef)
4-9 (epap)
0-7 (ps)
Resmed Climateline tube + luchtbevochtiger
Resmed P30 masker (M)

Re: Niet in slaap vallen met BiPAP

8
Arts wil er wel voor gaan, maar mag deze niet bestellen van de zorgverzekeraars. Dat mogen alleen de Centra voor Thuisbeademing (UMC's), Kempenhaeghe en als ik het goed heb begrepen (op proef) het Amphia Ziekenhuis in Breda. Ben daarom doorverwezen naar Kempenhaeghe en dat duurt dus nog in totaal zo'n 6 maanden.
Heb zorgverzekeraar gebeld en kan zelfs zijn dat Kempenhaeghe eerst nog de BiPAP beter gaat inregelen (dan via huidige arts) en daarna pas ASV voorschrijft.
Zal geduld moeten hebben ben ik bang (niet mijn sterkste kant).
Met vriendelijke groet, Robert-Jan

Resmed Aircurve 10 CS PaceWave (op proef)
4-9 (epap)
0-7 (ps)
Resmed Climateline tube + luchtbevochtiger
Resmed P30 masker (M)

Re: Niet in slaap vallen met BiPAP

9
JACOBS08 schreef: 06 mar 2022, 10:35 Welke instellingen kan ik aanpassen om verstikkingsgevoel weg te krijgen?
Heel simpel: PS moet omhoog, en dan dagelijks OSCAR volgen om te kijken om je CA index niet te hoog wordt.
JACOBS08 schreef: 06 mar 2022, 10:35 Mijn leverancier en behandelend arts geven aan hier te weinig kennis van te hebben, wat ik erg bijzonder vind (gezien het hun vak is). Alles en iedereen bij reguliere slaapapneu centra lijkt zich alleen te focussen op behandeling van OSAS. Kom bij deze partijen ook zelden de term CSAS tegen,
Je zit bij Kempenhaeghe? In Oktober 2020 hadden ze ook geen BiPAP of ASV behandelplan voor me (UARS). Ik heb alles zelf moeten doen.
RuudJ schreef: 06 mar 2022, 11:55 Belangrijk voor jou zou dan zijn of de Centrale ademstops ook toeneemt. Mijn verwachting is van wel en dat is dan meteen een indicatie om direct over te gaan tot de ASV therapie. De ASV heft de centrale ademstops op, doordat het apparaat de ademhaling voortzet en de EPAP druk heft grotendeels de obstructieve ademstops op en eventuele hypopneus.
Ik ben een groot fan van ASV, maar deze redenering is gevaarlijk. Als je door over-ventilatie door overmatige PS centrale apneu induceert, dan is het laatste wat je moet doen, de backup rate van ASV alsnog ventilatie laten forceren. Zie ook: Hypocapnie.
JACOBS08 schreef: 06 mar 2022, 12:25 De ePAP is zo laag, omdat ik met een hogere druk benauwder krijg (moet meer moeite doen om uit te ademen, krijg pijn op de borst, hyperventilatieverschijnselen, aerofagie, etc..). iPAP is hoog genoeg op dit moment om de meeste obstructieve apneus weg te blazen (heb er hooguit 1 in de 3:45 uur dat ik het masker op had. Is natuurlijk wel een deels vertekend beeld, omdat ik dan wakker ben.
Heb je dat gehoord bij Kempenhaeghe? Wat een onzin. Bij BiPAP is het juist zo dat je EPAP op elk gewenst niveau kan zetten omdat het juist de PS is die het ademcomfort bepaalt. Dus met EPAP obstructie opheffen, en daarna stuur je PS op comfort.

Ik slaap zelf met EPAP op 9 cmH2O, merk er niets van.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Niet in slaap vallen met BiPAP

10
Zoals gezegd zit ik nu niet bij Kempenhaeghe, maar ben ik daar naar toe doorverwezen. Huidig slaapcentrum geeft aan te weinig kennis te hebben voor behandeling van mijn complexe slaapapneu.
Kempenhaeghe mag sinds begin 2021 ook ASV's voorschrijven, dus dat is geen probleem meer. Vandaar dat ik hen nu ook in het rijtje heb geplaatst.
Kempenhaeghe heeft dus helemaal niets gezegd. Huidige partij heeft wel aangegeven te weinig kennis te hebben. Zal je opmerking over PS t.o.v. ePAP met hen bespreken. In de tussentijd zal ik moeten wachten op screening en behandeling bij Kempenhaeghe.
Met vriendelijke groet, Robert-Jan

Resmed Aircurve 10 CS PaceWave (op proef)
4-9 (epap)
0-7 (ps)
Resmed Climateline tube + luchtbevochtiger
Resmed P30 masker (M)

Re: Niet in slaap vallen met BiPAP

11
JACOBS08 schreef: Kempenhaeghe mag sinds begin 2021 ook ASV's voorschrijven, dus dat is geen probleem meer.
Interessant, is daar ergens nog na te lezen? Of is dit alleen aan u medegedeeld.
JACOBS08 schreef: In de tussentijd zal ik moeten wachten op screening en behandeling bij Kempenhaeghe.
Ok, ik hoop dat het niet te lang duurt.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i