koude slaapkamer

1
Wat een helse nacht!

De slaapkamer temperatuur lag afgelopen nacht onder de 14gr C
Mijn partner wil dat... ramen openen, radiator uit, etc etc, maar mijn Bipap en ASV vinden dat nooit prettig.

Mijn Resmed sloeg op hol !! Ik werd benauwd en achter adem wakker, tot 3x toe.
ik lag te hijgen als een hond..

Na de 3x keer, was ik zo koud... en alles deed pijn, ademhalen, longen, armen.. ik dacht.. ik ga dood, ik bel 112..
maw totale paniek.

Ik ben weer in bed gaan liggen, diep onder de dekens en had het masker niet meer opgedaan, dus ik ben een wrak nu.

Wie kent dit?

nb ik verhuis vannacht naar een warmere logeerkamer, mijn partner kan de boom in...
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: koude slaapkamer

2
Het enige dat bij mij wel eens gebeurt als het koud is, is dat ik condensvorming krijg in de slang.
Zoals dit soort nachten op de boot doorbrengen, waar het 's nachts dan een graad of 7-10 in het slaapvertrek wordt.
Dan zet ik óf de verdamper lager/uit óf de verwarmde slang wat hoger.

De klachten die je beschrijft herken ik geenszins ben ik bang
Begrijp ook niet echt hoe de machine op hol kan slaan.
Die reageert toch op wat jij doet?

Het lijkt wel een beetje of je een soort van paniekaanval had, begon te hyperventileren en de het apparaat daar op reageerde.
Ik zeg niet dat het niet kan, daarvoor ken ik die apparaten niet goed genoeg, maar een Resmed die op hol slaat omdat het koud is komt voor mij ietwat vreemd over.

Voor nu denk ik dat het verstandig is om apart te gaan slapen.
Het zal rust in je hoofd brengen en dat is alleen maar goed.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: koude slaapkamer

3
bedankt menno...

ja mss is het wel een vorm van hyperventileren, ik heb het ook te druk en wat examenstress.

Maar een vrieskoude slaapkamer werkt voor mij niet.


Op hol slaan van een cpap moet te vooral lezen als, doorblazen, het voelt alsof ik wordt volgepompt met lucht... dag erna heb ik dan ook last van winderigheid, opgeblazen gevoel, bolle buik.. lucht in het darmkanaal..
En voordat ik dat het masker af heb en de machine kan uitschakelen is de hele tent wakker.
(ik mis een zgn dodemans functie, bij mijn airmini schakelt de cpap uit.)
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: koude slaapkamer

4
Dat lucht in je maag en darmen is (helaas) normaal.
Zeker in het begin.
Na verloop van tijd wordt dat meestal een stuk minder.
Ikzelf heb er zelfs bijna helemaal geen last meer van.

Zit er niet gewoon een aan/uit knop op het apparaat?
Ik druk hem altijd uit terwijl ik uitadem. ( Tijdens inademen geeft een heel onaangenaam gevoel.)
Vervolgens klik ik het masker los.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: koude slaapkamer

5
Gebruik je een verwarmde slang? Met een normale slang kan er wellicht een plasje water in de slang ophopen dat de lucht hindert waardoor het ASV algoritme harder gaat pompen.

Mijn slaapkamer is bijna een koelkast, en ik heb met m'n verwarmde slang en DSX900 nooit problemen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: koude slaapkamer

6
Hoi Neuteboom,
Hoe is het nu?
Ik heb gepeinsd hoe dat kan dat je machine zo doorblaast.
Ik heb in het begin de P10 er eens op aangesloten. Het is bekend dat die wel eens wat wil kantelen.
Zo ben ik wakker geworden met steeds sterker wordende druk, oftewel pompen zeg maar.
Mijn inschatting is dat het algoritme op dat moment niet meer (ziet) of ik wel goed adem en daardoor de druk gaat opvoeren.
Hij is immers gemaakt om flexibel de druk op te voeren totdat de apneu bestreden is.
Met een goedpassend masker (P30i bijvoorbeeld) heb ik dit nog nooit gehad.
Ook nu ik met de Fisher & Paykel Vitera slaap (welke voor mij goed afdicht) heb ik dit nog niet meegemaakt.
Vermoedelijk heeft om een of andere reden het apparaat je adem niet goed meer kunnen registreren en ging doen waar hij voor gemaakt is.
Maar goed ik ken jouw situatie niet dus ben wel benieuwd of de warme kamer geholpen heeft.
groet.