Betrouwbaarheid geregistreerde data?

1
Mijn vrouw heeft inmiddels 2x een slaaptest gehad, waarbij de tweede een uitgebreide test was met registratie via sensoren 's nachts thuis en aansluitend de dag daarna in het ziekenhuis. Bij beide tests is geen apneu vastgesteld (AHI 0,8; 100% hypopneu's). Als ze echter een nacht met mijn CPA slaapt dan geeft dat steeds een heel ander beeld, zoals bijvoorbeeld:
Ik vraag me dus af hoe betrouwbaar de data die wordt geregistreerd door Philips Dreamstation en uitgelezen in Oscar is.
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Philips Dreamstation i.c.m. Resmed Airfit P30i

Re: Betrouwbaarheid geregistreerde data?

2
CPAPs weten niet wanneer je slaapt (geen hersengolven) en als je wakker bent dan heb je ademhalingspatronen die door xPAPs voor incidenten aangezien kunnen worden. Die incidenten worden bij een slaaponderzoek niet meegeteld.

Dat wil niet zeggen dat uw vrouw geen SDB heeft, ik begrijp dat zij klachten heeft? Anders zou je niet 2x slaaponderzoek doen lijkt me. Waren dat PGs of PSGs? Het kan dus zijn dat deze klachten worden veroorzaakt door Flow Limitation, dat is bij mij het geval. Daarom had ik ook bij twee slaaponderzoeken uitslag "negatief voor OSAS" en pas bij de 3e (PSG+Pes) poging een diagnose.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Betrouwbaarheid geregistreerde data?

3
Kleine vertaling van bovenstaand bericht:

SDB = Sleep Disordered Breathing; slaapstoornis.
PG = Polygrafie, slaapregistratie zonder registratie van hersenactiviteit.
PSG = slaapregistratie met registratie van hersenactiviteit (noodzakelijk om de diagnose van de slaapstoornis vast te stellen. De zorgverzekeraar stelt dit als voorwaarde om voor vergoeding in aanmerking te komen); gemeten worden ademhaling (luchtstroom) hersenactiviteit, buik- en borstbeweging, beenbeweging, ligging, REM- slaap, zuurstofsaturatie en snurkgeluid.
OSAS = obstructief slaap apneu syndroom
Pes = slokdarmsensor

Met dank aan https://apneuvereniging.nl/woordenlijst/

Re: Betrouwbaarheid geregistreerde data?

5
EricS schreef: 07 mar 2022, 19:04 Beide onderzoeken waren PSG's met slokdarmsensor (neem ik aan, plakker op de hals).
Nee, dat is een snurkmicrofoon. Een slokdarmsensor gaat door de neus naar binnen en moet je dan doorslikken.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i