Vraagstuk. Locatie CPAP, allergie,

1
Graag jullie bedenkingen, tips, bij volgend probleem.
Ik slaap met de Ecostar/Sefam (basistype) in een onverwarmde slaapkamer.
Enkel bij koude nachten is dit problematisch: koude droge lucht maken het gebruik van de CPAP dan ondraaglijk. Word er wakker van en zet de CPAP af.
Ik ben samen met de arts tot het besluit gekomen om een luchtbevochtiger voor de CPAP aan te schaffen.
Mijn toestel staat in een nachtkastschuif die ik overdag dicht doe. Hoofdzakelijk omwille van de kat.
Slaapkamerdeur staat steeds open voor een goede verluchting. Op koude dagen slaapt de (speelse) kat graag op bed terwijl ik werken ben. Ik gun haar dat maar wil vermijden dat ze de CPAP of onderdelen beschadigt.
Recent (sinds max 1 jaar) heb ik een beginnende huisstofmijt-allergie.
Dus is het overdag opbergen in de schuif, van de CPAP met waterreservoir verre van ideaal.
Die mijten houden van donker en vochtig.
Ik ga me vandaag alvast een mijtendodende spray aanschaffen, en in de toekomst de schuif zo zuiver mogelijk houden.
Ik heb er geen idee van of die via de CPAP mee worden aangezogen en in mn longen terecht komen, maar één van de voorbije dagen heb ik onbedaarlijk zitten niezen, plus loopneus. Echt niet voor herhaling vatbaar.
Ik denk dat de belangrijkste hindernis, de kat is. Misschien doet ze geen kwaad, maar liever voorkomen dan genezen. En de slaapkamerdeur sluiten is voor mij en mijn huisdier ook niet ideaal.
Zien jullie dingen waar ik nog niet aan gedacht heb?
Dank voor tips.

Re: Vraagstuk. Locatie CPAP, allergie,

2
Laten we beginnen bij de basics. U zou eigenlijk een ultrafijn filter moeten gebruiken met uw EcoStar vanwege de allergieën, maar zijn die wel beschikbaar voor uw apparaat? Even googelen bracht geen duidelijkheid.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Vraagstuk. Locatie CPAP, allergie,

3
Hoi,

Je zult het wel niet willen horen maar de kat moet de slaapkamer uit!
Katten hebben van alles in de vacht zitten en krabben en rommelen wat af, dat komt dus ook in je beddengoed.
Ik heb eczeem en ook allergie en we hebben een kat maar die komt nooit boven in de slaapkamers.
Die mijtenspray werkt goed, dat heb ik aan mijn vrouw gemerkt met voor en na gebruik.
Verder is vaak stofzuigen, ook achter en onder de kastjes belangrijk.
Zelf wissel ik maandelijks het stoffilter van mijn apneu apparaat.
Regelmatig een licht vochtig doekje om apparaat en directe omgeving stofvrij te maken.
Alles goed schoon houden en zoveel mogelijk stofvrij moet al heel wat schelen.
Verder een bevochtiger en verwarmde slang gebruiken, dat scheelt in comfort. ;)

Re: Vraagstuk. Locatie CPAP, allergie,

4
Henk22 schreef: 09 mar 2022, 13:03 Verder een bevochtiger en verwarmde slang gebruiken, dat scheelt in comfort. ;)
Een Ecostar ondersteunt geen verwarmde slangen. Goed, je zou er een Hybernite slang bovenop kunnen gooien maar dat wordt het wel een allegaartje. Wellicht is overstappen van leverancier een idee als ze geen Airsense10 kunnen leveren? Neem bijvoorbeeld Westfalen, die geven een Airsense10 standaard met bevochtiger en een verwarmde slang, en je kan vanwege allergieën ook nog wel een recept krijgen voor vergoeding van ultrafijnefilters.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Vraagstuk. Locatie CPAP, allergie,

5
Update:
Stofmijtendodende spray gekocht.
De apotheker zei dat de schuif van het nachtkastje niet zozeer een probleem zal vormen, want mijten leven van huidschilfertjes van mens en dier en houden zich vooral op in textiel (zoals de matras). Schuif regelmatig met vochtig doekje schoonhouden moet dus volstaan.
Het Ecostar toestel ondersteunt inderdaad niet een verwarmde slang.
Maar de verdeler van het toestel stelde zelf ook de “universele” verwarmde Hybernite slang voor.
Wat het toestel betreft is het probleem dus opgelost.
Mijn basic toestel met accessoire luchtbevochtiger en verwarmde slang, komt dan nog steeds honderden (!) euro's goedkoper uit dan de meer gesofisticeerde modellen.
Een ultrafijn filter is niet voorzien, het is een vrij grof stukje schuim (vervangbaar) voor de luchtinlaat.
Ik zou wel een passend stukje uit een FFP2 masker kunnen knippen, maar ik ben er niet zeker van of dat de luchtinlaat zou beperken en de ventilator van het toestel zou overbelasten of de druk zou beïnvloeden, dus laat ik dat maar zo.
Ook al omdat de schuif niet het stofmijtprobleem vormt.
De kat, tja, daar moet ik nog eens goed over denken.
Dat brengt inderdaad nogal wat mee uit de tuin. Inclusief vlooien en teken!
Maar zowat alle katten die ik ooit gehad heb, staan 's nachts voor een gesloten deur te janken, zolang tot je ze bij jou op bed laat liggen.
Dank voor de reacties.

Re: Vraagstuk. Locatie CPAP, allergie,

6
Giacometti schreef: 10 mar 2022, 12:31 Mijn basic toestel met accessoire luchtbevochtiger en verwarmde slang, komt dan nog steeds honderden (!) euro's goedkoper uit dan de meer gesofisticeerde modellen.
Als het goed is hoort het niet uit te maken, de verzekering betaalt de middelen die u nodig heeft.

(Pinkt een traantje weg bij de gedachte dat ik 1500 euro voor mijn eigen ASV heb moeten betalen 😭 maar ja het is een goede investering omdat ik nu niet meer arbeidsongeschikt ben tov. het beoefenen van mijn vak)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i