Fisher & Paykel Vitera - review masker

1
Door de tijd heb ik een aantal maskers gebruikt.
Toen ik nog met de CPAP sliep kon ik makkelijk met een neusmasker slapen.
Helaas heb ik snel de neiging met de mond open te slapen.
Nu ik met een ASV slaap is dat nog moeilijker.
Ik ben een tijd bezig geweest met experimenteren met wat voor mij het beste werkt en ben tot de conclusie gekomen dat het Fisher & Paykel Vitera fullface masker voor mij het beste compromisloze masker is.
fisher-amp-paykel-vitera-fullfacemasker-01.png
Het masker lijkt in eerste instantie overweldigend groot en de voorhoofdsteun draagt daar zeker aan bij.
Eerst was ik sceptisch, want dacht dat het een hele toer zou worden om met dit gevaarte te slapen.
Nu breek ik een lans voor dit masker want het heeft vele voordelen.
  • Het masker is zacht
  • De voorhoofdsteun draagt bij aan stabiliteit
  • De RollFit XT technology zoals F&P dit noemt ontziet je neusbrug
  • De ventilatie gaten storen mijn wederhelft niet
  • Makkelijk schoon te maken
Na een twijfelperiode dus om voor dit masker.
De voorhoofdsteun lijkt een belemmerend obstakel, maar dat valt best mee.
Bij mij zit hij zo los dat ik er makkelijk een vinger tussendoor kan halen. Deze tip las ik op een andere site en werkt ook echt voor mij. Ik merk amper dat hij er zit.
Het rollfit neusbrugkussen (zo zal ik hem maar noemen) werkt ook goed.
Ik was bang dat mijn neus gekrenkt zou worden door zo'n masker maar ook dat valt best mee. Doordat de voorhoofdsteun zo losjes zit, drukt dit gedeelte zeer zachtjes op mijn neus en na een tijdje merk ik het amper.
full-face-cushion-vitera-cpap-mask-fisher-paykel__63761.1598549072.jpg
Op de afbeelding is het rollfit gedeelte te zien, dit scharniert een aantal centimeters.
Ik was wel wat bang dat het luchtfilter voor overlast zou zorgen maar dat valt best mee,
Je hoort hem amper en mijn vrouw zegt nergens last van te hebben.
Het grootste voordeel voor mij is dat hij niet lekt, ook niet als de druk even omhoog gaat!
Mijn AHI score (en dat is natuurlijk persoonlijk) is zeer laag met dit masker. Het zit dik onder de 1 apneu per uur en meestal tussen 0 en 0,5.

modedit RM: titel ter verduidelijking aangepast

Re: Fisher & Paykel Vitera

2
oscar 27 maart-1_632.png
Afgelopen nacht voor de derde keer op rij een AHI index van 0.00 🎉
Het went ook steeds beter met een fullface masker, wat dat betreft is de Vitera voor mij wel een aanradertje.
Het is dus ook niet een voldongen feit dat met fullface maskers mindere resultaten worden verkregen.

Re: Fisher & Paykel Vitera

3
Henk, de EPAP Min van 4 cmh2o is wel erg laag. Deze instelling zorgt voor het tegengaan van obstructief apneu.

Tevens zie ik dat de inademing tijd nog langer is dan de uitademing tijd. Beter is de uitademing tijd langer duurt dan de inademing tijd.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Fisher & Paykel Vitera

4
RuudJ schreef: Henk, de EPAP Min van 4 cmh2o is wel erg laag. Deze instelling zorgt voor het tegengaan van obstructief apneu.
Klopt, maar ik heb nooit meer een obstructieve apneu.
Ik ben het wel met je eens hoor dat 4 laag is, maar na de eerste paar minuten gaat dat naar gemiddeld over de 5 en ik heb er kwa spoeling geen last van.
Ik heb hem ook op 5 gehad maar het algoritme jaagd hem zelf omhoog.
Mijn insteek is, hoe lager, hoe minder lek.

Ik zal eens door Oscar heen waar de inademingstijd anders is.
Ik heb momenteel ook corona, ik weet niet wat dat doet.

Re: Fisher & Paykel Vitera

5
cpap-1_636.png
Ik heb Oscar geraadpleegd, maar kom tot de conclusie dat dit bijna overal voorkomt.
In de cpap tijd is dat nog erger geweest.
Ik denk dat het bij mij hoort en misschien ook wel met de astma te maken heeft.

Ik zag trouwens ook weer dat centraal apneu bijna altijd de overhand gehad heeft, dan is mijn keus voor ASV niet voor niets geweest.

Onderstaand het Resmed titratie protocol voor ASV/ASVAuto
ASV Titration.png