Neusmasker in combinatie met Covid-19

1
Beste lezers,

Het is al een tijdje geleden dat ik hier voor het laatst was, kan goed 10 jaar geleden zijn. Ik gebruik ook ongeveer zo lang de Resmed Airsense 10, naar volle tevredenheid.
Ik zit nu echter met een prangende vraag waar ik zelf geen duidelijk antwoord op weet, hopelijk heeft iemand hier op het forum informatie.

Er is gisteren bij mij Covid-19 geconstateerd. Nu is de Omicron-variant niet zo heftig en ik heb er tot nu toe, op een tijdelijke verhoging en wat spierpijn na, er inderdaad nauwelijks last van. Van Omicron is bekend dat het zich niet diep in de longen manifesteert. Nu vraag ik mij af of door de continue luchtstroom naar de longen toe door het slaapapparaat de virusdeeltjes alsnog diep in de longen worden geblazen. En kan ik daarom beter maar enkele dagen zonder masker slapen?
Heeft iemand hier informatie over?

met vriendelijke groet,
Harrie

Re: Neusmasker in combinatie met Covid-19

3
HarrieB schreef: 23 mar 2022, 12:32 Nu vraag ik mij af of door de continue luchtstroom naar de longen toe door het slaapapparaat
Dat doet CPAP niet, dus dat kan geen zorg zijn. De bevochtiger kan juist gunstig zijn omdat het slijm in de longen en luchtpijp niet uitdroogt en daardoor alle deeltjes extra snel naar buiten kan voeren.
HarrieB schreef: 23 mar 2022, 12:32 En kan ik daarom beter maar enkele dagen zonder masker slapen?
Als u een infectie heeft moet u uw immuunsysteem niet verzwakken. Het verminderen van slaapkwaliteit is een van de makkelijkste manieren om je immuunsysteem te verzwakken dus ik zou het niet aanraden.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Neusmasker in combinatie met Covid-19

4
Dank voor de reacties! Wat ik uit de link begrijp is dat de luchtstroom zich beperkt tot de bovenste luchtwegen, dat wist ik niet en dat is een hele geruststelling. De luchtstroom zal om die reden waarschijnlijk geen relevante negatieve invloed hebben, concludeer ik dan maar.

Ik gebruik inderdaad de luchtbevochtiger en het argument dat ik juist nu mijn immuunsysteem niet moet verzwakken door slecht te slapen klinkt logisch.
Ik ben enigszins gerustgesteld en zal vanavond gewoon weer het apparaat gebruiken.

Groet
Harrie

Re: Neusmasker in combinatie met Covid-19

5
HarrieB schreef: 23 mar 2022, 18:02 Wat ik uit de link begrijp is dat de luchtstroom zich beperkt tot de bovenste luchtwegen, dat wist ik niet en dat is een hele geruststelling
Nee, ademen is altijd het diep in de longen brengen van lucht vanuit de ruimte buiten het lichaam. Want alleen in de longblaasjes (alveoli diep in de longen) wordt gas-uitwisseling met het bloed gedaan. Het is alleen dat het toepassen van CPAP niets hieraan verandert.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i