Nieuw op het forum - hoge bloeddruk?

1
Ik ben nieuw hier op het forum en net 4 dagen geslapen met CPAP.
Ik ben Ingrid, 49 jaar en uit slaaponderzoek kwam een AHI van 20 zowel OSAS als CSAS
De eerste 2 nachten slecht geslapen met CPAP, veel wakker gelegen maar een AHI van 2,5 en 3,5. De laatste 2 nachten een stuk beter geslapen maar AHI omhoog naar 7,5 en 13,5, ik maak me gelijk zorgen. Daarnaast heb ik een hele hoge bloeddruk, daar heb ik onderzoeken voor. Hoe kan het dat de AHI na twee dagen al flink gestegen zijn en hebben er meer mensen een hele hoge bloeddruk?

modedit RM: titel ter verduidelijking aangepast

Re: Nieuw op het forum

2
Hoi Ingrid, welkom op het forum.

Vervelend voor je dat de AHI weer omhoog schiet. Probeer je er niet te druk om te maken, er zal vast iets aangepast moeten worden aan het toestel.
Het eerste wat je moet doen is met je behandelaar/leverancier bellen want die regelen je apneu apparaat voor je in.
Die zien op afstand je situatie en kunnen dat beter beoordelen. Dus even een belletje plegen.
Hoge bloeddruk kan ik je niet mee helpen, dat moet toch echt de huisarts beoordelen.
Misschien is het ook wat de spanning van het moment en wat te hoge verwachtingen in het begin.
Ik zou rustig doorgaan en kontakt met de behandelaar opnemen, dan ben je vast snel gerust.
Succes.

Re: Nieuw op het forum

3
Henk, dank je wel voor je reactie. Ik ben nog maar kort bezig met de CPAP maar ga toch maandag een belletje plegen naar de OSAS verpleegkundige. Voor mijn bloeddruk worden onderzoeken gedaan in het zkh maar ik dacht dat het heel erg hoort bij apneu. Gr. Ingrid

Re: Nieuw op het forum

4
Welkom Ingrid, een hoge bloeddruk is inderdaad een bijwerking van de Ademstops. Als de behandeling goed aanslaat zal de bloeddruk hoogstwaarschijnlijk ook dalen.
Laat ook bij een opticien even de oogbol druk van beide ogen meten. ook deze kan bij apneu te hoog oplopen.

Als je beter slaapt kan het zo zijn dat je meer in de diepe slaapfase en meer in de REM fase terecht komt. De Rem fase van de slaap is de droomslaap en het kan zo maar zijn dat je juist in die periodes heel veel ademstops krijgt en daardoor een hogere AHI score hebt. Ik weet niet met welk merk cpap je slaapt maar je kunt jouw eigen cpap vaak uitlezen met Oscar. Zeker als je een Resmed hebt of een Philips apparaat. Je ziet dan veel ademstops in een half uur als een cluster bij elkaar staan. Oscar is een nuttig programma om veel van je ademstops te weten te komen. Heb je daarover vragen, laat het ons hier weten.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw op het forum

5
Beste Ruud,

Zie je berichtje nu pas, ik ben er nog niet zo goed in. Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad een Resmed en als ik dat af kan lezen zou dat heel fijn zijn. Ik had vannacht een AHI van 22,9 heb op dit moment koorts van de Corona. Slapen doe ik nauwelijks en ik word er erg bang voor. Inslapen lukt niet en als ik dan eenmaal slaap dan is het 4/5 uurtjes. Ik loop bij een internist voor mijn hoge bloeddruk en slik bloeddruk verlagers. Ze vermoeden ook dat ik een vergrootte hartspier heb. Daarnaast witte stof in mijn hersenen geconstateerd, binnenkort gesprek in Utrecht of het eventueel erfelijk is. Ik snap niet goed waarom ik niet goed in kan slapen, waar zou dat aan liggen? Gr. Ingrif

Re: Nieuw op het forum

6
Hoi Ingrid, corona helpt natuurlijk ook niet met de therapie. Op zich kan de Resmed je wel helpen om beter adem te halen 's nachts.

Veel mensen, waaronder ikzelf ook, slapen niet de gehele nacht door. Vaak lees ik, ervaar ikzelf ook, dat men na 4 tot 5 uur wakker wordt voor een toilet stop om vervolgens nog zo 1,5 in slaap te vallen.

Het grote verschil met voor de therapie is, dat men toen vaker (meer dan 2 keer) s' nachts wakker werd en naar het toilet moest. Dus dat is een vooruitgang.

Het in slaap vallen is mogelijk een probleem met het eventueel gebruiken van de Aanlooptijd met de daarbij ingestelde start druk.

Gebruik je de Aanlooptijd? Hoelang?

Wat is de daarbij ingestelde start druk?

Hoe is bij jou de ingestelde druk, vast of variabel en welke waarde(s) wordt er gebruikt?

Dan vertel je dat er witte vlekken zijn geconstateerd.

Dit is vaak het geval bij apneu. Over deze witte vlekken kun je Hier meer uitleg terugvinden.

Voor nu hou jezelf in te gaten. Rust goed uit en indien je over een Oximeter beschikt, meet ook overdag regelmatige jouw zuurstofgehalte op zolang je corona hebt. Ziek goed uit en blijf zoveel mogelijk de Resmed gebruiken, ook overdag bij powernaps en middagdutjes.

Maar kun je niet slapen met, dan moet je zo denken, morgen weer een nacht om opnieuw te proberen.

Je moet wel aan genoeg slaap komen ook al wordt je dan vaker wakker. Sterkte.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw op het forum

7
Hoi Ruud,

Bedankt voor je snelle reactie.

De gebruikte aanlooptijd staat op automatisch en de ingestelde druk staat op 4 en die gaat dan naar 5.

Ik raak er snel van in paniek als ik niet kan slapen en denk dat het nooit meer goedkomt. Als die AHI's zo hoog zijn dan ben ik gelijk weer bang dat het geen goed effect heeft op mijn bloeddruk. Sinds ik de Resmed gebruik (9dagen) slaap ik niet goed. Corona zal er nu zeker niet bij helpen

Ik raak makkelijk in paniek als ik niet slaap, merk ik.

Nogmaas bedankt, ik moet er nog erg aan wennen.

Groetjes Ingrid

Re: Nieuw op het forum - hoge bloeddruk?

8
Heb jij in het begin geen last dat je te weinig lucht krijgt door de lage druk instelling?

Door dat de Aanlooptijd op Auto staat gaat de druk pas omhoog naar 5 als je in slaap valt.

Je kunt beter de Start druk hoger hebben ingesteld, eventueel met een epr van stand 1, hiermee wordt de druk bij het uitademen met 1 cmh2o verlaagd ten opzichte van de druk bij het inademen.

Vraag er naar bij je arts of leverancier.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw op het forum - hoge bloeddruk?

10
Gisteren OSAS Verpleegkundige gebeld omdat mijn ahi 22,9 was, nu na deze nacht weer hetzelfde, deze keer wel "goed" geslapen maar weer een hoge AHI van 27,7. Oorspronkelijk was mijn ahi 20 (slaaptest) dus het worden er steeds meer. Gisteren gaf verpleegkundige er toch mee door te gaan (ondanks meer centrale), het was allemaal nog wel goed. Ik heb ahi van 2,5/3,5 gehad de eerste 2 dagen daarna alleen maar meer.

Mijn bloeddruk zal zo niet veel beter worden en naar beneden gaan. Nog steeds koorts ivm corona.

Moet ik toch weer bellen, want het is wel weer hoog?

Gr. Ingrid

Re: Nieuw op het forum - hoge bloeddruk?

11
Ingrid, wat je nu even zou moeten doen is hier aangeven wat er op je laatste deel van het slaaprapport staat. Daar staat AHI .... en Totale AI .... en totale CAI ....

Als je nu Corona hebt, dan kan dit van invloed zijn op jouw AHI. Corona kan invloed hebben op het zuurstofniveau en ademhaling. Vaak zal het lager worden als Corona weer afgezakt is, maar het kan ook zijn dat de druk op dit moment nog niet goed is ingesteld. Je bent ook nog maar een paar dagen bezig en ongetwijfeld zal de druk nog aangepast moeten worden bij jouw eerste controle. Doorgaan moet je sowieso.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw op het forum - hoge bloeddruk?

13
Beste Ruud en Henk,
Net de OSAS verpleegkundige gesproken ze gaat de druk aanpassen naar 4, het waren net als gisteren veel centrale apneus. We zitten in een spagaat zei ze ivm met obstructief en mentaal. ASV opperde ik maar daar ging ze niet op in, er zijn nog vele dingen die ze kunnen proberen, ook medicijnen.

Ruud:
AHI 8,3
Totale AI 5,9
Centrale AI 3,5
Wat wil dat zeggen?

Gr. Ingrid

Re: Nieuw op het forum - hoge bloeddruk?

16
Net de OSAS verpleegkundige gesproken ze gaat de druk aanpassen naar 4
Ingrid, dit is juist de verkeerde actie. Jouw startdruk is al 4 cmh2o en dat is het laagste wat ingesteld kan worden. Deze zou oplopen nadat je in slaap bent gevallen naar druk 5. Dit nu op 4 laten staan, heeft als effect dat de startdruk uitgezet wordt en dat je alleen op druk 4 blijft slapen. Het effect van de cpap is dan eigenlijk nihil.
AHI 8,3
Totale AI 5,9
Centrale AI 3,5
Je hypopneus zijn: 8,3 minus 5,9 = 2,4 per uur en dit komt door een gedeeltelijk afgesloten luchtweg.

Je obstructieve apneus zijn: 5,9 minus 3,5 = 2,4 per uur door een afgesloten luchtweg. (denk aan tong, slap weefsel zoals gehemelte, te grote huig enz.)

Je centraal apneus zijn 3,5 per uur door ontbreken van het ademhalingssignaal vanuit het ademhalingscentrum in je hersenen.

Dus wat Henk al aangaf, dat klopt.

Door de druk te verlagen naar continu 4 cmH2o zal er waarschijnlijk meer obstructieve ademstops en vermoedelijk ook hypopneus komen. Misschien minder centraal apneu, maar dit hoeft niet persé het geval te zijn.

Beter is de startdruk hoger te zetten en de vaste druk ook hoger, maar dan met een EPR van stand 1 of stand 2 waardoor de uitademing zal vergemakkelijken doordat de uitademdruk met 1 of 2 cmH2o ten opzichte van de inademingsdruk zal verlagen. Hierdoor creëer je een vorm van Bipap ademhaling wat het uitademen makkelijker zal maken en het slapen met de cpap ook zal verbeteren. Dit in combinatie met een verwarmde slang en de bevochtiger kan de therapie dragelijker voor jou maken.

Echt praat erover met je Osa verpleegkundige, want nu zul je vermoedelijk er niet op vooruit gaan.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw op het forum - hoge bloeddruk?

17
Hoi Ruud,

Bedankt voor de uitleg, vannacht goed geslapen en minder AHI's 16,6 tov gisteren 27 toch beter.

De OSAS verpleegkundige belt mij maandag, het heeft geen zin om de druk te verlagen terwijl dit geen effect heeft. Dat heeft ze gedaan omdat ik meer centrale apneu's heb. Ik heb ook geen idee.

Ik zal jouw verhaal vertellen want ik heb er weinig verstand van.

Gr. Ingrid

Re: Nieuw op het forum - hoge bloeddruk?

18
Mooi dat de AHI nu wat minder is.

Ik begrijp dat je een CPAP hebt gekregen.
Deze wordt aanvankelijk afgesteld op een vaste druk van 7 of 8 cm/WK "centimeter/waterkolom"
Ik begrijp eigenlijk niet dat je op een druk van 4 bent of wordt gezet want dit is amper meer dan de omgevingsdruk.
Meestal gaat men er vanuit dat de druk van 7 tot 8 voldoende is om in geval van een obstructieve apneu de luchtweg open te blazen "en te houden"
Mocht je bij de druk van bv 7 cm/WK moeilijkheden ondervinden met uitademen dan is er de mogelijkheid om de optie EPR in te schakelen.
Als EPR op 1 staat betekent dit dat met uitademen de druk zakt met 1cm/WK.
Stand 2 geeft 2 en 3 geeft 3cm/WK wat bij 3 neerkomt op een inadem druk van 7 en een uitademdruk van 4 cm/WK.

Ik heb ook een CPAP gehad en sliep met een druk van iets over de 7, als ik de druk op 8 of hoger instelde kreeg ik in Oscar meer centrale apneus te zien.
Dus ik ben ook gevoelig voor centrale apneu,'s.

Door de druk op 4 te zetten "wat ik eigenlijk betwijfel" krijg je helemaal geen therapie want het apparaat doet amper wat.
Mocht je een hogere druk van bv 7 hebben en EPR ingesteld staan op stand 3 dan kan het wel werken.

Als je OSAS "verpleegkundige" werkelijk met vaste druk van 4 gaat werken dan kan ze maar beter ophouden want dat gaat niet goedkomen.

Waarom ik een ASV noemde voor jouw centrale apneus komt door de techniek van dit apparaat.
Een CPAP heeft een vaste druk en verder niets. Ja het apparaat is instelbaar en zo kun je de obstructieve apneu's uitbannen.
Deze doet verder niets tegen de centrale apneu's omdat het apparaat verder niets onderneemt dan jouw van vaste druk te voorzien.
Een ASV detecteert elke ademteug van jouw en "ziet" zo of je wel ademt.
Als je een centrale apneu krijgt dan ziet de machine dat er een ademteug ontbreekt en gaat jouw die uit zichzelf geven. Dus zeggen je hersenen "adem maar even niet" dan neemt de ASV het tijdelijk even over tot je zelf weer ademt.

Dit is alleen even ter info hoor zodat je weet waarover het gaat als we over ASV spreken.

Ik ben benieuwd hoe een en ander bij jouw aangepakt gaat worden.
Hou ons op de hoogte.

Re: Nieuw op het forum - hoge bloeddruk?

19
Hoi Henk,

Ik heb er te weinig verstand van, vannacht 8 AHI, geen idee hoe dat dan werkt.

Ik ga het zeker bespreken met de verpleegkundige, want ze heeft de druk echt op 4 gezet?? Dat is dan vreemd.

Ze proberen van alles maar zo'n ASV spreekt mij wel aan, het is toch beter dat de centrale ook worden aangepakt lijkt mij. Maar dat gaat dan via het beademingsmetrum dat schrijven ze blijkbaar in het zkh niet voor. Bedankt voor je uitleg, hier kan ik wat mee.

Gr. Ingrid

Re: Nieuw op het forum - hoge bloeddruk?

20
Ik wil mijn eigen ervaring hier nog wel aan toevoegen.

Mijn ASV werkt op stand AUTO, dit houd in dat de processor van het apparaat kijkt hoe mijn normale ademhaling is, en daar stelt hij zelf de waardes op in.
Eerst gaat het apparaat ongeveer 3 minuten mijn ademhaling checken en stelt daarop de druk zodanig in dat ik normaal door kan ademen.
Ik heb als ik begin in te dommelen al wel eens dat mijn adem stopt.
Dan voel ik de druk opkomen en ga ik vanzelf weer ademen. Meteen hierna zakt de druk weer af naar het normale niveau.
Vanaf het begin was ik hier al heel snel aan gewend.
Er is ook nog een trucje om de druk omlaag te krijgen als je dat zelf wilt.
Hiervoor hoef je alleen maar even in het masker terug te blazen en het apparaat trekt zich als een hond "met de staart tussen de benen" terug om weer op het normale niveau te gaan zitten.😋
Het belangrijkste is, je raakt er zo aan gewend en ikzelf wil nooit meer anders.