Oxize 41 uit Twente

1
Hoi,

Ik heet Oxize, ben 43 jaar jong en woon in Twente.

Sinds een tijd is er slaapapneu vastgesteld bij mij. Sinds 2018 zit ik al thuis met zeer complexe angstoornis/persoonlijkheidstoornis en zware depressie. Hierdoor allerlei nieuwe klachten gekregen zoals suikerziekte, slaapapnue, chronisch vermoeid, burnoutverschijnselen.

Loop al een hele tijd bij Mediant GGZ voor de angstoornissen/persoonlijkheidsstoornissen, maar loopt moeizaam.

Paar weken geleden Polygrafie in ziekenhuis gehad. Daar in het ziekenhuis van tevoren (einde middag) opgetuigd met allerlei sensoren en een kastje die je een nacht bij je moet dragen. Na deze nacht kon je de volgende ochtend het weer inleveren bij het ziekenhuis.

Nu vanweek de uitslag gekregen van mijn Arts, en bleek heel ernstig te zijn. Van de 40.000 slaapapnue patienten die ze nu hebben in ZGT, stond ik op plek 3 met 94 adem-stops per uur met een gemiddelde van 25 seconden. Saturatie valt soms terug naar 70%. Die eerst tween mensen op plek 1 en 2 leven al niet meer.

Van de 6 uur dat er slaap gemonitord was, heb ik 4,5uur (en nee, dit klopt echt) niet ademgehaald of op een saturatie van 70%. Ik merk altijd dat ik smorgen altijd heel veel last heb van hoofdpijn en pijnlijke longen.

Volgens de arts moest ik hier niet te lichtelijk (slapapnue) over denken, en dat in mijn geval het zeer zeer ernstig is.

Nu kan ik al niet goed mijn emoties tonen, maar ik heb hier echt een slecht gevoel over.

Wat ik hiervan verwachten? Schrik hier namelijk wel van.

Re: Oxize 41 uit Twente

2
Oxize schreef: Nu kan ik al niet goed mijn emoties tonen, maar ik heb hier echt een slecht gevoel over.

Wat ik hiervan verwachten? Schrik hier namelijk wel van.
Eigenlijk is dit goed nieuws, want apneu heeft een bijzonder sterk negatief effect op zowel lichamelijke gezondheid als geestelijke gezondheid. Dat betekent dat er een hoop dingen beter kunnen worden als u een effectieve behandeling voor de apneu heeft.

Houd een open geest en wees geduldig. Het vinden van het beste masker en de beste instelling kan een tijd duren, maar vanaf dit punt kan het alleen maar beter worden.

Stel vooral hier vragen als die heeft tijdens dit proces.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Oxize 41 uit Twente

4
Oxize schreef: 02 apr 2022, 21:49 Kan ik met mijn aantal ademsteps ook gewoon voor de ResMed Neuskussenmasker AirFit in aanmerking komen?
Jazeker kan dat, het aantal ademstops heeft geen invloed op die beslissing. In feite geniet een neuskussen, neusdoppen of een onder-de-neus masker bij het begin altijd de voorkeur, tenzij men bij aanvang al slecht door de neus kan ademen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Oxize 41 uit Twente

5
Ik zou bijna zeggen: gefeliciteerd dat de slaapapneu ontdekt is, want een flink deel van je klachten KAN door slaapapneu veroorzaakt worden. Dat betekent dus dat een doelmatige therapie je levensvreugde enorm kan verbeteren.
Geef je eraan over, ga het aan, dan kun je al snel verbetering bemerken.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Oxize 41 uit Twente

7
Dat zou helemaal mooi zijn natuurlijk
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Oxize 41 uit Twente

8
Oxize schreef: 02 apr 2022, 22:41 En misschien ooit weer werken in de toekomst!
ja zeker.. toen mijn apneu-diagnose kwam, werkte ik nog maar 24uur en dat was soms al te veel.

Nu 3jr later... 32u - 40u. Houd moed.

Zoals PLP zegt, probeer zoveel maskers uit als mogelijk is. Laat vb een OSAS verpleegkundige langskomen met een tas/koffer vol met maskers, werkt heeft effectief.

Succes
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Oxize 41 uit Twente

9
Gisteren het apparaat gekregen van mijn Arts. Zeer confronterend. Kan het nog niet echt een plekje geven.

Gisteravond toch het spul maar aangesloten.
Lekkage 11liter per minuut. Is dat niet teveel? Als alles gewerkt, ben ik van 92AHI naar 0.8AHI gegaan?

Re: Oxize 41 uit Twente

10
Oxize schreef: 15 apr 2022, 13:03 Gisteren het apparaat gekregen van mijn Arts. Zeer confronterend. Kan het nog niet echt een plekje geven.

Gisteravond toch het spul maar aangesloten.

20220415_125819.jpg

20220415_125832.jpg

Lekkage 11liter per minuut. Is dat niet teveel? Als alles gewerkt, ben ik van 92AHI naar 0.8AHI gegaan?
kijk gelijk niet naar de lekkage. Dat kan aan het masker liggen. Dat komt wel.

probeer op te bouwen naar een nacht van 6-8uur slapen met deze machine.

Want ik zie dat je 4u en 37min de machine gebruikt hebt. Hoe beviel dat?

Probeer de therapie tijd (slaaptijd met machine) op te bouwen naar 6-8ur.

zet em op, dan komt het een plekje geven ook wel goed.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Oxize 41 uit Twente

11
Oxize schreef: 15 apr 2022, 13:03 Als alles gewerkt, ben ik van 92AHI naar 0.8AHI gegaan?
ja, over een periode van 4u en 37min "slaap" of rust.

Probeer dat op te bouwen naar 6 - 8uur en dan eens kijken hoe of jij je fit voelt.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Oxize 41 uit Twente

12
neuteboomg schreef: 15 apr 2022, 13:43 Want ik zie dat je 4u en 37min de machine gebruikt hebt. Hoe beviel dat?

Probeer de therapie tijd (slaaptijd met machine) op te bouwen naar 6-8ur.
Pijnlijke middenrif vanochtend en constant pijnlijke druk op de borst de gehele dag (beklemming).

Gapen is heel raar. Dan stroomt er harde lucht uit me mond, en is nogal vervelend. Je kan dus op geen enkele moment je mond open doen.

Toch ben ik ongeveer na een uur toch wel in slaap gevallen vanacht. Werd rond 8 uur wakker.

Zie wel waar het schip strand.

Re: Oxize 41 uit Twente

13
Oxize schreef: 15 apr 2022, 15:21 Pijnlijke middenrif vanochtend en constant pijnlijke druk op de borst de gehele dag (beklemming).
Hoort bij gewenningsproces slapen met een cpap
Oxize schreef: 15 apr 2022, 15:21 Gapen is heel raar. Dan stroomt er harde lucht uit me mond, en is nogal vervelend. Je kan dus op geen enkele moment je mond open doen.
ja, mond gesloten houden is het beste, tenzij je overstapt op een Fullface masker.
Oxize schreef: 15 apr 2022, 15:21 Toch ben ik ongeveer na een uur toch wel in slaap gevallen vanacht. Werd rond 8 uur wakker.
Maar je hebt de machine 4u en 37min gebruikt!

Heb je de hele nacht geslapen?? van 2300-0800u? of ben je pas rond 3:30u gaan slapen?

Snap je wat ik bedoel?
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Oxize 41 uit Twente

16
De uitslag is heel positief. Ik heb in 2011 pas in de vierde nacht door kunnen slapen. Die eerste drie nachten waren een ramp. De eerste twee nachten heb ik het masker afgegooid en ben ik zonder gaan slapen.

De AHI is opgebouwd uit Totale AI + H (ypopneu)

De Totale AI is opgebouwd uit Obstructieve apneu (OA) + Centrale Apneu (CA)

Dus bij jou, H = AHI - Totale AI = 0.8 - 0.8 = 0.0 cmh2o

Dus bij jou, OA = Totale AI - CA = 0.8 - 0.4 = 0.4 cmh2o

Ik heb er jaren over gedaan om onder de 5 per uur uit te komen en bij jou al meteen de eerste nacht.

Chapeau. Je komt er zeker wel!

Die lekkage, niet druk over maken. Pas bij 24 l/min spreekt men van overmatige lekkage bij Resmed.

Als je een rode masker lekkage smiley ziet staan bij het ontwaken, dan heb je 30 % van de gemeten tijd een lekkage gehad van boven de 24 l/min.

Kijk even op het display bij het slaaprapport of de 'Periode' daar op 'DAG' staat of op 'MAAND'.

Als het laatste het geval is, zet dit dan op Dag.

Ga op de periode staan en druk op de ronde knop, kies voor Dag en bevestig dit door nogmaals op de ronde knop te drukken. Daarna kun je uit het menu gaan. Snel uit menu is op het huisjesknop te drukken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Oxize 41 uit Twente

17
Beste Oxize,

Voor de eerste nacht al een heel goed begin gemaakt, goed bezig.
Het kost gewoon tijd om te wennen aan deze therapie.

De lekkage is maar een indicatie, gaat erom of jij last hebt gehad van deze lekkage.
Werd je er wakker van, last van je ogen etc, als dat niet het geval is en je AHI is sterk vermindert dan gaat het goed.

Spierpijn komt vaker voor, je lichaam moet wennen aan beter slapen en je ademt uit tegen de wind in . Dit kost meer spierkracht dus mogelijk komt de spierpijn hiervan.

Als je moeite hebt met het wennen aan het apparaat en/of masker kun je overdag het apparaat gebruik in een ontspannen situatie. Je kunt denken aan lezen, tv kijken terwijl je op de bank zit. Je wend dan aan het feit dat je een masker op hebt en aan het uitademen tegen de wind in.

Veel succes met de therapie en hou vol

mvgr

Harks37

Re: Oxize 41 uit Twente

18
Bijna een maand verder. Kan nog niet de uren maken die ik zou willen (8+). Wordt regelmatig wakker en kan dan het masker niet meer ophebben ivm benauwdheid. Donderdag moet ik naar de OSAS consulent.

Als ik de AHI moet geloven ben ik van 92 AHI naar 1 a 2 AHI per uur gegaan? Ben gestop met anti-depressevia medicijnen (1,5 maand geleden). Werd zo extreem moe van de Quietiapine. Maar nu heel veel last weer van hoofdpijn, aangezichtspijn (displacie in nekwervels, waardoor zenuw klem komt te zitten) en urinewegen.

Hopelooos.....

Re: Oxize 41 uit Twente

19
AHI zijn inderdaad laag*, nu hopen dat je snel van de andere klachten af raakt.

Houd dit even 3mnd vol.

Succes


NB lage AHI zegt nog niks over de kwaliteit van je slaap.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV