Geen effect apneu apparaat

1
Sinds ongeveer 3 jaar heb ik een apneu apparaat omdat er bij mij ernstige apneu is geconstateerd. Ik gebruik het apparaat iedere dag. Helaas merk ik geen enkel effect. Voel me niet beter, fitter of wat dan ook.
Is er iemand die dit herkent?
Is er iemand die een idee heeft hoe ik wel effect kan krijgen/merken?

Fijn als je met een berichtje zou willen reageren!

Groet, Frank

Re: Geen effect apneu apparaat

2
Dat herkennen we allemaal, het forum staat er vol mee ;-) Ik krijg de indruk dat er na de aanschaf van het apparaat helemaal geen follow-up is? Heb je na de installatie en de start ooit een vervolgafspraak/onderzoek gehad? Kun je iets meer vertellen over de instellingen en resultaten (Oscar? App?)?

Re: Geen effect apneu apparaat

3
Beste Frank,

Het komt vaker voor dan cpap gebruikers geen of weinig verbetering bemerken met het gebruik van de cpap
Ik weet niet of je wel eens op je apparaat kijkt om te zien wat de kwaliteit van je therapie is, dus de AHI etc.
Waarschijnlijk is het verstandig om kontakt op te nemen met uw behandelend arts en het feit bespreken dat uw klachten niet zijn afgenomen dus de therapie niet effectief is. Mogelijk kunnen zij de therapie verbeteren door instellingen van de apparatuur aan te passen of masker te veranderen. Mocht dit niet helpen kunnen andere therapien mogelijk een uitkomst bieden maar dat is ter beoordeling van uw arts.

Mvgr

harks37

Re: Geen effect apneu apparaat

4
harks37 schreef: 07 apr 2022, 14:58 Mogelijk kunnen zij de therapie verbeteren door instellingen van de apparatuur aan te passen of masker te veranderen
Of BiPAP of zelfs ASV inzetten als Flow Limitation een probleem blijkt te zijn dat niet door de CPAP adequaat aangepakt kan worden. Maar dat zou je zelf moeten doen omdat de je de expertise in Nederland met een lampje moet zoeken.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Geen effect apneu apparaat

6
Dag Frank, natuurlijk is je vraag herkenbaar. Wat moet jij je gefrustreerd voelen, maar kan je ons iets meer vertellen.
Achtergrond etc etc, zoals :
wat waren je ademstops toen apneu is vastgesteld
wat zijn je ademstops nu (met apneu machine)
welke instellingen heeft je apneu machine
heb je een apap of cpap

Met meer gegevens kunnen wij vanuit hier meedenken, zodat je beslagen ten ijs komt bij je longarts of osas verpleegkundige.

We horen graag van je.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Geen effect apneu apparaat

7
Wat moeten we eigenlijk verwachten van zo'n apparaat?
toen ik bij de longarts zat is er helemaal niet gepraat over "straks beter voelen".
Ik moest dat apparaat hebben om te voorkomen dat de kans op een herseninfarkt vergroot zou worden.
Ook kon ik hart en vaat problemen krijgen en misschien nog wel iets, wat ik vergeten ben.
Er is mij dus niet gezegd, met dit apparaat ga jij je straks beter voelen!
Zelfs al zou ik totaal geen verbetering merken van wat dan ook, dan behoed het mij in ieder geval tegen de beschreven kwalen, zoals dus herseninfarkt enz.
Dit gezegd hebbende is het ieder zijn eigen overweging over het wel of niet slapen met een Apneu apparaat.
De konsekwenties zijn ook voor eigen rekening.
En ja, ik persoonlijk ben zeker opgeknapt nadat ik de CPAP in de kast heb gezet en de ASV op mijn nachtkastje.