Slaapapneu

1
Hallo iedereen ,
Ben nico , 32 jaar
Al jaar en dag ben ik een luide snurker, maar door de jaren heen werd dit erger en erger ,
Had niet al zoveel energie naar mijn weten omdat ik ergens toch wel altijd ergens moe was maar het laatste jaar voel ik mij elke maand precies meer leeglopen , sta sinds een paar maand ook op met hoofdpijn , soms valt het mee maar ook dagen dat het stekende hoofdpijn is .
Opstaan is altijd al een hel geweest, maar het laatste jaar is het veel erger geworden , alles is veel erger geworden , heb hersenscan gedaan dit was allemaal goed . Daarna slaaponderzoek en zou dus slaapapneu zijn wat ik heb , maakt niet uit als ik op men linkse kant rechtse kant of rug slaap , ze hebben dan gezien naar men keel en men amandelen staan opgezwollen men huig van het snurken staat opgezwollen , men neusbeentje staat scheef en heb testen laten doen voor chronische sinusit omdat men linkerneusgat altijd verstopt is . Nu dinsdag gaan ze een slaapendoscopie doen voor te kijken hoe het komt dat ik snurk , door mijn amandelen , neus , te kort tongriempje....
Heb een zoontje nu van een jaar en 2 maand en zou mij eindelijk eens energiek willen voelen , maar naar mijn weten ben ik dit nooit niet echt geweest.
Zou dit mogelijk zijn dat ik al sinds men vroege tienerjaren aan slaapapneu lijd en dit door de jaren heen erger en erger is geworden tot de dag van vandaag dat het echt slopend is geworden, ben ook enorm sceptisch dat ik mij na de behandeling plot beter ga voelen . Ik hoop het maar betwijfel het .
Zijn er hier ook mensen die van 0 energie terug massa's energie hebben dankzij jullie behandeling ?

Re: Slaapapneu

2
hai Nico,

welkom op het forum, je vindt hier vast veel herkenning en informatie!
Wat betreft je vraag: ik ben wel (nu na een jaar cpap gebruiker, resmed airsense 10) enorm veel opgeknapt qua energie!
En ook van heel veel rare vage klachten af. Ben echt blij mee dat ik dit ontdekte (het feit dat het apneu was).
De energie terugkrijgen heeft wel een tijd geduurd dus ik zou vooral willen zeggen: hou vol , houd moed en gebruik zoveel mogelijk je apparaat.
Succes!
Saskia

Re: Slaapapneu

3
Welkom Nico,

Het opzwellen van huig amandelen enz kan door het flinke snurken komen. Het is heel goed dat men een slaap endoscopie doet, maar hopelijk wel onder zeil gebracht en niet als je daarbij wakker blijft.

Het kan zijn dat men voorstelt om je keelamandelen te verwijderen. Snijden kan altijd nog, echter is onomkeerbaar. Het zou goed kunnen helpen, maar je zou kunnen voorstellen om eerst met een xpap behandeling te starten.

Xpap omdat je nog niet weet of dit een Cpap of een apap behandeling gaat worden.

Ga niet beginnen aan een mra, maar liever met de xpap therapie. Die heb je sneller in huis en werkt ook sneller.

Het snurken is vaak al bij de eerste nacht over.

Je kunt onder het forum Naslag veel lezen over de apparatuur en behandelingen.

Mijn tip: lees dit eerst eens door:

https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?t=13348

Heb je vragen stel ze. Sterkte en succes.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Slaapapneu

4
Dag Saskia ,

Ja idd heb lang liggen zoeken naar een forum over apneu maar vond het maar niet , sinds dit weekend dan ,
En weet je ongeveer hoelang het duurt eer je je energie terug hebt of alleszins meer energie hebt , want voor de moment staat het echt op een zeer laag pitje ,
Maar morgen weet ik meer , blij dat het met jou toch al beter gaat en bedankt voor de snelle info

Grtzzz...

Nico

Re: Slaapapneu

5
Nico welkom!

Lastige vraag om te beantwoorden hoe snel en wanneer je energie terug is op oude niveau.

Probeer maar eerst te starten met een apap of cpap behandeling. Sommigen hebben direct het gevoel dat het beter gaat, anderen hebben een langere weg nodig om de juiste machine cq behandeling te vinden die aansluit, want pas dan kan je starten met herstel.

Dus eerst uitzoeken welke behandeling het beste past (cpap = vaste druk) (apap = variabele druk). Kies het beste masker (neus/fullface). Met waterreservoir en verwarmde slang etc etc.

Dan hopen dat je er snel aan kan wennen, veel slaapuren kan maken met apap/cpap en dan rustig afwachten en om de 4 wkn evalueren met OSAS verpleegkundige of longarts.

En voor alle overige vragen kom je ons maar “lastig” vallen.

Voor mijzelf, ben ik nu pas weer op volle 100% terug op oude niveau, en qua tijd heeft mij dat 2,5jr gekost en heel wat frustraties op de koop toe.

Dus wie zal het zeggen. Hopelijk kunnen wij je sneller helpen op de meest juiste weg naar herstel.

Succes!
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV