Re: Voorstellen

23
Dat is dan een Cpap met een vaste druk instelling.

Op welke druk is het apparaat ingesteld?

Hoe is jouw eerste nacht ermee verlopen, kon je er een beetje mee in slaap komen?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstellen

24
Ik kon prima liggen en vond het ook niet heel vervelend. Toch schrok ik na een uurtje helemaal in paniek wakker en half slapend kreeg ik het masker natuurlijk niet af. (En later ook niet meer op) Vannacht weer een poging, ben helemaal geen paniekhaas of zo maar raakte toch in paniek vannacht. (Mijn man schrok zich rot)

Het komt vast goed, het liggen in bed kon ik zoals altijd en de lucht die via het kapje komt wende ook snel. Vannacht gewoon weer op en dan komt het uiteindelijk vast goed.

Re: Voorstellen

27
Ik krijg hyperventilatie van de cpap, eerst gaat het nog maar na een uurtje ongeveer gaat hij harder blazen en dan kan ik niet meer ademhalen. Elke keer gaat het "mis" na een uurtje. Ik ben bekend met hyperventilatie, heb er ook therapie voor gehad en zolang ik mijn eigen ademhaling volg gaat het goed, maar met zo'n cpap is dat ander verhaal natuurlijk.

Ik zal de longarts even mailen en evt woensdag de mevrouw van de cpap bellen. Heb gehoorproblemen en versta een telefoon niet zo goed dis mailen heeft mijn voorkeur. Woensdag ben ik vrij dus evt dan bellen.

Re: Voorstellen

28
Ach, dat is jammer.
Erg lastig als je je benauwd voelt en tegen je zin moet ademen.
Toch denk ik dat het wennen is.
Probeer het eens uit als je wakker bent, ga liggen tot de druk hoger word en probeer niet tegen te stribbelen.
Laat het over je heen komen en adem rustig in eigen tempo door, je niets aantrekkende van het apparaat.
Mocht het niet lukken dan kan je behandelaar altijd nog EPR inzetten waardoor de druk bij uitademing zakt.
Hou ons op de hoogte, het gaat vast lukken.
Alvast een dikke duim. :+1:

Re: Voorstellen

29
catootje schreef: 12 jun 2022, 08:07 Ik krijg hyperventilatie van de cpap, eerst gaat het nog maar na een uurtje ongeveer gaat hij harder blazen en dan kan ik niet meer ademhalen.
Staat de rampfunctie aan? Dan begin je met een lagere druk en die druk neemt in het eerste uur toe. Het kan zijn dat die laagste druk goed genoeg is voor jou en dat hij niet hoger hoeft. Je kunt dat door de leverancier laten instellen na opdracht van de behandelend arts, maar sommige mensen doen dat ook gewoon zelf.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: Voorstellen

30
Wat je ook doet, zorg dat je EPR een keer probeert. Vergeet de "Ramp" want die kan je niet instellen voor een heel uur.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Voorstellen

31
Ik heb mijn longarts al even gemaild en of het hyperventilatie is weet ik niet. Het eerste uur gaat ademhalen met het masker moeizaam maar is te doen, gewoon rustig blijven en dan lukt het wel. Maar na een uur komt er meer lucht door en kan ik niet meer ademhalen, alsof ik ineens onder water ben. Ik slaap al snel (das nooit een probleem geweest) dus dan schrik je wakker uit je slaap en dan krijg je geen adem en dat vind ik beangstigend.

Ik wacht af wat zij zegt of misschien moet ik de cpap mevrouw bellen maar dat hoor ik nog wel.

Re: Voorstellen

32
catootje schreef: 12 jun 2022, 14:28. Het eerste uur gaat ademhalen met het masker moeizaam maar is te doen, gewoon rustig blijven en dan lukt het wel
CPAP, in tegenstelling met CPAP+EPR of BiPAP geeft altijd meer weerstand bij het ademen. Als dat een bezwaar is zal je EPR moeten inzetten, en als EPR niet voldoende is overstappen op BiPAP.

EPR gaat van 0 tot 3 cmH2O aan PS. Ik gebruik zelf 5 (!) cmH2O PS voor mijn comfort, dat ademt lekker vrij.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Voorstellen

35
Inmiddels heeft de longarts en de leverancier van het apparaat een bericht van mij. Het is gewoon alsof je ineens vanuit het niets voor een ventilator staat die allemaal lucht in je gezicht blaast. Het is misschien wennen maar dit is doodeng dat je wakker schrikt omdat je geen adem krijgt, ik ben geen opgever en geen paniekhaas maar als "ze" zeggen dat het een kwestie van wennen is dan lever ik het apparaat wel weer in. Dit is zo beangstigend, ik ging vetrouwd slapen elke keer maar dat gaat nu natuurlijk niet meer als ik de cpap aan heb. Dan nog liever moe zijn door de apneu dan 's nachts zo angstig wakker schrikken.

Maar goed, ik wacht een reactie af.

Re: Voorstellen

36
Opgeven is echt geen optie met apneu. Het is echt een kwestie van overleg met je behandelaar en een kwestie van instellen. Vraag aan je arts/behandelaar of je gebruik kunt maken van de Epr functie. Dit zorgt voor een lagere druk instelling bij het uitademen.

Ik kan het niet genoeg benadrukken, dat apneu zeer grote schade kan berokkenen. Invaliditeit, hartfalen, hersen(stam) infarct, de dood zijn wel de ergste die zich voor kunnen doen als je apneu onbehandeld laat. Je lichaam en geest wordt langzaam maar zeker gesloopt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar