Voorstellen

1
Goedemorgen,

Ik zal me even netjes voorstellen, ik ben Catootje 43 jaar en weet sinds een jaar dat ik slaapapneu heb. Gelukkig in lichte mate maar lastig is het wel. (Heb vooral last van vermoeidheid door de apneu)

Sinds januari draag ik een mra beugel maar helaas voelt dat nog niet goed. Doordat ik kaakproblemen heb (ze knakken/zijn hypermobiel) kan ik de beugel niet verder aandraaien omdat ik nu op ochtend al niet kan eten en veel pijn heb aan het kaakgewricht.

De tandarts (in het ziekenhuis, bij de kaakchirurg) heeft mij daarom terug gestuurd naar de longarts om te kijken of een cpap wel effectief is. Daarom afgelopen nacht thuis weer een slaaptest gehad en nav afgelopen nacht hoor ik of een cpap iets voor mij is.

Ik draag een samsung smartwatch en als ik de scores nu bekijk (en ik weet dat dat slechts een indicatie is, geen "zekerheid") slaap ik wel wat langer diep (half uurtje gemiddeld) maar ik word nu elke nacht meerdere keren wakker en dat was een jaar terug niet zo. Ik zou minder moe moeten zijn met de beugel maar dat is helaas niet het geval dus nu afwachten wat het oordeel is van de longarts binnenkort.

Wat ik hoop is dat ik van de vermoeidheid af kom, al 20 jaar ben ik zoekende en alle lichtpuntjes doven uit. Dus nu hopen dat dit spoor geen doodlopende weg is 🙃

Re: Voorstellen

4
Catootje, heb je veel ademstops in zijligging? Zo niet, dan zou je de Slaap Positie Trainer ook nog kunnen proberen. Dan moeten de ademstops in zijligging onder de 10 per uur zijn in zijligging en in rugligging twee keer of meer hoger zijn dan in zijligging.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstellen

6
Catootje, vraag aan jouw behandelend arts je uitslag van de slaaptest op. Vaak kunnen zij dit namelijk wel meten. Je hebt recht op jouw medische gegevens en je kunt altijd de SPT trainer bespreekbaar maken. De SPT is een band die je om je middel draagt en die gaat trillen als je op je rug gaat liggen slapen. Door het trillen draai jij jezelf op je zij en dan stopt het trillen. Je hebt dan minder last van apneu, als deze tenminste in zijligging lager is dan in rugligging.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstellen

9
Zal even updaten hier (geen idee of het mag, doe het gewoon ;) ). Vanmorgen gebeld door de longarts en met een mra beugel is de apneu vrijwel gelijk als zonder bitje. (alleen snurk ik een stuk minder wat mijn man fijn vindt ;) ) Aangezien het bitje niet aangedraaid kan worden door kaakklachten stelt ze nu een cpap apparaat aan, eerst 8 weken op proef. Evt kan er ook nog zo'n slaappositie training of hoe noem je dat ingezet worden, echter dacht zij dat een cpap nu effectiever zal zijn.

Ik moet nu wachten op een oproep om naar de poli te komen, daar heeft de leverancier van de cpap een spreekuur, en dan wordt hij "aangemeten". Begin juli weer een afspraak met de longarts. Tussentijds kunnen zij de cpap uitlezen om te kijken hoe het gaat, smokkelen is er dus niet bij. (deed ik ook niet bij de slaapbeugel trouwens)

Ik zoek al 20 jaar naar de oorzaak van het vermoeid zijn, ik ga moe naar bed en word misschien wel mee moe wakker. Inmiddels ben ik de hoop op verbetering wat kwijt, maar ga dit natuurlijk wel voor 100% aan en geef een knalfeest als het echt werkt.

Re: Voorstellen

10
Catootje, natuurlijk mag je hier ten alle tijde neerpennen wat je wilt. Het is sowieso jouw eigen draadje hoor. Ook als je zaken van je af moet schrijven , kun je hier je ei kwijt.

Een cpap is vaak een juiste keuze en het voordeel is, dat vaak het snurken meteen opgelost wordt daarmee.

Het is even afwachten wie je als leverancier krijgt en wat voor merk apparatuur je krijgt. Op dit moment wordt de Prisma van Löwenstein Medical uitgezet en ook Resmed Airsense 10 of misschien wel de Resmed AirSense 11 die nu ook in Nederland op de markt komt. Die laatste zou helemaal mooi zijn, omdat die ook de ResMed for Her versie beschikbaar heeft. Dus even afwachten.......
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstellen

12
De CPAP trial klinkt als een goed plan. Tip: vraag om een Resmed machine. Deze kunnen worden uitgelezen in Oscar, waarmee je zelf het verloop en de effectiviteit van de therapie kunt volgen. Gewoon even van tevoren om bellen. Vaak wordt voor een trial de Resmed Airsense 10 Autoset ingezet. Die kan prima worden uitgelezen.
Voor zover ik weet kunnen de machines van Philips (nieuwste type) en Lowenstein (Prisma) nog niet worden uitgelezen in Oscar. Als de therapie direct aanslaat is dat allemaal niet zo van belang. Maar als de therapie minder voorspoedig verloopt, is Oscar enorm handig. Je kunt dan zelf (of met behulp van dit forum) een inschatting maken wat er mogelijk nog kan worden aangepast in de therapie en daarover het gesprek voeren met de behandelaars.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Voorstellen

14
De Dreamstation 2 van Philips kunnen we inmiddels ook met Oscar uitlezen, alleen deze versie van Oscar wordt nog getest, maar wordt door ons ingezet als je al over een DS2 beschikt.

De Löwenstein Medical kan nog niet worden uitgelezen, maar daar komt over enige weken de App weer beschikbaar voor die momenteel even uit de Playstore is gehaald.

Maar de ResMed is inderdaad een merk die je goed kan uitlezen met behulp van Oscar.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstellen

15
Uiteraard kan de behandelaar alle typen machines uitlezen. Het gaat erom, of je ze ook zelf kunt uitlezen (met behulp van Oscar). En dat verschilt per merk/type.
Overigens wist ik niet dat de Dreamstation 2 van Philips al kan worden uitgelezen. Dat is mooi nieuws.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Voorstellen

16
Ik heb morgen een afspraak staan op de poli met https://medidis.nl/ en ben erg benieuwd, geen idee of ik iets mag kiezen (behalve dan het kapje waarschijnlijk) en of ik direct het apparaat mee krijg. Wat ik wel weet is dat ik het best spannend vind 😃 Gelukkig is de afspraak hier in het dorp op de poli dus kan ik op de fiets ipv naar het ziekenhuis 25km verderop. (Dan zou ik met de bus moeten, dus dan liever op de fiets en snel thuis)

Re: Voorstellen

17
Medidis zet momenteel de Resmed Airsense 10 uit. Wellicht krijg je de AutoSet = apap en cpap in één of de Elite = cpap
De Resmed AirSense 11 komt binnenkort ook op de markt in Nederland. Succes morgen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar