Even voorstellen

1
Ik ben Sandra, 58 jaar.
Afgelopen weekend kreeg ik meerdere keren een melding op mijn nieuwe Samsung smartwatch dat ik atriumfibrillatie had. Ik schrok wakker en voelde lichte paniek en mijn hart flink kloppen.
Maandag toch bij de dokter gemeld en hij heeft een hartfilmpje gemaakt. Daar was natuurlijk niks meer op te zien.
Nu geeft mijn horloge in de nacht ook regelmatig lage bloedzuurstof aan.
Vannacht bv 5x. in totaal 2.30 minuut onder de 90%.
Ik vraag me af of ik slaapapneu kan hebben die dit veroorzaakt.
Volgens mijn man snurk en praat ik en ben heel onrustig in mijn slaap.
Ik slaap ook al jaren slecht. Ooit een nacht naar een slaapcentrum geweest en daar constateerde ze licht apneu.
Voor het slecht slapen heb ik gabapentine gekregen wat ik nu al jaren slik.
Ik hoop hier wat meer info te krijgen over slaapapneu.

Re: Even voorstellen

2
San22 schreef: 01 jun 2022, 18:26 Ik slaap ook al jaren slecht. Ooit een nacht naar een slaapcentrum geweest en daar constateerde ze licht apneu.
Woorden als "licht," "matig" en "ernstig" zoals uitgesproken door artsen hebben eigenlijk geen betekenis. Deze termen zijn verbonden aan de meetwaarde AHI, een verouderde medische techniek die geen voorspellende waarde heeft over de intensiteit van de klachten en slaapproblemen.

Wat vaststaat is dat u al jaren klachten heeft. Eigenlijk had toen al behandeling ingezet moeten worden. Het inzetten van medicijnen voor klachten die eigenlijk puur te maken hebben met de verstoring van de ademhaling tijdens de slaap vind ik bedenkelijk. Dat is net zoiets als iemand jaren laten lopen met een gebroken arm, en dan pillen geven voor de pijn.

De kans bestaat dat u destijds al een slaapademstoornis had, maar dan vooral UARS. Het kleine stukje dat dan als AHI "licht" wordt bevonden is eigenlijk maar het topje van een grote ijsberg aan slaapademverstoring.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Even voorstellen

3
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik heb nog eens even terug gedacht hoe het is gegaan indertijd.
Ik slikte al jaren de traditionele slaapmedicatie en dan vooral de dagen als ik uitgerust moest zijn voor mijn parttime baan.
Mijn nieuwe huisarts wilde wel eens weten of er niet iets anders aan de hand was en stuurde mij door naar het slaapcentrum.
Het probleem was vooral dat ik mijn gedachtes niet stop kon zetten en veel wakker werd en niet meer door kon slapen.
De uitslag van licht slaapapneu werd terzijde geschoven en voor mijn gedachtes kreeg ik de gabapentine.

Iets anders waar ik nu ook over nadenk is dat ik zeker 12-13 jaar geleden 's nachts wakker werd met een enorme druk op mijn borst, harkloppingen, misselijk enz. Besloten 1e hulp te bellen en die hadden snel besloten mij mee te nemen naar het ziekenhuis. Zo ver ik weet was er op de ecg niks te zien maar uit mijn bloed kwam een verhoogde troponine waarde. Ze hebben in de daaropvolgende dagen dmv hartkatheterisatie en andere onderzoeken gezocht naar een oorzaak. Maar alles was in orde. Dan wordt je naar huis gestuurd met vaatverwijderaars en een spuitbusje.
Kan dit ook veroorzaakt worden door slaapapneu oid?

Re: Even voorstellen

4
San22 schreef: 01 jun 2022, 21:58 Mijn nieuwe huisarts wilde wel eens weten of er niet iets anders aan de hand was en stuurde mij door naar het slaapcentrum.
Het probleem was vooral dat ik mijn gedachtes niet stop kon zetten en veel wakker werd en niet meer door kon slapen.
De uitslag van licht slaapapneu werd terzijde geschoven en voor mijn gedachtes kreeg ik de gabapentine.
Ugh. Slaapademstoornissen en insomnie gaan hand in hand. Ik werd voorheen ook altijd 3-4 keer wakker tussendoor.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Even voorstellen

5
Welkom Sandra, het beste wat je kunt doen is opnieuw een verwijzing bij je huisarts te vragen om opnieuw een slaaptest te doen. De vorige is al jaren geleden en apneu kan toenemen bij het ouder worden. Voordat apneu wordt ontdekt en (h)erkent gaan er vaak 5 tot 8 jaar voorbij en in al die jaren ontwikkel je klachten die vaak wel gemeld worden en ook onderzocht worden, maar die vaak door slaapapneu worden veroorzaakt. Daarom is een test opnieuw doen het beste.

Lees onder Naslag hier op het forum het artikel van Sandra Houtepen over Hormonen, cruciale factor voor herstel. Wellicht herken je veel van jouw klachten in dat artikel.

Niet wachten met de slaap test, want apneu is een chronische ziekte die niet overgaat en steeds meer toeneemt naarmate je ouder wordt.

Succes en geef ons een update wat jouw ervaringen zijn.

Vragen kun je hier altijd kwijt, net zoals je ei als je effe je verhaal kwijt wil.

S6
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Even voorstellen

6
Bedankt voor je reactie! Ik heb over anderhalve week een afspraak staan met de huisarts. Helaas krijg je niet gelijk een verwijzing als je belt. Dat zou weer wat schelen ivm de lange wachtlijsten.
Ik zal het artikel van Sandra Houtepen zeker lezen.

Re: Even voorstellen

7
Goedemorgen!
Gisteren bij de huisarts geweest, mijn verhaal uitgelegd en verwijzing gekregen.
Het plaatselijke ziekenhuis ASZ, het een wachtlijst van 4 maanden.
Ik vraag me af of er misschien een goed slaapcentrum is met een kortere wachtlijst.
Ik woon in Zwijndrecht en ben best bereid een uurtje te rijden.
Hebben jullie een advies?

Re: Even voorstellen

9
Het NSI, Nederlands Slaap Instituut, zorgt vaak dat je in een 1 á 2 weken een slaaptest en een apparaat thuis hebt staan, mocht er daadwerkelijk apneu gediagnosticeerd worden. Nou staat het NSI qua nazorg minder goed bekend, zeker bij moeilijke gevallen, maar je bent wel snel getest en voorzien van apparatuur. Qua nazorg, indien echt nodig, kun je nog overstappen naar een ander slaapcentrum.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Even voorstellen

10
Het heeft even geduurd maar vandaag de uitslag gehad van mijn slaaponderzoek.
De arts constateerde licht apneu. Maar ze vond het toch de moeite waard om het cpap apparaat 4 maanden uit te proberen.
Vrijdag mag ik het apparaat al ophalen.
Dus ik hoop dat ik de komende maanden al iets van verbetering bemerk!
Ook heb ik de uitdraai gevraagd en ga ik me de komende dagen eens verdiepen in de cijfertjes

Re: Even voorstellen

11
Als de Cpap de cijfers niet omlaag brengt zou je ook nog de SPT kunnen overwegen. Wellicht kan de rugligging van 38 % daarmee tot onder de 10 % worden teruggebracht. Dit scheelt dan weer in de ademstops.

S6
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Even voorstellen

13
De SPT kan minder belastend zijn dan de cpap. Maar probeer de cpap eerst maar eens uit en als vier maanden te kort is moet je gewoon om verlenging vragen. Je moet bij de SPT wel voornamelijk in zijligging slapen. Moet je wel kunnen natuurlijk.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Even voorstellen

14
"Doorslaapstoornis" veel "alfa-beta activiteit gesuperponeerd" (ding🛎 ding🛎 ding🛎, dat noemen wij CAP) en je AHI bestaat voor 90% uit hypopneus.

Dat klinkt als een gevalletje UARS dat net over de OSAS drempel is. Goed opletten op Flow Limitation in de CPAP dus, het kan nog wel eens zijn dat de hypopneus slechts het topje van de ijsberg zijn.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i
Bijlagen

Re: Even voorstellen

15
Wat bedoel je precies met "Goed opletten op Flow Limitation in de CPAP dus, het kan nog wel eens zijn dat de hypopneus slechts het topje van de ijsberg zijn"?

Ik weet ook niet wat cap betekent. De Engelse teksten hierover zijn pittig om te begrijpen.
Ik moet helaas nog veel leren over slaapapneu😅

Re: Even voorstellen

16
Als je de CPAP gebruikt dan kan je met OSCAR naar de ademhaling kijken. En dan bedoel ik: zelf kijken. Niet naar de getalletjes (de CPAP is niet zo intelligent), maar naar de vorm van je ademhaling. Als de ademhaling er vaak uitziet zoals het plaatje hierboven, dan wordt het interessant.

Er kunnen twee dingen gebeuren:

1) Je gebruikt CPAP, het "getalletje" gaat omlaag en je voelt je geweldig
.
2) Je gebruikt CPAP, het "getalletje" gaat omlaag maar je voelt je nog steeds vermoeid. Dan heeft het zin om de flow limitation te behandelen want het is niet onschuldig, ondanks dat artsen er geen acht op slaan. Ik spreek uit ervaring.

Het is een kwestie van afwachten en een open vizier houden.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Even voorstellen

17
Goedemorgen,

Ik gebruik zo'n 2 weken de Resmed airsense 11 autoset met een neusmasker.
Het is wel wennen zeker de juiste afstelling van het masker.
Maar de laatste 2 dagen, masker niet te strak, ademt het makkelijk in en uit en lukt het om het de hele nacht op te houden.
Oscar geïnstalleerd en minimum aan gebeurtenissen 1 per uur.
Ik ben dan nog wel benieuwd naar de flow limitation en heb een foto bijgevoegd.
Is dit netjes het lijkt mij niet mooi rond.
Ik ben ook nog totaal niet uitgerust smorgens en overdag nog steeds heel erg moe. Maar misschien moet ik daar wel geduld mee hebben.
Bijlagen

Re: Even voorstellen

18
Hallo Sandra, welkom hier op het forum. Wat goed dat je met Oscar aan de slag bent gegaan. Je kunt er veel informatie uit afleiden en zo de juiste vragen stellen aan je behandelaar.

Het beste plaatje uit Oscar krijg je als je F12 indrukt en die .jpg hier post. Dan zien we ook de instellingen en de gemeten waarden links in het scherm. Kan je ook eens een schermafdruk (via F12) van de hele nacht posten?
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i