Hoe meet een xPAP RERA's ?

1
Ik heb een Philips respironic 1 APAP.

In OSCAR staan RERA's, maar als je naar de definitie van RERA's kijkt (hieronder) wordt daar aangegeven dat je eigenlijk hersengolven moet meten om ze te kunnen vaststellen. De CPAP/APAP kan dat natuurlijk niet, dus hoe stelt deze de RERA's vast?

Volgens mij klopt het namelijk niet. Ik heb een apparaat dat hersengolven meet en slaapstatia (FDA approved) en die geeft helemaal niet aan dat er iets verandert in mijn slaap bij zo'n RERA.

Respiratory Effort Related Arousal
An event that causes an arousal or a decrease in oxygen saturation, without qualifying as an apnea or hypopnea.
An arousal is when the sensors measuring your brain activity, called EEG, show that your brain waves change to alpha wave form. This means you’ve woken up even if you don’t realize it."
Resmed Airsense 11
Modus: Autoset for her
Maskers: Resmed f30i en P10
Druk: P10 -> 4-8 cmH2O
of Druk: f30i -> 5-8 cmH2O
EPR: 3 cmH2O, full time
Ramp Time: 30.0 Minutes

Re: Hoe meet een xPAP RERA's ?

2
PjotterHasApn schreef: De CPAP/APAP kan dat natuurlijk niet, dus hoe stelt deze de RERA's vast?
Het korte antwoord is: niet. Het is fake.
PjotterHasApn schreef: Ik heb een apparaat dat hersengolven meet en slaapstatia (FDA approved) en die geeft helemaal niet aan dat er iets verandert in mijn slaap bij zo'n RERA.
Ik weet niet welk apparaat dit is, maar het gaat wel om arousals niet om slaapstadia.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoe meet een xPAP RERA's ?

3
Het is inderdaad fake. Geeft een vals gevoel van (on)veiligheid.

In de definitie staat: “show that your brain waves change to alpha wave form. This means you’ve woken up even if you don’t realize it."
Ik meet het met een Dreem headband. Dat kan de headband prima vaststellen.
Resmed Airsense 11
Modus: Autoset for her
Maskers: Resmed f30i en P10
Druk: P10 -> 4-8 cmH2O
of Druk: f30i -> 5-8 cmH2O
EPR: 3 cmH2O, full time
Ramp Time: 30.0 Minutes

Re: Hoe meet een xPAP RERA's ?

4
Hallo

Philips maar ook andere merken als Resmed hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar het herkennen van ademhaling events tijdens slaap. Op basis van specifieke kenmerken maken zij een onderscheid tussen snurken, hypopnues, apneus, Rera's etc. Dit is allemaal verwerkt in de software van de cpap apparatuur en medisch getest / gevalideerd. Is dit 100% accuraat, waarschijnlijk niet maar waarschijnlijk wel heel dicht bij de werkelijkheid.

Dit is wat Philips zegt over de herkenning van een RERA bij gebruik van een Dreamstation
RERA (Respiratory effort-related arousal – ontwaken wegens ademinspanning) wordt gedefinieerd als ontwaken uit slaap
dat volgt op een ten minste 10 seconden durende serie ademhalingen die worden gekenschetst door een toenemende
ademinspanning, maar die niet aan de criteria voor apneu of hypopneu voldoen. Dit hoeft niet gepaard te gaan met
snurken, hoewel dit gewoonlijk het geval is. Het algoritme van ontwaken wegens ademinspanning controleert op een
serie ademhalingen die zowel een subtiele vermindering in de luchtstroom als een progressieve beperking van de stroom
vertonen. Als deze ademhalingsserie wordt beëindigd door een plotselinge toename in de luchtstroom samen met de
afwezigheid van een stroombeperking en de gebeurtenis niet voldoet aan de voorwaarden voor een apneu of hypopneu,
duidt dit op ontwaken wegens ademinspanning.

Moeilijkheid blijft dat hier wordt gemeten met 2 verschillende apparaten / sensoren / meet methodes en dat beide apparaten nooit 100% de juiste meting / interpretatie van de meting weergeeft. Dat is ook de reden dat in veel gevallen de resultaten van een P(S)G (slaaponderzoek) en cpap tijdens een nachtelijk onderzoek dicht bij elkaar liggen maar soms ook erg verschillende zijn.

hoop dat ik het wat duidelijker voor je heb gemaakt

Re: Hoe meet een xPAP RERA's ?

5
De laatste A in RERA is "arousal" en dat kan een xPAP apparaat zonder EEG sowieso niet vaststellen.

ResMed is een stuk eerlijker, zij bieden een grafiek van "flow limitation" maar ook die grafiek gaat constant de mist in, dwz. er is duidelijk flow limitation terwijl de FL grafiek niets aangeeft.

Overigens, als ik in 2017 was afgegaan op de "RERA detectie" van mijn System One BiPAP (zelfde algoritme als de Dreamstations), dan was ik er vandaag de dag waarschijnlijk slecht aan toe geweest. Of erger.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoe meet een xPAP RERA's ?

6
persluchtpiraat schreef: 22 jul 2022, 21:06 De laatste A in RERA is "arousal" en dat kan een xPAP apparaat zonder EEG sowieso niet vaststellen.

ResMed is een stuk eerlijker, zij bieden een grafiek van "flow limitation" maar ook die grafiek gaat constant de mist in, dwz. er is duidelijk flow limitation terwijl de FL grafiek niets aangeeft.

Overigens, als ik in 2017 was afgegaan op de "RERA detectie" van mijn System One BiPAP (zelfde algoritme als de Dreamstations), dan was ik er vandaag de dag waarschijnlijk slecht aan toe geweest. Of erger.
Helemaal mee eens! Zonder EEG niet vast te stellen! Sowieso bevestigt mijn Dreem headband EEG mbv OSCAR dat het Philips apparaat het totaal fout heeft.
Resmed Airsense 11
Modus: Autoset for her
Maskers: Resmed f30i en P10
Druk: P10 -> 4-8 cmH2O
of Druk: f30i -> 5-8 cmH2O
EPR: 3 cmH2O, full time
Ramp Time: 30.0 Minutes