Resmed ontwerp levensduur, Medische certificering, onderhouden- en vervangingsbeleid leverancier

1
Best forum,

Ik heb op dit moment een klacht uitstaan bij mijn leverancier omtrent de vervanging en het onderhoud aan mijn RESMED Airsense 10. Aan het begin van de therapie is mij verteld dat het apparaat om de 5 jaar wordt vervangen. Dit wordt ook gesteund door de in de handleiding vermelde ontwerplevensduur van 5 jaar. Vivisol (mijn leverancier) claimt nu dat het apparaat op basis van draaiuren langer gebruikt kan worden. Zij stellen dat de ontwerplevensduur op basis van 12 draaiuren per dag is en de werkelijkheid is anders (gemiddeld 7 uur). Met dit argument extrapoleren ze een geschatte levensduur van 8-10 jaar! let wel: er is geen test op gedaan en geen onderzoek naar gedaan. Mijn zorgen zijn dan ook op de hygiene van de binnenzijde. Zij beargumenteren louter op draaiuren die men dan van afstand uitleest en noemen dat onderhoud. Ik heb hen dan ook gevraagd om een wetenschappelijke onderbouwing (onderzoek) gevraagd waarmee het argument van de draaiuren wordt ondersteund. Deze heb ik niet ontvangen. Ook geven zij aan het apparaat alleen te controleren als er een foutmelding wordt gemeld door het apparaat zelf, en dat is wederom op basis van draaiuren of een defect.

Een aantal argumenten die ik heb tegen het veranderde beleid van mijn leverancier:
1. Medisch risico op basis van levensduur: De medische certificering IEC 60601 stelt dat de fabrikant op basis van risico's de levensduur vastlegt. Dit wordt dan ook in de certificering vastgelegd. Niet de draaiuren dus maar de levensduur. Die is te vinden in de handleiding en is 5 jaar voor de voeding en het apparaat zelf.
2. De hygiëne: er hoopt zich logischerwijs stof en vuil op in de motor. En de kans bestaat dat dit mijn longen in wordt geblazen. Toch wordt er geen onderhoud op gepleegd (schoonmaken van binnenzijde). Nergens wordt deze vraag gesteld, als dit op dit forum wel zo is dan wordt ik er graag op gewezen.
3. Onderhoud op basis van melding in plaats van preventief: Men komt pas nadat er een foutmelding/defect is.
4. Geld: Het feit dat de vergoeding van de apparatuur op basis van een leaseovereenkomst is. Louter om economische redenen is het voor deze leverancier dus lucratief om de levensduur te verdubbelen. Zij stellen overigens dat het de fabrikant is die de levensduur van vijf jaar om economische redenen hanteert. Hier ben ik het niet mee eens want ik denk dat dit te maken heeft met de medische certificering en de risicoafweging die iedere fabrikant heeft te doen. De leverancier is degene die een vaste vergoeding per jaar incasseert in een leaseconstructie en dus het meeste economische baat heeft bij een verlenging van de levensduur.
4. Gezondheid: Nergens in de communicatie tussen zorgverzekeraar en leverancier worden deze argumenten meegewogen terwijl ze in mijn optiek juist van belang zijn voor gezondheidsrisico en kostenbeheersing. Ook omdat wanneer ik ziek wordt er natuurlijk veel meer kosten moeten worden gemaakt dan wanneer er preventief onderhoud wordt gedaan.

Duurzaamheid
Ik ga wel mee in de gedachte dat als een apparaat goed genoeg is om langer door te gaan, dan op basis van fysieke controle, jaarlijkse reiniging en getest volgens medische certificeringsnormen, de patiënt zonder risico langer gebruik kan maken van het apparaat. Maar dan alleen ook met jaarlijks fysiek onderhoud (incluis bekijken en reinigen binnenzijde apparaat). De leverancier doet dit nu echter alleen op basis van fysieke kenmerken op afstand en neemt onvoldoende mijn gezondheidsbelang in acht. Zeker gezien de problemen met de Dreamstation.

Therapie
Deze loopt al vijf jaar heel goed, ik ervaar geen klachten en slaap heerlijk. Het gaat mij niet om het bashen van fabrikant of apparaat. Ik maak me gewoon zorgen om mijn gezondheid.

Een lang verhaal, waarvoor excuses. Ik ben erg benieuwd naar de inzichten binnen dit forum.

Re: Resmed ontwerp levensduur, Medische certificering, onderhouden- en vervangingsbeleid leverancier

2
Beste ?

Resmed beschrijft een levenstermijn van 5 jaar voor uw cpap, vanuit de Resmed service manual dient er dan een preventieve vervanging van de blower plaats te vinden. Daarna moet er getest worden met de Resmed service software en kan het apparaat weer 5 jaar mee. Andere onderdelen hoeven dus niet preventief vervangen of gereinigd te worden. En ja, Resmed gaat uit van een gebruik van 12 uur per dag, 7 dagen per week en komt dan vanuit risico oogpunt uit op een termijn van 5 jaar als levensduur. De reden om de blower te vervangen is het risico dat bij een hoge urenstand de blower stuk gaat. Heeft dus niets te maken met eventuele stof die is opgehoopt in de blower welke opeens los komt.

Zoals u in de handleiding ook kunt lezen hoeft alleen de apparaat filter vervangen te worden. Vanuit alle fabrikanten is het beleid dat er geen onderhoud aan de apparatuur nodig is. Zij zien dus geen medische redenen om apparatuur jaarslijks te reinigen en te testen dan wel bepaalde interne onderdelen te vervangen anders dan de blower na 5 jaar. Dit geldt zolang het apparaat door dezelfde patient wordt gebruikt, als het apparaat naar een andere patient gaat dient er een reiniging protocol gevolgd worden.

Alle leveranciers rekenen met een gemiddelde afschrijving van 5 jaar op de cpap apparatuur. Dit betreft dus een mix van apparaten die na verschillende jaren stuk gaan en op deze wijze kom je uit op gemiddeld 5 jaar. En ja, er zijn ook apparaten die al na 2,3,of 4 jaar worden vervangen maar ook apparaten die pas na 6 of 7 jaar worden vervangen op het moment dat er een mankement heeft.

De Fabrikant heeft wel degelijk een economisch belang om de cpap apparatuur na 5 jaar uit de markt te halen. Op deze manier gaat de gemiddelde levensduur terug naar ong 4 jaar waardoor zij 20% meer apparaten kunnen verkopen over een termijn van 5 jaar.

Ik denk dat u gelijk heeft dat deze termijn van 5 jaar om certificeringsredenen in Europa worden gehanteerd. Feit is wel dat in de US elke 5 jaar de patient een apparaat bij de zorgverzekering mag declareren. Bij de maskers is er een zelfde constatering, In de US mag een cpap patient elke 3 maanden een nieuw masker declareren. Als je een masker koopt in de US staat in de handleiding dat het masker elke 3 maanden moet worden vervangen. Dat staat niet in de handleiding van de maskers die in Europa worden geleverd.

Naar mijn mening kunt u veilig uw apparaat blijven gebruiken, ook na een beschreven levensduur van 5 jaar van uw cpap.

Re: Resmed ontwerp levensduur, Medische certificering, onderhouden- en vervangingsbeleid leverancier

3
Vervuiling van apparaten is hier een tijd geleden aan bod geweest, zie onderstaande link.

viewtopic.php?p=141643#p141643

Het is wat een moeilijke materie. Ik heb zelf mijn cpap destijds tot aan het motorcompartiment open gehad (Resmed Airsense 10 Elite).
Ik was ook erg bezorgd om eventueel vuil wat in mijn longen terecht zou kunnen komen.
Ik ben tot aan het schuimrubber gegaan wat achter in de motor zit en dus bij de lucht ingang.
Ik denk dat hij iets meer dan een jaar oud was, echter heb ik geen stof en smerigheid kunnen ontdekken. Zelf heb ik in ieder geval in de Resmed serie's 10 veel vertrouwen.
Ik let ook op de directe omgeving van het apparaat, dwz stofvrij houden, slaapkamer schoon houden en elke maand een nieuw filtertje er in.

Schoonmaken kan eigenlijk ook niet bij deze Resmed apparaten want de hele motor is ingekapseld, je kunt nergens bij, dus zou het een "zoveel" jaarlijkse vervanging van motor/turbine worden.

Vervanging van apparatuur staat of valt denk ik verder bij het beleid van de verzekeraars.

Re: Resmed ontwerp levensduur, Medische certificering, onderhouden- en vervangingsbeleid leverancier

4
Het beleid is ook verschoven van, om de 5 á 6 jaar het apparaat in te nemen en te vervangen, naar vervanging bij gebreken of klachten door meer geluid.

De technische levensduur is veel langer dan de economische levensduur.

Bovendien is er op dit moment, buiten de Philips problemen om, een groot te kort aan onderdelen en grondstoffen ontstaan waardoor elk apparaat die werkt ook nodig is.

Zoals eerder hiervoor gezegd, goed onderhoud door jezelf en je slaapkamer goed schoonhouden helpt ook met een langere levensduur van het apparaat.

De tijd dat het apparaat na 15000 of 16000 draaiuren standaard werd vervangen ligt alweer jaren achter ons.

Als je er goed mee slaapt en geen klachten ondervindt, dan zou ik mij er nu nog niet druk over maken.

Belangrijk is de levensduur van het masker, die heeft vaak meer invloed op de therapie.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Resmed ontwerp levensduur, Medische certificering, onderhouden- en vervangingsbeleid leverancier

5
Beste forumleden @RuudJ @harks37 en @Henk22 ,

Bedankt voor jullie reacties.
Op zich heb ik vertrouwen in het apparaat maar wel op basis van de het gebruik dat in de handleiding staat vermeld, op basis van die informatie wordt getest en gecertificeerd. Dat proces bestaat niet voor niets. En het is geen stofzuiger.

Dat een leverancier zonder degelijke argumenten dan alleen die van het aantal draaiuren beleid verandert, vind ik onacceptabel. Zeker ook het 'aanpassen naar pas actie/vervangen na een foutmelding'. Schade is zeer wel mogelijk dan al opgetreden. Is dat een verstandige voor een patiënt? Ik zou graag nog lang in goede gezondheid van mijn kinderen willen genieten. Dus ik maak me vooraf zorgen. Ik merk op dat er bijzonder weinig wordt beredeneerd vanuit onze eigen gezondheid en vooral wel voor de leverancier en fabrikant.

Ik zou willen zeggen dat de economische levensduur even lang is als de technische levensduur, als je over stofzuigers praat. Je vervangt deze als tie stuk is. Echter gaat het hier om medische apparatuur met gezondheidsrisico's en aanbevelingen op degelijke tests, onderzoek en certificeren op basis van dat onderzoek. Het is niet voor niets dat dit proces zo bestaat. Dat de leverancier de bruikleenovk zomaar mag verlengen vind ik dan ook niet kunnen. Waar is het onderzoek en de certificering dan nog voor nodig?

@harks37 De leverancier maakt een buikleenovk prijs, deze is gebaseerd op 5 jaar. Halverwege wordt bepaald dat de gebruiksduur met 3-5 jaar extra wordt verlengd. Dat is nogal een forse winst voor enkel uitlezen op afstand en masker/accessoires. De afschrijvingen zijn in jaar 5 dan al afgedaan en winst is er al op gemaakt. Dus deze extra jaren wordt vol gerekend terwijl alleen de verbruikte masker, filters, slang en bevochtiger worden vervangen. U kunt hier de fabrikant noemen, ik zeg dat de leverancier in deze een veel grotere winstmarge (+3-5 jaar) voor zichzelf heeft ingebouwd met het nieuwe beleid. Komt daarbij dat ik heb gevraagd naar een wetenschappelijke onderbouwing te behoeve van gezondheidsrisico's en deze is tot op vandaag nog niet ontvangen. Dat is fors verdienen zonder ook maar 1 centje pijn. Dat de zorgverzekeraar hiermee akkoord gaat is in mijn optiek ook vreemd. De zorgkosten worden hierdoor wel erg hoog. Ten koste van mijn gezondheid. Want er wordt meer risico genomen door het apparaat buiten de aanbevelingen en certificering nog verder te laten gebruiken.

Ik ben van mening dat hier louter economisch vanuit zorgverzekeraar, leverancier en fabrikant wordt beredeneerd. Het zou hier echter om gezondheidsrisico's moeten gaan. Dat is mijn invalshoek als patiënt. Let wel: ik ben gelukkig met de therapie en met de kwaliteit van leven dankzij de therapie. Maar ik zet kritische noten bij het door de leverancier aangepast beleid. Deze aanpassing wordt mij pas in navraag telefonisch gedeeld. Ik heb het nog niet kunnen vinden in een nieuwsbericht op hun website, bijvoorbeeld.

Dan nog even over het argument van de tekorten en dreamstation perikelen. Philips is verantwoordelijk voor vervanging van haar eigen apparaten. Er worden naar mijn weten geen apparaten omgeruild voor die van Resmed vanuit leveranciers. Verder zijn er wel tekorten geweest op het gebied van computerchips echter zijn deze nu ook grotendeels weg gewerkt. Ik zie dus niet echt in dat er een noodsituatie zou zijn in de markt van medische apparaten zoals de CPAP machines.

Ik hoor graag uw reacties en inzichten. Dank voor uw moeite.

Re: Resmed ontwerp levensduur, Medische certificering, onderhouden- en vervangingsbeleid leverancier

6
Beste PS06,

Ik ben het met je eens dat het niet goed is dat van leverancierzijde de "levensduur" opgerekt wordt.
Kostentechnisch wordt de zorg ook door importeur en leveranciers een poot uitgedraaid.
Nog immer staat me de bevochtiger voor de geest welke in de VS voor omgerekend zo'n 25 euro verkocht werd. Daar durven de leveranciers hier dik over de honderd euro voor te vragen, ik vind dat schandalig.
Om nog maar niet te spreken over een verwarmde slang welke volgens deze organisaties een luxe is en niet vergoed wordt (Westfalen even niet meegerekend).
Bereikbaarheid met mail kan je eigenlijk wel vergeten bij de leveranciers, ik heb van drie mails nooit antwoord gehad.
Ook regelmatig vijftiende in de wachtrij geweest, maar ja dat doet hier niet ter zake.
Het gaat duidelijk om geld, om winstmarges. Ik weet niet hoe het werkt daar, maar ik hoor regelmatig van overnames bij die leveranciers.

Wat kunnen wij er aan doen? Helaas niet veel, hoe hard je ook schreeuwd, wij zijn overgeleverd aan deze partijen.

Nog iets anders dan, ik heb zelf een apparaat aangeschaft. En denk je dat ik ook maar ergens een nieuwe turbine zou kunnen krijgen? Ik heb internet afgezocht maar alleen aliexpress heeft er lang geleden een paar gebruikte in de handel gehad. Ik zou bij vervanging een (hopelijk dan nog beschikbare) airsense 10 moeten kopen om deze om te zetten. Dit even om aan te geven dat alles dichtgespijkerd is. (gelukkig heb ik een backup apparaat ;))

Re: Resmed ontwerp levensduur, Medische certificering, onderhouden- en vervangingsbeleid leverancier

7
Beste PS06

Momenteel zijn er wereldwijd nog grote te korten aan cpap apparatuur, hierdoor moeten in bepaalde landen nieuwe gediagnosticeerde patiënten maanden wachten tot dat zij een cpap krijgen. Philips zijn totale productie wordt momenteel gebruikt voor het vervangen van de Dreamstation 1 apparaten dus er is een giga aantal cpap's nodig van andere fabrikanten om dit gat te dichten. Dit lukt nog steeds niet volledig door allerlei oorzaken zoals tekort aan onderdelen, te kort aan medewerkers in de totale keten etc etc.

Ook zorgt de hoge kwaliteit van de zorg in Nederland voor een extra hobbel, cpap apparaten moeten een hoge kwaliteit hebben + online uitleesbaar voor de juiste bijstelling van apparatuur ter optimalisatie van de patient. Dit beperkt het aantal merken die ingezet kunnen worden.

Laatste maar niet onbelangrijk is de nieuwe MDR richtlijn. Hierdoor is het moeilijk voor nieuwe fabrikanten om met hun cpap op de Europese markt te komen.

Henk, de reden dat de turbines / blowers niet los verkrijgbaar zijn is het feit dat na het plaatsen van de turbine het apparaat gecontroleerd / gekalibreerd moet worden met specifieke software en apparatuur. Als dat niet gebeurt zal het apparaat waarschijnlijk niet de juiste therapie geven.

Re: Resmed ontwerp levensduur, Medische certificering, onderhouden- en vervangingsbeleid leverancier

8
PS06 schreef: 15 jul 2022, 10:44 Ik ben van mening dat hier louter economisch vanuit zorgverzekeraar, leverancier en fabrikant wordt beredeneerd.
Bingo! Maar goed, dit patroon zie je ook in het gesteggel rond BiPAP, en de diagnose/behandeling van UARS.
Henk22 schreef: 15 jul 2022, 11:30 Wat kunnen wij er aan doen? Helaas niet veel, hoe hard je ook schreeuwd, wij zijn overgeleverd aan deze partijen.
Dat klopt, en dat weten ze ook. Zelfs bepaalde artsen die ik op mijn pad had getroffen hebben keihard tegen me gelogen, want ze weten immers dat ik verder niets tegen ze kan beginnen.

Ik moet mijn ASV (destijds refurbished uit de VS 1500, ja, vijftienhonderd euro uit m'n eigen portemonnee) zelf kopen, en ik betaal mijn verbruiksartikelen nog altijd zelf.

Ter relativering :upside_down_face:
harks37 schreef: 15 jul 2022, 14:13 Henk, de reden dat de turbines / blowers niet los verkrijgbaar zijn is het feit dat na het plaatsen van de turbine het apparaat gecontroleerd / gecallibreerd moet worden met specifieke software en apparatuur. Als dat niet gebeurt zal het apparaat waarschijnlijk niet de juiste thrapie geven.
Heb je daar een bron voor of komt dat uit de 👍 gezogen. Want het is niet de turbine die "gekalibreerd" moet worden...
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Resmed ontwerp levensduur, Medische certificering, onderhouden- en vervangingsbeleid leverancier

10
harks37 schreef: 19 jul 2022, 17:02 ik heb toegang tot de service manual via een kennis die dit soort apparaten dagelijks controleert / repareert.
Linkje naar deze service manual?

Als deze service manual echt bestaat, en u deze werkelijk beschikbaar kan stellen, dan kan ik het wel verklaren. Als het in de procedure staat betekent niet dat het strikt technisch/logisch noodzakelijk is. U zult ook geen verklaring kunnen aanvoeren waarom het noodzakelijk zou zijn om een drie-fase motor die met VFD wordt aangestuurd te "kalibreren." De controller zal altijd een gesloten lus kunnen houden op de aan te sturen RPMs vanwege de back-EMF of een Hall sensor. Welke van de twee het is hangt af van het ontwerp.

De motivatie voor een dergelijke procedure is waarschijnlijk dat men het zinnig acht om voor de zekerheid te doen als je het apparaat toch op de werkbank hebt liggen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Resmed ontwerp levensduur, Medische certificering, onderhouden- en vervangingsbeleid leverancier

11
Ik denk dat turbine wisseling eenvoudig kan zijn.
Ik ga er van uit dat er zeer weinig tolerantie tussen deze motoren zit.
Daarnaast is er altijd door de tijd enige slijtage en volgens mij worden de apparaten normaliter nooit meer herijkt.
Vervanging: huidige motortje met vaste druk testen met slang in glas water. Daarna revisie motortje monteren en zelfde test even doen.
Ik denk ook dat een lus via de druksensor hem in zijn bereik trekt. Zoniet dan zeg ik: elk jaar apparaat kalibreren (wat nooit gebeurt).

Re: Resmed ontwerp levensduur, Medische certificering, onderhouden- en vervangingsbeleid leverancier

13
Beste formuleden, ik heb nieuws.

De leverancier (Vivisol) bood mij een vervanging aan bij controle. Een gebruikte Resmed Airsense 10 uit 2017 (anno 2023)! Uiteraard ben ik hier niet mee akkoord gegaan. De leverancier had nog meer noten op haar zang zoals stellen dat hun beleid (vervanging door refurbished apparaten) gemeengoed was bij alle leveranciers. Een dikke leugen.

Online onderzoek leerde mij dat je eenvoudig kunt overstappen naar een andere leverancier. Mediq stelt op hun website en bij navraag dat ze vervangen bij 15.000 uren en 5 jaar. Hoe? Even een overstapformulier invullen en aanbieden bij nieuwe en oude leverancier en dit zou geregeld moeten worden, ik heb dit nu in gang gezet. Ook heb ik bij CZ (zorgverzekeraar) gecheckt of dit inderdaad mogelijk is en daar was ook dit verhaal bekend.

Bedankt in ieder geval voor alle geboden informatie. Wellicht is deze informatie handig om te delen, hierbij dus mijn bijdrage.

Mocht ik weer nieuwe informatie hebben, dan deel ik deze uiteraard.

Groet! PS

Re: Resmed ontwerp levensduur, Medische certificering, onderhouden- en vervangingsbeleid leverancier

15
Al een poos niet op het forum geweest. Na 7 jaren en 2 maanden geeft mijn Resmed 10 autosense aan dat de urenstand over de levensduur cyclus van de motor aangeland is. Thans ca. 22.200 uren. Daarvoor kreeg ik 3 Devilbiss sleepcubes die allen foutief registreerden. 8 uren slaap waren 0,6 uren op de teller. Ik heb toen een Resmed 10 Autosense geëist waaraan uiteindelijk gevolg is gegeven. De urenmelding van de motor heb ik doorgegeven en men wilde wel een afspraak maken om de machine om te ruilen in Voorburg. Zelf woon ik in het Westland. Ik meldde dat ik per se een nieuwe machine wilde; dit i.v.m. het feit dat ik niet een ex rokersmachine, legionellamachine of andere 'manke Nelissen' zou krijgen; net als de (gebruikte Devilbiss machines destijds).
Aan mijn wensen kon geen gehoor worden gegeven. Ik heb officieel een klacht ingediend en mag nu weer 5 werkdagen wachten.
De huidige machine heeft altijd perfect gewerkt en doet dat nog. Nimmer is er iemand voor onderhoud geweest en de laatste 3 jaren is sowieso geen fysieke afspraak meer mogelijk. In de looptijd van 86 maanden heeft de leverancier ca. € 2.082,00 ontvangen vanuit de zorgverzekering van mij. De machine zelf kost een particulier € 650,00. Ieder jaar een nieuw ResMed Mirage FX masker en iedere 2 jaren een nieuwe slang. Hiervoor wordt niet eens meer een originele flexibele ResMed Thinline slang gestuurd maar één of andere Chinese stugge slang van nog geen € 2,50 Deze laatsten heb ik teruggestuurd en een originele slang gevraagd. Die werd dan ook toegezonden. Filters moesten aanvankelijk elke maand vervangen worden en nu krijg je er twee voor 6 maanden en dan moet je weer voor de volgende 6 maanden 2 nieuwe aanvragen. Al met al een woekerwinst op (meestentijds) gebruikte) apparatuur.
Als ze niet met een nieuwe machine over de brug komen dan heb ik al gezegd, naar een andere leverancier te gaan. Desnoods schaf ik de machine zelf aan en overleg met de verzekering. Die zijn dan ook véél goedkoper uit! Zodra er nieuws is laat ik het weten.
Groet, R@y AHI 0,4
ResMed Airsense 10 autoset en Resmed Mirage FX-N AHI gem. 0,4

Re: Resmed ontwerp levensduur, Medische certificering, onderhouden- en vervangingsbeleid leverancier

17
Tip, bewaar wel het sd kaartje = jouw medische gegevens.

Tip, gebruik de nieuwe sd kaart in de nieuwe Resmed Airsense 10

Tip, je kunt met de nieuwe sd kaart gewoon in hetzelfde account van Oscar verder gaan.

Tip, hou de oude watertank gewoon zelf als reserve.

Alleen het oude toestel terugsturen als men daarom vraagt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar