Peak efficiency breathing mbv Bipap t s/t?

1
In het boek 'the lost art of breathing' van James Nestor wordt vaak aangehaald dat peak efficiency breathing kan bereikt worden door 5.5 sec in te ademen en 5.5 sec uit te ademen, 5.5L/min. Een soort van gouden graal dat duizenden jaren terug gaat, een wonderlijke ratio, dat ook vele apneu problemen zou verhelpen.

De meeste PAP protocollen werken met drukniveau's. Maar met de Bilevel T en S/T apparaten zou je uiteraard zo'n ademtherapie kunnen koppelen aan deze ratio van ademen. Zou dit dan ook niet een manier zijn ipv puur met druk zoals bij een ASV om een regelmatige ademhaling af te dwingen? Is daar ooit onderzoek naar gedaan?

Re: Peak efficiency breathing mbv Bipap t s/t?

2
kdejaeger schreef: 18 jul 2022, 15:10 kan bereikt worden door 5.5 sec in te ademen en 5.5 sec uit te ademen, 5.5L/min
Ongeacht leeftijd of lichaamsgewicht? Volgens mij is die Nestor nogal een praatjesmaker.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Peak efficiency breathing mbv Bipap t s/t?

3
Alleen het zinnetje (Een soort van gouden graal dat duizenden jaren terug gaat) doet mij al zeer twijfelen aan dergelijke verhandelingen.

Hier wordt vaak gesteld dat het het beste is om korter in te ademen dan uit te ademen.
De meeste screenshots van Oscar welke ik hier en daar gezien heb laten juist andersom zien.

Naar mijn mening is "tenzij je een duidelijk probleem hebt" je natuurlijke ademhaling volgen het beste.
Er is ook nog geen longarts of therapuit welke daar bij mij veranderingen in wou bewerkstelligen.

Re: Peak efficiency breathing mbv Bipap t s/t?

6
Paar reaktie's op het artikel.

3 jaren geleden
Toch jammer dat mijn reactie, waarin ik uitleg wat er allemaal niet klopt in dit artikel, tot 2x toe niet wordt geplaatst. Ik ben zelf ook arts, en fysiologie van het ademhalingsstelsel, alsmede zuurbase evenwicht zijn 2 van de belangrijkste onderdelen van mijn vak. Waarom geloven jullie deze arts wel die rondbazuint dat 6 ademhalingen per minuut normaal is, en een gegronde onderbouwing waarom dat onzin is, niet?

3 jaren geleden
Volgens mijn longarts is dit lariekoek. Astma is een sluimerende ziekte, gaat nooit helemaal weg. Kan soms jaren wegblijven en dan de kop opdoen steken.

Al zou ik heel veel overhebben voor 1 dagje normaal te kunnen ademen. Mensen die niet weten wat echte benauwdheid is kunnen zich hier geen voorstelling van maken als COPD patiënt.

Re: Peak efficiency breathing mbv Bipap t s/t?

7
Op zich is het boek een compilatie van 10 jaar ervaring opdoen, archeologie en tientalle artsen. Het is ook eein algemene consensus dat het merendeel te snel ademt.
Dus terug naar de vraag. Ik vind weinig of Bipap S / ST. Maar ik beredeneer dat deze vorm van PAP ideaal zou zijn voor mensen die hun ademhaling op deze manier willen verbeteren. En mischien zelfs beter dan ASV? Omdat ASV je eigen te snel tempo overneemt en je daar de tijd niet kan inregelen?

Re: Peak efficiency breathing mbv Bipap t s/t?

10
Beste Kdejeager,

Er zitten veel verschillen tussen de bipap apparaten van de verschillende merken.
Enkele waarden die je kunt tegen komen om de tijd van de in /uit ademing te beinvloeden;
Ti= tijd inspiratie (hoe lang moet de inademing zijn)
Timin = minimale inspiratie tijd
Timax = maximale inspiratie tijd ( bij de meeste apparatuur maxinaal 3 seconden)
IE ratio = verhouding tussen in en uit ademing
backup rate = aantal ademhalingingen per minuut die het apparaat moet geven als de gebruiker zelf niet adem haalt

afhankelijk van het merk heb je nog waarden die de omschakeling van de inspiratie druk en expiratiedruk te beinvloeden, De druk opbouw bij inspiraie te bepalen in mili seconden etc etc.

Zeer complex dus om een patient goed ingesteld te krijgen zodat de ademhaling zo optimaal mogelijk wordt ondersteunt.

mvgr Harks37

Re: Peak efficiency breathing mbv Bipap t s/t?

13
Als je goed bent met electronica dan kom je met een normale cpap misschien wel een heel eind.
Je moet achter de luchttoevoer slang een tweeweg luchtklep monteren waarbij 1 uitgang naar je masker gaat en de andere in een open slang.
De tweewegklep moet je dan via een elektronisch timertje timen op de seconden waarmee hij om moet schakelen van slang.
De open slang zover (misschien met tyrip?) afknijpen zodanig dat de cpap niet afslaat.
Je masker moet een goede veiligheidsklep hebben omdat je geen uitademdruk meer van de cpap krijgt.
Uiteraard je cpap op een vaste druk zonder aanloop of andere hulpjes zetten.

Schiet me d'r niet op af, het is maar een hersenspinsel. (eigen risico ook!)

Re: Peak efficiency breathing mbv Bipap t s/t?

14
@Henk22 dan hebben we het over een buitegewoon brute "BiPAP T" uit het stenen tijdperk met uitademen in een blinde slang.
Henk22 schreef: Je masker moet een goede veiligheidsklep hebben omdat je geen uitademdruk meer van de cpap krijgt.
Dat gaat sowieso niet op omdat deze klep dicht zal gaan bij het uitademen. Je zult dus iets complexers nodig hebben zoals dit projectje van 2020:

Maar bedenk: dit is een lapmiddel bedoeld voor mensen die compleet buiten westen zijn gesedeerd, onder supervisie van een IC verpleger die de bloedgassen controleert!

Het ontgaat me een beetje wat voor probleem we nu aan het oplossen zijn. Sowieso ga je hier nooit mee kunnen slapen, en je bloedgassen zullen compleet uit het lood geslagen worden door het feit dat je vermogen om dat zelf te reguleren is weggenomen.

Volgens mij wordt er niet heel erg door-gedacht op deze thread 😊
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Peak efficiency breathing mbv Bipap t s/t?

15
persluchtpiraat schreef: Het ontgaat me een beetje wat voor probleem we nu aan het oplossen zijn. Sowieso ga je hier nooit mee kunnen slapen, en je bloedgassen zullen compleet uit het lood geslagen worden door het feit dat je vermogen om dat zelf te reguleren is weggenomen.
En dat ben ik helemaal met je eens.
Ik dacht laat ik eens een optie voorschieten maar bij nader inzien kompleet krankjorum natuurlijk.
PLP bedankt weer voor je inzicht :+1:

Re: Peak efficiency breathing mbv Bipap t s/t?

16
RuudJ schreef: 19 jul 2022, 20:36 Vijf of zes per minuut is ook vrij laag. Het maximum bereik wat ik bij mijn Resmed Aircurve 10 ST kon halen was Ti-min 0,1 sec en Ti-max 4,0 sec.
4 sec komt in ieder geval al in de buurt. Het dubbele van wat ik er nu over doe. Maar duidelijk, deze PAPs zijn niet bedoeld om dit soort ademhalingstechnieken te trainen. Ik kan dan beter buiten de PAP mijn ademhalingstijd proberen te verlengen. Ben benieuwd als ik dit regelmatig oefen of ik dan ook 's nachts rustiger ga ademen. Ik probeer van alles wat te leren.