Nieuwe diagnose, vragen/twijfels MRA <> CPAP?

1
Man, 44jr,
geen overgewicht,
sport 4/5x / week,

Diagnose lichte apneu. Gisteren besproken in een korte call met de neuroloog. Mij is gevraagd: slaapbeugel of cpap. Zo snel dacht ik: slaapbeugel, kan die cpap altijd nog. Maar vandaag veel vragen die ik niet kan stellen omdat de arts met vakantie gegaan is.
  • De onderbrekingen in de ademhaling zijn niet positieafhankelijk: gaat zo'n slaapbeugel dan wel zin hebben?
  • Ook: ik lees een piraat op dit forum die schrijft: "een MRA is vooral leuk als je gebit je niet heel dierbaar is". Wat wordt hiermee bedoeld?
Ik heb behoorlijk last van vermoeidheid en wil dit liever gisteren dan morgen opgelost hebben. Ik heb sinds gisteren doorverwijzing KNO vanwege voorkeur MRA die ik gister heb uitgesproken, maar begin nu te twijfelen of zo'n cpap niet een betere keuze is. Wat zijn de meningen hier?

Diagnose polysomnografie:
De slaap is goed van kwaliteit (goede slaapefficientie) met weinig fragmentatie. Tst 6 uur. Er is een lichte sas ahi 14/h bestaande uit hypopneus met arousal, niet positie afhankelijk.

Lange versie, incl. klachten:
  • moe overdag, sinds mijn pubertijd al eigenlijk.... maar heb dat altijd geweten aan groeispurts, behoefte aan prikkels en later ongezonde levensstijlen (inmiddels in een vorig leven). Moeheid overdag met werk tot voor kort geen issue geweest daar ik altijd jobs met veel "prikkels" heb gehad. Maar zet me in een situatie met minder prikkels en het kost me moeite de aandacht erbij te houden en/of ogen open te houden;
  • slaapverlamming: sinds begin 20er jaren. Vroeger, na een weekend drinken, een paar keer per week slaapverlamming en dan meerdere keren per nacht. Tegenwoordig zeer sporadisch, en dan hoogstens 1x / nacht. Gepaard met angstaanjagende dromen / nachtmerries. En tijdens de verlamming gevoel dat ik niet aan adem kom - maar heb dit altijd geweten aan dat ik net zo goed als dat ik mn spieren niet kan bewegen, ik ook niet 'bewust' meer kan ademen dan mn lijf op de automatische piloot doet (lijf dat denkt dat ik nog aan het slapen ben). Tijdens de polysomnografie geen slaapverlamming gehad.
  • sport veel (4/5x week) maar boek nauwelijks vooruitgang, sport best licht (focus me nu op frequentie, niet op elke keer een record willen zetten) anders krijg ik al snel overtrainingsverschijnselen. Dit is nieuw, iets van de laatste 2 jaar. Inspanningstest gedaan, geen bijzonderheden aangetroffen.
  • geheugen / concentratie: sinds een jaar of zes, huisarts kon hier niets mee;
  • insomnia: sinds februari dit jaar slaap ik 4,5u / nacht, zonder uitzondering, en dan ben ik klaarwakker. Dit terwijl ik normaal gesproken ~7u sliep. Ondervind hier met werk nu wel problemen van: toegenomen vergeetachtigheid, slordigheid. Kost me veel meer moeite dan voorheen om in mijn hoofd 'kaartenhuizen' te bouwen uit complexe materie. Voorgeschreven pilletjes (pammetjes) voor 'doorslapen' hielpen niet;
  • verkeer: in april 1x een wegtrekker gehad op de snelweg, achter het stuur, in de spits, op weg terug van werk. Dit was de aanleiding om naar de huisarts te gaan over mijn slapen;
  • verwijzing naar slaapcentrum lokaal ziekenhuis waar bovenstaande diagnose gesteld is na polysomnografie. Het is me overigens totaal niet duidelijk geworden of dit nu een verklaring is voor het vroege wakker worden en daarna niet meer door kunnen slapen.

Re: Nieuwe diagnose, vragen/twijfels MRA <> CPAP?

2
Dag Huib,

Het is een lastige keuze, dat snap ik wel.
Misschien is het wel het beste om meteen een cpap te gaan proberen. Zo spaar je sowieso jouw gebit en kan je er niet mee slapen dan is die mra altijd nog een optie.
Iedereen zit natuurlijk weer een beetje anders in elkaar, uitkomsten zijn nooit zomaar te voorspellen maar wat heb je te verliezen.
Regelmatig lees ik toch dat mensen wat meer alerter zijn, ook meer uitgeslapen met een cpap. Dat zijn alleen maar dingen "als het ook voor jouw werkt" die mooi meegenomen zijn.
Persoonlijk ben ik er van opgeknapt, ik zou het je aanraden om te proberen.
Sterkte en succes.

Re: Nieuwe diagnose, vragen/twijfels MRA <> CPAP?

3
huib schreef: 28 jul 2022, 00:24 Het is me overigens totaal niet duidelijk geworden of dit nu een verklaring is voor het vroege wakker worden en daarna niet meer door kunnen slapen.
De hoofdoorzaak van insomnie is slaap-ademstoornis (SDB). Ik durf stellig te zeggen: los de SDB op, dan zal je de hele nacht doorslapen. Ik weet nog wel in 2017 dat ik standaard 3 of 4 keer per nacht wakker werd. Toen ik de BiPAP in gebruik nam kon ik in 1 ruk 12 uur doorslapen. Ik noemde de BiPAP toen ook wel "mijn tijdmachine" 😉 Ondertussen slaap ik gemiddeld 7,5 naar behoefte, dus sinds het komen van de ASV is de kwaliteit omhoog gegaan waardoor ik minder lang hoef te slapen.
huib schreef: Ook: ik lees een piraat op dit forum die schrijft: "een MRA is vooral leuk als je gebit je niet heel dierbaar is". Wat wordt hiermee bedoeld?
Hmm, welke piraat zou dat zijn 😊

Wat MRA betreft heb je 2 problemen:

Met de MRA tast je in het duister. MRAs werken niet altijd, en het gebeurt nog wel eens dat iemand 'm maximaal uitdraait en dan nog steeds apneut. in het het ergste geval wordt zo iemand wijsgemaakt dat dit "restklachten" zijn of "dat je een paar jaar moet geven aan herstel" wat natuurlijk verschrikkelijk is als de MRA inderdaad werkelijk onwerkzaam is. Je zou eigenlijk meteen een controle-slaaponderzoek met MRA moeten plannen, maar ik geloof dat je daar echt op moet aandringen. Kortom: moeilijk, moeilijk. Een CPAP kan je elke dag uitlezen met OSCAR als je dat wilt, en dan kan je meteen aan de bel trekken als je ongunstig tendeert. (Niet bellen na 1 slechte nacht haha)

Een MRA verhoogt risico op caries en gingivitis/parodontitis omdat het de doorstroming van speeksel stopt, immers wordt het gebit afgedekt door de MRA. In speeksel zit bijvoorbeeld calcium om zuur te neutraliseren en glazuur te remineraliseren. Daarnaast zit er een stukje van je immuunsysteem (witte bloedcellen en andere antiseptische bestanddelen) in speeksel. Onder de MRA kan zuur (van bacterien die er altijd wel in enige mate aanwezig zijn) ongehinderd inbijten. Daarom is met open mond ademen (tijdens de slaap) ook zo ongunstig voor het gebit omdat zo het speeksel indroogt voordat het de tanden bereikt.

Een MRA zet je tanden onder spanning, en kan problemen met het kaakgewricht en het kantelen van de tanden in de richting van de trekkracht veroorzaken. Kaakklachten (TMJ dysfunctie) kunnen al heel snel optreden, stand van het gebit al met een jaar geloof ik.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Nieuwe diagnose, vragen/twijfels MRA <> CPAP?

4
Welkom Huib,

Een mra helpt als de luchtdoorgang vernauwd is. Mocht je onderkaak/kin teruggetrokken staan, dan is dit vaak het geval. Een oplossing kan dan nog zijn om de onderkaak naar voren te laten verplaatsen via een bimaxilliaire operatie.

Bij een mra moet men eerst, via een endoscopie meting in slaap gebracht dmv een lichte roes, kijken of de mra wel zou kunnen werken. Ook wordt dan vaak handmatig de kin/onderkaak naar voren getrokken.

De mra trekt de onderkaak tijdens de slaap ook naar voren en opent zo de luchtpijp verder open.

Nadeel, je kunt een overbeet krijgen, kauw problemen, verschuivende tanden, loszittende tanden.

Vaak werkt een mra jarenlang goed, maar apneu neemt in al die jaren vaak ook toe en dan kan het gebeuren dat een mra door een Cpap vervangen moet worden.

Een mra moet gemaakt worden, dan ingesteld worden mm voor mm voordat deze effectief zijn werk gaat doen.
Ook is deze eenmalig te gebruiken, voor één persoon dus. Makkelijk wel. Gemakkelijk voor even er tussen uit en op vakantie. Een Cpap is vaak een gesleep en je moet er altijd aan denken om alles mee te nemen.

Daarentegen werkt een Cpap vaak wel veel sneller. Vaak al in de eerste nacht met een goed resultaat. Snurken is vaak meteen voorbij.

Het kan even duren om het voor jou best passende masker te kiezen en de druk zal vaak nog even moeten worden aangepast, maar vaak geeft een Cpap een goed resultaat. Met cpap kun je ook lezen apap of indien nodig een bipap of een ASV.

Een xpap apparaat kan ook zo weer door een andere gebruiker gebruikt worden dit in tegenstelling tot de mra, de laatste is persoonlijk.

Mijn persoonlijke keuze zou dan ook de Cpap zijn.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuwe diagnose, vragen/twijfels MRA <> CPAP?

7
Ga zeker voor een CPAP en kies dan voor een Resmed. Die kan je zelf goed uitlezen. Een CPAP is geen wondermiddel maar in tegenstelling tot een MRA zie je tenminste zelf wat er gebeurt (via Oscar software). Tel daarbij op de potentiële gebitsschade en je snapt de voorkeur van velen op dit forum voor een CPAP.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Nieuwe diagnose, vragen/twijfels MRA <> CPAP?

10
Henk22 schreef: 24 aug 2022, 20:11 Als het apparaat zegt 11 tot 32 apneus p/u dan mag je er vanuit gaan dat je apneu hebt en totaal niet goed behandeld word.
En dat is dan de verklaring waarom met of zonder CPAP hetzelfde voelt...

Maw. als u beter behandeld wordt dan is er gevoelsmatige verbetering in het vooruitzicht!
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i