Sinds 3 dagen diagnose slapen met resmed airsense 11

1
Hoi allemaal,

Ik zal me even voorstellen, ik ben een vrouw van 30 en sinds ongeveer 3 dagen weet ik nu dat ik slaapapneu heb. 2 weken geleden een thuisonderzoek gehad.
Die nacht van het onderzoek extreem slecht geslapen (terwijl ik zelf altijd goed doorslaap) dus ik vroeg me af hoe betrouwbaar zo'n onderzoek dan is? Ik heb het wel opgegeven op het formulier en volgens mij hebben ze het ook terug moeten kunnen zien in de slaapregistratie. Anyway, uit het onderzoek kwam dat ik 54 (!) ademstops per uur heb. Nu lees ik overal dat als je in zo'n mate apneu hebt dat je dan extreem veel klachten zou moeten hebben, en dit ervaar ik dus niet zo. Ik ben wel eens moe, maar niet extreem oid. Daarnaast val ik niet zomaar in slaap overdag of dat ik uitgeput ben. Enige waardoor ik naar het ziekenhuis ben gegaan is doordat mijn man en mijn zus (die verpleegkundige is en na een logeerpartij mij hoorde snurken en 'stikken') aangaven dat ik heel hard snurk en leek te stoppen met ademen snachts. Ook word ik s'ochtends wel vermoeid wakker maar rest van de dag voel ik me eigenlijk gewoon prima. Ik schrok zelf best wel van de mate waarin ik het dus blijk te hebben, zeker omdat ik weinig lees over vrouwen van mijn leeftijd die zulke slaapapneu hebben...
In de brief met resultaten stond het volgende:
Kwaliteit PG Ook mixed/centrale apneu, AHI 54,5 per uur, obstructief 21,8 per uur, centraal 12,5 per uur, hypopnoe 19,8 per uur, gemengd 0,4 per uur.
AHI in rugligging 93,7 per uur, AHI niet in rugligging 29 per uur, percentage rugligging 39 %.
ODI 3% 50, gemiddelde saturatie 95,4 %, snurken 0,5 %, laagst gemeten saturatie 86 %, tijd saturatie onder de 90% 2,5 minuten.

Iemand die hier meer wijs uit wordt? Het zegt me allemaal heel weinig.... Vind het bijv gek dat er staat snurken 0,5% terwijl mijn man gillend gek van me wordt omdat ik de hele nacht heel hard snurk.
Nu heb ik 2 nachten met de resmed airsense 11 geslapen. Het is ontzettend wennen en ik had ook even ruzie met de slang. De eerste nacht heb ik er maar 4 uur mee kunnen slapen, vannacht ging al iets beter. Kom wel heel moeilijk in slaap terwijl dat hiervoor nooit een probleem was. Volgens de gegevens had ik vannacht maar een AHI van 2.4.... Kan het zo snel al zo goed werken?

Ik vind het nogal wat... het idee dat ik voor de rest van mn leven met zon ding moet slapen....
Niet onbelangrijk om te vermelden is dat ik nu 5 weken zwanger ben. Hierdoor heb ik getwijfeld of ik wel of niet met het apparaat moest slapen, maar arts gaf aan dat het voor mijn gezondheid veel beter was dus voor de baby ook. Ik was bang dat zon CPAP misschien schadelijk is, maar als dit zo was zouden mensen er natuurlijk niet mee slapen haha.
Kan het zijn dat ze een fout hebben gemaakt en mijn daadwerkelijke AHI lager lag dan 54 per uur? of moet ik er vanuit gaan dat ondanks de niet representatieve nacht van het onderzoek het toch genoeg zegt? Zou het erg zijn om te slapen met een CPAP als je het bijv. wel veel minder zou hebben? Ik weet dat ik waarschijnlijk nog gewoon in de ontkenningsfase zit haha maarja.

Re: Sinds 3 dagen diagnose slapen met resmed airsense 11

2
anne92 schreef: 01 aug 2022, 11:10 dus ik vroeg me af hoe betrouwbaar zo'n onderzoek dan is?
Als je bij slecht slapen een diagnose krijgt, dan krijg je bij een "goede" nacht al helemaal een diagnose.
anne92 schreef: Anyway, uit het onderzoek kwam dat ik 54 (!) ademstops per uur heb.
Mmja dat laat geen twijfel over 😉
anne92 schreef: Nu lees ik overal dat als je in zo'n mate apneu hebt dat je dan extreem veel klachten zou moeten hebben, en dit ervaar ik dus niet zo
Je bent nog redelijk jong, en slaapademstoornissen presenterne anders als je jonger bent. Meer dingen zoals concentratieproblemen, geheugenproblemen, spanningsklachten, insomnie etc. dan het klassieke "in slaap vallen achter het stuur" beeld.

Daarom is het stereotiepe beeld van de apneuer bijzonder nadelig voor jongeren omdat deze zich er niet in herkennen. Tieners en kinderen met apneu/UARS zijn vrijwel niet te onderscheiden van AD(H)D.
anne92 schreef: Ook word ik s'ochtends wel vermoeid wakker maar rest van de dag voel ik me eigenlijk gewoon prima
Het zal je waarschijnlijk verbazen hoe veel beter je je gaat voelen, en hoe slecht "prima" eigenlijk was.

Ik (man, 34) was 29 toen ik zelf begon te dokteren met m'n BiPAP. Ik had de vermoeidheid en concentratieproblemen al sinds groep 8 van de basisschool.
anne92 schreef: AHI in rugligging 93,7 per uur, AHI niet in rugligging 29 per uur
Dat sluit positietherapie wel uit. Dus het wordt een xPAP apparaat.
anne92 schreef: Het is ontzettend wennen en ik had ook even ruzie met de slang.
Dat kan al een stuk beter worden met een slanghengel en/of een masker waar de aansluiting op de kruin zit (ResMed P30i, N30i, F30i)
anne92 schreef: Volgens de gegevens had ik vannacht maar een AHI van 2.4.... Kan het zo snel al zo goed werken?
Jazeker!
anne92 schreef: Niet onbelangrijk om te vermelden is dat ik nu 5 weken zwanger ben. Hierdoor heb ik getwijfeld of ik wel of niet met het apparaat moest slapen, maar arts gaf aan dat het voor mijn gezondheid veel beter was dus voor de baby ook.
Jazeker! Uw kind gebruikt uw longen, dus ik moet er niet denken wat die desaturaties zouden toen tijdens de hele zwangerschapsperiode.
anne92 schreef: Zou het erg zijn om te slapen met een CPAP als je het bijv. wel veel minder zou hebben?
Nee, het kent geen nadelen. Maar goed, voor u is het simpel: U heeft OSAS, de CPAP lijkt goed te werken al en uw kind heeft 'm ook nodig.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Sinds 3 dagen diagnose slapen met resmed airsense 11

3
Beste Anne,

Degene die de resultaten van het slaaponderzoek interpreteren houden rekening met periodes dat je wel of niet slaapt om te bepalen wat zij als AHI scoren. Uiteindelijk is dat exact cijfer niet relevant, of je nu 44 of 54 of 64 apneus hebt in alle gevallen heb je zware apneu. De cpap is dan het meest gebruikte apparaat. In het begin is het zeker wennen maar als je de eerste nacht al 4 uur met de cpap hebt kunnen slapen is dat een mooi begin.

Zoals persluchtpiraat ook al aangeeft is je AHI in rugligging veel hoger dan als je op je zij slaapt dus hoe lang je op je rug ligt kan ook invloed hebben op AHI score

Dat je AHi zo snel naar beneden gaat is zeker mogelijk.

Ben geen arts maar kan me goed vinden in de visie van de arts dat het beter is voor je zwangerschap om de cpap wel te gebruiken. Als er zuurstof tekorten in je bloed zijn zijn er ook zuurstof tekorten bij je ongeboren kind. Daarnaast raakt je lichaam in de stress en dat lijkt me ook geen goede situatie voor je ongeboren kind.

Je hebt een mooie start met goede therapie resultaten dus lekker doorgaan.