Re: nieuw op dit forum en nieuw met slaapapneu

22
RuudJ schreef: 12 aug 2022, 09:46 Staat de Bluetooth er onding wel aan? Het apparaat moet als hij uit staat, wel op het stroom blijven aangesloten staan.

Laat de slang vanuit de hoogte komen dat maakt de bewegingsvrijheid in bed veel beter.
sorry ben niet echt helder, ik moet natuurlijk bij het apparaat zijn om de bluetooth verbinding goed te hebben maar ben op kantoor. Maar je zou wel zeggen dat ik iig data van 22.00 tot 2.00 (de tijd dat ik het apparaat heb gebruikt) op de app zou moeten zien?

ik heb het artikel gelezen en in ieder geval Om dit te demonstreren gaat u ontspannen in een stoel zitten en ademt u een paar keer diep in. Laat vervolgens uw kin naar uw borst zakken, adem nog eens diep in, en let op de toegenomen weerstand. gedaan, maar ik heb geen weerstand en adem hetzelfde als dat ik mijn kin wel normaal heb staan.

Re: nieuw op dit forum en nieuw met slaapapneu

23
Ja, je zou sowieso die periode waar je de cpap gebruikt hebt, terug moeten zien in de App.

En sorry, het bericht wat ik je wilde laten lezen is dit bericht: https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?f=40&t=10680

Blijkbaar stond er nog een vorig bericht gelinkt en was bovenstaande link niet gekopieerd.

Weet je dit trouwens?

Persoonlijk. Informatief. In één oogopslag.

prisma JOURNAL ondersteunt patiënten en begeleiders snel en eenvoudig bij het beheer van de CPAP- of APAP-therapie. De gebruiker kan therapiegegevens tijdens het proces comfortabel en omvangrijk weergeven, informatie over de slaapkwaliteit ontvangen, een printvriendelijk therapieoverzicht maken en vele functies oproepen.

prisma JOURNAL is een kosteloze software-oplossing en kan voor de volgende apparaten worden gebruikt: prisma20A, prisma20C, prisma SMART en prisma SOFT.

https://hul.de/nl/produkt/prisma-journal-7/?post_type=produkt
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: nieuw op dit forum en nieuw met slaapapneu

25
de app heeft zichzelf inmiddels geupdate, de medewerker aan de telefoon van het slaapkliniek gaf aan dat ze zelf ook nog geen data zien dus mogelijk was er vertraging? naja hij heeft in de 4 uur tijd dat ik hem op had geen lekkages ontdekt (is goed lijkt mij) en AHI is 5 /h (whatever that means) maar gezien ik in die 4 uur niet sliep is dat niet relevant.

het 'haak' idee ga ik maandag uitproberen! door de hitte slaap ik al heel slecht en wil me niet nog slechter voel dan ik me vandaag voel, slaapkliniek gaf aan dat het oke is om maandag weer te beginnen als het minder heet is.

Re: nieuw op dit forum en nieuw met slaapapneu

26
Tot nu toe is het een ellende om te wennen aan het apparaat hoor, heb nog steeds niet kunnen slapen en doe hem na ongeveer 2 uur weer af omdat ik anders veel te weinig slaap pak en een wrak ben de volgende dag.

Weet iemand trouwens waarom ik mij de ene dag meer moe voel dan de andere dag terwijl ik net zoveel slaap krijg? kan iets de apneu verergeren?

Is het trouwens wel zeker dat slaapapneu met deze waardes voor zoveel slaperigheid en concentratieproblemen zorgt?

AHI: 6.0
ODI: 6.8
gemiddelde saturatie: 93
max desaturatie tot: 85
T90% 0.3
factor houding: rug>re>li

Re: nieuw op dit forum en nieuw met slaapapneu

27
mugen4u schreef: 16 aug 2022, 14:30 Is het trouwens wel zeker dat slaapapneu met deze waardes voor zoveel slaperigheid en concentratieproblemen zorgt?
Ja, dat kan. Ik had AHI 2,5 bij al mijn slaaponderzoeken.
mugen4u schreef:kan iets de apneu verergeren?
Van alles. Lichaamshouding, of je vocht vasthoudt (zoute pizza gegeten?) en zo veel dingen.
mugen4u schreef: Tot nu toe is het een ellende om te wennen aan het apparaat hoor, heb nog steeds niet kunnen slapen en doe hem na ongeveer 2 uur weer af omdat ik anders veel te weinig slaap pak en een wrak ben de volgende dag.
Wat scheelt eraan? Gaat ademen te zwaar? Iets anders dat irriteert?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: nieuw op dit forum en nieuw met slaapapneu

30
Er kunnen veel dingen aan de hand zijn waarom doorslapen met een cpap niet lukt.
Het hangt ook erg af van de instellingen.
Eerste wat belangrijk is, is een goed passend masker, het beste zou zijn dat je het masker na een poosje niet meer opmerkt. Dit heb ik met mijn huidige masker de P30i.

Druk kan een rol spelen.
Als de druk te laag is dan krijg je het gevoel dat je niet genoeg lucht krijgt, de zogenaamde luchthonger en ben je telkens bezig om de lucht als het ware naar binnen te zuigen.
Als de druk echter "veel" te hoog is dan is het gevoel dat je als het ware opgepompt word en de lucht je word opgedringd. Hierdoor ook veel flatulentie en druk op de borst.
Zomaar een paar redenen waarom slapen niet gaat lukken.

Pasklare oplossingen liggen niet voor hand. Eerst moet duidelijk worden wat er mogelijk kan spelen. Voelt de druk te opdringerig of juist te weinig? In dat geval met de druk spelen tot het goed voelt. Ook zorgen dat je een masker krijgt dat na een tijdje als het ware "verdwijnt".

Wetende dat dit misschien open deuren zijn, wens ik je het beste. Niet of slecht slapen kan raar opbreken.

Re: nieuw op dit forum en nieuw met slaapapneu

32
mugen4u schreef: de druk begint met 4.0 volgens mij en loopt in 30 min op naar ongeveer 7.0 maar in beide gevallen doe ik geen oog dicht.

ik merk wel dat mijn rechter neusgat een beetje dicht gaat zitten zodra ik in bed lig, zou het daar aan liggen?
Dat zou zo maar kunnen.
Hoe voelt het om met een druk van 4 te beginnen? Zelf kreeg ik het daarmee benauwd, ik heb het meteen uit laten zetten.
Als je het als benauwd ervaart zet de aanloop dan minimaal op 5 of meer.
Wat betreft het dicht gaan zitten van je neus, dat is niet goed, dat levert een beetje een barrière op.
Hoe voelt de druk van 7, heb je genoeg lucht denk je, of voel je dat het krap is?

Ik zou proberen minstens met een hogere aanloopdruk te werken (nog beter helemaal uit). Maar minimaal 5 of 6.
Als je neus dicht gaat zitten dan zou ik liever op een vaste druk van 8 gaan zitten. Dat is hoger maar mocht het iets te veel lijken dan kun je ook drukverlaging inschakelen zodat je met uitademen op 7 gaat zitten (is bij Resmed EPR 1).
Met instellingen kun je wat mij betreft altijd op een werkbare druk komen. Uiteraard moeten de obstructieve apneus sowieso met een goede minimale druk opgelost worden, maar ook dan is 8 beter dan 7.

Je kunt ook eventueel vragen om iemand langs te laten komen en samen met degene je apparaat in te stellen.

Re: nieuw op dit forum en nieuw met slaapapneu

33
Het is normaal dat de neusgaten tijdens de slaap wisselend open en dicht gaat. Dit kun je voorkomen door met een neusdoppen masker te gaan slapen. Deze doppen sluiten aan, aan de rand van de neusgaten en dit masker tilt/lift de neus ook iets op waardoor de neusgaten sowieso al open gaan staan. Vervolgens komt er een luchtstroom doorheen die de neusgaten blijvend open houden. Je merkt in feite niet dat de cpap aan staat. Alleen als de mond open gaat of als je de doppen even uit de neusgaten haalt, merk je dat de luchtstroom ontsnapt.

Misschien is dit een oplossing?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: nieuw op dit forum en nieuw met slaapapneu

34
RuudJ schreef: 23 aug 2022, 17:16 Deze doppen sluiten aan, aan de rand van de neusgaten en dit masker
Of een neusgatenkussen zoals de N30i. Het hoeven geen doppen te zijn.
RuudJ schreef: Vervolgens komt er een luchtstroom doorheen die de neusgaten blijvend open houden
Nee, het is het luchtdruk differentieel die de neuskleppen stut, niet luchtstroom. In feite is er natuurlijk geen luchtstroom in de neus, tenzij je ademt natuurlijk :)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: nieuw op dit forum en nieuw met slaapapneu

38
mugen4u schreef: 25 aug 2022, 09:30 maar dat 1 van de 2 neusgaten relatief dicht zit als ik ga liggen heeft geen invloed op de werking van het apparaat?
Geen probleem, dat is normaal. Dat heet de neuscyclus of de nasale cyclus

Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: nieuw op dit forum en nieuw met slaapapneu

39
ik heb dankzij het slaapmiddel vannacht 3 uurtjes kunnen slapen met het apparaat, toen werd ik wakker en was het wel weer heel moeilijk om in slaap te vallen.
Weet ook niet of ik daarna nog in slaap viel (denk het wel) en had hem tegen half 4 in de nacht afgezet.

zie dit wel als vooruitgang maar kreeg wel last van mijn neus (de plek waar de kussentjes tegenaan zaten).

Mijn slaap index app die samenwerkt met het cpap apparaat zegt dit:
https://ibb.co/7ggMMM0

AHI/u is 6, maar deze was ook 6 toen ik er laatst 3 uur mee probeerde te slapen wat niet lukte. Hoe kan het dat hij nu weer 6 zegt terwijl ik nu daad werkelijk een paar uur er mee heb geslapen?

Houd dit in dat mijn AHI afgelopen nacht 6 was?
Laatst gewijzigd door mugen4u op 27 aug 2022, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: nieuw op dit forum en nieuw met slaapapneu

40
mugen4u schreef: 27 aug 2022, 11:07 maar kreeg wel last van mijn neus (de plek waar de kussentjes tegenaan zaten).
Als dat aanhoudt is een neusgatenkussen stijl masker zoals een N30i wel te overwegen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i