Re: nieuw op dit forum en nieuw met slaapapneu

41
persluchtpiraat schreef: 27 aug 2022, 12:58 Als dat aanhoudt is een neusgatenkussen stijl masker zoals een N30i wel te overwegen.
Ik heb al met de slaapkliniek gepraat en die zeggen dat een ander masker nog niet mogelijk is omdat het 'te snel' is om te oordelen hoe en wat.

Mijn slaap index app die samenwerkt met het cpap apparaat zegt dit van afgelopen nacht:
https://ibb.co/7ggMMM0

AHI/u is 6, maar deze was ook 6 toen ik er laatst 3 uur mee probeerde te slapen wat niet lukte. Hoe kan het dat hij nu weer 6 zegt terwijl ik nu daad werkelijk een paar uur er mee heb geslapen?

Houd dit in dat mijn AHI afgelopen nacht 6 was?

Re: nieuw op dit forum en nieuw met slaapapneu

42
mugen4u schreef: 27 aug 2022, 13:01 Ik heb al met de slaapkliniek gepraat en die zeggen dat een ander masker nog niet mogelijk
Alles is mogelijk. Het kost hen geld, dus ze zullen je vaak een verhaaltje vertellen.
mugen4u schreef: 27 aug 2022, 13:01 AHI/u is 6, maar deze was ook 6 toen ik er laatst 3 uur mee probeerde te slapen wat niet lukte. Hoe kan het dat hij nu weer 6 zegt terwijl ik nu daad werkelijk een paar uur er mee heb geslapen?
De metingen hebben alleen betekenis als je daadwerkelijk slaapt.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: nieuw op dit forum en nieuw met slaapapneu

44
Tijdens wakker liggen kun je bewust of onbewust toch je adem inhouden. Je hoeft maar ergens aan te liggen denken en je ademhaling kan al langzamer verlopen of zelfs stoppen. In drie uur tijd heb je dan 18 keer zo moment gehad, of 18 keer in 1 uur. Het apparaat verdeeld dit dan over 3 uur. Hetzelfde gaat op over de nu wel geslapen tijd. De AHI van afgelopen nacht is dan 6 per uur. Vermenigvuldig het aantal uren met 6 en je weet het totaal aantal momenten. Alleen die momenten dat je daadwerkelijk geslapen hebt tellen mee.

Bij een slaaptest kijkt men daar ook naar, althans als men het goed doet tenminste.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: nieuw op dit forum en nieuw met slaapapneu

46
Daarvoor kun je het beste even in Oscar kijken.
Ik heb wel gehad bv dat aan het begin van de nacht "dus tijdens het indommelen" dat ik een cluster centraal apneu's had.
Deze worden dan ook over de nacht verspreid op het apparaat. Oscar laat werkelijk zien waar hem de kneep zit.
Je zou ook voorzichtig iets met de druk kunnen spelen en kijken wat dat doet. Om te beginnen iets verhogen en een paar dagen aankijken.
Hou er overigens ook rekening mee dat temazepam ontspant en de boel kan verslappen waardoor er eerder obstructie kan plaatsvinden.

Re: nieuw op dit forum en nieuw met slaapapneu

55
Ik zou sowieso een neusdoppenmasker als masker proberen omdat deze de neus open blaast. Als je bijvoorbeeld een Resmed Airfit N30i gebruikt dan het je alleen een doppenneusstuk nodig, die kun je dan op de plaats van het neusmasker plaatsen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: nieuw op dit forum en nieuw met slaapapneu

57
RuudJ schreef: 05 sep 2022, 20:31 Ik zou sowieso een neusdoppenmasker als masker proberen
maar ik dacht dat ik al een neusdoppenmasker heb? dat zijn toch neuskussen maskers?

btw dat apparaat werkt niet zo goed denk ik hoor. Gisteravond heb ik er een uur mee proberen te slapen (wat niet lukte) en in dat uur heeft hij een AHI van 12 gemeten, hoe dan? is mijn adem zo ongewoon?

Re: nieuw op dit forum en nieuw met slaapapneu

58
mugen4u schreef: 06 sep 2022, 18:42 maar ik dacht dat ik al een neusdoppenmasker heb? dat zijn toch neuskussen maskers?
Er lijkt wat twijfel te zijn, kunt u merk en modelnaam van het masker benoemen?
mugen4u schreef: 06 sep 2022, 18:42 btw dat apparaat werkt niet zo goed denk ik hoor. Gisteravond heb ik er een uur mee proberen te slapen (wat niet lukte) en in dat uur heeft hij een AHI van 12 gemeten, hoe dan? is mijn adem zo ongewoon?
Ik heb dat eerder 👆 uitgelegd.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: nieuw op dit forum en nieuw met slaapapneu

60
Dit is inderdaad een neusdoppen masker, de voorloper van de Resmed Airfit P30i. Op zich een goed masker, echter met een vreselijke harde uitstroom van lucht die flink hoorbaar is als deze tegen de lakens/dekens blaast en die een eventuele partner het 'bed' uit kan blazen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar