Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

121
RuudJ schreef: 21 okt 2022, 14:39 Angelo, de tijd achter de hypopneus worden officieel niet meegerekend als Totale Tijd in Apneu, want hypopneus zijn geen ademstops, maar ademhalingen met een verminder adem minuut volume.
Ja dat weet ik uiteraard Ruud daarom had ik OA ook aangeklikt maar was er maar 1 (10) seconden
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

123
YES :-) voor het eerst een hele nacht doorgeslapen met Cpap dus die druk verlagen naar 5.5 cm waterdruk was zo gek nog niet. Normaal gesproken steeds wakker tussen 3:00 en 4:00 in de nacht en dan zet ik Cpap altijd uit. Hypopneus begin en einde was ik wakker dus te verwaarlozen wat rest gedurende de nacht zijn 2 hypopneus, 4 obstructieve apneus en 5 x clear airway (waarschijnlijk positiewissels) Ik begrijp er weinig van maar ook tijdens deze sessie geen flowlimitations meer in incidenten lijst en flowgrafiek lijkt er toch ook beter uit te zien maar ik kan het mis hebben. Voorlopig niets meer aan instellingen veranderen en zien of ik komende nachten ook kan doorslapen. De druk zal uiteindelijk weer wat omhoog moeten om OA te elimineren maar alles op zijn tijd.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen
Bijlagen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

128
Silvia10 schreef: 22 okt 2022, 12:09 Dus drukverlaging helpt tegen flowlimitation bij jou? Dacht altijd dat je dan hoger moet gaan.
@Angelo72 gebruikt een Prisma zonder bipap-cyclische drukverlaging (zoals bijvoorbeeld EPR). Dus dat betekent dat hogere druk ook meer ademweerstand veroorzaakt.

Zie ook Barry Krakow MD z'n begrip "EPI" expiratory pressure intolerance. (Nota bene ademweerstand werkt beide kanten op, dus voor zowel inademen als uitademen. Dus de E van expiratory is eigenlijk onjuist. Je leest het goed, ik heb een kritiekpuntje op Dr. Barry :))

Daarom ben ik een voorstander van EPR of pressure support (BiPAP) omdat daarmee de druk hoogte (EPAP) wordt losgekoppeld van de ademinspanning. Deze komt dan puur voor de rekening van EPR of PS, en je kan dan EPAP verhogen zo nodig zonder je klem te zetten met ademweerstand. Klem zitten dus: druk verhogen -> meer FL door geinduceerde ademweerstand, druk verlagen -> meer collaps en dus meer FL
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

129
persluchtpiraat schreef: 22 okt 2022, 13:11 Klem zitten dus: druk verhogen -> meer FL door geinduceerde ademweerstand, druk verlagen -> meer collaps en dus meer FL
Ik neem aan dat je bedoelt druk verlagen -> meer collaps en dus minder FL of wil ik het nu echt niet snappen 🤔

Sinds de druk op 5.5 staat heb ik softpap uitgezet daarvoor altijd softpap gebruikt op stand 1 verlaging van 1 cm waterdruk. Prisma heeft 2 standen op stand 2 dus drukverlaging van 2 cm waterdruk. Ik vond het onnatuurlijk ademen met softpap het gevoel alsof je een adempatroon moet volgen. Zal wel door hyperventilatie komen dat ik worstel met softpap. Zag dit ook in uitleg in youtube video (expiratory pressure intolerance) heb sinds het begin van gebruik Cpap idd heel veel moeite met uitademen merk nu met een druk van 5.5 dat het beter gaat. Met softpap op 1 zou uitademingsdruk dus 4.5 zijn lager kan niet.
Laatst gewijzigd door Angelo72 op 22 okt 2022, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

130
Angelo72 schreef: 22 okt 2022, 13:44 meer collaps en dus minder FL
Nee, meer collaps en dus meer FL. Collaps veroorzaakt apneus, hypopneus en FL.
Angelo72 schreef: 22 okt 2022, 13:44 Zal wel door hyperventilatie komen dat ik worstel met softpap.
Ik heb geen idee of softpap een bipap-cyclische vorm van drukverlaging is. Wellicht is het onderliggende algoritme wel waardeloos. Ik ken alleen Dreamstations (timing perfect met AutoTrak) en ResMed (timing is best goed).

Pas erop dat "zal wel hyperventilatie zijn" geinternaliseerde medische gaslighting kan zijn.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

131
persluchtpiraat schreef: 22 okt 2022, 13:59 Ik ken alleen Dreamstations (timing perfect met AutoTrak) en ResMed (timing is best goed)
Zou zomaar kunnen dat timing slecht is van lowenstein ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Was sowieso fijner geweest als ze me een Resmed hadden meegegeven had een hoop uitzoekwerk en ellende bespaard. Geinternaliseerde medische gaslighting dat moet ik ff googlen vrees ik 🙈
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

132
Onderzoek kno arts gehad. Was niet zo’n fijne ervaring slangetje met camera in neus 😤 (fiberscopie) maar goed is weer gedaan. Zijn geen afwijkingen te zien betreft bovenste luchtwegen. Aan de ene kant goed nieuws aan de andere kant had ik liever gehad dat er wel iets werd gevonden dat opgelost kon worden.

Afgelopen 4 dagen ook volledige nachten geslapen met Cpap dat is op zich mooi maar gevoel na wakker worden is wel steeds erg slecht. Druk nog steeds 5.5 dat is ook de enige manier om door te kunnen slapen. Heb nu wel last van obstructieve apneus dus heb hogere druk nodig maar dat gaat niet.

Kno arts vind wel dat ik behandeld moet worden en gaat overleggen met longarts hoe nu verder? ook over Bipap gehad maar daar gaat de longarts uiteraard over. Ze had het zoals verwacht ook nog over mogelijkheid van MRA vanwege mijn milde (ja daar is ie weer) vorm van apneu. Nu maar hopen dat longarts akkoord gaat met Bipap maar ik vrees het ergste. Maar weer ff afwachten 🤞🏽
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

135
Juist als je in slaap zou zijn gebracht kon de arts beter zien hoe alles daarbinnen verliep. Als je wakker bent dan reageer je toch anders.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

136
Slapen met Cpap gaat voor mijn doen steeds wat beter maar had afgelopen dagen veel last van mondlekkage en ook van lucht inslikken. Mijn vrouw werd er gek van zei ze :-) merk het zelf aan erg droge keel. Ik gebruik al twee pleisters (verticaal) om de mond dicht te plakken maar toch kan er nog lucht ontsnappen. Mond volledig dicht tapen wil ik niet. Door lucht inslikken heb ik ook een opgezwollen buik. Ik sliep met Philips dreamwear neuskussen masker en vaste druk op 5.5 maar AHI ging steeds verder omhoog (weer richting de 5) bestaande uit obstructieve apneus, CA en hypopneus. Kwam topic tegen op het forum over bovenstaande problemen en afgelopen nacht met halskraag geslapen en dat lijkt te helpen, kinband zou ook nog een optie kunnen zijn. In principe liever helemaal geen extra toeters en bellen aan mijn lijf.

Ben nu weer overgestapt op Resmed P30i neusdoppen masker ondanks dat ik hier minder goed mee kan doorslapen. Druk uiteindelijk vastgezet op 6 en softpap uit.
AHI van 0,00 en afgelopen nacht 0.2 :-) op 1 CA geen enkel incident te zien in de lijst. Er is ook nog iets vreemds aan de hand zodra ik softpap aan zet (stand 1) staat de incidenten lijst vol met Flow Limitation? is dit een fout in Alfa versie van Oscar? begrijp dit zelf niet helemaal maar heb softpap momenteel uit staan. Ik ervaar gek genoeg niet echt problemen met uitademen met druk op 6. Als ik naar de ademhalingsgrafiek kijk zie ik steeds een soort van twee-trap bij de inademing wat is hier ook alweer de verklaring voor?

Ondanks dat incidenten lijst leeg is zie ik bij eFL (zie rode pijl) 9.92% staan. eFL bij Lowenstein Prisma betekent "epoch with high share of flow-limited breaths" nog steeds last van flow limitations dus als ik het goed begrijp? Het lijkt er wel op dat ik de sweet spot heb gevonden betreft een lage AHI met druk op 6 en P30i masker. Een druk boven de 6 verdraag ik niet, onder de 6 krijg ik OA, CA en hyponeus. Voorlopig houden zo, afspraak met longarts afwachten op 11 november en hopen dat longarts het nut van een Bipap ook wil inzien.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen
Bijlagen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

137
Opgeblazen gevoel: https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?t=12660

De luchtstroomsterkte grafiek ziet er redelijk goed uit, maar dit is slechts een klein deel van de totale geslapen tijd. Ga ook nog niet teveel van die cijfers uit zolang de Löwenstein nog in test fase in Oscar zit.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

138
RuudJ schreef: 30 okt 2022, 10:17 Opgeblazen gevoel: https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?t=12660
Ga ook nog niet teveel van die cijfers uit zolang de Löwenstein nog in test fase in Oscar zit.
Hallo Ruud,

Ik weet dat ik moet uitkijken met de cijfers ivm testfase. Wat AHI betreft kloppen alle sessies gewoon als ik het vergelijk met prisma journal van lowenstein zelf. Enige verschil is dat prisma journal alleen werkt met hele getallen. AHI 0 in prisma journal 0,2 in oscar. Je zou het eigenlijk moeten kunnen vergelijken met originele Prisma TS software.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

139
Angelo72 schreef: 30 okt 2022, 10:02 Er is ook nog iets vreemds aan de hand zodra ik softpap aan zet (stand 1) staat de incidenten lijst vol met Flow Limitation?
Ik ben niet intiem bekend met de Loewensteins, maar als SoftPAP net zo is ingericht als EPR bij ResMed apparaten, dan betekent het veranderen van softpap van uit (0) naar 1 een verlaging van EPAP met 1 cmH2O, en vermindert de behandelingseffectiviteit wat op z'n beurt weer het toenemen van incidenten verklaart.

Interessant trouwens dat de Loewenstein in de statistiek een voorziening heeft voor Flow Limitation. Misschien moet ik maar eens zo'n ding proberen te scoren voor research 😉
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

140
persluchtpiraat schreef: 30 okt 2022, 11:46 Interessant trouwens dat de Loewenstein in de statistiek een voorziening heeft voor Flow Limitation. Misschien moet ik maar eens zo'n ding proberen te scoren voor research 😉
Softpap werkt hetzelfde als EPR alleen maar 2 standen ipv 3 dus maximaal 2 cm H2O drukverlaging bij Epap. Oke duidelijk waarom toename incidenten, bedankt.

In eerste instantie wist ik de betekenis niet in de statistieken van eMO, eSO, eS en eFL heeft allemaal met snurken gedurende een bepaalde tijd te maken bij de één meer dan 4 gedurende 2 min bij de ander meer dan 8 gedurende 2 min. eFL is idd flowlimitation. In Apap mode zit ook een dynamische stand oa om UARS effectiever aan te pakken. Is nog niet zo’n gek idee als er iemand met verstand van zaken research zou doen met een Lowenstein 😉
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen