Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

41
Angelo72 schreef: 07 sep 2022, 15:14Ik heb dus een Lowenstein Prisma Smart gekregen andere optie was er niet
Airsense10 staat gewoon in hun systeem hoor: https://mediq.nl/producten/airsense-10- ... id=1700248
Angelo72 schreef: 07 sep 2022, 15:14Ik heb dus een Lowenstein Prisma Smart gekregen andere optie was er niet
jammer dat ik Oscar nu niet kan gebruiken om de flow limitations en RERA's in te zien.
Als je geen methode hebt om via Lowenstein software de flow grafiek te zien is dat catastrofaal, zoals je al hebt gemerkt zijn de "professionals" niet in staat om je het niveau van zorg te geven dat je vermoedelijk nodig hebt. (Vergeet RERAs van de xPAP algoritmes zijn toch waardeloos)
Angelo72 schreef: 07 sep 2022, 15:14Thuis toch al ff geprobeerd en toch een vraag over het dreamwear neusmasker. Ik neem aan dat het normaal is dat er wind voelbaar is bij de openingetjes van neusstuk en door gaatjes bij slangaansluiting boven op het hoofd?
Ja, dat klopt. Overigens moet je met de Dreamwear oppassen dat hij niet met de neusgaatjes "de uitlijning" verliest door zijdelings verschuiven. Dan zorgt het masker zelf voor flow limitation 🤦‍♂️. De ResMed familie van (nieuwere, duurdere) maskers zoals de F30i, N30i en P30i hebben dat probleem niet omdat ze meer om de neus heenzitten en deze dus volgen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

42
persluchtpiraat schreef: 07 sep 2022, 15:21

Airsense10 staat gewoon in hun systeem hoor: https://mediq.nl/producten/airsense-10- ... id=1700248

Als je geen methode hebt om via Lowenstein software de flow grafiek te zien is dat catastrofaal, zoals je al hebt gemerkt zijn de "professionals" niet in staat om je het niveau van zorg te geven dat je vermoedelijk nodig hebt. (Vergeet RERAs van de xPAP algoritmes zijn toch waardeloos)
Moet de beste man toch op zijn woord geloven blijkbaar is resmed airssense 10 toch niet voorradig momenteel. Hij had het ook nog over de problemen bij Philips en de omruilactie. Vandaag ook weer nieuw bericht omtrent problemen met Philips nu over een aantal maskers die problemen kunnen geven bij mensen met medische implantaten ivm magnetische hoofdbandclips. Valt me ook op dat aantal nieuwe mensen hier op het forum ook een lowenstein Prisma hebben gekregen.

Wat de software betreft via apneu board forum kun je Prisma TS software gratis downloaden deze software is zeer uitgebreid, ademhalingsgrafieken zou je ook uit kunnen lezen dus dan zou probleem opgelost zijn maar heb hier thuis alleen Mac computers en is enkel voor Windows te downloaden 🙄

Dreamwear masker eerst maar eens tijdje uit proberen als het verschuift ga ik vragen of ik Resmed P30i neusdoppen maker mag proberen. Sowieso eerst proberen of ik überhaupt kan slapen met Cpap het voelt best apart vind ik. We gaan het zien.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

43
Eén zelfde masker van Resmed is het Resmed Airfit P30i masker. De luchtstroom bij de neus wordt door een Quietair filter verspreidt.
Ongeveer 30 % stroomt uit bij de neus en 70 % bij de ventilatie uitgang bij de hoofdaansluiting boven op het hoofd. De Resmed AirSense 10 Autoset/ Elite (Cpap) wordt langzamerhand vervangen door de Resmed AirSense 11 Autoset for him en for her en Cpap (alle drie in één apparaat)
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

44
Angelo72 schreef: 07 sep 2022, 17:28 Vandaag ook weer nieuw bericht omtrent problemen met Philips nu over een aantal maskers die problemen kunnen geven bij mensen met medische implantaten ivm magnetische hoofdbandclips
Dat is zulke old hat, en ook selectief omdat alle actuele maskers van ResMed magneetsluitingen hebben.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

45
Goedemorgen.

Eerste ervaring met Cpap was heftiger dan verwacht. Begrijp uiteraard dat er een flinke gewenningsperiode nodig is maar eerste poging van afgelopen nacht leek wel een gevecht. Uiteindelijk heb ik de Cpap uitgezet rond 3:30, slapen lukte met geen mogelijkheid. Normaal gesproken geen inslaap problemen. Gevoel van heel veel lucht in de mond, al snel een druk op de borst en soort van gevoel dat ik word opgeblazen, uitademen tegen de druk leek haast onmogelijk. In totaal 4u19 min geprobeerd als ik op scherm van Cpap keek zag ik dat de druk steeds op 12 cmH20 stond.

Ondanks dat het niet de bedoeling was volgens de leverancier heb ik Softpap ook geprobeerd zowel op stand 1 en 2. Dat geeft zeker wat verlichting bij uitademen maar onvoldoende. Druk zakt op stand 2 dan naar zo'n 10 a 10,5 zag ik bij uitademing wat me ook nog steeds heel hoog lijkt voor iemand die al veel weerstand ondervind met gewoon ademen.

Het dreamwear neusmasker zit op zich helemaal niet verkeerd. Ik ben ook gewend om te slapen met mijn mond dicht, slaap al maanden met Myotape bekend van de Buteyko methode. De tape heb ik er afgelopen nacht ook voor het eerst af moeten halen. Ik vraag me af waarom de druk steeds zo hoog is op de Auto (APAP) stand? zou het niet beter zijn om met een vaste en lagere druk te slapen? Ik begrijp dat ik dit moet overleggen met longverpleegkundige ik zal vandaag een poging doen om te bellen. Geslapen heb ik niet met de Cpap dus AHI van 25/h lijkt me irrelevant. Na uitzetten Cpap toch nog wat kunnen slapen.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen
Bijlagen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

46
Ik snap werkelijk niet waarom men meteen met een druk van 12 cmh2o van start gaat. Dit is met een Apap of Cpap instelling best wel heftig. Zeker als je net begint is dit moeilijk om mee in slaap te vallen. Hoe hoog was ook al weer jouw AHI bij de slaaptest?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

47
RuudJ schreef: 08 sep 2022, 09:39 Ik snap werkelijk niet waarom men meteen met een druk van 12 cmh2o van start gaat. Dit is met een Apap of Cpap instelling best wel heftig. Zeker als je net begint is dit moeilijk om mee in slaap te vallen. Hoe hoog was ook al weer jouw AHI bij de slaaptest?
Goedemorgen @RuudJ

Bedankt voor u reactie.
Mijn AHI bij slaaptest was 9,4/h dus niet echt hoog. Gemiddelde RDI 17,4/h er was sprake van flowlimitations 50 en RERA. Druk minimaal is 5 cmh20 max 12 cmh20 op stand auto (Apap) begrijp alleen niet dat druk steeds op 12 staat is deze druk in mijn geval dan steeds benodigd om luchtweg open te houden of hoe moet ik dit zien?
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

48
Angelo72 schreef: 08 sep 2022, 10:42 begrijp alleen niet dat druk steeds op 12 staat is deze druk in mijn geval dan steeds benodigd om luchtweg open te houden of hoe moet ik dit zien?
Ik heb wel een donkerbruin vermoeden maar een stellig antwoord kan alleen op basis van de grafieken van de nacht.
Angelo72 schreef: 08 sep 2022, 10:42 Mijn AHI bij slaaptest was 9,4/h dus niet echt hoog
Dat is een misvatting.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

50
persluchtpiraat schreef: 08 sep 2022, 11:39 Ik heb wel een donkerbruin vermoeden maar een stellig antwoord kan alleen op basis van de grafieken van de nacht.
Goedemorgen @persluchtpiraat
Grafieken heb ik uiteraard niet want niet compatibel met Oscar daar ga je al 🙈 geslapen heb ik overigens niet met de Cpap dat ging namelijk niet dus denk dat die grafieken dan ook weinig nut hebben? ben dan toch nieuwsgierig wat uw donkerbruin vermoeden dan is maar begrijp dat antwoord geven lastig is zonder data.

De longverpleegkundige was dagje vrij dus morgen nog een poging doen om te bellen. Klinisch menu kan ik in dus zou max druk in Apap mode zo kunnen verlagen maar ga maar braaf wachten tot morgen. Moet alleen nog eens goed nadenken of ik mezelf dit nog een nacht ga aandoen 🤪 dus wellicht nacht zonder Cpap. Prisma App heb je weinig tot niets aan, prisma journal stelt ook niets voor. Deed overigens poging om SD card uit te lezen met Oscar maar werkt zoals bekend nog niet. Staat overigens wel bij in ontwikkeling wat prisma betreft dus wie weet komt het nog goed.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

51
RuudM schreef: 08 sep 2022, 11:55 Zou het kunnen dat er een andere instelling misschien verkeerd staat? Maskerkeuze bv.? Overleg lijkt mij zeker verstandig, een soort semi-permanente druk van 12 is niet echt 'normaal'.
Maskerkeuze heb ik nog niet kunnen vinden in het menu ook nog niet voorbij zien komen in klinisch menu. Vind het ook echt raar dat druk steeds 12 is normaal is het zeker niet lijkt me. Volgens de nekformule kom ik op 6,2 + 1cmh20 = 7,2 cmh20 voor wat het waard is uiteraard maar lijkt me iets realistischer en aangenamer om te starten met de therapie.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

52
Afgelopen nacht niet met Cpap geslapen en vandaag problemen aangegeven bij longverpleegkundige. Zelf kon ze niets aan die druk doen 🤣 Volgende week woensdag een afspraak met de vriendelijke man van Mediq om de max druk van 12cmh20 in Apap mode te verlagen.

Ga ook om een ander masker vragen het liefst full face. Heb mijn neusademhaling toch minder goed voor elkaar dan ik dacht. Wellicht speelt een verzwakt middenrif hier ook nog een rol. Ondanks dat ik al tijdje met myotape sliep adem ik toch nog regelmatig door de mond en dat gaat niet met neusmasker. Slangaansluiting op het hoofd vind ik zeer fijn dus ga vragen om resmed airfit F30i of iets wat er op lijkt.

Proefondervindelijk ondervonden (lowenstein even in Cpap mode gezet) dat het te doen is tot een druk van 8 cmh20 bij een hogere druk krijg ik echt moeite met de ademhaling en voelt het alsof ik word opgeblazen. Ook in Apap mode heb ik de max druk zelf tijdelijk op 8 gezet 🤫 voelt heel wat beter aan dus vanavond toch nog eens proberen. Woensdag kan de druk dan officieel naar beneden 🤣🤣

Ik begrijp overigens dat je voorzichtig moet zijn met instellingen aanpassen maar de maxdruk verlagen van 12 waardoor ik niet kan ademen en al helemaal niet kan slapen naar 8 lijkt me in dit geval meer dan verantwoord. Ik sukkel intussen al lang genoeg.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

53
Ik slaap met het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker en mond dicht getaped met Leukopor pleisters. Inademing druk 16,4 en uitademing druk 8,2 (Max en min waarde, bij ASVAUTO stand)

Je zou eens met neusdoppen moeten gaan proberen te slapen en mond dicht. Dit is echt anders dan met een neusmasker. Een full face masker geeft meer nadelen, zoals een (kurk) droge mond en eventueel een hogere AHI score.

Een druk van 8 vast met softpap instelling zou waarschijnlijk wel rustiger zijn dan een druk van 12 cmh2o.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

54
RuudJ schreef: Inademing druk 16,4 en uitademing druk 8,2 (Max en min waarde, bij ASVAUTO stand)
Ik neem aan dat dit maxIPAP en minEPAP is. Het is een incompleet plaatje, want bij ASV hoort altijd een minPS en een maxPS.
RuudJ schreef: Een full face masker geeft meer nadelen, zoals een (kurk) droge mond en eventueel een hogere AHI score.
Dat is een nadeel van structureel mondademen, niet van een full face masker. Ik heb nooit een droge mond.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

56
RuudJ schreef: 09 sep 2022, 15:50 Je zou eens met neusdoppen moeten gaan proberen te slapen en mond dicht. Dit is echt anders dan met een neusmasker. Een full face masker geeft meer nadelen, zoals een (kurk) droge mond en eventueel een hogere AHI score.
Ben op zich benieuwd wat er dan anders is aan neusdoppen masker behalve comfort. Het Philips dreamwear neusmasker zit gewoon goed dat is het probleem niet maar constant slapen met mond dicht lukt momenteel nog niet daarom denk ik dat full face wellicht beter gaat werken 🤔 droge mond ken ik inderdaad door mondademen dus denk dat persluchtpiraat daar een punt heeft.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

57
losballos schreef: 09 sep 2022, 16:57 Angelo, even ander vraagje, wat gebeurt er met jou klachten als je een avondje uitgaat en een paar borrels neemt? Bij mij verdoofd dat namelijk mijn klachten ik voel me dan vaak beter, heb jij dat ook?
@losballos
Een avondje uit zit er momenteel niet echt in en alcohol drink ik al meer dan 2 jaar niet. Overigens wel al meer gehoord dat klachten tijdelijk beteren na wat glazen alcohol, het ontspant hey 😃 alcohol heeft verder alleen maar negatieve gevolgen voor klachten maar begrijp uiteraard dat er eens wat gedronken wordt op een avondje uit.

Ben zelf overigens liefhebber van speciale bieren al dronk ik enkel in het weekend eens een biertje. Nu alcohol vrij bier 🍺 Cheers 😉
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen