Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

101
persluchtpiraat schreef: 06 okt 2022, 11:43 Als iemand zoiets tegen u zegt zou u moeten vragen... Waarom zegt u dat?
Eens, heb uiteraard wat vragen gesteld en zeg maar je hoor. U is zeer beleefd maar ga me er nog ouder door voelen 🤣 overigens nog geen antwoord gehad betreft lowenstein Bipap.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

102
Ik moet bekennen dat ik niet de hele thread heb gelezen, maar wel je topic start. Ik heb net een bericht geplaatst waarbij mijn klachten (moe, energie, kort lontje, hartritmestoornissen, grijs gezicht, ...) allemaal terug zijn gekomen door weer te gaan sporten. Behalve OSAS diagnose was bij mij ook dysfunctioneel ademen vastgesteld. Geheel tegen mijn verwachting in ben ik het best opgeknapt van: stoppen met sporten! Het is op zijn minst de moeite waard een kwartaal/half jaar te stoppen en te kijken of het je klachten doet verdwijnen. Ik ben nu aan het kijken wat ik wel kan om mijn fitheid weer op orde te krijgen maar intens sporten werkt bij mij averechts.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX of Resmed N20 neusmasker.
EPAP 6.0 met PS 5.0.

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

103
Hoeksel schreef: 09 okt 2022, 13:18 Geheel tegen mijn verwachting in ben ik het best opgeknapt van: stoppen met sporten! Het is op zijn minst de moeite waard een kwartaal/half jaar te stoppen en te kijken of het je klachten doet verdwijnen.
@Hoeksel
Bedankt voor je bericht. Wat is wijsheid op den duur weet je het niet meer en iedereen is anders. Heb het zelf al geprobeerd zonder sporten ook een lange periode. Sporten ging overigens ook helemaal niet meer laat staan intens sporten. Ik heb het verhaal van Sandra Houtepen over hormonen ook gelezen zij zegt eigenlijk precies hetzelfde.

Er is overigens een groot verschil tussen bewegen en sporten. In augustus reed ik voor het laatst een rustig en kort rondje op de racefiets maar besloten om daar weer mee te stoppen ook al fiets je rustig je bent eigenlijk gewoon weer aan het sporten 🙈 Fiets nu alleen nog rustige rondjes op gewone fiets op boodschappen tempo. Wandelen afwisselen met blokjes rustig joggen aan lage hartslag want ik heb een bloedhekel aan wandelen 🤣 Ben er van overtuigd dat je moet blijven bewegen maar wel rustig aan. Mentaal voel ik me dan in ieder geval toch stukken beter.

Wat het disfunctioneel ademen betreft ben je daar nu van af? op het moment heb ik zelf weer heel veel last van overprikkelingsklachten kan nog amper op schermen en naar tv kijken dus kan ook niet veel meer lezen op het forum 🙄 Ik word dan duizelig, krijg evenwichtsklachten, benauwd, brandende vermoeide ogen, tinnitus neemt enorm toe kortom hoop ellende. Zoek nu de natuur weer op om tot rust te proberen komen en te ontprikkelen.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

104
Hoi,

Blijkbaar zit ook ik in het schuitje wel bewegen maar niet sporten. Momenteel is het rustig wandelen, stapjes opbouwen.

Wat het dysfunctioneel ademen betreft, ik denk dat inderdaad er vanaf ben (geen klachten in elk geval) maar daar had ik wel therapie voor nodig. Wel heb ik ook hier het idee dat intensief sporten de boosdoener is, want sinds het voorzichtig hardlopen merk ik vaker dat ik weer af en toe verkeerd adem. Ik heb nooit echt moeite gehad met TV of schermen (gelukkig maar met een baan waarbij ik de hele dag naar een scherm tuur).

Groeten,

Hoeksel
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX of Resmed N20 neusmasker.
EPAP 6.0 met PS 5.0.

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

105
Een week geen Cpap gebruikt maar dat was ook geen succes :-( ik voel me dan weer slechter op een andere manier. Vooral weer erg gedesoriënteerd na wakker worden en heel wazig. De hevige hoofdpijn was wel volledig weg na 3 dagen stoppen. Gestopt in overleg met longverpleegkundige in afwachting van afspraak KNO arts volgende week dinsdag. Vier dagen geleden toch weer begonnen met Cpap. Ik voel me slecht met en zonder Cpap maar desoriëntatie na wakker worden is er vrijwel niet als ik met Cpap heb geslapen. Slaap overigens nog steeds geen hele nachten meestal een uur of 4 a 5. AHI zit meestal rond de 1 afgelopen nacht iets hoger met 1,45 het zorgt er in ieder geval voor dat mijn hypopneus sterk afnemen wellicht voel ik me daardoor in ieder geval iets minder slecht. Verder blijft flow limitation het grootste probleem en dat zal opgelost moeten worden. Spierpijn schouders, nek en tussen schouderbladen nog steeds heel heftig en wordt er niet beter op. Ben momenteel ook bezig met buteyko om chronische hyperventilatie aan te pakken. Heb een aantal maanden hypervennen geprobeerd maar dat was ook geen succes. Komt in principe neer op CO2 buffers aanvullen/herstellen. 3x per dag sessies van 10 x zolang mogelijk je adem inhouden (bewuste ademstops) zonder te forceren tussendoor steeds 1 minuut normaal ademen. Ik wist toen overigens nog niet dat ik slaapapneu had. Hypervennen zou zeker kunnen werken als iemand alleen last heeft van chronische hyperventilatie maar in combinatie met slaapapneu lijkt dit geen goed plan.

Slapen met neusdoppen P30i werkt niet voor mij. Neusslijmvliezen zijn ook flink opgezwollen volgens huisarts. Intussen ook neuskussen van N30i binnen gekregen maar was maat W ipv M en die is dus te breed voor mij wat merkbaar is aan lekkage richting mijn ogen. Ik slaap nu weer met Philips dreamwear neuskussen masker het zit eigenlijk gewoon heel comfortabel enige minpuntje is dus de hoeveelheid wind die je voelt en dat heb je bij P30i en N30i niet. Als alfa tester voor Oscar (Lowenstein Prisma) heb ik dus een sterk verbeterde master versie ontvangen en daar test ik nu dus ook mee. Er is niets mis met de flow grafiek maar wel met de detectie van events. Dat ligt overigens niet aan de Oscar versie maar aan het detectie algoritme van de Lowenstein zelf. Heb sowieso mijn twijfels over de betrouwbaarheid van Cpap's betreft detectie van events ik zie het bij andere Cpap apparaten ook in grafieken dat er dingen gemist worden maar goed daar kan ik verder niets aan veranderen. Ben overigens wel al veel meer te weten gekomen over de lowenstein Prisma via forum apneu board. In Apap mode heb je twee verschillende algoritmes namelijk Standard en Dynamic. Kort gezegd is Dynamic wat agressiever. Voor mensen die een lowenstein hebben of interesse hebben in deze materie is de volgende link zeer interessant. http://www.apneaboard.com/forums/Thread ... vs-dynamic

Ik heb een probleem met ademhalen dat is duidelijk en met Cpap lijkt ademhalen nog een stuk lastiger dus dat gaat mij uiteindelijk niet helpen. Hopelijk kan KNO arts een verklaring vinden betreft flow limitations als dat niet het geval is dan zal het een Bipap worden. Voorlopig nog even pappen en nat houden met Cpap. Overigens goed nieuws gehad van cardioloog na uitgebreid onderzoek inclusief 7 dagen holter. Alles in orde geen afwijkingen 😃 verklaring lage hartslag tijdens holteronderzoek (38) tijdens slaap komt door sporthart en ik moet de slaapapneu aanpakken. Belasting hart/longfunctie is zwaarder door slaapapneu heb ik begrepen hierdoor kan je ook last hebben van bradycardie.
Laatst gewijzigd door Angelo72 op 17 okt 2022, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen
Bijlagen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

106
Vervelend te horen! Mijn ervaringen na veel en lang stoeien/uitproberen is o.a.:

- ademtherapie kan enorm helpen (geloofde het niet, is wel gebleken in mijn geval). Aangezien je aangeeft dat hier mogelijk iets mis is.
- te snel veranderingen doorvoeren werkt niet. Ik moet zelfs voor een kleine verandering (bv. wat extra druk) al snel 4 tot 6 weken wennen.
- APAP met hogere bovendruk dan je nu hebt kan helpen om te zien welke druk je echt nodig hebt en of je FL onderdrukt kan worden. Ik ben om die reden in overleg van CPAP naar APAP gegaan.
- Het kan echt lang duren (maanden) voor je het gevoel hebt iets aan de therapie te hebben. Ik had pas na 8 maanden het gevoel dat ik in een stijgende lijn zat. Toen duurde het nog ruim een half jaar voor ik me goed voelde.
- Het is heel moeilijk geweest (voor mij) de langzame positieve effecten te accepteren en het wat los te laten.

Hopelijk heb je wat aan mijn ervaringen.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX of Resmed N20 neusmasker.
EPAP 6.0 met PS 5.0.

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

107
Hoeksel schreef: 17 okt 2022, 12:10
- ademtherapie kan enorm helpen (geloofde het niet, is wel gebleken in mijn geval). Aangezien je aangeeft dat hier mogelijk iets mis is.
@Hoeksel
Bedankt voor je bericht en het delen van je ervaringen :-) Had net nog stukje aanpast aan mijn post. Ik ben momenteel bezig met Buteyko ademtherapie gaat me beter af dan hypervennen. Mijn zicht is wel al een stuk beter geworden was ook zo toen ik aan het hypervennen was. Had last van een heel wazig zicht het lijkt er dus op dat verhogen van CO2 hier invloed op heeft. Ik wacht de KNO arts nog ff af. In Apap mode was het helemaal een gevecht voor mij om te ademen na aantal minuten zoekt hij steeds de hoogste druk op ik werd hier volledig door overblazen. Druk stond toen op min 5 en max 12. Later geprobeerd met lagere druk maar ging ook niet. Op de een of andere manier kan ik niet veel druk verdragen geen idee waarom. Met een vaste druk van 6,5 gaat het goed maar dat doet dus niets om flow limitations aan te pakken. Heb ook de laagste AHI bij een druk rond 6,5 als druk omhoog gaat stijgt mijn AHI. Ik weet dat het lang kan duren na aanpassingen maar denk dat het met een effectieve therapie geen 8 maanden of langer moet duren voor je jezelf wat beter gaat voelen.
Laatst gewijzigd door Angelo72 op 17 okt 2022, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

109
Hoeksel schreef: 17 okt 2022, 12:33 In het begin trok ik een druk van 6 ook niet, nu slaap ik prima met 8 cm waterkolom (zonder EPR). Er zit denk ik ook gewenning in. Zoals aangegeven moest ik echt minimaal 6 weken wennen aan een hogere druk, ik heb langzaam opgebouwd naar mijn huidige APAP druk van 7 tot max 8.
oke dat is op zich goed om te horen. Kan dat nog altijd proberen om de druk beetje bij beetje te verhogen. Bedankt.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

111
Angelo, je praat over pijn tussen de schouderbladen en nekpijn. Dit komt doordat de druk (maximum druk) voor jou, op dit moment, te hoog is ingesteld en daardoor gaat de hulpademhalingspier in werking treden. Deze zit vast aan de nek en aan het middenrif.

https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?f=40&t=11462

Die druk verlagen zal helpen de pijn te verminderen of zelfs te laten verdwijnen.

Een Cpap en een apap geven hoge Luchtstromen waartegen jij moet uitademen. Epr helpt bij het uitademen, echter de hoge luchtstroom blijft.

Mocht je de kans krijgen om met een Bipap of nog beter een ASV te gaan slapen, dan heb je bij de inademing een nog hogere luchtstroom, maar bij het uitademen een veel lagere druk. Bovendien krijg je te maken met een drukondersteuning die het ademen via het apparaat veel natuurlijker maakt. In feite merk je niet dat je met een hogere druk slaapt. Zelf slaap ik met een druk van 9,2 - 16,4 cmh2o en heb daar geen enkele problemen mee.

Jouw probleem is nu echt het uitademen tegen een nog steeds hoge luchtstroom in. Waarschijnlijk nodig voor je ademstops, maar met een ASV zal het veel beter gaan. Daar moet je op hameren bij de arts, want je flow limitation zal dan ook sterk verbeteren.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

112
RuudJ schreef: 17 okt 2022, 23:46 Angelo, je praat over pijn tussen de schouderbladen en nekpijn. Dit komt doordat de druk (maximum druk) voor jou, op dit moment, te hoog is ingesteld en daardoor gaat de hulpademhalingspier in werking treden. Deze zit vast aan de nek en aan het middenrif.
@RuudJ
Bedankt voor je bericht! ik moet zeggen dat ik bovenstaande klachten ook al had voor ik begon met Cpap. Is eigenlijk begonnen na eerste Covid-19 besmetting in maart 2020 toen ben ik dus gaan sukkelen met mijn ademhaling. Ik weet dat mijn hulpademhalingsspieren zijn overbelast, ik weet ook voldoende over ademhaling, heb maanden in revalidatie centrum gelopen met diverse therapeuten toen uiteraard ook begeleiding gehad betreft de ademhaling. Daarna ook nog hoop artsen en therapeuten gezien ook in uz Gent waar ik nog begeleiding heb gehad. Heb toen ook nog een boekentip meegekregen "hyperventilatie ontkracht" en uiteraard gelezen. Disfunctioneel ademhalen ofwel chronische hyperventilatie zorgt dus voor overbelasting van hulpademhalingsspieren en door gebruik Cpap is dit nog veel erger geworden.

Het zou goed kunnen dat een druk van 6,5 te hoog is voor mij maar heel veel rek naar beneden zit er niet meer in lijkt mij. Gisterenmiddag en afgelopen nacht lowenstein toch weer in Apap mode gezet. In de middag minimale druk 5 en max 7 (max druk dus halfje hoger) in de avond de min druk toch iets verhoogd naar 5,5 want ik gebruik Softpap stand 1. Het geeft toch gelijk een ander beeld dan met vaste druk. Geen hypopneus meer maar wel obstructieve apneus. Je ziet wel dat de druk gelijk verhoogd wordt naar 7 na de OA daarna zakt de druk weer. Toch anders dan de eerste keer in Apap mode (min 5 max 12) toen zocht hij steeds max druk op en bleef de druk ook zo hoog. Denk toch dat ik de boel onbewust loop te verne*ken door CHV. Overigens ook wakker na obstructieve apneu rond 3:00 en Cpap weer uitgezet.

Laat Cpap voorlopig in Apap mode staan met deze druk en probeer daar dan maar zolang mogelijk mee te slapen helemaal zonder Cpap slapen werkt ook niet. Bipap regelen gaat wel lukken, gelijk ASV zeker niet maar dus eerst nog ff wachten op bevindingen van KNO arts. Verder proberen werken aan oplossen CHV dmv Buteyko. Wandelen, stukjes joggen en fietsen intussen ook enkel met neusademhaling. Voordeel daarvan is dat het dan licht intensief blijft zodra je harder gaat lopen of fietsen ga je namelijk weer door de mond ademen :-)
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen
Bijlagen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

113
Vandaag werd ik opgebeld door longverpleegkundige ze vroeg hoe het ging met het Cpap apparaat. Werken duidelijk langs elkaar heen want was niet op de hoogte dat ik wacht op afspraak kno arts en in principe ben gestopt met Cpap na overleg. Uitgelegd dat ik het intussen wel weer heb opgepakt want zonder Cpap werkt het ook niet en ook uit proberen leggen waarom het niet werkt maar dat ging er bij deze longverpleegkundige niet in. Mijn AHI was acceptabel nu en was sowieso al niet hoog tov andere patiënten.

Flowlimitations had ze volgens mij nog nooit van gehoord ik zei dat haar collega longverpleegkundige en contact persoon van mediq naar mijn data hebben gekeken en begrepen wat er aan de hand was en dat ik eventueel over zou gaan op een Bipap maar dus eerst kno moet afwachten. Bipap daar komt u helemaal niet voor in aanmerking zeker niet met zo’n lage AHI. Pffff kansloos je wordt er toch moedeloos van 😡 heb veel moeite met de arrogantie en het willen overkomen als allesweter van deze betreffende longverpleegkundige. Enige waar ze het over bleef hebben was AHI en dat mijn klachten niet verbeteren kwam ook omdat mijn AHI zo laag is. Bij patiënten met een zeer hoge AHI zien we sneller verbetering van de klachten. Stuitend gewoon je zou toch denken dat ze er zijn om patiënten te helpen.

Maar goed ik geef de moed niet op afspraak kno afwachten en als ik dan terug moet dan maar afspraak met de longarts zelf maken of weer met collega longverpleegkundige die het wel leek te begrijpen en bereid was om te helpen en mee te denken.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

114
Ik kan er een Bingo kaart voor maken 🤣

"Uw AHI is zo laag" kraskraskras

"Flow Limitation wat is dat?" kraskraskras

"U krijgt geen BiPAP hoor" kraskraskras

"Straal negeren van RDI" kraskraskras
Angelo72 schreef: 19 okt 2022, 12:16 mijn klachten niet verbeteren kwam ook omdat mijn AHI zo laag is
Wahaha ze hebben voor alles een kutsmoes :) je zou zo'n sadist een keer moeten laten slapen met een RDI van 17,4
Angelo72 schreef: 19 okt 2022, 12:16 Maar goed ik geef de moed niet op afspraak kno afwachten en als ik dan terug moet dan maar afspraak met de longarts zelf maken of weer met collega longverpleegkundige die het wel leek te begrijpen en bereid was om te helpen en mee te denken.
ResMed Airsense10 van Marktplaats dan maar? Die kunnen worden omgeflasht naar BiPAP.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

115
persluchtpiraat schreef: 19 okt 2022, 12:41 ResMed Airsense10 van Marktplaats dan maar? Die kunnen worden omgeflasht naar BiPAP.
Bingo! 😂 Je kunt er inderdaad beter maar eens om lachen al is het eigenlijk om te janken 🤣🤣

Omflashen naar Bipap die begrijp ik niet helemaal?
Ik doe nog een poging om Bipap via het ziekenhuis te verkrijgen lukt het niet dan zal ik zelf een Bipap aanschaffen.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

117
Nou ja, afgelopen dagen geslapen met Cpap in Apap mode min druk 5 max druk 7 en softpap op 1. Hypopneus verdwijnen volledig nog wel een enkele OA verder een hoop flow limitation in de incidenten lijst. Al vaker vermeld dat ik moeite lijk te hebben met een hogere druk en nu de druk weer regelmatig naar 7 gaat in Apap heb ik last van lucht inslikken (aerofagie) ook wakker geworden met wat opgezwollen buik en normaal heb ik toch echt een platte buik :-) Moet zeggen dat ik door hyperventilatie ook wel eens last heb van een opgezwollen buik.

Afgelopen 2 dagen druk weer vast gezet en gezakt naar slechts 5.5 cm waterdruk en softpap uit. Tot mijn verbazing weer een heel ander beeld. AHI is weer wat hoger door wat hypopneus en enkele OA maar verder helemaal geen flow limitation meer te zien in incidenten lijst 0,0 dus. Ook de flow grafiek lijkt er toch mooier uit te zien (ronder) Je zou toch denken dat er een hogere druk benodigd is om van flow limitations af te komen? Kan het zijn dat de ademhaling dermate bemoeilijkt wordt door een voor mij te hoge druk dat het juist flow limitations in de hand werkt? Ook vraag ik me af wat is erger een AHI tussen 0 en 1 met een hoop FL of een AHI rond de 2 zonder FL? ik denk dat ik het antwoord wel weet.

Uiteraard zal je een instelling moeten vinden waar je weinig tot geen flow limitations hebt en zo min mogelijk hypopneus en OA maar die sweet spot heb ik nog niet gevonden en dat zal met Cpap ook niet gebeuren vrees ik. Ik weet dat ik werk met een experimentele (test) versie van Oscar en juist daarom test ik er zoveel mogelijk mee. Er zitten ongetwijfeld nog fouten in en ik probeer deze ook te achterhalen dus wat dat betreft zou het fijn zijn als ik word gewezen op dingen die echt totaal geen hout snijden in deze versie van Oscar. Omdat mijn hoofd nog niet echt wil meewerken door mijn klachten ben ik eigenlijk niet echt in staat om helder na te denken en kost het veel moeite om me bezig te houden met testen maar ik zie het zelf als een onderdeel van mijn strijdplan om beter te worden en daarbij zouden er veel mensen geholpen zijn met een werkende versie van Oscar want momenteel worden ze met bosjes uitgedeeld.

Mijn dank is groot!
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen
Bijlagen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

118
Angelo, via het menu weergave, kun je de lijncursor aanzetten (of via Control L) je krijgt dan een groene lijn te zien in alle grafieken die hetzelfde moment weergeven vanuit het incidenten of gebeurtenissen grafiek. Dit helpt om te kijken wat er gebeurd op dat moment.

Je antwoord op, wat is beter een zo laag mogelijke score van je AHI met een hogere FL of een iets hogere AHI met weinig tot geen FL, moet zijn: Ga op je gevoel af, dus waarbij voel jij jezelf het beste. Natuurlijk zal je dit niet na 1 zo'n nacht direct ervaren, maar als je meerdere van die nachten achterelkaar kunt bereiken dan kom je al een heel eind.

Eén CA en 1 OA is slechts vaak een kort moment van ademstop over de gehele gemeten tijd, maar wel een ademstop en deze maken samen 0.48 deel uit van de AHI.

De hypopneus maakt 1,69 deel uit van je AHI en dit zijn géén ademstops dus die tellen niet mee in de TTiA (Totale Tijd in Apneu) maar als zij gevolgd worden door een arousal (korte ontwaking, bewust of onbewust) dan kun je daar weldegelijk vermoeid door worden. Dit moet je dus bekijken qua vermoeidheid/ energie level de volgende dag. Dus "Hoe voel jij erbij, na zulke nacht(en?". is de vraag.

Nu zie ik bij jou ook geen TTiA staan in de linker kolom. Vaak staat dat bij de lekpercentage vermeldt als een aparte regel. Staat er in Oscar bij de OA en de CA geen tijd tussen haakjes in seconden weergegeven?

Ook moet je aan de hand van de lekgrafiek behorende bij jouw gebruikte masker bepalen wat de overmatige Lek waarde is (elk masker heeft een lek percentage wat normaal is en een punt waar de lek boven normaal is. Dit punt moet je dan invullen bij het menu Bestanden - Voorkeuren - Masker en apparaat en dan rechts bij de rode lijn grafiek waar standaard voor Resmed 24 l/min is ingevuld. Als jij daar de juiste waarde invult, kan Oscar ook beter de lekpercentage berekenen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

119
Ruud bedankt voor je bericht en de informatie.
De lijncursor stond al aan, er staat wel een tijd in sec aangegeven bij de incidenten tussen haakjes ik neem aan dat je dit bedoeld zie bijgevoegde foto.
Verder heeft de ontwikkelaar bewust alle kanalen open gezet daardoor ziet alles er wellicht iets anders en wat rommeliger uit in Oscar maar daarom is het ook een alfa versie. TTiA zie ik zo snel ook niet staan, overmatige lekwaarde wist ik ook niet.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen
Bijlagen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

120
Angelo, de tijd achter de hypopneus worden officieel niet meegerekend als Totale Tijd in Apneu, want hypopneus zijn geen ademstops, maar ademhalingen met een verminder adem minuut volume.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar