Rond middernacht hoge AHI

1
Beste mensen,

wellicht dat iemand mij met de volgende vraag kan helpen.
Ik heb recentelijk weer de data van de SD kaart uit mijn ResMed S10 in OSCAR ingelezen. Hier zag ik dat ik regelmatig rond middernacht een hoge AHI had. Soms wel tot 20. Dit duurt ongeveer anderhalf uur waarna het in de meeste gevallen weer terugloopt naar een acceptabel niveau. Aangezien de CPAP in het slaaprapport een gemiddelde van de nacht weergeeft ziet dit er in de meeste gevallen nog wel netjes uit maar ik schrok wel van de grafiek in OSCAR.
Moet ik mij hier zorgen over maken of is dit normaal? Ik zou eigenlijk verwachten dat mijn AHI gedurende de nacht rond dezelfde waarde zou blijven schommelen.

groeten,

Frans
Machine: Resmed Airsense 10 Elite
Masker: Resmed Mirage FX
Druk: 8,6

Re: Rond middernacht hoge AHI

5
In Oscar kun je wel zien in de incidenten grafiek waaruit deze ademstops bestaan.

Henk bedoeld dus obstructieve apneu of centraal apneu of hypopneu. De AHI is een samenstelling daarvan.

Een slaap cycli bestaat uit de N1 lichte slaap (in slaap vallen), N2 licht slapen op weg naar de diepe slaap, N3 diepe slaap en N4 remslaap ook wel droomslaap genoemd. Zo hele cycli neemt ongeveer 1,5 tot 2 uur in beslag. In het begin heb je normaal veel lichte en diepe slaap en weinig remslaap en op 50 tot 70 % van de nacht heb je meer remslaap en minder diepe slaap.

Dus het lijkt erop dat je de stops krijgt in de diepere slaapfase maar dit kunnen we zonder nauwkeurige metingen niet met zekerheid zeggen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Rond middernacht hoge AHI

6
Ah, ik snap wat je bedoelt

In een bepaalde nacht heb ik een AHI van 8.70.
Deze is als volgt opgebouwd:
UA 0
H 1.20
OA 0.45
CA 7.05

Een andere nacht heb ik zelfs 9.68
UA 0
H 0.28
OA 0.14
CA 9.26

Is dit de informatie die jullie zochten?
Machine: Resmed Airsense 10 Elite
Masker: Resmed Mirage FX
Druk: 8,6

Re: Rond middernacht hoge AHI

7
Het gaat er om of de druk een rol speelt bij de apneu's.
Omdat je een lage obstructieve waarde hebt zou de druk voldoende moeten zijn. Iets hoger zou dat misschien volledig oplossen.
Je centrale apneus zijn het hoogste, maar het is vreemd dat het geclusterd is in een tijdspanne midden in de nacht.
Centrale apneus kunnen meerdere oorzaken hebben. Je kunt gevoelig zijn voor druk, of er is iets vanuit de hersenen wat niet goed zit.
Misschien dat je in je slaap een fase van beweeglijkheid hebt maar dat is natuurlijk gissen.
Eigenlijk heb ik geen flauw idee, ik hoop dat anderen hier een licht op kunnen werpen.

Re: Rond middernacht hoge AHI

8
RuudJ schreef: 25 aug 2022, 11:35 N4 remslaap ook wel droomslaap genoemd.
Umm nee. Wat nu N3 wordt genoemd werd vroeger uitgesplitst in N3 en N4. N4 is nu "afgeschaft." REM is altijd REM geweest. Link met highlight: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK5 ... N2%20stage.

Gezien de paralyse die bij REM hoort zou ik mijn geld inzetten dat u uw eerste REM periode heeft rond middernacht. Druk is inadequaat!
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i