Slaapgebrek laat me doordraaien. Ik weet niet wat te doen.

1
Idd.. Wat nu?
Op dit moment heb ik 3 nachten niet geslapen. Ik heb me voorgesteld in het topic en heb 2 dagen terug een diagnose van ernstig slaap en hypopneu gekregen. Ben vrouw, 38. APAP komt as maandag.

De slapeloosheid geeft momenteel hele akelige symptomen. Ik draai door, heb ik 't gevoel. Er is depersonalisatie, ik hypo en hyperventileer. M'n middenrif lijkt ook een probleem te zijn (inademen gaat moeizaam, adem tegen 'n muur) en ik huil alsof ik een klein kind ben. Zie wazig, kan niet uit m'n woorden komen, brain fog, en t gevoel ieder moment flauw te gaan vallen of dood te gaan. Ben in paniek. En dat al dagen. Maar vandaag is 't hoogtepunt bereikt.

Normaal zou ik temazepam nemen. Of oxazepam. Maar dat mag dus niet meer. Ik weet niet hoe ik vannacht de nacht doorkom. Ik heb morgen een belangrijke dag! Mag ik wel paracetamol? Soms word ik daar ook slaperig van.

Ik voel me zo eenzaam hierin. Het is net alsof ik in een film leef, de wereld ziet er anders uit. Het lijkt bijna een psychose. Maar ik weet dat 't door 't slaapgebrek komt. Ik heb met tijden ernstige insomnia. En na de laatste covid besmetting v vorige maand is 't echt zeer ernstig. Zoals gisteren al over gehad.. Wie weet is dit de nasleep van covid. Aangezien ik precies dezelfde nasleep had in maart 2020,na een waarschijnlijke covid besmetting.
Ademhaling is compleet v slag.

Zijn er slaapmiddelen die wel veilig zijn bij apneu??? Of kalmeringsmiddelen?

Hoe zorg ik ervoor dat 't slaaptekort me niet laat doordraaien. Ik zie ze echt vliegen. En dat niet goed kunnen inademen.. M'n rechter middenrif doet zo'n zeer. 😭

Re: Slaapgebrek laat me doordraaien. Ik weet niet wat te doen.

2
Nooz, ademstops komen vaak voor in rugligging. Probeer zoveel mogelijk in zijligging te gaan slapen. Leg kussens in de rug en probeer als het mogelijk is ook je hoofdeinde omhoog te zetten, desnoods met kussens onder het matras.

Alle pammetjes veroorzaken ook versuftheid. Heb je geen kalmerende thee in huis?

Morgen een belangrijke dag, ik weet niet hoe belangrijk, maar denk ook vooral aan jezelf. Niets is belangrijker dan je gezondheid. Die gaat in principe altijd voor.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar