Ik heb zo wa-wa-wa-waanzinnig gedroomd

1
Dromen schijnen veel te kunnen zeggen over hoe we ons voelen.
Zo had ik voor de behandeling erg veel nachtmerries.
Sommige van horrorfilmkwaliteit.
Dat komt nu eigenlijk nooit meer voor.

Heb jij ook een droom gehad, naar of fijn, die het delen waard is?
Schrijf het hier op.

Misschien kunnen we er met zijn allen nog iets verklaarbaars over zeggen ook.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Ik heb zo wa-wa-wa-waanzinnig gedroomd

2
Een echt interessant onderwerp Menno.
Ik droom veel, dat weet ik omdat ik vaak wakker word als ik in een droom zit.
Voor de "PAP" therapie droomde ik al veel, maar nu zeker meer.
Er word wel geprobeerd om dromen uit te leggen, maar redelijk vaak droom ik over dingen van lang geleden, daarbij wetend dat ik er de voorgaande dagen niet aan gedacht heb.

Zo droomde ik vorig jaar heel duidelijk over een buurman uit mijn jeugd die aan de andere kant van de straat tegenover ons woonde. Waarom ik dit onthouden heb is volgens mij omdat het zo echt was allemaal. Zijn stem hoorde ik levensecht, ik zag hem zoals hij precies was en ook de buurt waar ik gewoond heb was levensecht. Ik moet wel wakker zijn geworden in de droom want sommige details laten me niet los.

Iets wat niemand mij meer afpakt was een droom net nadat mijn moeder was overleden.
Ik weet van die droom dat ik telkens aan het lopen was, of vluchten dat weet ik niet zeker. Er waren flarden van vroeger bij, dat weet ik nog, ik voelde mij ook kind, dat weet ik ook nog, maar wat ik tot mijn dood denk ik zal herinneren is iets waardoor ik koud wakker werd.
Ik fietste op een klein kinderfietsje ergens door straten, en weet echt niet waar ik was, misschien verdwaald. "BATS" iemand tilde mij op van mijn kinderfiets en ik voelde mijn moeders aanwezigheid.
Direkt daarna ben ik wakker geworden met de laatste scene's vers in mijn hoofd. Ik haal het zo weer terug. Was dit een afscheid? Een laatste omhelzing? Wie zal het zeggen.

Re: Ik heb zo wa-wa-wa-waanzinnig gedroomd

8
Ik droom ook wel veel begrijp ik van mijn vrouw....
Een enkele keer blijft de laatste flard wel hangen, maar ik weet dan verder niet wat en hoe.
Nu ook een paar keer dat ik wakker wordt en compleet gedesoriënteerd ben, dat is wel erg heftig.

Maar mijn vrouw heeft het over dromen waarbij ik veel beweeg of schop.
Heb kennelijk wel eens haar heel stevig vastgepakt dat het zelfs erg pijnlijk was....
Ook veel praten, al is dat door de cpap meestal niet verstaanbaar, soms delen wel.
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: Ik heb zo wa-wa-wa-waanzinnig gedroomd

9
Nooz1985 schreef: 01 sep 2022, 08:47 Thnx 🙈 kempenhaege gaf 'n lekkend toestel mee. Dus ben pas nu goed en wel begonnen. Voel me wel slechter dan eerst en ook meer last vd astma. Ook 'n verstopte neus. Hopelijk trekt dat weg. Gister lijkbleek op de EHBO gezeten met hartkloppingen. Maar niks te zien. Komt vd insomnie volgens cardioloog.
Ik heb ook astmatische klachten en vaak dichte neus.
Sinds ik een neusdoppenmasker heb, gaat dat heel goed nu.
Een neusmasker ook gehad, maar dan worden de neusvleugels dicht geduwd...
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: Ik heb zo wa-wa-wa-waanzinnig gedroomd

10
Ik loop door een weiland.
Waar weet ik niet.
Op één of andere manier kan ik met de dieren praten.
De koe zegt gedag, schapen groeten me.

Op een gegeven moment kom ik een slang tegen.
Hij ligt met zijn kop van me af, de staart bij mijn voeten.
Ik stel mij voor en vraag naar zijn naam.
"Jij wil niet weten wie ik ben.", waarschuwt hij me.
Ik dring aan dat ik dat wel wil.
"Ik waarschuw je. Dat wil je niet weten..."
Uiteraard blijf ik aandringen.

De slang krult zich op, schiet omhoog en terwijl ik de gifdruppels aan de tanden van zijn wijd geopende muil zie hangen terwijl die muil recht op mijn gezicht af schiet hoor ik hem zeggen: "Satan. Aangenaam!"


Het is tientallen jaren geleden dat ik dit droomde, maar denk er nog regelmatig aan terug.
En niet in vreugde...
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Ik heb zo wa-wa-wa-waanzinnig gedroomd

13
Om in slaap te vallen ga ik vaak wat mijmeren. Het duurt nooit lang want ik val praktisch altijd snel in slaap.

Mijn interesse behelst ook mijmeren over het heelal en ruimtevaart, zo zag ik vroeger Star-track en Blake's Seven, maar ook Battlestar Galactica. Ook volg ik graag serie's als Trough the wormhole en dan vooral als het over astronomie gaat.
Vaak mijmer ik in bed een kleine poos over een ruimteschip waarvan ik gezagvoerder ben, en dan op weg ga om bij een zwart gat te komen. Echter ben ik meestal in een paar tellen weg.
Soms ook gaat dit later blijkbaar toch over in een droom, want een enkele maal als ik wakker word voor een plasstop heb ik nog wat van een droom in mijn hoofd zitten.
Iets wat ik nog vaag onthouden heb, "want meestal zijn de flarden droom ook meteen weg" was dat ik met de enterprise rond een zwart gat draaide en langzaam het ruimteschip naar binnen gezogen werd. Ik zag dat de schotel begon op te lossen, daarna ben ik wakker geworden.
Duidelijk weer dat de geest soms met van alles aan de haal gaat.

Who's next.

Re: Ik heb zo wa-wa-wa-waanzinnig gedroomd

14
Druk en dromen, oftewel druk dromen.

Als de druk wat aan de lage kant is dan slaap ik minder goed en wordt meestal met koppijn wakker.
Dat had ik in het begin regelmatig met de cpap realiseer ik mij nu, misschien vooor sommigen herkenbaar.
Nu ik de druk practisch voelbaar ideaal heb afgestemd op mijn behoefte droom ik nog meer en levendiger.

Een heldere droom welke al weer een poosje in mijn geheugen zit:

Ik was aan het werk (meubelmaker) en was zowel afdelingschef als arbeider (hoe kom je er bij!)
Aan het buro in de werkplaats kreeg ik een opdracht voor een balie en ging daarna onderdelen uitfrezen.
Waarom ik zoveel hiervan onthoud is denk ik, omdat mijn collega's van toen (30+ jaar geleden) zo lijfelijk aanwezig waren, we werkten samen en ik herkende de stemmen precies zoals ze waren. Samen hebben we grote stukken plaatmateriaal verwerkt.
Tot een einde is het echter niet gekomen, de droom is wazig geworden of weggeëbd denk ik.

Toch merkwaardig dat in een droom bepaalde dingen echter zijn dan dat je ze nu zou kunnen bedenken.
Wat zou Horatio hiervan denken?

Re: Ik heb zo wa-wa-wa-waanzinnig gedroomd

17
Herhalend dromen.

Vaak heb ik stukjes of flarden van een droom in mijn hoofd zitten welke weer terug gaan naar mijn jongvolwassen tijd.
Meerdere malen gaat het over de periode dat ik pas begon te werken en verkering kreeg. Diegene is het niet geworden maar wat gek dat die dingen zo terugkomen. Ik beleef mijn werk en ook dingetjes die toen gebeurd zijn.
Vooral de gekke dingen die gebeurd zijn (flesjes bier in de stortbak van de wc op het werk bijvoorbeeld :grin: ), ook fratsen die anderen uithaalden. Jouw een metalen wiel van een hoop plastic zakken laten halen, dan kreeg je toch een lel stroom, want hij was er ronddraaiend ingegeslingerd, dus een flinke statische lading was het resultaat. #)
Ook mijn eerste auto,s komen wel terug. Mijn rode C kadettje die olie begon te zuipen heb ik wel weer voor de geest gehad.
Latere jaren 90 tot aan nu is wat minder, hoogtepunt is het leren kennen van mijn vrouw, daarvan komen nog dingetjes terug maar blijkbaar is er een voorkeur naar de spannendste tijden in mijn jeugd.
Ik denk wel eens, ik zou de tijd van toen nog wel eens willen beleven met het verstand en tegenwoordigheid van nu, tegelijkertijd denk ik dat het waarschijnlijk een koude kermis zou worden. En...dan zou ik mijn leventje van nu misschien niet hebben.