Nieuw op dit forum

1
Hoi,

Mijn naam is Eric, 51 jaar en sinds gisteren gebruiker van een ResMed AirSense 11 Autoset .
Sexy dingetje, maar het gaat er natuurlijk om of het werkt. Het masker wat er bij zit is een F&P Eson 2.

Was best gespannen (Mede omdat ik in de nacht altijd last krijg van een dichtere neus), maar ging eigenlijk best relatief OK. In de slaapregistratie app (die voor mij uiteindelijk de definitieve trigger was om naar de huisarts te gaan) was te zien dat het snurken veel minder was dan normaal. Wel lag ik het eerste kwartier naar adem te happen, maar na een shotje xynomethaline was dat beter. Helaas, want daar moet dus een andere oplossing voor komen. Toch capsinol maar weer eens proberen, hoewel mijn ervaringen daarmee gemengd zijn.

Het apparaat staat nu ingesteld om van 4,4 in 20 min. op te lopen naar 6.6.

Over hoe goed het echt werkt kan ik nog niet veel zeggen, zal ook best wel wat gewenning zijn. Wel had ik vanochtend een kwartier nodig om mijn evenwicht te kunnen bewaren. Net na het opstaan had ik doorlopend de neiging om te tuimelen. Dat was niet fijn. Na een kwartiertje/20 min. trok dat weg.

Ik kwam op dit forum terecht op zoek naar mogelijkheden om bijv. een kruidenextract of zo aan het water toe te voegen voor dat gedoe met mijn neus.

Ook kreeg ik van iemand trouwens de tip om bronwater (zonder prik uiteraard) te gebruiken in het apparaat, en ben benieuwd of anderen dat ook doen.

Groets,

Re: Nieuw op dit forum

2
Welkom!
Tuckson schreef: Het apparaat staat nu ingesteld om van 4,4 in 20 min. op te lopen naar 6.6.
Als je die stap overslaat, dan gaat het ademen wellicht makkelijker. Anders kan je vragen of je EPR kan proberen.
Tuckson schreef: Ik kwam op dit forum terecht op zoek naar mogelijkheden om bijv. een kruidenextract of zo aan het water toe te voegen voor dat gedoe met mijn neus.
Nooit in het apparaat, in het uiterste geval op een schoteltje naast het apparaat op enige afstand. Er zijn overigens geen kruidenmengsels die een effect hebben op de neus.
Tuckson schreef: Ook kreeg ik van iemand trouwens de tip om bronwater (zonder prik uiteraard) te gebruiken in het apparaat, en ben benieuwd of anderen dat ook doen.
Ik zou niet weten waar dat zin voor heeft. Het apparaat stelt geen speciale eisen aan het water, kraanwater volstaat.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Nieuw op dit forum

3
Welkom Eric,

Je kunt via het menu Mijn Opties de Aanlooptijd ook uitzetten. Je start dan direct op de ingestelde druk van 6,6 cmh2o. Dit zal zoals PLP al aangaf meteen verbetering geven.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw op dit forum

4
Ik onderzoek voor mezelf nu de relatie tussen maagzuur en geblokkeerde neus. Ik had deze week een paar dagen dat mijn neus totaal goed voelde. Toen had ik een dag waarop ik veel moest boeren, bij mij een teken dat ik reflux heb (ik heb nooit dat ik echt de maagzuur proef of veel pijn heb, bij mij is het subtieler). En mijn neus voelde weer half geblokkeerd.
Er wordt ook steeds meer een link gelegd tussen apneu en maagzuur (hoewel de medische wetenschap natuurlijk weer erg achter loopt). Door de maagzuur zwelt alles in de keel wat op wat weer apneu kan veroorzaken.
Trouwens werken de standaard medicijnen voor reflux uiteindelijk niet, want het is niet een teveel aan maagzuur maar vaak een kwestie van te weinig maagzuur waardoor de spieren in de maag niet goed sluiten. Dieet en appelazijn en betaine hcl helpen mij om het aan te pakken.
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.

Re: Nieuw op dit forum

5
Beste Tucson,

Naar adem happen bij begin therapie kan komen door te lage druk dus zoals al voorgesteld kun je de ramp uit zetten zodat het apparaat meteen op 6.6 mbar begint of de druk (na overleg met de osas verpleegkundige) aanpassen tussen 4.4 en 6.6 mbar.

Blijven neusklachten bestaan die met arts bespreken mogelijke oplossing van zijn een neusspray of een ander type masker dus een neuspillow masker of een fullface masker.

Duizeligheid na stoppen therapie is bijzonder. Heb wel gehoord van hoofdpijn na stoppen therapie die dan na ong 15 minuten weg is. Dit duidt dan op een niet efficiënte ademhaling. Als de duizeligheid aan houdt wel kontakt opnemen met je arts om dit te bespreken.

Problemen met je neus kun je proberen te voorkomen door de bevochtiger te gebruiken, kraanwater is net zo goed als bronwater. Afhankelijk van welk bronwater bevat deze minder / meer kalk dan kraanwater. Dit heeft weer invloed op de kalkafzetting in de bevochtigingskamer. Wekelijks reinigen met schoonmaakazijn / antikal etc verwijdert deze kalkaanslag weer.

S6 met de therapie