Welke KNO-arts raad jij aan (begrip van OSA/UARS)?

1
Beste mensen,

Ik ben een jonge man, redelijk fit. Pas over een paar maanden heb ik een PSG, volgens thuisonderzoeken net onder milde AHI.
Letterlijk altijd een zwaar hoofd, vermoeid, zeer moeizaam wakker worden na 7-9+ uur slaap, cognitieve achteruitgang, lichtelijk levensmoe.

Zou graag gezien worden door een goede KNO-arts. Bestaat er een KNO-arts in Nederland met een hoog begrip van SDB, met name UARS in samenwerking met anatomische problemen? Los van patiëntervaringen weet ik niet hoe ik handig een goede kan vinden zonder elk ziekenhuis op te bellen, dus hopelijk hebben jullie ooit iemand gevonden waarbij je dacht van: deze persoon neemt mij serieus en doet zijn best om zwakke punten te vinden in de bovenste luchtwegen.

Bijvraag: om een PAP-apparaat te kopen raden jullie marktplaats aan? Is er een lijst met tips voor het kiezen van een goed gebruikt apparaat / max. prijs? Soms denk ik eraan om zelf een CPAP/BiPAP te kopen.

Dankbaar dat dit forum bestaat, wens jullie het beste.

Re: Welke KNO-arts raad jij aan (begrip van OSA/UARS)?

2
Tony1 schreef: 07 sep 2022, 20:21 Bijvraag: om een PAP-apparaat te kopen raden jullie marktplaats aan? Is er een lijst met tips voor het kiezen van een goed gebruikt apparaat / max. prijs? Soms denk ik eraan om zelf een CPAP/BiPAP te kopen.
Als je nog een paar maanden (!) moet wachten op je PSG is dat nog zo'n gek idee niet. Op MP staan een aantal Air10s (zoekopdracht "resmed airsense") voor prijzen van 400, 500, 600 euro. Dat is allemaal redelijk. De Air10 is een handig apparaat, omdat ze om te programmeren zijn naar BiPAP.

En wie weet, wellicht slaat BiPAP aan zoals het bij mij deed... dan sta je toch sterker als je PSG uiteindelijk negatief resultaat geeft (is mij 2x overkomen)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Welke KNO-arts raad jij aan (begrip van OSA/UARS)?

3
Een goede arts is Klaas van Kralingen die werkzaam is bij het Nederlands Slaap Instituut. Alleen de vraag is, kom je ook in aanmerking om bij hem in behandeling te komen. Het NSI maakt vaak op afroep afspraken met diverse artsen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Welke KNO-arts raad jij aan (begrip van OSA/UARS)?

7
Menno, klopt. Namen in negatieve zin mogen niet genoemd worden vanwege het feit, dat de genoemde personen zich niet kunnen verdedigen, omdat zij geen weet hebben dat zij hier negatief bejegend zijn.

In dit geval is het inderdaad positief. De door mij genoemde arts is een arts die zich echt inzet om de oorzaak te vinden van apneu problemen. Wat dat betreft is hij iemand die niet opgeeft als de AHI gelijk is aan 5 of minder, maar meer naar de nog aanwezige klachten kijkt. Vandaar de uitzondering op de regels.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Welke KNO-arts raad jij aan (begrip van OSA/UARS)?

8
Tja, het blijft een nogal kinderlijk uitgangspunt. Mensen zijn slim genoeg om te bedenken dat een enkele negatieve uitlating slechts een enkele ervaring is in de perceptie van een enkel persoon.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Welke KNO-arts raad jij aan (begrip van OSA/UARS)?

10
Hallo Tony,

Het gaat niet zo0 zeer om de arts maar het gehele team wat ter beschikking staat om complexe apneu patienten te helpen. Als je AHi goed is maar er zijn nog wel klachten dan kan het zijn dat je een andere aandoening hebt. Dit kan een fysieke zijn maar natuurlijk ook een 2e slaapstoornis, naast apneu. Er zijn al namen genoemd van slaapcentrums waar multi funktionele teams beschikbaar zijn zoals Sein, Kempenhaeghe, Zaans medisch centrum etc. allen met een expertise mbt slaapstoornissen en niet alleen slaapapneu.

mocht je huidige arts de problemen niet kan oplossen kun je altijd een second opinion aanvragen

s6 met de zoektocht

Re: Welke KNO-arts raad jij aan (begrip van OSA/UARS)?

11
harks37 schreef: 09 sep 2022, 16:37 Als je AHi goed is maar er zijn nog wel klachten dan kan het zijn dat je een andere aandoening hebt
AHI betekent niets. Je kan de hele nacht RERAs hebben, niemand die ernaar omkijkt. Zelfs met ernstige slaapfragmentatie wordt je naar huis gestuurd met de instructie "vast een andere aandoening."
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i