Voorhoofdsholteontsteking na 3 weken cpap.

1
Ik heb nu 3 weken de cpap en wat obstakels overwonnen. Eerst verergering van astma waardoor ik piepend en benauwd wakker werd, daarna continu een verstopte neus en niezen. Beiden verdwenen na 2 weken. Maar sinds 3 dagen is er voorhoofdsholteontsteking ontstaan die zo ontzettend pijn doet dat ik niet eens goed meer helder kan denken. De linkerkant van m'n wang, onder m'n oog, m'n slapen, richting m'n oog. En de druk op m'n oog en linkervoorhoofd zijn echt niet te doen. Ik heb alleen geen verstopte neus. Dus een voorhoofdsholteontsteking zonder verkoudheid. Ik heb al jaren TMD (kaakgewrichtsproblemen) en tesamen met de voorhoofd holte ontsteking vlammen zij beiden nu enorm op.

Ik ben ervan overtuigd dat dit door cpap komt. Want ik heb in geen 10 jaar een voorhoofdsholteontsteking gehad. En ook m'n TMD was inmiddels alweer 6 maanden rustig en pijnvrij.
Ik kan niet slapen met cpap op. Eerst moet deze ontsteking weg zijn. Zou een antibiotica me helpen? De hoofdpijn is echt een migraine hoofdpijn. Ik voel me dronken. En niet fijn dronken. Rechtop zitten geeft zoveel druk op m'n hoofd. Ik kan alleen maar liggen.

Heeft iemand hier ook ervaring mee? Dit is echt een probleem want de cpap zelf slaat wel aan. Hij is vorige week uitgelezen en de apneus zijn van 70 naar onder de 2 gegaan. Het gekke is dus dat ik me alleen maar slechter voel. Terwijl de cpap wel z'n werk doet. Ik vervloek dat ding. Ik gebruik de luchtbevochtiger op stand 6. Stand 5 has ik nog een droge mond bij.

Ik baal. Cpap doet klaarblijkelijk zn werk maar ik voel me lifhamelijk steeds ellendiger. Hebben jullie tips? De arts maar bellen maandag? Evt antibiotica?

Re: Voorhoofdsholteontsteking na 3 weken cpap.

2
Dag Nooz,

Wat naar dat je zoveel bijwerkingen met de 'ik meende' Apap hebt.
Gelukkig zijn je astma aanvallen bijgetrokken, maar je andere problemen zijn serieus.

Ik vermoed 'maar weet niet zeker' dat de ingestelde druk een rol speelt.
Ik weet niet of ik het ergens gelezen heb, maar heb je ook een verwarmde slang gekregen? Een verwarmde slang warmt de lucht op zodat er een aangename luchtstroom door het masker spoelt. Zelf heb ik wel eens een ijskoude luchtstroom door mijn masker gehad en was een hele dag verkouden.

Er is een mogelijkheid om, zodra je begint uit te ademen, de druk wat te laten zakken, dit heet EPR en is instelbaar tot 3 cm/WK, dit zou het ademen een stuk makkelijker kunnen maken. Als dit niet is ingesteld dan zou je het eens kunnen aankaarten.

Er is niet zo veel wat er verder aan het apparaat is te sleutelen om het aangenamer te maken vrees ik.

Vooreerst zou ik toch echt maar even bij je arts te rade gaan en koppel ook alles goed terug naar de leverancier van de apparatuur.

Reuze naar om te horen dat je zulke beginners problemen hebt, beterschap.