UPPP gepland - updates coming

1
Goededag,

Na mijn voorstelrondje zal ik hier wat meer vertellen hoe ik bij de UPPP ben gekomen.

Omdat ik dus mijn amandelen moet laten verwijderen wegens vele keelontstekingen mét abcesvorming (peritonsillair abces), dacht ik: Misschien overleggen met de KNO of ze "het gat" wat groter kunnen maken tegen mijn snurken en apneu.

Hoewel de KNO arts aangaf de UPPP niet vaak gebeurd, omdat resultaten onzeker zijn, leek het hem zinvol om dit te gaan combineren.
Amandelen verwijderen is al een heftige ingreep, dus waarom dan niet meteen een beetje doorpakken. Dat was ook mijn idee.

Na veel gelezen te hebben en nog controlevragen gesteld aan de KNO arts waarom hij niet de BRP (barbed repositioning pharyngoplasty) ingreep toepaste, is de operatie dan nu ingepland.
Overigens vond ik het vreemd dat hij BRP niet kende.. Pas toen ik het woordje "Barbed Wire" erbij noemde, wist hij wat ik bedoelde.
Toch lees ik diverse onderzoeken dat BRP betere resultaten geeft dan UPPP...?!?
(Nu ik dit wederom type, slaat er toch weer een beetje twijfel toe...)

Zie er enorm tegenop. Dit terwijl ik normaliter niet zo last heb van ingrepen, of operaties en dat soort zaken makkelijk onderga.
Maar deze ingreep houdt me toch enorm bezig.. Het is dat mijn vrouw het zo graag wil.. En ik weet ook wel dat ik iets moet met die apneu.
Overigens zijn de 5 à 6 dagen die ik meestal last heb van een keelontsteking/keelabces ook echt niet leuk. Enorm veel pijn, kan dan niet eten en amper drinken en ben dan echt een paar dagen ellendig... Dus die amandelen moeten er uit...

Maar ook de eventuele gevolgen van de UPPP houden me bezig...
En de kans dat ik daadwerkelijk stop met snurken en de ademstops minder worden, zodat ik weer naast mijn partner kan liggen.. Tja, voor mijn gevoel is die toch erg klein.. Enerzijds omdat ik nogal veel ademstops heb en nu mét MRA nog steeds enorm hard snurk. Dus hopelijk na de UPPP mét MRA toch weer de nachten naast mijn vrouwtje kan doorbrengen..

Hoor graag hoe jullie tegen mijn "case" aan kijken...
En hoe jullie kijken tegen BRP vs UPPP... En of ik daar misschien nog wat mee moet..
Heb namelijk ook geen slaapendoscopie gehad. De KNO arts heeft even achter in de keel gekeken.
Zelf heb ik namelijk het idee dat mijn tong verslapt, meteen als ik in slaap val, en deze dan achter in de keel zakt.
Dus vraag ik me af, gaat UPPP dan wel soelaas bieden. Volgens de KNO arts wel, want hij zag grote amandelen zitten en verder niet heel veel ruimte.
En nogmaals, de amandelen moeten er toch uit....

Lastig allemaal...

Re: UPPP gepland - updates coming

2
Joey schreef: 21 sep 2022, 14:47 Enerzijds omdat ik nogal veel ademstops heb en nu mét MRA nog steeds enorm hard snurk
Heeft u nooit CPAP overwogen?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: UPPP gepland - updates coming

3
Heb ik geprobeerd. Zowel mond/neus masker als alleen neusmasker.

Kon er helaas echt geen weg mee.
Draai ‘s nachts nogal veel en kwam steeds in de knoei met de slang en het masker schoot steeds los met alle gevolgen.
Moet ook zeker zeggen dat ik het nogal een gedoe vind/vond en heb toen aangestuurd op een MRA.

Re: UPPP gepland - updates coming

4
Joey schreef: 21 sep 2022, 15:33 Draai ‘s nachts nogal veel en kwam steeds in de knoei met de slang en het masker schoot steeds los met alle gevolgen.
Dat probleem behoort tot de verleden tijd dankzij maskers uit de "i" serie van ResMed: F30i, N30i en P30i.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: UPPP gepland - updates coming

5
Bedankt, maar CPAP starten is nu in ieder geval even niet aan de orde.

Amandelen moeten er sowieso uit, vandaar de UPPP.
Mijn twijfel zit alleen erg op het vlak UPPP of BRP...
Vele indicaties/onderzoeken dat BRP betere resultaten heeft dan UPPP en minder gevolgen.
Echter, de huidige KNO gaf aan BRP niet te kennen cq. niet uit te voeren.
Twijfel dus over een 2d opinion en verneem graag ervaringen/meningen "uit het veld".

Re: UPPP gepland - updates coming

6
En als je nu toch alleen de amandelen laat verwijderen en verder niets? Dan kijk je het even aan wat voor effect dit gaat geven op het snurken en vooral op de ademstops?

Dan ga je verder met de mra, eventueel in combinatie met de Nightbalance (SPT = Slaap Positie Trainer)

Als je arts deze in combinatie met de mra voorschrijft, wordt deze ook vaak vanuit het basispakket vergoed.

Zeker als je in zijligging minder ademstops hebt en minder snurkt.

Vaak heeft het verwijderen van de amandelen al een heel gunstig effect op de ademstops.

Als je twijfelt, dan niet doen. Zoals gezegd, snijden is onomkeerbaar en een UPPP heeft vaak minder effect dan men vroeger dacht, daarom voert men deze behandeling minder vaak uit.

Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar