Nieuw op dit forum

1
Hallo,
Binnenkort krijg ik via Total Care een CPAP voor een proefperiode van 3mnd.
Merk: Löwenstein Prisma Smart Max.
Ik kan op dit forum geen ervaringen betreffende dit merk CPAP vinden.
Kan iemand mij hierover iets vertellen?
Dank.

Re: Nieuw op dit forum

2
Het apparaat is een prima apparaat. Het heeft geen eigen verwarmde slang die in combinatie met het apparaat kan werken. Philips en Resmed en Fisher & Paykel hebben die wel.

Voor de Löwenstein Prisma is er de universele hybernite verwarmde slang die op alle merken past. Nadeel is dat de slang een voeding heeft die dagelijks uitgeschakeld dient te worden. Advies, gebruik een stekkerdoos met een schakelaar, maar sluit daar de Cpap niet op aan.

Je kunt meer info over de Löwenstein apparatuur vinden op deze plek:

https://forum.apneuvereniging.nl/viewforum.php?f=74
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw op dit forum

4
kokkra schreef: 22 sep 2022, 11:42 Merk: Löwenstein Prisma Smart Max.
Het is een afrader. Dit merk/model wordt niet ondersteund door OSCAR (*) of SleepHQ dus je kan in feite niet zien hoe je ademt met dit apparaat. Daardoor zijn er vragen waarmee we je hier op het forum niet mee kunnen helpen en je zult niet kunnen zien hoe effectief je door het apparaat behandeld wordt.

(*) correctie, ondersteuning is momenteel in ontwikkeling/experimenteel

Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Nieuw op dit forum

6
Als u het niet erg vindt dat uw apparaat nog onder de experimentele ondersteuning van OSCAR valt dan is dat op zich geen bezwaar.

Maar dan nog zal ik u aanraden om te vragen om een ResMed Airsense10 of Airsense11. Wat mij betreft is een niet-geintegreerde verwarmde slang iets uit het stenen tijdperk. Bij de Airsense10 heb je een thermostatische en hygrostatische regeling, dat betekent dat de luchtvochtigheid en temperatuur altijd constant worden gehouden, en dat de CPAP zich aanpast aan de wisselende temperaturen in de kamer en de wisselende luchtstroomsnelheid in de slang. (Als u Auto CPAP gebruikt en de druk gaat omhoog dan gaat de luchtstroomsnelheid ook omhoog)

Bij de "Hybernite" slang waar je bij een Lowenstein apparaat van afhankelijk bent heb je dat allemaal niet. Als de temperatuur in de kamer daalt dan daalt de temperatuur van de slang mee. Als de luchtstroomsnelheid toeneemt dan daalt te temperatuur van de lucht uit de Hybernite ook. Etc. En luchtvochtigheid is afhankelijk van temperatuur (daarom noemen meten we relatieve luchtvochtigheid) dus dan krijg je wisselende temperatuur en wisselende luchtvochtigheid.

Marktleiders Philips en ResMed hebben al jaaaaren thermostatisch en hygrostatisch geintegreerde slangen, dus waarom zou je minder accepteren. Bevochtiging wordt soms gezien als "luxe" maar dat zie ik niet zo.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Nieuw op dit forum

7
Waarom moet ik die OSCAR zo belangrijk vinden momenteel? Ik ben net een paar dagen bekend met het feit dat ik wellicht geholpen / gesteund kan worden dmv een CPAP.
Ik begrijp dat je al heel lang hiermee “behept” bent maar je opmerking geeft de nog beginnende “Apneuer” niet gelijk veel moed en komt me niet zo empathisch over.
Jammer vind ik dit!
Ik neem aan dat ik (nav je opmerking over het niet kunnen beantwoorden van vragen) ook nog bij andere forumleden terechtkan?

Re: Nieuw op dit forum

8
kokkra schreef: Ik neem aan dat ik (nav je opmerking over het niet kunnen beantwoorden van vragen) ook nog bij andere forumleden terechtkan?
Wij kunnen in de toekomst bepaalde vragen over uw behandelings-effectiviteit beantwoorden aan de hand van de OSCAR rapportages mits deze van voldoende kwaliteit zijn. En daarover ben ik eerlijk: het is momenteel nog experimenteel, dus ik weet dat niet.
kokkra schreef: Ik begrijp dat je al heel lang hiermee “behept” bent maar je opmerking geeft de nog beginnende “Apneuer” niet gelijk veel moed en komt me niet zo empathisch over.
Jammer vind ik dit!
U stelt een vraag over uw apparaat, ik geef gedetailleerde antwoorden over uw apparaat, en de mogelijkheden die u heeft. Daar heeft u toch meer aan?

Het is mijn bedoeling om u te behoeden voor een situatie als deze:
Angelo72 schreef: 26 sep 2022, 13:43 Een andere optie heb ik vooralsnog niet ik zit nu eenmaal met de Lowenstein prisma opgescheept 🙄
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Nieuw op dit forum

9
Hallo Kokkra,

Allereerst welkom op dit forum.
Ik denk zeker niet dat het de bedoeling is van @persluchtpiraat om je te ontmoedigen maar om je juist te helpen en inderdaad te behoeden voor eventuele teleurstellingen. Ik ben zelf ook pas gestart met een Lowenstein prisma smart, nu de derde week.

Apparaat is verder prima maar nog niet uitleesbaar in Oscar en dat blijkt toch van onschatbare waarde. Dit is nog in ontwikkeling en er zal zeker nog een hoop tijd overheen gaan om dit te realiseren dus persluchtpiraat heeft daar echt een goed punt. Zelf was ik vooraf ook op de hoogte maar leverancier had geen andere keuze dan de lowenstein prisma smart dus wat moet je anders als beginnende apneuer 🤔

Wat je kunt doen is inderdaad vragen om een Resmed ipv lowenstein wellicht heeft Total care wel mogelijkheden. Het valt wel op dat er steeds meer lowenstein’s verstrekt worden aan nieuwe apneu patiënten.

In ieder geval succes 🤞🏽
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen

Re: Nieuw op dit forum

10
persluchtpiraat schreef: 26 sep 2022, 14:37 Het is mijn bedoeling om u te behoeden voor een situatie als deze:
Angelo72 schreef: 26 sep 2022, 13:43 Een andere optie heb ik vooralsnog niet ik zit nu eenmaal met de Lowenstein prisma opgescheept 🙄
@persluchtpiraat
Wat mij betreft had je het ook gewoon rechtstreeks kunnen melden waarom je mijn vragen niet kunt beantwoorden heb daar uiteraard alle begrip voor. Zie het nu voorbij komen in dit topic maar goed 😂 Ben er nu achter dat dit in ieder geval geen zin heeft. Ga me beraden hoe nu verder. Nieuwe apneuers kunnen er weinig aan doen dat ze een lowenstein door hun strot geduwd krijgen.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen

Re: Nieuw op dit forum

12
persluchtpiraat schreef: 26 sep 2022, 15:51 @Angelo72 zie viewtopic.php?p=146798#p146798
Klopt ik weet dat je me er al op had gewezen maar andere mogelijkheid had ik ff niet daarbij had ik toen helemaal geen mogelijkheid om in oscar te kijken. Nu wel met alfa versie maar blijkt nog enorm onbetrouwbaar en dus onbruikbaar dat is vooral jammer maar helaas.

Voor mensen met veel parate kennis zijn veel dingen logisch en vanzelfsprekend voor beginners komt er een hoop op je af en zit je met heel veel vragen. Een forum is dan een goede manier om langzaamaan wat wijzer te worden. Meeste vragen zijn al gesteld en er staat heel veel info op het forum maar huidige klachten laten het vaak nog niet toe om de vele topics uit te pluizen.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen

Re: Nieuw op dit forum

13
Angelo72 schreef: 26 sep 2022, 16:11 alfa versie maar blijkt nog enorm onbetrouwbaar en dus onbruikbaar
Dat wist ik nog niet, maar dank voor de feedback.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i