watchpat voor uars

1
Ik heb recent een slaaponderzoek met psg gehad bij SEIN, ahi 4,2, en op mijn verzoek hebben ze ook gekeken naar sleep disordered breathing(ze willen het geen uars noemen) en daar had ik nog 3 arousals bij per uur.

Hun conclusie; geen apneu dus insomnia. Ondanks dat de grafieken van de flow die ik zag niet mooi rond zijn maar met een plateau. Ze meten alleen arousals die langer dan 10 seconden duren maar lijkt me dat aroussals van 3 seconden net zo funest zijn.

Nu wil ik bij slaapapneuservice (https://www.slaapapneuservice.nl/) een watchpat onderzoek laten doen omdat op het forum gezegd wordt dat je daardoor beter uars kunt detecteren.

De slaapapneuservice belde net met de vraag waarom ik, na een psg onderzoek, een watchpat wilde doen. Ik heb maar wat gestameld over RDI en vaten in de vinger, maar kon het eigenlijk niet uitleggen.

Kan iemand mij een goede uitleg geven wat de meerwaarde is van watchpat voor uars na een psg onderzoek?

Dank je wel.
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.

Re: watchpat voor uars

2
Silvia10 schreef: 22 sep 2022, 17:53 De slaapapneuservice belde net met de vraag waarom ik, na een psg onderzoek, een watchpat wilde doen. Ik heb maar wat gestameld over RDI en vaten in de vinger, maar kon het eigenlijk niet uitleggen.
Je kan heel kort zijn: second opinion. Of langer: u wilt een incident index op basis van algemene stressreacties van het lichaam (pRDI) vastgesteld op de vaatverwijding/vernauwing van de haarvaatjes in de vingertop (PAT signaal)

De meerwaarde is dat je zo een indruk hebt van het voorkomen van RERAs wat je bij de PSG waarschijnlijk niet hebt gehad.

Ik had nog niet eerder van slaapapneuservice gehoord. Altijd fijn om een nieuw adres voor de WatchPAT te kunnen noteren, daarvoor dank. Heeft u een doorverwijzing van uw huisarts gehad?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: watchpat voor uars

3
Ja, de verwijzing is nodig van de huisarts.

Ze hebben veel vestigingen. Ik vind hun website erg onder de maat, met nog gegevens van 2021. Maar aan de telefoon klinken ze toch best deskundig. Ze kenden zelfs het begrip uars :-)
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.

Re: watchpat voor uars

4
Registeert de watchpat ook reras onder de 10 seconden?

Mij lijkt het dat als je regelmatig 3 of 5 secodnen wakker wordt het net zo slecht is dat als je 10 seconden wakker wordt. (SEIN denkt hier blijkbaar anders over).

Nu zeiden ze wel bij slaapapneuservice dat er ook nog handmatig naar de uitslag gekeken wordt (dat is in nederland verplicht, hoor ik ook van SEIN) en dat ze dingen kunnen aanpassen dus ik hoop niet dat ze handmatig dan alle kortdurende reras eruit gaan halen.
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.

Re: watchpat voor uars

5
De WatchPAT richt zich primair op stressreacties van het lichaam, dwz. activatie van het sympathisch zenuwstelsel. Hoewel de site van Itamar de droge definitie van de RERA overneemt, 10 seconden langer flow limitation, kan dit geen rol spelen in de detectie door de WatchPAT omdat deze geen ademhalingssignaal opneemt/verwerkt.

En dat is prima, want uiteindelijk is de vraag "heb ik ademstress tijdens het slapen" het belangrijkst. Dat is het fundament, de wortel van alle problematiek. Als je adequaat behandeld wordt zodat je geen ademstress meer hebt, heb je automatisch ook geen apneus/hypopneus/RERAs meer.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: watchpat voor uars

6
Silvia10 schreef: 25 sep 2022, 16:30 Mij lijkt het dat als je regelmatig 3 of 5 seconden wakker wordt het net zo slecht is dat als je 10 seconden wakker wordt.
Als je ademhaling even stopt word je daar niet direct wakker van. Tussen uit- en weer inademen zit soms wel een seconde of als je heel rustig slaapt zelfs meer. Niets aan de hand. Pas bij langere ademstops wordt het een probleem. Je wordt niet wakker van ademstops, maar van te weinig zuurstof in je bloed en dat treedt niet direct in de eerste paar seconden op.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: watchpat voor uars

7
Peter vdS schreef:Pas bij langere ademstops wordt het een probleem.
Goh, en ik heb niet eens ademstops. Mijn uitgemiddelde AHI van 2,5 bestaat volledig uit hypopneus. Dus eigenlijk heb ik geen probleem, en ik beeld mijn UARS (diagnose van Kempenhaeghe) maar een beetje in zeker? 🤣
Peter vdS schreef: 25 sep 2022, 21:10 Als je ademhaling even stopt word je daar niet direct wakker van. Tussen uit- en weer inademen zit soms wel een seconde of als je heel rustig slaapt zelfs meer. Niets aan de hand.
Dit is een stropop jegens @Silvia10, die grenst aan gaslighting, want dat is natuurlijk niet waarover zij spreekt. Als we het hebben over "niet inademen" dan bedoelen we inademen zonder success (teugvolume) door obstructie met adem-inspanning. Daarnaast heeft uw opmerking geen toepassing op de vraag van @Silvia10 omdat zij spreekt over RERAs.
Peter vdS schreef: Pas bij langere ademstops wordt het een probleem. Je wordt niet wakker van ademstops, maar van te weinig zuurstof in je bloed en dat treedt niet direct in de eerste paar seconden op.
Klinkklare onzin. De medisch-technische verklaring van Itamar maakt al melding van "lung stretch receptors" ofwel receptoren die doorgeven hoe veel spanning er op de longen komt tijdens expansie door intercostale spieren en middenrif. Ofwel: hoe veel moeite adem kost.

Daarnaast, desaturatie is slechts voor een klein deel oorzakelijk in verband te brengen met sympathoexcitatie (ademstress), verreweg grootste deel komt voor de rekening van andere sensorische input, zoals de lung stretch receptoren en CO2 chemoreceptoren.

U kiest ervoor om dus de grootste speler in deze problematiek te negeren, en dat is onwetenschappelijk. Wetenschappelijke bron: https://www.sciencedirect.com/science/a ... 3895000623

U bent niet de enige die nog "in het stenen tijdperk vastzit." Desaturatie is vandaag de dag een cultus. Wij moeten deze cultus loslaten.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: watchpat voor uars

9
Ik ben niet alwetend. Als ik stellige uitspraken doe dan baseer ik deze op wetenschappelijke bronnen. Als ik iets niet helemaal zeker weet dan kwalificeer ik mijn bijdragen als zodanig. Als ik erachter kom dat ik achterloop qua informatie (zie bijv. Löwenstein vs. OSCAR) dan corrigeer ik mijn bijdragen op een manier waaruit blijkt dat ik een correctie heb aangebracht.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: watchpat voor uars

10
Kan de watchpat ook spontane arrousals opmerken? Bij mijn psg slaapstudie had ik namelijk 15 spontane arrousals per uur. En dan ben ik vnl geinteresseerd of het ook verschil kan opmerken tussen een arrousal doordat ik ademstress heb of een gewone arrousal (hoewel, wat is een gewone arrousal?, die kan natuurlijk ook door stress komen ipv ademstress en dan geeft het misschien de zelfde vaatverwijdering in de vingers).
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.

Re: watchpat voor uars

11
Spontane arousals zijn niet interessant. Ze degraderen je slaapkwaliteit niet, het hoort bij het lichaam.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: watchpat voor uars

12
Ik lees op internet dat spontane aroussals wel tot 15 keer per uur kunnen. Maar lijkt mij dat als het een paar seconden duurt je toch een gestoorde slaap hebt?
En gaat het niet met een stresreactie gepaard?
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.

Re: watchpat voor uars

13
Silvia10 schreef: 02 okt 2022, 09:11 En gaat het niet met een stresreactie gepaard?
Niet noodzakelijk. We zijn alleen maar geïnteresseerd in de stressreacties. Vergelijk het met een koelkast. Deze slaat normaal elk halfuur even aan, dat hoort erbij (spontane arousals) maar hij slaat ook aan als iemand de deur laat openstaan (respiratoire arousals ofwel stress).
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i