Diverse klachten na sporten (met diagnose slaapapneu) en hoe krijg ik mijn buikje weg

1
Beste allemaal,

Ik heb al enkele jaren diverse gezondheidsklachten waarvan ik tot op heden heb aangenomen, sinds mijn diagnose slaapapneu in juli vorig jaar, dat dit een gevolg is/was van langdurige onbehandelde slaapapneu. Ik ben man, 47, licht overgewicht (buik) en snurk amper. Diagnose was milde slaapapneu (5-15 AHI) en mij verraste de diagnose. Mijn vriendin weet echter niet beter dat sinds ze mij kent (2012) ik nooit goed heb kunnen slapen. Mijn vader is 59 geworden en zoals ik me herinner had hij (een deel van) deze klachten ook (hart patient, pijn in ledematen, flink snurken maar nooit een diagnose gehad), maar ik kan het niet meer navragen.

Welke klachten had ik zoal?
- Hartritme stoornissen (atrium flutter)
- Extreem gevoelig voor alcohol, in de slechtste periode kon een druppel al atrium flutter triggeren
- Gevoelig voor ongezonde maaltijden (frituur, Chinees, shoarma) die allen atrium flutter konden veroorzaken
- In de slechte periode kon ik ook geen smaakversterkers meer verdragen (atrium flutter)
- Daarbij had ik vaak pijn in mijn benen tijdens slapen die me soms wakker maakten (met name bovenbenen)
- Slecht inslapen, slecht doorslapen, altijd moe, geen energie, kort lontje
- Als ik geen atrium flutter had, had ik wel het gevoel dat mijn hart heel hart klopt (hoge bloeddruk?)
- Grijs gelaat (alsof er geen doorbloeding in mijn gezicht was)

Op een gegeven moment ben ik gestopt met alcohol, en later met sporten. Toevallig in die tijd kreeg ik de diagnose en ben ik mijn CPAP therapie begonnen. Na 13 maanden, met diverse experimenten, was ik weer redelijk en kon ik weer voltijd werken zonder problemen. Dat ging 3 maanden goed. Intussen kon ik ook weer alles eten en dronk ik ook weer alcohol en ben ik ruim een jaar volledig vrij geweest van atrium flutter en dat harde kloppen van mijn hart.

Omdat het zo goed ging, ben ik weer voorzichtig met joggen begonnen, om het buikje ontstaan door de lage energie, er weer af te krijgen. Met wat tips echt rustig aan begonnen. Dus "Evy start to run" bij les 1 begonnen, alleen neus ademen en een trigger op hartslag 140 bpm op mijn horloge (ik tikte nog wel de 160 bpm kortstondig aan). Mijn fitheid was zo slecht dat ik heel langzaam naar les 2,3,4,5 ging en daar eigenlijk al bleef steken. Na een sessie of 8 (les 5 is circa 2,5 km lopen, met circa 50 % lopen en 50 % joggen) kreeg ik ineens alle klachten terug........ik ben nu al 3 weken aan het bijkomen en werk 50 %.

Is dit nu typisch voor "ons" of zou er wat anders aan de hand kunnen zijn? Of wil ik te snel? Ik vertrouw erop dat met rust, geen sport, gezond leven, deze klachten weer snel weg zijn maar het probleem is: ik durf niet meer te sporten! En ik wil graag weer op gezond gewicht komen en me fit voelen. Welke ervaringen hebben jullie met rustig weer buikvet weg trainen?
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX of Resmed N20 neusmasker.
EPAP 6.0 met PS 5.0.

Re: Diverse klachten na sporten (met diagnose slaapapneu) en hoe krijg ik mijn buikje weg

2
Hai Hoeksel,

heb je hier last van? https://forum.apneuvereniging.nl/viewforum.php?f=36

De klachten die jij opnoemt behoren deels ook tot de klachten behorende bij apneu. Ook je huid is een orgaan en te weinig zuurstof kan de kleur beïnvloeden.

Bovenstaande Boezem fibrilleren komt ook vaak voor bij apneu.

Zelf heb ik alleen last van hartkloppingen bij hypoventilatie en hyperventileren. Mijn hart lijkt dan wel in mijn keel te kloppen. Ook ik zit bij een sportschool aangesloten om mijn beenspieren aan te sterken, daar ik last heb van versleten knieën (binnenzijde beide knieën) dit om een eventuele vervanging (deels) zolang mogelijk uit te stellen.
Fietsen (hometrainer), lopende band en ecliptisch bewegen zijn de toestellen die ik het meest gebruik plus het met beide benen afzetten tegen een plaat en daarbij mijn lichaamsgewicht en andere gewichten op te liften. Hartkloppingen heb ik met dit daarbij nog niet, maar ik ga (nog) niet tot het uiterste. Met 65 jaar let ik op mijn knieën en overbelasten heb ik één keer gedaan en dat heb ik ook geweten. :rage:

Een vroegere collega van mij, had ook last van atrium fibrillatie. Hij had ook diabetes 1.zijn huidskleur was vaak grauw zelfs erg wit van kleur. Uiteindelijk is hij eraan geopereerd.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Diverse klachten na sporten (met diagnose slaapapneu) en hoe krijg ik mijn buikje weg

3
Hoi Ruud,

Wat ik nu heb lijkt erg op wat men "gebibber" noemt in de link die je me gaf. Dus ja. Ik denk ook dat ik, alleen op wat jongere leeftijd, ook maar moet gaan wennen aan lage intensiteit sporten. Ik merk, en dat zocht ik een beetje, dat men dit wel herkent als zijnde apneu klachten.

Ik ben alleen zo verbaasd dat een paar kleine rondjes hardlopen je weken/maanden plat kan leggen. En dat men vanuit de ziekenhuizen/huisarts/OSAS deskundige hier niets van lijkt te weten.

Groeten,

Kornel
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX of Resmed N20 neusmasker.
EPAP 6.0 met PS 5.0.

Re: Diverse klachten na sporten (met diagnose slaapapneu) en hoe krijg ik mijn buikje weg

4
Kornel, zoals ik het begrijp van het internet, heb je een hoge hartslag maar wel met een regelmaat daarin. Dit in tegenstelling met boezem fibrillatie die dus ook hoog kan zijn maar zeer onregelmatig. Bij dit soort aandoeningen en dan ook nog met apneu erbij, lijkt het mij onverstandig om al te heftig te sporten. Met sporten verhoog je je hartslag sowieso en die is bij jou vermoedelijk al veel te hoog. Je wordt ook steeds ouder en apneu neemt dan vaker toe dan af. Is het Atrium Flutter bij jou operabel?

Ik denk dat je een onderscheid moet maken met Apneu en Atrium Flutter. Beiden veroorzaken klachten die met elkaar overeenkomen. Een hoge hartslag kan voorkomen in de nacht als je ontwaakt na een lange ademstop en je dan hyperventileert of hypo ventileert.

Of Atrium flutter ook door apneu veroorzaakt wordt zoals atrium fibrillatie https://www.tergooi.nl/patienteninforma ... nderzoeken.

dat weet ik niet, maar het zou mij helemaal niet verbazen dat dit ook het geval is. Wel een teken voor jou om rustig aan te doen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar