Burnout en cpaptoestel

1
Hallo iedereen,

Ik was direct vertrokken met mijn cpaptoestel en slaap er sinds eind maart constant mee zonder problemen.
Maar ik ben nu thuis met een burnout en het gevolg is dat s'nachts meerdere keren wakker wordt.
Vermits ik slaapapneu heb wil de dokter me geen slaapmiddel voorschrijven wat ik nu echt nodig heb voor herstel.
Zijn er hier personen die wel een slaapmiddel nemen of een alternatief gebruiken?

Re: Burnout en cpaptoestel

2
Is de behandeling voldoende effectief? Het lijkt een basale vraag maar het Nederlandse gierige zorgsysteem laat nog wel eens mensen bungelen.

Ik zie in een eerdere post van u dat u met MyAir heeft gewerkt. DIt is een programma dat waardeloos is voor het toetsen van behandelingseffectiviteit omdat het bedoeld is om "goed nieuws verhalen" en "aanmoediging" te leveren. Heeft u al een keer met OSCAR naar uw SD kaart gekeken?

Dat is de eerste vraag die we moeten uitdiepen voordat we gaan speculeren over hormonen e.d.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Burnout en cpaptoestel

5
Krispy schreef: 12 okt 2022, 16:28 Dit is de eerste keer dat ik van oscar hoor.
OSCAR (née SleepyHead) is een parel van de gemeenschap van patienten met Slaap-Ademstoornissen. Het is gratis en open source. Download hier: https://www.oscar-app.nl/
Krispy schreef: 12 okt 2022, 16:28 Is dit iets wat ik moet downloaden? En hoe werkt het juist?
Er is een handleiding en er zijn videos van TheLankyLefty27. Zoek maar eens op Youtube met "thelankylefty27 sleepyhead" en "thelankylefty27 oscar"
Krispy schreef: 12 okt 2022, 16:28 Ik ben wel van belgie en dacht dat enkel het ziekenhuis dit kan inkijken.
Of u heeft een Air10 Variant:Elite of Variant:AutoSet, en dan kunt u zo de SD kaart uitlezen. In het zeldzame geval dat u een Variant:CPAP ofwel een baksteen heeft, dan kan noch u noch het ziekenhuis iets te weten komen 😉

De variant staat in het kadertje op de badge hieronder aangewezen met de rode pijl:

ResMed heeft de variant namen "CPAP", "Elite" en "AutoSet" opzettelijk gekozen om patienten maximaal in verwarring te brengen, wat mij betreft. 😠
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Burnout en cpaptoestel

6
Beste Krispy,
Om het ritme van wakker liggen te doorbreken, heb ik wel eens drie nachten achterelkaar een slaaptablet (librium of occicodon) gebruikt. Daarna ging het spontaan weer goed, soms 'verstoort' het CPAP-gedoe dat je lekker slaapt. Heb je hier iets aan? Sterkte.
Groeten

Re: Burnout en cpaptoestel

7
Innkie schreef: 12 okt 2022, 20:35 librium of occicodon
Librium valt in de klasse van benzodiazepinen, berucht vanwege het verslavende karakter.

"occicodon" moet waarschijnlijk Oxycodon zijn, een synthetische opiaat. Over opiaten is genoeg bekend.

Bezint eer ge begint, laat ik het kort houden.

Het is beter om eerst fundamentele problemen na te lopen en zo nodig oplossen voordat we de chemische symptoombestrijding er tegenaan gooien. Dat zou onverantwoord zijn omdat momenteel helemaal niets bekend is over de behandelingseffectiviteit.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Burnout en cpaptoestel

9
Nu is het een kwestie van in de grafiek van een nacht kijken naar platte en gerafelde ademhaling zoals hier wordt uitgelegd:



Ademhaling hoort mooi rond te zijn, niet plat en/of gerafeld zoals hieronder:
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i
Bijlagen

Re: Burnout en cpaptoestel

10
Bij reformwinkels verkoopt men het middel Metasleep.
Een natuurproduct dat mij altijd net over dat drempeltje helpt als het slapen niet wil lukken.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Burnout en cpaptoestel

13
Ik ben nog geen expert met grafieken dus daar kan ik niks over vertellen. Wel valt me op dat je druk slechts 5 is. Heb je geen benauwd gevoel met het makser op? Ik had gisteren de druk op 6 en het voelde toch benauwd aan. Vannacht de druk naar 8 en epr op 3 en had het idee dat ik eindelijk voldoende lucht kreeg..
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.

Re: Burnout en cpaptoestel

14
Krispy,

ik zie dat bij jou de grafiek titels vet door elkaar lopen, wat ook voor onduidelijkheid kan zorgen. Ga het volgende doen. Klik op bestand in het menu links boven. Kies dan Voorkeuren, Kies dan Uiterlijk.
Neem alles over wat je in de afbeelding ziet en klik dan op OK. Er wordt dan een nieuwe berekening gedaan en Oscar kan even sluiten en start dan weer op. De Grafiek titels zijn dan aangepast.

Dan de Stroomsnelheid grafiek die je toont. Dit is inderdaad de ademhalingsgrafiek. Dit kleine gedeelte wat je toont, ziet er netjes uit. Natuurlijk zitten er nog een paar flow limitation in, maar je kunt dit nooit 100 % voorkomen. Weet dit is slechts een klein deel en als dit zo de gehele nacht zich voordoet dan is dit echt niet slecht te noemen. Keurige ronde toppen, soms een FL,, maar hoe de rest is, dat kan jij alleen bepalen door het te controleren.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Burnout en cpaptoestel

15
Verder kun je als je over een windows computer beschikt hele mooie scherm printen maken die duidelijker zijn dan foto's die je maakt.

Je kunt dit doen met het Knipprogramma die Windows heeft:

Je vindt het eventueel hier: (klik op de afbeelding om deze te vergroten)


Zet dit teken standaard als snelkoppeling naar dit programma vast aan de Taakbalk:

Knip en Plak programma.JPG Knip en Plak programma.JPG 3172 keer bekeken 8.21 KiB

Je kunt dan onder Modus kiezen voor: Volledig schermknipsel. Deze sla je op onder afbeeldingen en kun je dan via bijlagen als bestand toevoegen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Burnout en cpaptoestel

16
Silvia10 schreef: 16 okt 2022, 16:43 Ik ben nog geen expert met grafieken dus daar kan ik niks over vertellen. Wel valt me op dat je druk slechts 5 is. Heb je geen benauwd gevoel met het makser op? Ik had gisteren de druk op 6 en het voelde toch benauwd aan. Vannacht de druk naar 8 en epr op 3 en had het idee dat ik eindelijk voldoende lucht kreeg..
Soms wordt ik wakker met een benauwd gevoel en dan pruts ik aan men masker en slaap ik verder.
Voorbije nacht hielp dit niet en heb ik het masker afgedaan en verder geslapen.
Het gebeurt wel zelden dat ik het masker aflaat om verder te slapen.

Re: Burnout en cpaptoestel

18
Kleine update,

Dinsdag ben ik naar de slaapkliniek mogen gaan en men probleem uitgelegd.
Ik heb toen een bevochtiger gekregen en een nieuw masker Eson 2.
Bij het passen van het masker is mij ook aangeraden om de filter te verwijderen, wat ik hier ook gelezen heb.
Het maakt nu meer geluid, maar dat stoort me niet.
Ik heb de voorbije twee nachten wel een heel erg droge mond en er is nauwelijks water verbruikt een 3 mm ongeveer iedere nacht
De bevochtiger staat op 4 nu en ik heb hem net aangepast naar 6 voor komende nacht.
Of is dit nog te laag?

Re: Burnout en cpaptoestel

19
De F&P Eson 2 is een neusmasker over de neus heen. Een droge mond duid op slapen met open mond. Of de druk moet dan aangepast worden of je moet een kinband gaan gebruiken om de mond gesloten te houden. Als de luchtvochtigheid hoog is zal er weinig water worden gebruikt. Bij droge lucht wordt er meer verbruikt. Te hoge stand bevochtiger kan condens veroorzaken of water via de slang op de neus.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar