Re: UARS of niks aan de hand?

21
Ik begrijp waarom je het zegt Ruud. Maar ik analyseer altijd mijn grafiek de volgende dag en weet dan, als er een grote leak is, waar ik hem afgezet heb tijdens draaien en wc bezoek. Want met draaien kun je ook automatisch 10 seconden je adem inhouden en dan heb je ook al een hypoapneu en is het lastiger te kijken of dat echt was of door draaien komt.

En ik wil mijn cpap op vliegtuigstand hebben. Het is niet zo gezond de hele nacht direct naast mobiele straling te liggen. We krijgen al teveel straling overal maar er direct naast liggen is nog erger. En iedere keer dat ik de cpap weer aandoe vraagt hij weet je zeker dat je vliegtuigstand wilt behouden? dan moet ik weer een knop indrukken, heel irritant. Dat heb ik niet als ik het masker gewoon afzet en de cpap door laat lopen.
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.

Re: UARS of niks aan de hand?

22
Vannacht betere nacht, ik had druk verhoogd van 6, epr 2, naar 8 epr 3. Had eindelijk het idee, waarschijnlijk de 1e keer in mijn leven, dat ik voldoende adem kreeg snachts.

Grafiek iets beter en iets minder flowlimitation.

download/file.php?mode=view&id=1528

De ua zijn weer draaien en wc en masker afdoen dus die tellen niet.

download/file.php?mode=view&id=1530

Zie ik daar een arrousal op 2.03 uur?

Nog geen mooie ronde ademhaling maar voor mijn doen al tevreden.

download/file.php?mode=view&id=1529

Klopt het dat dit remslaap is? Dat schijnt warrige ademhalingspatronen te geven. Mijn waakademhaling ziet er anders uit denk ik. En 2 centrals in rem, maar niet verontrustend, denk ik.

Ik ga de komende nachten even deze druk aanhouden en kijken hoe de grafieken worden. Nog veel gestoorde slaap met veel perioden van 30 minuten slaap en slechts 2 keer 85 minuten aaneen. Maar mijn lichaam moet vast wennen aan langer achter elkaar slapen dus hopelijk komt dat eens.
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.
Bijlagen

Re: UARS of niks aan de hand?

23
Vannacht 3e nacht met druk 8 en epr 3.

Wel veel aerofagia, niet normaal....... Dus ik kan jammer genoeg de druk nu nog niet verhogen. Ik hoop dat mijn lichaam nog went aan deze druk.

Kan iemand nog naar mijn vorige bericht met grafieken en vragen kijken? Ik vind het moeilijk om zelf het echt goed te analyseren dus ik heb wat hulp nodig van jullie die al meer kennis hebben.
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.

Re: UARS of niks aan de hand?

24
Silvia, wil je de inzooming van de ademgrafiek op maximaal 2 of 3 minuten houden, dan zijn de toppen veel beter te zien en kun je de flow limitation beter beoordelen.

Op het eerste gezicht lijkt het wel allemaal scherp gepiekt, dus niet mooi rond, maar meer ingezoomd maakt dit veel duidelijker.

Hoe gaat het met het doorslapen?

Re: UARS of niks aan de hand?

25
Hoi henk, dit is de 2 minuten screenshot.

download/file.php?mode=view&id=1547

Is dat een wakker worden/arrousal op 2.03?

Doorslapen heb ik mijn hele leven nog niet gekend. Ik moet elke 1,5 uur naar de wc, op een heel goede nacht kan er soms 2 uur tussen zitten maar dat is zelden.... Vannacht ook maar anders dan voor de cpap kwam ik nu na 10 minuten steeds weer in slaap, normaal kan dat wel een uur duren en ga ik malen.
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.
Bijlagen

Re: UARS of niks aan de hand?

26
Silvia, heb je de LL grafiek bewust uitgezet in de gebeurtenissen grafiek?

Zo ja, dan zou het verstandig zijn om deze toch aan te zetten. Natuurlijk heb je aangegeven dat je het apparaat aan laat staan bij toiletbezoek, terwijl het masker is losgekoppeld van de slang (blijf dit onzin vinden) maar er kunnen ook daadwerkelijk masker lekkages zijn die nu niet zichtbaar worden gemaakt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: UARS of niks aan de hand?

27
Hoi Ruud, LL, is leak rate? Die staat aan. Ik heb gewoon hier in dit stukje weinig lekkage denk ik. Hoewel ik niet weet wat normale lekkage is. Maar als ik naar de wc ga en apparaat blijft aanstaan dan is de leakrate 120.

Als ik naar de wc ga of draai dan blijft het masker aan de slang zitten en cpap, dus ik doe het masker dan helemaal af.

Vannacht ging iedere keer dat ik het masker een tijd afdeed het apparaat automatisch uit. De cpapa gat wel automatisch aan als ik het masker opdoe, al vanaf de eerste nacht, maar deze nacht ging hij dus ook automatisch uit. De grafiek hierboven is van zaterdagnacht 15 oktober, dus toen ging hij nog niet automatisch uit.
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.

Re: UARS of niks aan de hand?

28
Silvia, klopt. Echter in de Events Flag grafiek zou ook de LL te zien moeten zijn. Geheel linksonder in de Grafieken staat de keuze welke events flags jij wilt laten zien. Daar kan LL bij staan, maar dan zonder vinkje bij jou. Staat deze er niet dan moet je even kijken wat hierna staat beschreven. Onder overzicht moet je dan een vinkje plaatsen bij welke je wilt tonen.

Onder Bestand --> Voorkeuren --> Incidenten zou je dit kunnen overnemen:
Incidenten in Events Flags Grafiek Incidenten in Events Flags Grafiek
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: UARS of niks aan de hand?

29
De screenshot is al beter maar is geen 2, maar 3min59, kijk boven de flow balk naar de tijdschaal, ik zou nog een tandje meer inzoomen 2 tot 3 minuten vind ik zelf goed beoordeelbaar.

Zoals het er nu naar uitziet is elke ademtop afgekapt en dat houd wel in dat er een beperking is in de ademhaling.

Re: UARS of niks aan de hand?

31
Zo is het goed te beoordelen, je kunt zelf nu ook zien dat de toppen niet mooi rond zijn.
In principe is de druk nog niet voldoende, maar ik begreep dat je last krijgt van aerofagie.
Misschien eerst nog proberen de EPR naar 2 te zetten waardoor EPAP een tandje hoger, dus op 6 begint.

Re: UARS of niks aan de hand?

32
Ik had begrepen dat zo hoog mogelijke epr het fijnste is met flowlimitation, dus ik heb epr 3 in dit geval want cpap gaat niet hoger. Waarom zou epr 2 verschil uitmaken?
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.

Re: UARS of niks aan de hand?

33
Het gaat niet zo zeer om de EPR van 2, maar omdat je aangaf last van aerofagie te hebben.
Vanwege de flow limitation zou je beter 6 op 9 hebben. Om echter toch een hogere druk te krijgen was mijn optie om de 8 te laten staan maar uitademen op 6, dit geeft toch een hogere basisdruk maar maakt de aerofagie mogelijk niet erger.

Ik wil niet zeggen dat dit het is, maar je moet toch ergens beginnen. Het is sowieso moeilijk te voorspellen hoe een instelling uit zal pakken omdat ieder's anatomie en klachten weer anders zijn. Het blijft enigszins trial and error.

Re: UARS of niks aan de hand?

34
Dank je Henk. Trial and error is het zeker.

Ik merk dat ik de hoogts mogelijke epr nodig heb, voelt anders te benauwd.

Maar vannacht was de aerophagia beduidend beter.
Oorzaak?
1. gewenning? lijkt me na 3 nachten beetje te snel
2. gezorgd dat mijn hoofd recht boven nek lag, was tip op apneu board forum, dit zou kunnen. We lastig daar steeds op te letten.
3. link met reflux volgens dr. krakow, ik heb hier zeker regelmatig last van en neem dan betaine HCL(voedings supplement) wat goed helpt en gisteren daar weer mee begonnnen.

Merkte toch dat ik met druk 8, epr 3, toch nog het gevoel heb erg mijn best te moeten doen met ademen. Dus een uurtje op 10, epr 3, gezet. Grafiek lijkt me iets beter, tenminste op dit kleine stukje, met iets afgerondere toppen.
Maar na uur met stand 10 toch weer flinke aerophagia. vandaag maar veel betaine hcl nemen en vannacht weer kijken hoe en wat.
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.

Re: UARS of niks aan de hand?

36
RuudJ schreef: 15 okt 2022, 15:39 Silvia, als je bij de ademhaling frequentie de mediaan lijn instelt (bij de grafiek naam gaan staan en dan indrukken, dan komt er een menu te voorschijn. Dan stippellijn kiezen en mediaan lijn aanklikken.) dan zie de ademfrequentie over deze mediaan lijn lopen. Komt de frequentie onder de rode mediaanlijn, dan ben je vaak in wakkere toestand. Gelijktijdig zie je dan dat de ademminuutvolume omhoog gaat. Ook daar kun je de mediaanlijn instellen.
Goede tip 👍🏼 dit wist ik nog niet. Vroeg me al langer af hoe je nu kan zien of je echt slaapt. Uitgeprobeerd en klopt idd dat je vaak in wakkere toestand bent onder de rode mediaanlijn. Als ik wakker ben ook lagere ademfrequentie als ik slaap ligt ademfrequentie rond de 15/min.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen

Re: UARS of niks aan de hand?

37
Druk 10 , epr 3.

Slaap nog bagger, langste aaneengesloten slaaptijd is 80 minuten, de rest 5 tot 20 minuten aaneen.
Op veel plekken ziet de ademhaling er niet bepaald fraai uit. Op sommige plekken ziet het er iets beter uit, iets mooiere toppen. Heeft iemand advies, qua druk, qua hoe nu verder? Hoe krijg ik de ademhaling beter en hoe slaap ik beter?
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.

Re: UARS of niks aan de hand?

40
@Silvia10 Het is fake. Negeren. Je kan alleen zeker zijn dat je geen RERAs hebt als je geen FL meer hebt. En met FL bedoel ik zelf kijken naar elke 30 seconden in OSCAR. Ook "FL detectie" is onbetrouwbaar.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i