Zwarte aanslag op siliconen afsluiting Resmed S10

1
Ik heb zwarte aanslag op de siliconen afdichting van de bevochtiger op mijn Resmed 10. Ik ga er vanuit dat dit bacterieel is en dus niet goed. Het zit ook echt behoorlijk vast in de afdichting, niet iets wat je zomaar even schoon kan maken. Op het forum kon ik echter geen onderwerp hierover vinden, dus blijkbaar komt het niet veel voor.

Ik gebruik alleen demiwater, vul dit elke avond aan, en maak de bevochtiger elke 2 weken goed schoon (lauw sopje). Als ik kijk wat aangeraden wordt, zou ik elke nacht de bevochtiger moeten legen en droog maken. Mijn masker reinig ik elke dag.

Nu heb ik op eigen kosten een reserve bevochtiger gekocht, dus ik kan hem omwisselen. Wel wil ik graag de volgende vragen stellen:
- Heeft het zin hier tijd in te stoppen of maar meteen vervangen (en dan alleen de afdichting of de hele kamer)?
- Heeft iemand tips hoe dit schoon te maken?
- Kan ik dit voorkomen door verbetering in hygiene en zo ja hoe?

Ter info, ik heb de Resmed S10 unit zelf ook goed bekeken en hier zit geen vervuiling. De zwarte plekjes zitten alleen op de afdichting en dan naar boven toe richting de afsluiting van de kamer.

Foto:
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX.
EPAP 6,2-7,0 met PS 5.2, trigger very high.

Re: Zwarte aanslag op siliconen afsluiting Resmed S10

3
Het dagelijks aanvullen is geheel verkeerd. Het bakje met water wordt elke nacht opgewarmd en zelfs overdag voelt dit lauw aan. Dus het is een bron van bacteriën die kunnen groeien als je het dagelijks aanvult en opnieuw verwarmd. Echt elke dag het overgebleven water weggooien en vervangen door nieuw water. Ook ik gebruik gewoon koud kraanwater en heb bij het dagelijks legen en vervangen geen problemen met schimmels.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Zwarte aanslag op siliconen afsluiting Resmed S10

5
'k zal nog een duit in het zakje doen: gedestilleerd / demiwater heeft geen meerwaarde. Kalk hoopt niet oneindig op, het valt vaak vanzelf uit het bakje als deze is opgedroogd. Heel af en toe wil ik wel eens ontkalken met citroenzuur, maar dat is meer voor het oog dan iets anders.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i