Benauwd

1
Hallo allemaal wat fijn dat er een forum is.
Ik heb al jaren een cpap, eerst met vol gezichtsmasker. Dat gaf op een moment toch benauwd gevoel. Mogelijk omdat ik gewicht aankwam denk ik nu. Neusmasker hielp. Recent merkte ik dat ik met droge open mond wakker werd. Kinband besteld. Erg oncomfortabel zo een ingepakt hoofd. Nog steeds droge mond dus bevochtiger hoger gezet in manuele stand en experimenteren met slangtemperatuur. Benauwd gevoel blijft. Filters vervangen. Slaap kort, maar enkele uren. Bijkomend: depressie en copd. Wat een combi hé. Nog geen antidepressiva genomen zoals bij vorige episodes. Ik worstel nu met de cpap. Hoe kan dat nu toch dat ie ineens benauwend aanvoelt? Heb wel in stoffige omgeving gewerkt paar dagen wegens opruimen oude zooi. En sinusholtes speelden op. Dat is weer over gelukkig maar waarom worstel ik nu achteraf met dat neusmasker ineens? Herkenbaar voor iemand?
Goede raad en ervaring wordt op prijs gesteld

Re: Benauwd

4
Welk merk type apparaat heeft u? Als u twijfelt kunt u op een witte sticker het "REF" nummer opzoeken, dan komen we er wel uit. Alle medische apparaten hebben zo'n nummer.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Benauwd

6
Ik heb een resmed airsense 10 elite en een neusmasker Epson 2
Ik las ook dat je het filtertje op het knietje van dat masker er gewoon af kan klikken.
Het is al helemaal pluizig geworden in korte tijd. Zonder kan het ook schijnbaar.
Aan. Aan De binnenkant is dat filtertje op de gaatjes al helemaal zwart….misschien door open mond slapen veel stof in uitblaaslucht?
Het ziet er pluizig en zwartig uit dus mogelijk kan ik de uitblaaslucht niet kwijt.

Re: Benauwd

7
Snurkofoon schreef: Ik las ook dat je het filtertje op het knietje van dat masker er gewoon af kan klikken.
Dat klopt.
Snurkofoon schreef: De binnenkant is dat filtertje op de gaatjes al helemaal zwart
Dat is normaal, al na een paar nachten. Dat is geoxideerd organisch materiaal dat in onze adem meekomt.
Snurkofoon schreef: misschien door open mond slapen veel stof in uitblaaslucht?
Nee, dat is niet de oorzaak.
Snurkofoon schreef: Het ziet er pluizig en zwartig uit dus mogelijk kan ik de uitblaaslucht niet kwijt.
Je kan altijd slapen met het ding eraf. Helaas kan je met ResMed apparaten moeilijk aflezen of zo'n diffuser filter de luchtstroom hindert, bij Dreamstations kan dat wel. Dus u zult het een op safe moeten spelen en/of experimenteren. F&P ziet de diffuser filter in ieder geval als een verbruiksartikel.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Benauwd

9
Snurkofoon schreef: 30 okt 2022, 12:51 Als ik het er af klik en net even uitprobeer dan komt er lucht naar binnen! Ongefilterde buitenlucht…..dat kan toch niet de bedoeling zijn….
Nee, dat is precies hoe het masker werkt. De diffuser filter is niet om buitenlucht te filteren (dat gebeurt sowieso niet vanwege de overdruk van de CPAP) maar om de luchtstroom minder hoorbaar en voelbaar te maken.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Benauwd

10
Sorry dat mijn reacties soms niet aansluiten bij jullie goede raad. Ik moet nog leren met het forum om te gaan.
Ik begrijp dus dat ik zonder meer dat neusmaskerfiltertje oo het knietje er af kan klikken en zonder slapen omdat er alleen maar lucht uit kan niet in. Tijdens in zowel als uitademing is er in het masker overdruk dus krijg ik geen fijnstof van buiten binnen. Alleen wordt ademen makkelijker doordat de pluizige zwartte puntjes filter er niet meer tussen zit. Ga ik proberen. Dank jullie zeer!

Re: Benauwd

11
Niet nodig om te verontschuldigen hoor, als het niet duidelijk is gewoon vragen :)
Snurkofoon schreef: Alleen wordt ademen makkelijker doordat de pluizige zwartte puntjes filter er niet meer tussen zit
Tenzij de uitlaat helemaal dichtgeplakt zit met snot of zoiets 😉 maakt het niet uit voor het ademgevoel of de diffuser erop zit of niet.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Benauwd

12
Let wel op het filter aan de linkerkant van de Resmed Airsense 10 Elite. Dit zit aan de achterkant op de linkerzijde. Dit filter moet goed in te gaten worden gehouden. Door dit filter wordt de lucht naar binnen gezogen zoals bij een stofzuigermond. Daar hoopt het stof op. Als dit te vuil wordt dan kan het ook van invloed zijn op de werking van het apparaat. Regelmatig controleren en om de twee maanden vervangen. De leverancier kun je vragen om deze filters op te sturen. Ik doe dat meestal bij de jaarlijkse vervanging van het masker.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Benauwd

13
Dank voor de tip, net even vervangen dus met ook fijnstoffilter wegens copd.
Op het forum las ik ook dat je de aanloop ramp kan uitzetten. Die begon laag en duurt een kwartier. Ik denk dat die begindruk inmiddels gewoon te laag voor mij is. Dus vannacht proberen met meteen de volle laag! Kan wel want 6.6 schijnt niet erg spannend te zijn. En dan experimenteren met de difuser erop en eraf. Fijn al die tips!
Heb het orettige gevoel er zelf iets aan te kunnen doen nu, waarvoor grote dank!

Re: Benauwd

14
Interessante nacht gehad met julie tips. Zonder diffuser toch teveel herrie dus er weer opgeklikt, maar de aanlooptijd uitzetten hielp! 2x 3 uur geslapen met AHI van….0,0 !
Heel bizonder. Toch nog wat droge mond ondanks kinband en bevochtiger op 6 en later 5 door condens. Misschien de temperatuur veranderen?
Bij het nog een uurtje half wakker zijnd soezen daarna was de ahi ineens eerst 0,3 en later 0,8
Hoe dat nu kan? Dus al die ahis komen na de slaap in de dommelfase….. Het voelt bij dat dommelen alsof ik “vergeet” te ademen soms.

Re: Benauwd

15
Klopt, tijdens het snoezen kun je, net als in de remslaap trouwens (dromen), onregelmatige ademhaling hebben en daardoor ademstops of hypopneus krijgen. Controleer dat eens. Bij Resmed zie je dan staan AHI = 0,8/uur

Als de Totale AI = 0.0/uur dan is de hypopneu = 0.8/uur

Is de Totale AI niet 0.0/uur, maar bijvoorbeeld 0,3/uur en de Totale Centraal AI = 0,2/uur, dan is jouw obstructieve AI 0,1/uur

Dus Totale AI = Totale Centraal AI + Obstructief AI

I = index

AHI = Totale AI + Hypopneu

De Aanlooptijd en Startdruk wordt ook wel bij andere merken Ramptijd en Rampdruk genoemd. Doordat deze vaak erg laag wordt ingesteld door de arts, is dit vaak ook een 'Ramp' om mee te slapen. Je kunt het dan vooral in het begin en na ieder toilet bezoek, het flink benauwd hebben.

Tip, als je nog geen gebruikt maakt van de verwarmde slang bij de Resmed Airsense 10 koop dan de Climate lineair verwarmde slang voor €31,95 bij Vivisol of Vitalaire. Een verwarmde slang geeft meer comfort en is goed voor je slijmvliezen. Die van Resmed Airsense 11 kost geloof ik rondom de €65,00
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Benauwd

16
Dank voor al je kennis en geduldige uitleg.
Wat ik niet goed snap is het verschil met
de slaaptijd met nu dan 0,0 ahi, dat is natuurlijk prima. Ik hoop dat het verder went en ik voorbij de ritjes van 3 uur
kom zodat ik genoeg REM slaap krijg. Minimum is 4 uur he.
Heb wel gedroomd vannacht dus stukje REM is er geweest.
Maar na die 2x3 uur hoop ik al soezend weer in slaap te vallen. De ramptijd is er afgehaald dus waarom heb ik dan kennelijk juist in die soez fase toch een beetje ahi ondanks de volle druk? Ik lig op mijn zij.
Kan ik iets doen om dat te voorkomen?
Misschien toch terug naar vol gelaatmasker?
Hoewel ik het daar in het verleden ook soms benauwd mee had maar toen wist ik nog niet van die ramptijd eraf halen he…
Een verwarmde slang heb ik al inderdaad en dat is prettig

Re: Benauwd

17
Als je soest en in je eerste slaap komt ontspant het zachte weefsel in de mond/neus/keelholte ook zakt de tong mogelijk wat in, waardoor het best mogelijk is dat de ademweg iets wordt afgesloten en de AHI iets stijgt. Misschien moet de druk iets omhoog als het je storend vindt. Kun je overleggen met je behandelaar. Gewoon de situatie uitleggen.

Re: Benauwd

19
Vier uur is een eis van de Zorgverzekeraar, maar met 6 uur voldoe je daar toch aan? Het gaat om het totale gebruik tussen 12 uur 's middags en de volgende dag 12 uur 's middags. Niet om vier uur achter elkaar. Het gebeurd heel vaak dat als je ligt te snoozen er toch nog ademstops optreden. Hier is een klein artikel daarover.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Benauwd

20
Denk eraan dat het apparaat niet alwetend is, en dus een foutje kan maken. Als je je omdraait kan het apparaat dit aanzien voor een CA of OA omdat je dan even je adem inhoudt.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i