Re: Eerste apparaat kopen

21
Hij telt niet als handbagage, maar als extra mogelijkheid "medische bagage" bovenop de standaard cabin luggage en "accessoire" (laptoptas of fototas). CPAPs zien ze elke dag, dus verwacht geen moeilijke vragen. In ieder geval staat op de sticker onderop dat het een medisch apparaat is.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Eerste apparaat kopen

22
Sterker nog, je mag extra handbagage meenemen, want het betreft medische apparatuur. Je mag hem nooit in het bagageruimte in een koffer meenemen. Het is namelijk en drukgevoelige apparaat en de druk in het bagageruim kan heel anders zijn. Bovendien als je koffer zoekt raakt ben je ook je Cpap kwijt. Een Cpap is tegenwoordig wel bekend bij de controle.

In principe zou je het moeten aanmelden bij je vliegmaatschappij. Een brief van een arts met verklaring dat je hem nodig hebt en daarop het registratie nummer van het apparaat, maar daar hebben ze bij mij nog nooit om gevraagd.

Je bij het afhalen van je ticket aan de balie melden dat je medische apparatuur (cpap) bij je hebt. Dan kun je een bewijs krijgen dat het mee moet als extra handbagage.

Denk nu ook aan een eventueel verlengsnoer mocht het stopcontact niet bijhet hoofdeinde aanwezig zijn. Denk ook aan een wereldstekker waar je je apparaat op het stroomnet kunt aansluiten. Suc6
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eerste apparaat kopen

23
De eerste data is inmiddels binnen. Van vanacht helaas geen data omdat ik de SD kaart niet helemaal in het apparaat had gestopt.

Ik ben nog bezig met leren interpreteren van de data maar ziet er als volgt uit.

De eerste dag

De 2de dag (let op deze is wat vertekend, heb maar 5 uur geslapen die nacht dus mis de staart van de nacht)

Als ik de samenvattingen mag geloven heb ik tijdens therapie het meeste last van (CA) en (H). Slaaponderzoek uitslag heb ik niet dus dit is even alles wat ik heb.

Ik vind het nog lastig de data te interpreteren, dit zal beter worden over tijd naarmate ik meer data heb. Voor nu hopen dat ik in ieder geval (H) wat kan verbeteren, want ik lees online dat je aan (CA) weinig kunt doen.. :S

Zouden jullie zeggen dat mijn interpretatie van de data klopt? of zien jullie nog andere eigenaardigheden?

modedit RM: afbeeldingen als bijlage geplaatst en in de tekst gezet.

Re: Eerste apparaat kopen

24
Wat mij opvalt, maar ik ben een beginneling, is dat je inademing langer is dan je uitademing. Dat moet andersom zijn.
Kan zijn omdat je moeite hebt met uitademen tegen de cpap in.
Ik neem aan dat je overdag een kortere inademing hebt dan uitademing?
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.

Re: Eerste apparaat kopen

27
Verder zie ik dat je de ramp aan hebt staan op 6 cmh2o en dat je de epr gebruikt alleen tijdens de ramptijd = Aanlooptijd. Waarom niet de gehele tijd? Dus de hele nacht.

Verder zie ik staan patiënt view simpel. Zie je nu op het display van Resmed Airsense 10 AutoSet alleen de gebruikersuren en de lekkage gegevens?

Zo ja, dan kun je beter de patiënt view op Plus zetten, dan zie je de AHI gegevens en meer in het slaaprapport staan.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eerste apparaat kopen

29
Mooi, je kunt de ramp of Aanlooptijd ook gewoon uitzetten. Beter is meteen met de ingestelde druk te gaan slapen.

En zie je de AHI score op het display van de Resmed staan?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eerste apparaat kopen

30
losballos schreef: 08 nov 2022, 08:35 Thanks Ruud, heb inmiddels EPR aangezet gedurende de hele nacht en dat bracht een stuk extra comfort.
Wel ook de insteldruk met dezelfde hoeveelheid verhoogd? Want anders gaat het ten koste van wat behandelingseffectiviteit.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Eerste apparaat kopen

31
RuudJ schreef: 08 nov 2022, 08:40 En zie je de AHI score op het display van de Resmed staan?
Ja ik zie de AHI score op het display staan. Verder had ik vanacht veel last van geluid in het neusmasker als ik ademhaalde, ik vermoed dat dat opgehoopte condens/vocht was van de bevochtiger. Vanavond de instelling voor humidity iets verlagen, hoop dat het helpt.

Re: Eerste apparaat kopen

32
persluchtpiraat schreef: 08 nov 2022, 10:29 Wel ook de insteldruk met dezelfde hoeveelheid verhoogd?
Ga ik op letten, het is wel een beetje ingewikkeld want ik gebruk APAP, dus hij veranderd vanzelf. Dit doe ik omdat ik gelezen heb dat dat meer comfort geeft, omdat de druk alleen verhoogd wordt als het apparaat het nodig vindt.

Ik heb overigens nog geen verwarmde slang, die ik ga gelijk even bestellen.

Re: Eerste apparaat kopen

33
losballos schreef: 08 nov 2022, 12:37 Ga ik op letten, het is wel een beetje ingewikkeld want ik gebruk APAP,
Dan is het zaak om zowel de minimum en maximum insteldruk met de EPR verhoging te verhogen.
losballos schreef: 08 nov 2022, 12:37 dus hij veranderd vanzelf. Dit doe ik omdat ik gelezen heb dat dat meer comfort geeft, omdat de druk alleen verhoogd wordt als het apparaat het nodig vindt.
Dat is het "verkooppraatje," de realiteit is dat Auto CPAP failure-driven is. Ofwel het moet eerst fout gaan, dan pas gaat de druk omhoog. En de druk daalt ook vanzelf weer omlaag. Dus dan moet het weer fout gaan om de druk weer terug te sleuren naar het niveau van effectieve behandeling. Dus je hangt een beetje als een jojo.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Eerste apparaat kopen

35
Als de druk goed is ingesteld als vaste druk, dan heb je grote kans dat de luchtweg open blijft (gaat op voor obstructief apneu) en mocht er dan toch nog ademstops overblijven, dan kan het zijn dat de druk nog te laag was voor deze stops of dat deze stops centraal van aard zijn en dat de luchtweg gewoon open is, zoals dat vaak bij centraal apneu het geval is. Hypopneus zijn geen ademstops, maar ademhalingen met een dalende ademvolume waarbij het volume 50 % of 30 % daalt en er vaak een (bijna) ontwaking (arousal) daarop volgt. Vaak gaat dit samen met een desaturatie van het zuurstof in het bloed met 3%.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eerste apparaat kopen

37
Aan centraal apneu is met een Cpap/Apap niet veel te doen.

Epr kan bij de één helpen, maar bij een ander ook wel tegenwerken. Dus dit moet je een tijdje gebruiken en het resultaat ervan volgen.

Hypopneus is ook zoiets. Als de druk goed is ingesteld, dan kunnen deze ook afnemen.

Centraal apneu wordt vaker met een Bipap of een ASV beter behandeld.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eerste apparaat kopen

39
losballos schreef: 02 nov 2022, 13:43 Enfin, ik heb een slaaponderzoek geplanned staan eind december, maar wil eigenlijk alvast een apparaat kopen en het gewoon gaan testen.
Hoi, waarom kopen, ga naar huisarts vraag slaaptest aan, als de ademstops hoog genoeg zijn, kun je een apparaat van de zorgverzekeraar krijgen.

Re: Eerste apparaat kopen

40
Hi Jan, bedankt voor je antwoord.

Omdat slaap onderzoek moest ik 3 maanden op wachten. En dan nog 3 weken wachten op resultaat, en dan nog wachten op een apparaat ja/nee.

Het geld maakt mij niet zoveel uit. Ik hou genoeg geld over aangezien ik niets doe in mijn leven vanwege vermoeidheid :)

Tot nu toe geen spijt van gehad, ik heb een stuk meer data over mijn slaap, en kan dat beter koppelen aan mijn slechte en goede dagen. Daarnaast snurk ik nu totaal niet meer. Waar ik voorheen 2-3 uur per nacht hard snurkte. Of de rest van de klachten ook zullen verdwijnen moet ik nog even geduld mee hebben.