Eerste apparaat kopen

1
Hi Allen,

Ik vermoed Apneu omdat ik al jaren last heb van concentratieproblemen, fysieke vermoeidheid en af en toe ook zo vermoeid dat ik non-stop gaap. Een enkele dag als ik mij goed voel, voel ik dat direct al als ik wakker wordt. alsof er iets in mijn slaap dan wel goed ging.

Enfin, ik heb een slaaponderzoek geplanned staan eind december, maar wil eigenlijk alvast een apparaat kopen en het gewoon gaan testen.

Mijn vraag is, welk type apparaat raden jullie aan? Ik zoek er eentje die niet gelijk duizenden euro's kost maar wel goed is voor een beginner om te gebruiken. Ik weet ook niet of ik een APAP of CPAP moet hebben, liefst eentje die beiden ondersteund.

Zelf zag ik de Resmed en Dreamstation al voorbij komen.

Re: Eerste apparaat kopen

2
losballos schreef: 02 nov 2022, 13:43 Mijn vraag is, welk type apparaat raden jullie aan?
ResMed Airsense10. Subvariant (AutoSet, Elite).
Ze staan regelmatig op Marktplaats met prijzen rond 300 en 400 euro.

Perfecte ondersteuning voor OSCAR, dus ideaal voor de doe het zelver :P
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Eerste apparaat kopen

3
Persoonlijk zou ik dat maandje even afwachten. Je weet niet of je een apparaat nodig hebt of dat je een ander advies krijgt. Wil je toch perse een apparaat kopen neem dan een Resmed Autoset 10, geen elite, want die mist mogelijk essensiele functies voor jou.

Re: Eerste apparaat kopen

5
Zeker 1 kopen, nog 2 maanden wachten op je onderzoek is heel lang als je heel moe bent. Plus de uitslag duurde bij mij daarna ook weer een maand.....En je kunt hem altijd doorverkopen.

Ik zie net al 2 op marktplaats staan.
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.

Re: Eerste apparaat kopen

8
Zoals ik in mijn post beschreef heb ik dat al gedaan alleen is er een lange wachttijd voor een onderzoek. Graag wil ik zelf vast experimenteren. Ik snap dat dat wellicht niet de slimste aanpak is, maar dat maakt mij op dit moment niet zoveel uit.

Ik kan al 3 jaar niet sporten en zit in een sociaal isolement vanwege concentratieproblemen/vermoeidheid. Die paar honderd euro investeren om iets te testen in plaats van 4 maanden wachten is het mij wel waard.

Re: Eerste apparaat kopen

12
Het probleem bij het slapen gaan met een apparaat voor de slaaptest is, dat dit apparaat bij positieve werking de uitslag van de slaaptest kan verstoren.

Wij adviseren altijd om minimaal twee weken voor de datum van de slaap test te stoppen. Doe je dit niet, dan krijg je een na ijl effect van het apparaat en zijn de uitkomsten van de meting niet te vertrouwen.

Ik had in augustus een slaap test en ben zelf een week van te voren gestopt (na 11 jaar trouw gebruik). Na twee dagen, kwamen de volgende klachten terug: snurken, meerdere malen wakker worden (ipv 0 of 1 keer) meerdere keren toilet bezoek, onrustig slapen, kramp in de benen en weer vermoeider wakker worden.

Het is misschien gek om te zeggen, maar hoe erger de uitkomst van de slaap test, des te beter het is om direct met een behandeling te starten en daar horen artsen op te letten.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eerste apparaat kopen

14
Je kan ook je apparaat om zelf een "slaaptest" te doen. Ik ben ook niet een voorstander van zelf gaan experimenteren zonder diagnose, maar je zou met de laagste druk eens kijken of je kan slapen. Dat is meen ik 4 cm waterkolom. Je kan dan alvast wennen aan het masker, en voor de meeste patiënten is dit onvoldoende om apneus te onderdrukken. Maar je krijgt dan wel data die je hier kan delen. En daar kunnen we wat mee, zoals vaststellen dat je apneus hebt.

Neemt niet weg dat Ruud een (heel) goed argument heeft: je wilt niet je diagnose beïnvloeden.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX of Resmed N20 neusmasker.
EPAP 6.0 met PS 5.0.

Re: Eerste apparaat kopen

15
Een druk van 4 cmh2o is het laagste wat ingesteld kan worden. Nadeel van deze druk instelling is dat je veel te weinig lucht krijgt toegevoerd. Daardoor krijg je het knap benauwd en kun je de neiging niet onderdrukken om via de mond bij te ademen. En..... dat is bij een neus- of neusdoppen masker niet de bedoeling en bij een full face masker mag het wel, maar dan is 4 cmh2o waarschijnlijk toch te weinig.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eerste apparaat kopen

18
Heb je je al verdiept in Oscar en hoe je het kunt uitlezen? Op youtube staat een goed kanaal met veel ins and outs; Zoek op TheLankyLefty27
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.

Re: Eerste apparaat kopen

19
Bedankt voor alle tips.

Vanacht voor het eerst geslapen met het apparaat, gebruikmakend van een neusmasker.

Volgens mijn samsung horloge heb ik niet gesnurkt (wat normaal wel 2 uurtjes snurken zegt) en is mn zuurstof boven de 90% gebleven.

Het was nogal wennen snachts, werd af en toe wakker geblazen :) Ik voel mij best goed, alleen is het te vroeg voor conclusies. Ik kan de SD kaart nog niet uitlezen, maar heb een SD kaartlezer besteld. De myAir app zegt dat ik 5.3 events per uur gehad heb vanacht. Ik ga er nog een aantal keer mee slapen voordat ik enige conclusie kan trekken maar tot nu toe geen slechte ervaring.